Marantz pm80 SE

Gestart door Vanhal, maart 14, 2007, 12:08:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom

suc6 ermee, en als die er is TTIWWP TTIWWP TTIWWP

TurboMarco

Citaat van: Vanhal op maart 29, 2007, 20:48:02
Ik heb een paar luistersessies achter de rug, wat een beest van een versterker. Tov de pm80mkII klinkt deze pm80SE krachtiger en zwaarder, meer gecontroleerd. Vooral het laag wat bij de mkII al een vriend van me was klinkt het bij de SE nog krachtiger. Ik ben erg onder de indruk!

Een pm80 MKII is onderweg.  :mrgreen:
het blijven goed klinkende machines  notworthy

Ik sta zelf nog steeds te kijken wat mn PM82 tot toe in staat is,het valt mij iig helemaal niet tegen!
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vanhal

Ik zit effe lekker te koekeloere op http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.audio-heritage.jp%2F&langpair=ja%7Cen&hl=en&ie=UTF8
en zie daar de verschillende versterkers staan.

Ik zit te kijken naar de pm80, pm80bl, pm80a, pm88SE en pm88aSE en het valt me op dat de pm88a eigenlijk de pm80MKII is, en de pm88SE eigenlijk hier de pm80SE is en de pm88aSE hier als pm80MKIISE werd verkocht. Ook in de specs en op de foto's van de binnenkant zie ik die overeenkomsten.

De pm80mkII heeft namelijk als verschil met de pm80 4 voudige volume regelaar en HDAM op het volume. Zelfde als wat bij de specs van de pm88aSE staat.
Alleen staat er bij de pm88aSE dat er mosfets in gebruikt zijn. Ik weet niet of dat de pm80mkII of pm80mkIISE ook mosfets heeft.

Wie weet hier meer over, over dat de pm88aSE eigenlijk de pm80mkIISE is?

pm88a = pm80mkII


pm88SE = pm80SE


pm88aSE = pm80mkIISE


Ik wist trouwens niet dat de volume en selector knoppen van de SE versies van puur aluminium waren. Vandaar denk ik ook dat ze uiterlijk afwijken van de normale versies.

Rete interessant dit...  HB

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vanhal

Citaat van: Marco op april 09, 2007, 11:37:08
http://marantzforum.nl/index.php/topic,56.0.html

:-)
Ik zag het topic inderdaad. Alleen daar komt niet echt naar voren of de 88a hier de 80mkII is.

Hebben de pm80 en/of de pm80mkII mosfets?

Vanhal

Vraagje he, in het boekje van m'n pm80MKII staat dat je de klasse A knop alleen moet inschakelen met de versterker uit. Weet iemand waarom dat is?  Kan het kwaad als je de klasse A inschakelt terwijl de versterker aan staat?

Maurice

Dat staat ook bij mijn PM-95, mij werd strikt aangeraden om dit altijd te doen. Anders zouden de torren een opsodemieter krijgen?
Misschien dat S.B. of HAL hier meer over kan vertellen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

erwin

ik heb ook een pm80 gehad,in de beschrijving die ik er bij had stond hierover niks vermeld.
ik heb dan ook de klasse a knop gebruikt met de versterker aan,niet beter wetend.

erwin
Citaat van: Vanhal op mei 04, 2007, 16:40:52
Vraagje he, in het boekje van m'n pm80MKII staat dat je de klasse A knop alleen moet inschakelen met de versterker uit. Weet iemand waarom dat is?  Kan het kwaad als je de klasse A inschakelt terwijl de versterker aan staat?
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

SB_Marantz

#38
Om dit beter uit te leggen is kennis van de schakelingen vereist.

Zoals sommigen misschien weten schakelen  de power transistoren van de positieve helft naar de negatieve helft van de sinus in class AB.

Ik typ class AB omdat zo goed als alle versterker tot +- 0,5 a 1 Watt toch wel in class A werken en dan vooral de driver sectie.
Niet te verwarren met Class D en H. welke weer volgens een ander princiepe werken.

De meeste oude Marantzen zoals de 170DC eindversterker werken ook tot een Wattje of 1 a 2 in Class A, tenminste de driver sectie welke de power transistoren aansturen.

In Class A schakelen de transistoren niet maar staan continu in geleiding, daarom worden deze versterkers ook zo lekker warm.(Lees; power transistoren)

Het voordeel van class A is dat de schakelvervorming dus geelimineerd wordt.
Nadeel is het lage rendement en de grote warmte ontwikkeling.

Tevens is de ruststroom een factor 10 of meer hoger in class A.


Persoonlijk ben ik niet echt een aanhanger van deze class A schakelingen omdat het op lange termijn de printen erg aantast door de hitte en de componenten sneller slijten.
Kristalisatie van de solderingen is vaak meer regel dan uitzondering!





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Ik heb na aanschaf van de PM80mkII een paar keer class A ingeschakeld toen de versterker aanstond.
Kan dat de reden zijn dat deze daardoor defect is ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

als je classe A aan druk terwijl de versterker aan is. in a/b model of B mode soms, krijgt de voeding een ontzettende klap te verduren. met de transformator op nummer 1.
die moet ineens van ongeveer 30watt idle verbruikt. naar vol vermogen.
vol vermogen is misschien 250watt bij de Pm 80. ik weet niet wat MAX verbruikt is.
maar daar gaat de voeding naar toe!!

ik hoor wel 3 eigenaren al dat er bij hun PM 80 modellen al de transofrmatoren defect waren gegaan.
en 5 SM80 eindversterkers...  :-o :-o

wel vreemd . want de PM4 5 6  hebben ook de functie om klasse A uit of aan te zitten d.m.v een knopje aan de voorkant.
Ik weet 100% zeker dat mensen dit vroeger gewoon aan hebben gezet tijdens normaal spelen..
maar je ziet ze zelden defect

de PM6A vind  je wel  vaak defect, eindversterker e.d maar deze hefet niet de functie om klasse A uit te zetten helass
de 5 soms
de 4 nooit ( is zeldzaam)

andere??? who knowes.

ik heb zelf de SM8 en de sc 8 beide in klasse A
(de sc8 is de voortrap )
(de Sm8 de eindtrap)
het zijn machines vanaf 1984 tot 1987 geproduceerd

verbrande plekken in de eindtrap.
niks ernstigs maar wel merk baar als je de versterker op de rep tafel hebt liggen.



veel slechte contacten bij de printen in de voorversterker.


het is een mooi GROOT set.
de eindversterker is 2x30watt klasse A en 2x120Watt klasse a/b
maakt deze waar.
MAAR! kijk even in vergelijking tot de pm 80
de trafo grootte  :? :? ik zie iets geks
en voedings buffers.

KIJK EN VERGELIJK!!




verbruik 480watt
elko's
2x 75V 22.000uF
2x40V 22.000uF

voor 2x30watt classe A
en of 2x120watt class a/b (normaal)

PM 80 2x25watt classe A
2x110watt classe (a/B)

wattage verbruik??
elko's 2x65V 15.000uF

wel een groot verschil????
de SM8 word zelden defect aangeboden!
sm6 is hetzelfde maar veel ouder


ik wil niet zeggen dat de PM80 totaal troep is
maar deze versterkers kan je maximaal 10 jaar gebruiken. en in de tussentijd hebben ze al onderhoud nodig!
daarna worden het dure reparatie projecten..

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000



voorkanten.
staan uit.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: Paul op mei 10, 2007, 15:42:42
Ik heb na aanschaf van de PM80mkII een paar keer class A ingeschakeld toen de versterker aanstond.
Kan dat de reden zijn dat deze daardoor defect is ?


Daar kan ik duidelijk in zijn; nee dat kan geen kwaad.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op mei 10, 2007, 22:23:59
verklaar  birdman


Och jeetje  :lol:

Logisch denken is niet moeilijk  birdman
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM