Speakers op Large klinken bij mij beter

Gestart door sonsan, augustus 31, 2023, 10:52:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Even een hersenspinsel.
Vorig jaar heb ik nieuwe speakers gekocht, de ooit door Marantz geleverde MS Performance 6. Bij het beluisteren in stereo (Hegel) was ik gecharmeerd van het mooie volle laag wat deze speakers weergaven.

Nu ben ik al enige tijd aan het uitproberen/luisteren wat bij mij thuis het mooiste klinkt. Ik heb vier van die Performance speakers in een 5.1 opstelling ondersteund met een BK P12-300SB-PR sub.
Ondanks alle adviezen van de speakers op Small te zetten met een crossover, in mijn geval, op 60Hz en LFE klinkt het na vele uren testen bij mij de volgende instellingen het mooist.
Speakers op Large, LFE+Main met de crossover op 60Hz. Nu zou je kunnen zeggen, prima toch, lekker zo laten. Maar het volgende houd me bezig.

Ik luister voor 99% muziek en in een enkel geval eens een keer een film.
Nu zag ik op YouTube een filmpje voorbij komen van een demo waarbij zeer zware basfragmenten plaatsvonden (explosies). De woofers (grote Klipsch jongens die op Large stonden) gingen als een dolle tekeer, niet echt goed voor de levensduur leek mij. Na het switchen naar Small deden de woofers nog steeds hun best maar het zag er beter uit. Hier de demo:

https://youtu.be/dSJV5u3DvDU?si=vamR9rxJQgtyZBen

Nu de vraag. Komt het in muziek voor dat er zulke lage tonen gegenereerd worden die de woofers zou kunnen beschadigen als ik de speakers op Large laat staan? Ik heb b.v. een nummer The Loneliest Monk van Victor Wooten waarbij de baswoofers behoorlijk aardig hun best moeten doen maar het klinkt gewoon prima. Geprobeerd met de Small instelling maar dan klinkt het minder fraai.

M.a.w. bij een receiver word geadviseerd om een crossover in te stellen, liefst 80Hz, terwijl je bij een stereoversterker die mogelijkheid niet hebt en de speakers dus altijd als Full Range word aangestuurd.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Zolang jouw receiver in staat is om jouw speakers goed aan te sturen (genoeg stabiel vermogen, cq flinke voeding)zonder te clippen is er niks op tegen.

Jouw woofers vertegenwoordigen gezamenlijk waarschijnlijk een groter oppervlak dan de sub alleen. En uiteraard speelt de akoestiek een grote rol. Als het bij jou met jouw instellingen lekker klinkt, onder de genoemde condities, zou ik het mooi zo laten.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

Vermogen is geen issue verwacht ik. Ik gebruik de SR7013 voor de rears en center, de fronts worden aangestuurd door een PM8003 via HT Passtrough. Daarnaast draai ik altijd op een beschaafd volume, kom zelden boven de 60 (-20dB) uit.

Het oppervlak van de gezamenlijke woofers, 4x 6,5", komen denk ik niet boven de sub uit. Deze heeft volgens BK een 12" driven element and a 12" passive radiator making a drive area of a massive 17".

Het gaat me er ook om of er schade kan ontstaan maar ik heb de speakers nog nooit horen clippen.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50