sub, "boem, bonk" niet bij mij, waarom wel bij iemand anders?

Gestart door Shepherd Moon, maart 07, 2010, 22:33:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shepherd Moon

Hellow,

topic beetje raar omschreven mss, maar toch vraagje...
Ik heb onlangs een HT systeem afgeregeld voor een goede vriend.
Deze bezit een denon avr-1910 en B&W satteliet set MT-20 met subwoofer AV2 toen...
Deze klinkt ook verdraaid leuk.
Maar wat viel me op tov m'n eigen systeem bij de film "stardust".

Je hebt een scene waarbij een ster valt op aarde, die impact op de aarde komt bij hem echt als een slag uit het syteem, een zware "bonk" bij de inslag en dan gerommel.

Bij mijn systeem is dat dan enkel maar het gerommel en is die inslag veel minder tot nauwelijks hoorbaar tov zijn systeem.
En ik moet zeggen ondanks alles wel een zwaarder systeem heb dan het zijne...
namelijk volledige b&w 700 reeks met fronts 704, c htm-7 en rear 705 en REL R-505 sub

Hoe zou dit komen? want dat vond ik echt een bizar verschil.
De sub bij mij is in staat om effectief wat dingen te doen daveren in huis, maar echt een SLAM heb ik nog niet gehad...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Perfect_audio

Citaat van: Shepherd Moon op maart 07, 2010, 22:33:00
.........
Bij mijn systeem is dat dan enkel maar het gerommel en is die inslag veel minder tot nauwelijks hoorbaar tov zijn systeem.
En ik moet zeggen ondanks alles wel een zwaarder systeem heb dan het zijne...
namelijk volledige b&w 700 reeks met fronts 704, c htm-7 en rear 705 en REL R-505 sub
Hoe zou dit komen?
..........

En waarmee wordt dit alles aangedreven?

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Shepherd Moon

lol, sorry, vergeten melden...

Denon ACV-A1 SE met upgrade print naar SR versie...THX2 etc...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

edwinvh

#3
Ik denk dat bij hem Audyssey dynamic EQ aanstaat.
Deze geeft een flinke boost op slaglaag en sublaag

Perfect_audio

Citaat van: Shepherd Moon op maart 07, 2010, 23:22:33
lol, sorry, vergeten melden...

Denon ACV-A1 SE met upgrade print naar SR versie...THX2 etc...

OkƩ, dat gaat ergens over.
Ik denk dat er een foute instelling is in het bassmanagement. Met zo'n installatie moet je een impact kunnen maken. Ik ben niet zo bekend met die Denon, dus kan daar ook niet een directe aanwijzing geven.
Maak je overigens gebruik van bi-amping?

En de sub: hoe zijn die instellingen? Al eens geƫxperimenteerd?

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Shepherd Moon

instellingen sub, zuiver enkel LFE signaal, crossover op THX fixed...
Fronts en center op large, rear ook.
Dit met de redenering dat alle kanalen zuiver hun eigen kanaalopname doorkrijgen. Moet toegeven dat ik ook meer rust ondervind in de set dan alles in small en alle overige laagsignalen naar de sub te routeren.

En het maakt geen verschil trouwens als ik experimenteer met large en small.

Alles met de dB meter op gelijke level op 75dB getrokken. Afstanden tot op de centimeter nauwkeurig gemeten vanuit de sweetspot met de lasermeter.

En heb zelfs die scene geprobeerd met de sub ipv halfweg (komt overeen met 0dB op de amp voor die 75dB te halen) eens op 3/4e open te draaien.
Meer gerommel, gedaver, weinig impact...

verder is dat ook de beste hoek waar deze inhoorde na rondsluipen in het huis met de DB meter in de hand wanneer de sub nog op de luisterplek stond...

Dus ik weet niet wat nu te doen...

Bi-ampen is niet mogelijk met die amp op het eerste zicht. Geen instellingen voor gevonden. Trouwens vermogen genoeg 7x170W RMS op 8 ohm voor m'n 704's te voeden  :|
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

xander32

#6
7 x 170 watt op papier :wink:. Trekt deze dat ook uit het stopcontact? En het aantal watts wil niets zeggen over het vermogen van de versterker om de speakers onder controle te houden. Jouw B&W`s lusten wel de nodige stroom om goed tot hun recht te komen :yes:.

Echter lijkt `t wel `n potent baasje als ik van diens bouw moet afgaan:


Maar hoe is jouw ruimte (BxLxH, gebruikte materialen en indeling) t.o.v. die van jouw kameraad?
Je kan wel een installatie met ...x meer vermogen en wooferoppervlak hebben maar als deze staat in een ruimte die in verhouding vele malen groter is dan die van de ander schiet dat nog niet erg op met een 1 op 1 vergelijk. Maar daar had jij vast zelf al aan gedacht (m.i. te voor de hand liggend).


Sander.


Marvin


Vlearmoes

Ik denk aan fase verschillen tussen luidsprekers en sub  :|

Als jij alle luidsprekers (incl sub) per stuk hebt ingegeven en afgeregeld met Db meter kan er zo`n fout insluipen  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

in welke vorm en hoe zijn deze fase verschillen er dan ingeslopen?
niet om te zeuren ofzo, maar ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoeld....

Shepherd Moon

#10
Citaat van: xander32 op maart 08, 2010, 08:59:33
7 x 170 watt op papier :wink:. Trekt deze dat ook uit het stopcontact? En het aantal watts wil niets zeggen over het vermogen van de versterker om de speakers onder controle te houden. Jouw B&W`s lusten wel de nodige stroom om goed tot hun recht te komen :yes:.

Echter lijkt `t wel `n potent baasje als ik van diens bouw moet afgaan:


Maar hoe is jouw ruimte (BxLxH, gebruikte materialen en indeling) t.o.v. die van jouw kameraad?
Je kan wel een installatie met ...x meer vermogen en wooferoppervlak hebben maar als deze staat in een ruimte die in verhouding vele malen groter is dan die van de ander schiet dat nog niet erg op met een 1 op 1 vergelijk. Maar daar had jij vast zelf al aan gedacht (m.i. te voor de hand liggend).


Sander.



hihi, als ik de marantz met zogezegd 2x 90Watt aansloot had ik wel direct de indruk dat hij meer liet blijken dat deze alles onder controle had en de baas was over de speakers bij stereo.

Nu ja, ik heb vroeger met deze amp feestje gegeven, ze houden de b&w's zeker onder controle, we spreken nog steeds niet over de 800 reeks hier he  :kwijl:
Nu ja; dynamisch gezien kan hij stabiel blijven tot 2 ohm bij een vermogen van 390 Watt "stereo"...

Nu ja, lijkt me toch wel iets dat hier niet veel meer te maken heeft met SLAM probleempje   :|
Verbruik toch gemiddeld 720 Watt, niet echt een "groene" jongen  nopompom

ivm de ruimte, 8,5m op 4,5 meter met 1 open deurgat naar de keuken.
De andere ruimte van m'n kameraad is niet veel kleiner en heeft ongeveer dezelfde demping. Heeft veel grote schuiframen en een tapijt op de grond, wat overigens een stenen tegelvloer is. Plafond is massief betonnen plaat.

Bij mij zijn het vooral nog 3 ramen met vrij lichte gordijnen, grote niet gedecoreerde kale muur, stenen vloer, ook, enkel salon, een paar kasten, 2 tafels en that's it... en aan de muur nog 2 cd kasten...

Plafond is bestaande uit grote houten platen als materiaal.
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Vlearmoes

#11
Het is natuurlijk de bedoeling dat alle connussen van alle speakers tegelijk naar buiten komen voor slam-depht

Staat de sub fase verkeerd; (conus slaat naar binnen en bij speakers naar buiten) kan die de gemaakte bassen van andere speakers bijna opheffen   het slam-depht verhaal gaat dan niet meer op en je gaat zeggen dat het bij je vrienden beter klinkt  shutup
Gelukkig is er een fase verstelling op een sub aanwezig; uitproberen dus !! (kijken/voelen of ie tegelijk naar buiten komt met andere speakers )

Ook een van Ron`s en audyssey`s eerste aandachts punten; FASE
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Shepherd Moon

kleine edit gepost trouwens  :wink:
zal nog eens de fase verschuiven, ik kan enkel 180 graden fase draaien met de sub door de switch...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Vlearmoes

Citaat van: Shepherd Moon op maart 08, 2010, 18:02:25
kleine edit gepost trouwens  :wink:
zal nog eens de fase verschuiven, ik kan enkel 180 graden fase draaien met de sub door de switch...

Hopelijk kun je ook fysiek (kijken voelen) waarnemen of het gelijk op gaat ?

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

ah, de subwoofer uit fase...
zat me te bedenken hoe je het voor elkaar zou krijgen de 'normale' speakers uit fase te krijgen met een meetlint en een db-meter...   :lol:

die 180 of 0 vind ik zelf een gemiste kans op mijn Rel, die Tannoy heeft alles ertussen in ook.