sub, "boem, bonk" niet bij mij, waarom wel bij iemand anders?

Gestart door Shepherd Moon, maart 07, 2010, 22:33:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlearmoes

Citaat van: Vlearmoes op maart 08, 2010, 18:05:03
Hopelijk kun je ook fysiek (kijken voelen) waarnemen of het gelijk op gaat ?



Leg evt je down-fire sub even op zijn zij of rug om mee te kunnen kijken/voelen  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

Citaat van: Shepherd Moon op maart 08, 2010, 18:02:25
kleine edit gepost trouwens  :wink:
zal nog eens de fase verschuiven, ik kan enkel 180 graden fase draaien met de sub door de switch...

Resultaat....??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Shepherd Moon

nog geen tijd gehad, ben naar oss gereden om een ST-17 te halen.

Wat ik wou zeggen is dat deze een front-fire is en geen down fire  :wink:
Ik laat zeker weten als ik de fase heb gewisseld en verschil zou merken  :yes:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin


Shepherd Moon

aha, thx, zal het eens lezen nu...
Intussen al gemerkt dat ik met een enorme piek en dip zit.
daar waar de torens normaal afvallen onstaat een ferme dip en is duidelijk in het gebied waar de slam moet uit ontstaan, en als het nog dieper gaat dan piekt hij enorm wat nogal irritant is in mijn ogen (of liever gezegd oren...)
Het is dus duidelijk niet in 1 mooie lijn...

Ne keer naderbij bestuderen  :wink:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

dmeerpa

Kan je op jou set de Audyssey EQ eens uitzetten.
Ik heb vorige week ook vluchtig op mijn Marantz de Audyssey ingesteld. Echter ik was alle laag kwijt. Zodra ik de EQ uitzet, shaked de kamer terug.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Shepherd Moon

ik heb geen audyssy of hoe je dat ook noemt... Werk namelijk met denon  :wink:
Ik denk dat ik ergens idd last heb met fase problemen. Ophef en elimineren van frequentie's in de kamer, want ik heb van het ene te veel en het andere te weinig. maw, ergens een piek en een diep dal...
Maar verder daarop nog niet kunnen toespitsen, wegens te weinig tijd en kans, aangezien ik nog niet echt met de subwoofer heb kunnen rondlopen op zoek naar andere lokatie of zo om te experimenteren. Ik zou ook niet goed weten waar elders naar toe met dat beest in de huiskamer  :roll:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Vlearmoes

Als je zelf al een fase probleem denkt te hebben;  kun je de knop omzetten en opnieuw luisteren  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Shepherd Moon

Ok, hier eindelijk eens wat verder nuttig nieuws nu.

Ik heb me eens vandaag even kunnen amuseren met het bestuderen van het probleem.
Nu heb ik via de dvd finding nemo op aandraden van stadium III eens naderbij bestudeerd.
Ik vond daar dus de THX optimizer met eenvoudig testen erop.
Geweldig tooltje...  :-)

ik kwam al plots te weten dat ik na het feestje kort geleden m'n backspeaker in die late nacht met m'n vermoeide kop dus verkeerd had aangesloten, faseprobleem opgelost, dus een paar films die ik bekeken had zal daardoor wat aardig geklonken hebben en ik maar denken dat het maar aan de oude opname zal gelegen hebben  redface redface

Soit, los van dat akkefietje de subwoofer dus.

Ik heb deze nu vooraan geplaatst in de hoek. Ikke blij, sub ook blij, alleen de deur vlakbij is minder happy met de companie  :-D velouren viltjes hebben de rammelingen dan maar subtiel aangepakt...

Nu de fase was absoluut ok, want alles viel weg zodra ik 180° switchte...
Nu heb ik die sweep kunnen gebruiken in die THX tool van 200 naar 20 Hz en ik zit echt wel met een enorme piek en dal zoals ik vermoede.
De laagste frequentie blijven stabiel. Maar daarboven zit ik ergens met een enorme schommeling die piekt tot 13 boven het gemiddelde en tot zeker 15dB onder het gemiddelde...  :eerie:
Wel een grof schommeltje in mijn ogen.

Weet dus nu echt niet wat gedaan om dit er uit te krijgen, want zelfs na de verplaatsing van de sub krijg ik daar geen verandering in...  :? :?

Nu zou ik nog iets moeten vinden om te weten te komen "welke" frequenties er dippen en pieken en "wat" ik er in godsnaam aan kan doen...

Boeiende leerstof zal dit wel worden, maar het is jammer dat ik nu weet dat ik niet alle potentieel benut van deze sub, buiten de grond laten trillen en de deur tijdelijk doen rammelen  :roll:

Want op den duur begin ik te flirten met de aankoop van een sub met ingebouwde EQ om de boel recht te trekken... Maar dat lijkt me een makkelijkheidsoplossing voorlopig en wil toch eerst eens op ambachtelijke wijze weten wat een mens daar aan kan doen  :-)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Marvin

voor degene die Finding Nemo nog niet hebben, op Bambi staat de THX optimizer ook....  :-D


TurboMarco

Citaat van: Shepherd Moon op maart 15, 2010, 23:17:06

Boeiende leerstof zal dit wel worden, maar het is jammer dat ik nu weet dat ik niet alle potentieel benut van deze sub, buiten de grond laten trillen en de deur tijdelijk doen rammelen  :roll:

Want op den duur begin ik te flirten met de aankoop van een sub met ingebouwde EQ om de boel recht te trekken... Maar dat lijkt me een makkelijkheidsoplossing voorlopig en wil toch eerst eens op ambachtelijke wijze weten wat een mens daar aan kan doen  :-)
Ik denk dat je moet accepteren dat jou sub niet geschikt is voor de akoestiek waarin deze opereert ,dan kan je 3 dingen doen:

1: De akoestiek aanpassen.
2: Een andere sub kopen die voorzien is van een EQ ,en dan eentje met een ruime mate van instellingen.
3: Een sub EQ kopen ,en die dan tussen versterker(receiver) en subwoofer plaatsen.


Zoiets als dit kan je baat bij hebben,er zijn ongetwijfeld meerdere apparaten met EQ ....maar deze schiet mij te binnen.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Shepherd Moon

Ik ben al eerst na het typen van m'n commentaar hier eens op zoek gegaan naar artikels over akoestiek etc...

Hier een heel goed artikel tegengekomen

http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm

Zeer interessant voor m'n stereosetup  :-), maar ivm de akoestiek op lage tonen heb ik niet echt iets nuttig gevonden daaruit.  :|

En ik wil toch eerst eens weten wat daar aan te doen valt.

Verder ga ik idd ook eens rondkijken welke sub EQ's er bestaan om mooi te kunnen vlakken...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

dmeerpa

Citaat van: Shepherd Moon op maart 15, 2010, 00:09:04
ik heb geen audyssy of hoe je dat ook noemt... Werk namelijk met denon  :wink:

Denk dat je toch maar eens de handleiding moet nalezen.  Audyssey is niet iets dat exclussief voor Marantz is.
Maar inderdaad uw Denon heeft dit niet, maar de Denon VC-A1HDA wel, ik dacht dat beide Surround versterkers identiek waren, maar de VC-A1HDA is blijkbaar recenter.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Shepherd Moon

idd is ouder exemplaar van denon. ik denk dat deze van 2002 is...
ik kan enkel per kanaal nog bas en treble bijregelen indien nodig, maar verder is er geen EQ mogelijkheden uit te voeren.
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

Bij deze toch besloten om een behringer te zoeken als EQ, en intussen een geluidskaart besteld om een deftige meting uit te voeren met het materieel dat ik al heb enzo op de laptop.

Dus ik ga al eens proberen daarmee wat te werken aan die kamerakoestiekproblemen :)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,