Marantz PM17

Gestart door Maks, maart 05, 2009, 10:30:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maks

Hallo allemaal.
Ik ben hier nieuw en heb besloten om me aan te melden bij dit forum, voor bijna alles moet een eerste keer zijn zal ik maar zeggen. Ik ben in het bezit van een Marantz PM17 en CD17KI, via Siltech bekabeling gaat dit naar mijn Dynaudio Micron, een kleine gesloten luidspreker met een 10 cm bas (als dat die naam mag hebben) die tegen de muur geplaatst staat zoals aanbevolen. Voor het laag een REL Quake ook in kersen. Ik geniet van het beluisteren van muziek over deze set. De combi dynaudio marantz heb ik vaker gehoord en dit spreekt me aan. Nu is het zo dat ik het ook leuk vind om aan luidsprekers te knutselen en voor een AB vergelijk een andere versterker wil aanschaffen, 1 met schakelbare en dus 2 paar luidspreker uitgangen. Ik zat zelf te denken aan een PM95 of 94 maar lees veel meningen m.b.t. tot oud en nieuw, soldeer verbindingen die slijten. Een PM14 is mooi maar te duur voor mij, misschien een SM17 maar is dan een vergelijk A B mogelijk? Een versterker van een ander merk kan ook maar ik vind dit geluid erg mooi en ben bang dit kwijt te raken. Kunnen jullie me adviseren of met me discussiëren over welke keuzes ik kan maken of waar ik op moet letten als ik 2e hands ga luisteren en kopen. Ik ben niet technisch onderlegd en snap niks van de binnenkant van de apparatuur.
Groet Ben.

MadVillain

als de pm14 te duur is dan heb ik 1 goede tip. want ik had hetzelfde "probleem".
de pm16. tikeltje minder power dan de pm14.
en detaillering moet gelijk zijn aan de pm14.

een forumlid zei dat de pm14 nog wat gedetailleerder moest klinken maar ik heb noit en vergelijk kunnen doen.

een sm17 zou er alleen voor zorgen dat je meer controlle over het laag krijgt. misschien iets meer ruimtelijkheid.
detaillering krijg je er niet mee omdat de voorversterker van de pm17 de "zwakste" schakel is.

Maks

Hallo Madvillian.
Volgens mij heeft de PM16 niet de beschikking over 2 paar luidspreker uitgangen en dat is wat ik wel graag wilde. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de voorversterker qua klank het meest bepalend is. Vroeger speelde ik met een sphinx voorversterker in combinatie met een rotel rb980 die sphinx was echt beter dan de rc980. Het grappige was wel dat ik toen met grotere Dynaudio's draaide en toen ik de overstap maakte naar de Microns van Dynaudio ging ik er op vooruit. Nadien nog de Marantzen aangeschaft en dit was ook weer vooruit zeker in combinatie met de Siltech bekabeling.
Maar goed ik zoek dus een Marantz met een dubbele luidspreker uitgang zodat ik 2 paar luidsprekers A, B kan vergelijken. Alvast bedankt voor je reactie.
Ben

MadVillain

ik denk dus dat je klaar bent met zoeken want de pm16 heeft 2paar ls uitgangen. :-D

en het verschil met de pm17 is enorm. die heb ik zelf ook gehad tot anderhalve maand geleden.

veel suc6 met zoeken!

Maks

Hoi Bedankt voor je antwoord. Ik zie wel de 2 paar aansluitingen maar niet de schakelaar aan de voorkant van de versterker dus was ik ervan uit gegaan dat dit niet kon. Ik kan via mp een Marantz PM95 kopen en mijn PM17 erbij inruilen. De aanbieder bied mij 300 euro voor de versterker en vraagt dan nog 300 euro van mij erbij. Is dit een goede deal, ga ik er dan op vooruit er van uitgaande dat de PM95 technisch in orde is. Of kan ik beter gaan zoeken naar de PM16. Wie weet raad. O ja tegen de tijd dat ik ga kijken gebruik ik wel mijn oren om te beoordelen of ik de te kopen versterker goed genoeg vind ik ben erg benieuwd naar de mening van andere tevreden Marantz gebruikers.

Groet Maks

MadVillain

is die pm95 niet een amp met ingebouwde dac?
als het goed is had marco deze amp.
moet een bakbeest zijn!
zelf heb ik er geen ervaring mee.

het beste is om je pm17 mee te nemen en dan een luistertest doen.
eerst een half uur/uur naar je pm17 luisteren en dan naar de pm95.
en dan vooral je eigen muziek meenemen.

Maks

Ik twijfel behoorlijk of ik de ruil moet doen, lees wat over slechte soldeer verbindingen na verloop van tijd vanwege de warmte. Ook zit er geen ab bij de pm95 en een ab vind ik wel handig als rechtgeaarde luiaard. Ik heb wel gezien dat de pm95 in 1991 nog 7000 gulden kostte wat een flink bedrag is. Is er iemand die me kan vertellen hoe de pm 95 klinkt, als ik besluit om de versterker te gaan kopen zal ik dat pas doen na beluisteren van de versterker. Waar moet ik opletten als ik wil kijken of de versterker nog goed is? Kan ik aan de binnenkant zien of er sprake is van ernstige slijtage? een hoop vragen hopelijk heeft iemand antwoord.

Groet Maks

TurboMarco

hoi,

Ik heb een PM-95 gehad en daar de meeste tijd tot volle tevredenheid mee gespeeld,en ja het is een dijk van een versterker  :yes: ,dat met die soldeerverbindingen valt nog wel mee en komt bij alle versterkers wel voor na verloop van tijd ,het voordeel vd PM-95 is dat het niet zo moeilijk is te herstellen.
Bij de PM-95 hoort af fabriek de afstandbediening RC-95 bij ,zit die er niet bij dan dropt de waarde al snel tot zo'n €150,- ,zeg maar dat de aangeboden PM-95 dan niet meer als €400,- mag kosten,je PM-17 erop inruilen met bijbetaling van €300,- zou mijn inziens dan en slechte deal betekenen,wat klank betreft ben jij de enige die daar over kan oordelen,als je een andere versterker wil nemen probeer die eerst thuis op je eigen set te beluisteren,het uiteindelijke resultaat zal namelijk van de match afhangen,zo bleek bij mij later dat de PM-95 niet de juiste match was met mijn Seas luidsprekers die ik later aangeschaft had dan de versterker,maar goed dat is persoonlijk.

Persoonlijk zou ik eerder de Rel Quake sub vervangen voor eentje die veel strakker klinkt ,ik ben er namelijk van overtuigd dat je daar op het moment de meeste winst mee te behalen valt,niet dat de Quake een slechte sub is maar het kan zeker veel beter!

Ik weet niet of je in de buurt van Arnhem woont anders zou ik je wel een PM-95,PM-94,PM-90se kunnen laten horen ,die versterkers kan ik je evt ook aanbieden voor een eerlijke prijs.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maks

Hoi Marco.

Bedankt voor je reactie erg informatief. Ik woon in Deventer en ben in Arnhem bekend (heb er gewoond) dus een keer luisteren en dergelijke behoord zeker tot de mogelijkheden. De PM95 die ik kan overnemen beschikt niet over de bijbehorende ab jammer genoeg. De bijbetaling mijnerzijds zou nu bestaan uit 250 euro wat volgens jou dus teveel zou zijn. Ik wil er qua geluid niet op achteruit gaan en dat zal ik inderdaad zelf moeten bepalen. Ik vind het leuk om muziek te luisteren en om luidsprekers te vergelijken en te bouwen vandaar de 2 paar luidspreker uitgangen. Over de Dynaudio's ben ik uitermate tevreden dus dat is mijn referentie luidspreker. De Rel Quake voldoet op dit moment en zou inderdaad een verbetering kunnen geven. Ik wil wel graag een gesloten sub houden omdat de Microns (Dynaudio) ook gesloten zijn. Nou ik kom graag een keer luisteren en misschien kun je me helpen aan een mooie versterker of in ieder geval bij de keuze van een andere versterker. 

Groet Maks

Maurice

Citaat van: Maks op maart 11, 2009, 10:08:15
Ik twijfel behoorlijk of ik de ruil moet doen, lees wat over slechte soldeer verbindingen na verloop van tijd vanwege de warmte. Ook zit er geen ab bij de pm95 en een ab vind ik wel handig als rechtgeaarde luiaard. Ik heb wel gezien dat de pm95 in 1991 nog 7000 gulden kostte wat een flink bedrag is. Is er iemand die me kan vertellen hoe de pm 95 klinkt, als ik besluit om de versterker te gaan kopen zal ik dat pas doen na beluisteren van de versterker. Waar moet ik opletten als ik wil kijken of de versterker nog goed is? Kan ik aan de binnenkant zien of er sprake is van ernstige slijtage? een hoop vragen hopelijk heeft iemand antwoord.

Groet Maks
De PM-95 is een beer van een versterker met de typische marantz klank. Mooi ruimtelijk etc. Hoe deze verhoudt tot bijv de PM14 weet ik echter niet. De PM-95 ken ik echter wel door en door (heb hem zelf ook).
Versterkervolume kun je bedienen via elke philips AB (zelfde code).

Belangrijk zijn de solderingen. Deze moeten helemaal goed zijn en zeker bij de transistoren! Deze zijn namelijk niet meer te krijgen indien defect. Condensatoren zijn moeilijker te bepalen, maar een revisie kan op zich geen kwaad. De PM-95 wordt serieus warm in klasse A, dus wees gewaarschuwd.
Zoek even op dit forum en je zult meer info vinden nav mijn PM95.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maks

Hallo allemaal. Ik heb afgezien van de koop van de pm 95 die me werd aangeboden. Door aanschaf van een andere auto moet de versterker even wachten. De verkoper had ook al een ander bod gekregen dus allebei blij zal ik maar zeggen. Ik blijf wel verder kijken en een afspraak voor luisteren elders blijft een goed idee. Zoeken naar apperatuur en mooie muziek is een deel van de hobby. Ik denk wel dat ik ooit een keer een ander Marantz versterker koop en hoop op de pm 95 of 94 of 14 of een oude 15. Ook loop ik wel eens tegen Denon 4400a (of ben ik nu aan het vloeken op dit forum) aan en bedenk dat dit een redelijk alternatief is. Nou ik hou jullie op de hoogte. Suggesties blijven welkom alsook het aanbod om te komen luisteren.
Groet Maks

Maurice

Citaat van: Maks op maart 15, 2009, 23:43:51
Hallo allemaal. Ik heb afgezien van de koop van de pm 95 die me werd aangeboden. Door aanschaf van een andere auto moet de versterker even wachten. De verkoper had ook al een ander bod gekregen dus allebei blij zal ik maar zeggen. Ik blijf wel verder kijken en een afspraak voor luisteren elders blijft een goed idee. Zoeken naar apperatuur en mooie muziek is een deel van de hobby. Ik denk wel dat ik ooit een keer een ander Marantz versterker koop en hoop op de pm 95 of 94 of 14 of een oude 15. Ook loop ik wel eens tegen Denon 4400a (of ben ik nu aan het vloeken op dit forum) aan en bedenk dat dit een redelijk alternatief is. Nou ik hou jullie op de hoogte. Suggesties blijven welkom alsook het aanbod om te komen luisteren.
Groet Maks
Bekend probleem, herken het ;)
Zodra mijn PM95 nagekeken is gaat deze de verkoop in. Helaas te weinig tijd momenteel, dus kan ook nog wel even duren...
Maar hou de Te Koop sectie in de gaten ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Pm95 is net zoals de Pm94 en 84 ze zijn prima! echter morgen kan deze ook niet meer inschakelen!
MOSfet is eigenlijk ontwikkeld voor voedingen, deze zijn zuiniger en allemachtig sneller dan een transistor.
Echter EIST een MOSFET dat er geen storingen optreden! Er zit een''luikje'' in een MOSfet die bepaald hoeveel energie er doorheen kan gaan. Echter als dat luikje als een idioot heen en weer gaat doordat er een storing is ergens, is je Fetje zo kapot.!

Ik repareer zelf de apparatuur, maar ik zeg eerlijk Pm84/94/95 kunnen soms Niet gerepareerd worden.
Ik vind persoonlijk de Pm94 de mooiste van allemaal omdat ik deze al een tijd heb gehad samen met de 84.
De 95 heeft een vriend van mij gehad, lijkt erg op de 94.

De Pm 14 is een erg mooie versterker, ik zal deze ooit nog in mijn bezit krijgen  :wink:
die en de 17. Zijn trouwens de eenigste die ik hier zou willen hebben.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ll0ll

Wat vind je van de PM16, Hal? Ik vraag me altijd af wat nou het verschil is tussen de PM14, PM17 en PM16, en in welke rangschikking ik ze moet plaatsen :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

HAL9000

Citaat van: ll0ll op maart 17, 2009, 18:54:25
Wat vind je van de PM16, Hal? Ik vraag me altijd af wat nou het verschil is tussen de PM14, PM17 en PM16, en in welke rangschikking ik ze moet plaatsen :)

|Heb ik eigenlijk geen mening over. printen en manier van bouwen was wel minder dan de 17 en 14

PM16 15S1 17 14
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!