ruis op rechter surround kanaal

Gestart door pleomax, januari 02, 2009, 15:56:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pleomax

beste forum leden. als bezitter van enekele marantz apparaten (cd5001, dv4500 en sr4500) lees ik uit interesse zo nu en dan de berichten op dit forum.

heb me nu geregistreerd omdat ik zelf met een "probleem"(groot woord) zit.
sinds enige tijd is er op de R surround speaker van de sr4500 (4jr oud) een ruis hoorbaar. vooral als er geen muziek of film wordt gedraaid valt dit op. het is niet overdreven hard, hoorbaar binnen +/- 30 cm afstand.je moet dus echt met je hoofd op een kleine afstand, gericht luisteren wil het opvallen . het nivo is niet gelijkmatig er zit af en toe een soort "hikje" in.
het schakelen tussen verschillende bronnen maakt geen verschil. draaien aan de volume knop ook niet, het nivo van de ruis blijft hetzelfde.
mijn 2 front speakers, de center en de L surround speaker zijn stil, niets te horen.

ik heb gechekt of de speaker goed is aangesloten (dus de + en -) ik heb op de desbetreffende aansluiting een andere kabel en speaker aangesloten, ook hierbij was dezelfde ruis te horen. ook heb ik in de setup het nivo van de speakers weer afgesteld (met de test toon) ook dit maakte niets uit.

op zich is de receiver nog goed te gebruiken, maar ik ben wat pietlutiig in die dingen. het was er eerst niet, en ik wil het weer in de oude (perfecte) toestand hersteld hebben.

ik sta dus op het punt de receiver weg te brengen om te laten nakijken/repareren, maar.....
misschien zie ik wat over het hoofd of is er iets wat ik zelf nog kan proberen.
heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn, en zo ja, wat zijn dan bij benadering de vermoedelijke kosten?

alvast bedankt voor de reacties. (ps: ik ben niet erg technisch onderlegd,gewoon een doorsnee audio liefhebber)

Stadium III

Hallo en welkom

Het is idd vervelend dat je met een ruis zit
Je zou eventueel de fabrieksreset kunnen gebruiken
Hoe dit moet staat in de handleiding vermeld

Verder zit er geen garantie natuurlijk meer op het apparaat dus voordat je hem weg brengt zou ik http://www.audioservice.nl/ eens bellen !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

pleomax

gisterenavond de receiver gereset naar de fabrieksinstelling, helaas geen verschil te merken.
ga maandag zeker eens bellen met audioservice. ik ga er maar vanuit dat er een reparatie nodig zal zijn.

eventueel is de lokale marantz dealer hiervoor ook nog een optie.

bedankt voor de reactie zover

blijft trouwens een raar fenomeen zo'n ruisje, eigenlijk valt het nauwelijks op, maar nu je weet dat het er is ga je er steeds meer op letten.

SB_Marantz

Ik vermoed dat het met slechte soldeerverbindingen te maken heeft.(komt vaak voor bij jongere modellen vanwege de ''nieuwe'' tin samenstelling. (loodvrij)

je zou het probleem kunnen isoleren door er een losse eindversterker aan te knopen.(pre-out rear)
Nog steeds ruis?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vlearmoes

Of ligt net die speakerkabel over of kort langs een stroomkabel??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

pleomax

SB Marantz: zo'n losse eindversterker zou ik dan op mijn R surround speaker moeten aansluiten? ben bang dat hier mijn technisch inzicht wat tekort schiet.
ik heb de kabel en speaker die ik normaal gesproken gebruik, al eens vervangen door een andere kabel en andere speaker. ook op die combi had ik de ruis.

Vlearmoes:kabel die normaal gesproken wordt gebruikt loopt langs een plint. daar lopen inderdaad ook wat verlengsnoeren en stekkerdozen. toen ik die andere kabel en speaker had aangesloten om e.e.a uit testen heb ik dat echter allemaal weten te omzeilen. deze combi  liep niet langs stroomkabels e.d echter toch nog ruis.

SB_Marantz

Ruis heeft niets met kabels e.d. te maken.

Het euvel zit in de versterker.


Ik zou de fout wel kunnen isoleren voor je maar als het in de pre sectie zit met de processor en andere IC's houdt het wat mij betreft op.
Maar ook daar zou het te maken kunnen heben met slechte soldeerverbindingen.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pleomax

SB Marantz:bedankt voor je uitleg. maandag maar eens bellen met audioservice en met de lokale marantzdealer, en dan maar eens zien.......
en hopen dat een reparatie niet al te veel in de papieren gaat lopen. als de teller voor de reparatie zelf (ben zo wie zo onderzoekskosten kwijt)  boven de 100 euro gaat komen, moet ik nog maar eens hard nadenken.

misschien dat de sr4500 dan plaats gaat maken voor een andere receiver.

pleomax

Geachte heer Landheer,

In dat geval zou het mogelijk een defect kunnen zijn in bijvoorbeeld de eindtrap van het rechter surroundkanaal. Vandaar dat dit dan ook enkel op dat kanaal te horen is.

Uw dealer kan u eventueel verder van dienst zijn met betrekking tot het nakijken van uw receiver en indien wenselijk het herstellen ervan.


Met vriendelijke groet,


Product Manager Benelux and Export

dit is de reactie van Marantz benelux nadat ik mijn verhaal had gemaild. wat zou de reparatie van zo'n eindtrap kosten? iemand enig idee?
heb de receiver overigens te koop gezet(met een eerlijk verhaal over de ruis erbij)

Stadium III

Audioservice bellen en dan eventueel vragen als ze een prijs kunnen geven !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sattie

Hoe kun je nu door de telefoon een prijs geven over een reparatie als je uberhaupt niet weet wat de oorzaak is...

pleomax

ik heb audio service gisteren gebeld, ze gaven helaas inderdaad aan dat ze geen prijsindicatie kunnen geven op basis van mijn telefonische informatie.

SB_Marantz

Geld kosten doet het sowieso.

Het probleem kan zowel in de eindversterker als in de stuurversterker zitten en dat maakt het lastig een redelijke prijsopgave te doen.

Wanneer je van iemand een eindversterker zou kunnen lenen kun je zelf het probleem al isoleren.
Als het probleem in de eindversterker zit kan ik het voor je oplossen.

In het andere geval begin ik er niet aan.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pleomax

om dit topic nog even af te ronden: ik heb uiteindelijk besloten om geen geld meer in een reparatie te steken, hoewel ik nergens van te voren een inschatting kon krijgen van de kosten, had ik niet het idee dat het bij een paar tientjes zou blijven.

daarbij kwam dat de sr5002 qua prijs momenteel interessant was. de sr 4500 is dus verkocht en is opgevolgd door de sr5002. vorige week gekocht, deze week aangesloten etc...

tot nu toe zeer tevreden, handig trouwens die monitor out met dat instelmenu op je TV.

SB_Marantz

Dat is ook een manier natuurlijk.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM