Auditief geheugen ...

Gestart door xander32, maart 01, 2014, 19:42:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


jowa

Aha, vandaar dat ik wartaal hoor als m'n vrouw wat beslist ;-) :-D

xander32

Citaat van: jowa op maart 01, 2014, 19:49:41
Aha, vandaar dat ik wartaal hoor als m'n vrouw wat beslist ;-) :-D

:-D

100%Marantz

Dat verklaart waarschijnlijk waarom het zo moeilijk om versterkers of CD spelers te vergelijken.

Ik heb vanmoddag wat zitten spelen met verschillende versterkers, wat is dat moeilijk te vergelijken!

Ik had dit nog nooit met mijn versterkers gedaan.

Heb daarvoor de hele woonkamer gereserveerd.
Ik zal hier nog een verslagje over schrijven.


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op maart 01, 2014, 19:42:38
http://www.nu.nl/wetenschap/3713707/auditief-geheugen-van-mensen-werkt-relatief-slecht-.html


:roll:
Mijn eigen ervaring is anders .
Bij een luisterdag een speaker gehoort , een maand of 2 later ga ik die speaker nog eens beluisteren bij de eigenaar thuis , na een tijd luisteren maak ik enkele opmerkingen maar ook dat de speaker echt anders klinkt dan ik hem voor het eerst hoorde , ik benoemde ook de verschillen waarop de eigenaar antwoorde dat hij een andere condensator erin had zitten .
Condensator gewisselt en ja dat was wat ik gehoord had de eerste keer .
De klank verschillen van de condensatoren zijn vrij groot waardoor het duidelijk herkenbaar was .
Was de condensator verwisselt door een die erop lijkt had ik het mischien niet gehoord omdat het dan om kleine nuance gaat .

Later lees ik een review over beide condensatoren en idd , zoals ik die condensatoren heb gehoord en beschreven klopt wat een ander ook beschrijft.
Daardoor staat voor mij vast dat ook verschillen na verloop van tijd herkaanbaar blijfen  , dat er dus een kleine verandering heeft plaats gevonden .
En dat klankmatig verschil aanwezig is in condensatoren die in speakers gebruikt worden .
1
CiteerSound: The Audyn Cap Plus is a nice capacitor! They sound a bit hard and up-front at first and have a sort of midrange haze because they take quite a while to burn-in. But after a few days of normal use they deliver a very spatial sound with lots of depth that only gets better as time passes. Good reproduction of musical nuances. Clarity, depth, detail and openness are there. When I first switched over to these I thought, "this is it!" even though they were fresh from the shelf (but that was a few years ago). They sound a little more mid-range forward compared to the equally good Mundorf Supreme Cap.
2
CiteerSound: At this level we are talking about a really serious capacitor, so my findings are relative to other exotic types. They are richer and better layered than the Mundorf Silver/Gold, they seem more open and more spatial. Compared to the Duelund VSF copper they are not as well harmonically structured. The Duelund VSF copper capacitor creates smoother harmonics and a better midrange balance. The Silver/Gold/Oil excels in image depth, call it bowling alley depth! In direct comparison the Duelund VSF copper sounds flatter and a little rounded-off at the top. Like the Mundorf Silver/Gold, the Silver/Gold/Oil has a slight top-end emphasis, this probably contributes to the perceived spatiality and micro-detailing. It will depend on the implementation and personal taste, some may prefer the Mundorf Silver/Gold/Oil, some may prefer the Duelund VSF copper foil capacitor.




Even wat quots wat andere over het auditief geheugen te zeggen hebben , zeker het afstemmen van insrumenten berust op het auditief geheugen .

CiteerDat absoluut gehoor bestaat is misschien in de beta-wetenschappen (nog) niet aangetoond, maar in de muziek algemeen bekend. Onze orkestdirigent kan met gesloten ogen zijn waterkoker vullen met water, hij hoort aan de stijgende toonhoogte hoe vol het ding raakt en doet op tijd de kraan dicht. Vrij tastbaar. Hij kan ook uit een orkest met 80-100 musici horen wie er welke noot fout speelt. Ik kan niet precies benoemen welke noot ik hoor, maar ik hoor wel snel of iets stemt of niet, of een orkest relatief hoog of laag is afgestemd, dat soort dingen. Mensen verschillen niet alleen in hoe goed hun sensoren werken, maar ook in hoe goed hun brein de sensorische waarneming interpreteert (bijvoorbeeld goed zien en slecht ruimtelijk inzicht en diepte zien). Zo zal het met absoluut gehoor ook zijn.

Maar absoluut gehoor an sich is natuurlijk een ander ding dan precies een hoorervaring herinneren. Ik geloof dat de meeste schakels in de audioketen niet echt aan toonhoogte morrelen(, een enkele uitzondering daargelaten). Een hoorervaring lijkt me een complex geheel van ervaringen en latere herinneringen, die je vast ook in verschillende mate herinnert. Daar zal de herinnering ook niet qua waarheidsgetrouwheid op vooruit gaan. Overigens heb ik hele levendige herinneringen aan de klank van bepaalde luidsprekers en bepaalde versterkers. Als ik die dingen na een jaar of wat weer te voorschijn haal, dan komt dat meestal goed overeen. Nee, dat is niet dubbelblind, maar wat is dat wel buiten het lab.
CiteerInderdaad oeverloze discussie en niet alle onderzoek is even goed. Daar hebben ze ook aangetoond dat absoluut gehoor niet bestaat. Mijn broer kan van alle geluid dat enigszins resoneert, dus ook een zingend glas, de toonhoogte benoemen en ook hoe dicht die in de buurt zit van de werkelijke toonhoogte. Zat ie in een winkel een elektrische gitaar uit te proberen die erg vals was dus even gestemd moest worden, haalt de verkoper er een stemapparaat bij. Niet nodig zegt mijn broer. Vond de verkoper van wel. Had je zijn gezicht moeten zien, tegen de tijd dat ie dat stemapparaat had gepakt, was de gitaar al volledig gestemd. De A-snaar was door mijn broer op exact 440Hz gezet. Het bleek dat hij het van nature had toen hij op 7-jarige leeftijd begon met piano spelen en binnen de kortste keren alle tonen kon benoemen op gehoor.

100%Marantz

 Ieder heeft zijn geh/oor. En ieder heeft zijn geheugen, de ene meer dan de andere.

Sommige mensen horen niet als iemand vals zingt of speelt, de andere direct.

Het vergelijken van toestellen is waarschijnlijk ook niet gelijk voor iedereen.

Maar geluiden herkennen, daar kan ik perfect inkomen, je herkent gemakkelijk stemmen, zelfs met ander kwaliteit (live of aan de telefoon) toch herkennen we het. Maar zeggen dat je een uur, een week, een maand later kan zeggen dat er wat meer bass of hoog is, dat lijkt me moeilijk. Maar sommige kunnen 100 m lopen in minder dan 10 sec, ... Ik niet :-))


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

bas focal marantz

De test is met enkele tonen .
Boventonen erbij zoals instrumenten of echt een toon ?

Muziek is net iets anders , het gehele spectrum wordt gespeeld .
Impulsief of terughoudent ,smalle sweet spot of heel erg breed ,  dat totaal beeld blijft je bij dat is niet alleen een toon  maar een algehele indruk .
Om de algehele indruk later te herinneren/herkennen  is anders dat een toon/nood van een piano en die een tijd later op een andere speaker/set te herkennen als anders of dezelfde .

Op het moment dat je subtiele verschillen wil onthouden wordt het moeilijker .
Dus een SA15 en een week later SA11 lijkt mij erg moeilijk als dat al uberhaupt al mogenlijk is .

xander32

Ik ben er van overtuigd dat je het gehoor ook kan trainen; zelf ben ik vanaf de basisschool tot nu een jaar of vier terug, actief geweest in de muziek(hobbymatig). Een kleine dertig jaar dus. Gedurende die jaren, in verschillende orkesten, ensembles en bandjes, heb ik wel geleerd om goed te luisteren. Echter, in hoeverre dat luisteren reproduceerbaar is, daar durf ik geen uitspraak over te doen  :no:.

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op maart 01, 2014, 22:15:49
heb ik wel geleerd om goed te luisteren. Echter,
behalve wat me vrouw zegt dat gaat ene oor in andere weer uit   :schater:

xander32

Citaat van: bas focal marantz op maart 01, 2014, 22:22:28
behalve wat me vrouw zegt dat gaat ene oor in andere weer uit   :schater:
Goed luisteren wil ook zeggen daarin kunnen prioriteren, geluiden bewust kunnen filteren :-D.

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op maart 01, 2014, 22:27:50
Goed luisteren wil ook zeggen daarin kunnen prioriteren, geluiden bewust kunnen filteren :-D.
:schater: