Hava W40 speakers en het gitaar loopje mistery

Gestart door CBdicX, mei 28, 2023, 14:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op mei 29, 2023, 19:28:55Dat geld voor meer dingen, ook je L#.  :-D
Helaas is vaak het onderhoud beperkt tot aan en uit zetten.

Kan zo op een tegel  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#17
Heb de Hava W40 nu een paar dagen hangen en het een en ander aan effecten laten spelen in film stukjes en Atmos test bestanden, ze zitten zeer zeker aan de goede kant !

Eigenlijk nog steeds niet voor te stellen dat een speaker uit van deze prijs zo goed zijn werk doet.
Al eerder vermeld, je moet ze niet gaan gebruiken als Front en Center speaker, daar is dit te mager voor.
De vermelde 70 Hz als laagste punt zullen ze denk ik op Pluto gemeten hebben, niet op Aarde  :-D
Had ik ook niet verwacht, na Audyssey krijgen ze tussen de 150 en 200 Hz mee, afhankelijk van de plek.

Dit is uiteraard geen probleem voor Surround, Surround Back en Height.
Dolby adviseerd sowieso een crossover dacht boven de 120 Hz voor de hoogte effecten.
Mijn vorige Dali's C1 kregen 60 Hz mee, en Kef zat op 120 en 180 Hz, deze zijn het meest vergelijkbaar met de Hava speakers.

Maar zo in een film vergelijk, ondanks dat ik ze niet naast elkaar kon testen, hoor ik ieder dingetje waar moet en wat ik met vorige speakers ook hoorde.
Vergeet niet, ik vergelijk nu speakers die van zowel Dali als Kef, wel 4x zoveel kosten !
Ik heb er nu 8 voor 400,00 euro, 8x Kef zal 1600,00 gaan kosten, Dali zal ook rond dat bedrag zitten  :-o
Kwaliteit van Kef en Dali is wel hoger, geluid is meer in balans, maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil.

En dan die naar beneden gerichte Height speakers ??

Ik merk zeker verschil maar dit valt uit in het voordeel van plat op de muur, niet onder een hoek naar beneden !
De Dali's waren naar benden gericht, de Kef's had ik zelf naar beneden staan, dit zo plat op de muur, bijna tegen het plafond, werkt goed.
Denk dat er een hoop reflectie naar beneden kaatst via het plafond, hoogte effecten zijn nu duidelijker dan ooit.
Zal wel een marketing dingetje zijn en niet echt nodig, ondanks de Dolby voorschiften, maar die werken ook hand in hand met speaker en receiver leveranciers, en ze moeten beide brood op de plank houden.


Ik ben er op zich "Dolby technisch" tevreden over, ook de Surrounds.

Marvin

#18
Kef eitjes aan het plafond voor, die worden op 150hz gezet.
Die eitjes achter op 200hz.
Of precies andersom, als je het wilt weten kijk ik het na.
Ik dacht dat het LFE kanaal vanaf 150hz pas z'n ding doet op de subwoofer.
Is dat in de loop der tijd aangepast?
Volgens mij beginnen m'n subs óók pas rond de 150hz.



RHK

Top! Weer rust in de tent en geluid naar tevredenheid. (voorlopig?)  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

Citaat van: marvin op juni 04, 2023, 08:33:54Kef eitjes aan het plafond voor, die worden op 150hz gezet.
Die eitjes achter op 200hz.
Of precies andersom, als je het wilt weten kijk ik het na.
Ik dacht dat het LFE kanaal vanaf 150hz pas z'n ding doet op de subwoofer.
Is dat in de loop der tijd aangepast?
Volgens beginnen m'n subs ook pas rond de 150hz.

Ik kan op mn AV LFE tot 200Hz instellen. Ik heb de LFE op de AV op 80Hz staan.


Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#21
Citaat van: RHK op juni 04, 2023, 08:34:06Top! Weer rust in de tent en geluid naar tevredenheid. (voorlopig?)  :-D

Nu nog het subwoofer dilemma..........  :-o

CBdicX

#22
Citaat van: marvin op juni 04, 2023, 08:33:54Kef eitjes aan het plafond voor, die worden op 150hz gezet.
Die eitjes achter op 200hz.
Of precies andersom, als je het wilt weten kijk ik het na.
Ik dacht dat het LFE kanaal vanaf 150hz pas z'n ding doet op de subwoofer.
Is dat in de loop der tijd aangepast?
Volgens mij beginnen m'n subs óók pas rond de 150hz.




Klopt, meeste subs doen 150 / 180 Hz naar beneden, een enkele 200 / 250 Hz.
Je kunt de speakers die boven de 150 mee krijgen verlagen naar 150, dan doet Audyssey daar niet meer mee maar dat ga je niet horen voor die speakers.
Front en Center moet je vanaf blijven, vandaar daar wel grote speakers om de crossover laag te houden.
Een setje Keft T301 die ik aan de voorkant had werkte niet, de subwoofer begon mee te praten met de center en fronts vanwege een crossover van 120 en 150 Hz  :no:

Gezien er zelden volcalen door de Surrounds gedaan worden, en Height geheel niet, tenzij onze lieve Heer tegen je praat, is een hogere crossover niet van belang, zie Dolby Atmos  >150 Hz !!
Alleen zou ik het op de max houden van de sub, niet hoger, maar dat is mijn  idee.......

Marvin

Ja hij zet het zelf op 200hz, dus dat zal dan inderdaad wel kunnen.  :yes:
Maar dan ga ik toch eens opzoek naar specs van die subwoofers.
Staat me bij dat die op 200hz nog niks doen.
(Ik zie dat je al geantwoord hebt tussen door).
Ik laat het lekker staan, dat gaatje neem ik wel voor lief.
Met de laatste meting zijn de fronts, surround én center door audyssey op fullrange gezet.
Niet veel mee bezig geweest laatste tijd, maar volgens mij staat dat nog steeds zo voor meerkanaals.
Voor 2.0 heb ik wel een x-over bepaald, 90hz, en ze op small gezet.

CBdicX

#24
Daarom staat bij de meeste receivers lpf/lfe op 200-250 hz, zo doet het lfe kanaal alle frequenties tot aan 250 hz.
Hoger dan de "magische" 80 Hz zit ook veel lfe content, oa de zogenaamde chestpunshe, 100+hz

CBdicX

#25
Citaat van: marvin op juni 04, 2023, 08:47:56Ja hij zet het zelf op 200hz, dus dat zal dan inderdaad wel kunnen.  :yes:
Maar dan ga ik toch eens opzoek naar specs van die subwoofers.
Staat me bij dat die op 200hz nog niks doen.
(Ik zie dat je al geantwoord hebt tussen door).
Ik laat het lekker staan, dat gaatje neem ik wel voor lief.
Met de laatste meting zijn de fronts, surround én center door audyssey op fullrange gezet.
Niet veel mee bezig geweest laatste tijd, maar volgens mij staat dat nog steeds zo voor meerkanaals.
Voor 2.0 heb ik wel een x-over bepaald, 90hz, en ze op small gezet.

Als je de meeste speakers op fullrange laat staan, doet de sub nagenoeg niets en belast je de receiver meer.
Daarom ben ik wel fan van THX speakers, die doen sowieso 80hz (en lager hoeft niet in surround met sub) waar je ze ook plaatst, maar zijn weer behoorlijk aan de maat.

Een vloerstaanders kopen die 30hz haalt, en dus veel geld kost, die dan afkapt op 80hz en een sub het laat overnemen, is ook een twijfelachtige besluit 🤔

Marvin

Voor de belasting staan er 5 stereo versterkers te stampen. 
Maar inderdaad, dan moet die bak wel veel versterken als je geen externe eindversterkers gebruikt.

CBdicX

Citaat van: marvin op juni 04, 2023, 10:43:10Voor de belasting staan er 5 stereo versterkers te stampen. 
Maar inderdaad, dan moet die bak wel veel versterken als je geen externe eindversterkers gebruikt.

Dit is een goede oplossing om alles dan fullrange af te spelen.
Wel is een sub ontworpen om sublaag te spelen, een speaker niet.

Marvin

Maar het zou goed kunnen dat ik meerkanaals ook al heb aangepast hoor!
Ik ben er veel minder tot niet mee bezig in lente en in de zomer.
Muziek staat altijd wel aan, stereo tegenwoordig.
Maar tv, films en series kijken we nu voornamelijk in de slaapkamer.
En ook dat is geen straf met een 5.1 set met van die eitjes en bijbehorende sub. 
42" aan het eind van de voetjes voldoet dan ook wel.
Ingeregeld met de ouwe versie van Audyssey, volgens mij staat er nu een Denon 2110 onder het bed.


Maar goed, snel verder met je gitaar geluidjes. 😁

CBdicX

#29
Citaat van: marvin op juni 04, 2023, 11:04:46Maar het zou goed kunnen dat ik meerkanaals ook al heb aangepast hoor!
Ik ben er veel minder tot niet mee bezig in lente en in de zomer.
Muziek staat altijd wel aan, stereo tegenwoordig.
Maar tv, films en series kijken we nu voornamelijk in de slaapkamer.
En ook dat is geen straf met een 5.1 set met van die eitjes en bijbehorende sub. 
42" aan het eind van de voetjes voldoet dan ook wel.
Ingeregeld met de ouwe versie van Audyssey, volgens mij staat er nu een Denon 2110 onder het bed.


Maar goed, snel verder met je gitaar geluidjes. 😁

Wouw, een 42" sub, goed bezig 😁😁

Welke amps gebruik je hiervoor ?
Zal wel flink aan de stroom zitten......