PM8005 cq luidspreker advies

Gestart door Zep, juli 26, 2015, 18:50:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Voornemens een PM8005 aan te schaffen en in latere instantie nieuwe luidsprekers.
Ben erg gecharmeerd van de ATC SCM11 en vraag me af hoe deze luidsprekers zich verhouden tot de PM8005.

Drivers: HF 25mm Neodymium, Mid/LF 150mm
Matched Response: ±0.5dB
Frequency Response (-6dB): 56Hz-22kHz
Dispersion: ±80° Coherent Horizontal, ±10° Coherent Vertical
Sensitivity: 85dB @ 1W @ 1metre
Max SPL: 108dB
Recommended Power Amplifier: 75 to 300 Watts
Nominal Impedance: 8 Ohm
Crossover Frequency: 2.2kHz
Connectors : Binding Posts/4mm Plugs, bi-wire
Cabinet Dimensions (HxWxD): 381x232x236mm
Weight: 10.9kg

Vooral het aanbevolen vesterkervermogen van 75 tot 300 watt cq gevoeligheid van 85db roept bij mij vraagtekens op gezien de 70 watt en dempingsfactor 100 van de PM8005.

Ik weet dat wattage niet alles zegt maar heb vernomen dat de SCM11 graag veel vermogen hebben om goed los te komen.  Zou de PM8005 deze luidsprekers goed en met voldoende autoriteit kunnen aansturen?

Dank alvast ;-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

SMarcel

#1
Hallo Zep,

Dit soort vragen zijn hier al meer gesteld en zijn heel gevaarlijk om te beantwoorden want je vraagt naar iemands eigen persoonlijke voorkeur.

Ik heb al meerdere malen gezegd tegen mensen met dit soort vragen, jouw oren zijn de mijne niet. Ga luisteren en laat jouw oren bepalen wat wel mooi is en wat niet.

Alle goed bedoelde adviezen in dit forum zijn niet gebaseerd op jouw oren maar op eigen luister ervaringen.

Als ik tegen jou zeg dat je monitoren moet nemen, komt er weer iemand anders met zuilluidsprekers en vice versa en dan over de diverse merken nog maar niet te spreken.

Gewoon gaan luisteren.

Enige tip welke ik jou wel kan geven is een afspraak te maken bij een goede audio zaak en daar jouw versterker of vergelijkbaar neer te zetten en een aantal luidsprekers de revue te laten passeren en op basis daarvan wel of niet een keus te maken.

Succes en groeten,

Marcel

mountainbiker

Citaat van: SMarcel op juli 27, 2015, 10:59:34
Hallo Zep,

Dit soort vragen zijn hier al meer gesteld en zijn heel gevaarlijk om te beantwoorden want je vraagt naar iemands eigen persoonlijke voorkeur.

Ik heb al meerdere malen gezegd tegen mensen met dit soort vragen, jouw oren zijn de mijne niet. Ga luisteren en laat jouw oren bepalen wat wel mooi is en wat niet.

Alle goed bedoelde adviezen in dit forum zijn niet gebaseerd op jouw oren maar op eigen luister ervaringen.

Als ik tegen jou zeg dat je monitoren moet nemen, komt er weer iemand anders met zuilluidsprekers en vice versa en dan over de diverse merken nog maar niet te spreken.

Gewoon gaan luisteren.

Enige tip welke ik jou wel kan geven is een afspraak te maken bij een goede audio zaak en daar jouw versterker of vergelijkbaar neer te zetten en een aantal luidsprekers de revue te laten passeren en op basis daarvan wel of niet een keus te maken.

Succes en groeten,

Marcel
Ook luisteren bij een goede audio zaak is gevaarlijk.De akoestiek is er natuurlijk anders als in een huiskamer.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

xander32

@ts; hoe ben je tot de keuze van beide componenten gekomen? Heb je die ergens kunnen beluisteren?

SB_Marantz

Met een dergelijke ongevoelige luidspreker zul je niet erg hard kunnen spelen als dat de bedoeling is.
Daar de speaker met 300 Watt belastbaar zijn, althans dat is maximaal geadviseerd.

Met de 8005 zul je ongeveer 103 SPL halen maar dan wel met het volume knopje een aardig eind open.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zep

@Marcel

Dank voor je antwoord. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest met mijn vraag, die ging niet over persoonlijke voorkeur.
Wat ik bedoel is of de PM8005 met zijn 70 watt voldoende autoriteit, controle en sturing heeft met luidsprekers die graag veel vermogen hebben, ook op luider niveau?.
Zoals de ATC SCM11 waarbij fabrikant adviseert om een vesterkervermogen van 75 to 300 Watt. Wat dat betreft vind ik Marantz over de gehele linie wat spaarzaam in stereo-versterkervermogen.


@xander32

Beide afzonderlijk ja.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Zep

Citaat van: SB_Marantz op juli 27, 2015, 18:31:58
Met een dergelijke ongevoelige luidspreker zul je niet erg hard kunnen spelen als dat de bedoeling is.
Daar de speaker met 300 Watt belastbaar zijn, althans dat is maximaal geadviseerd.

Met de 8005 zul je ongeveer 103 SPL halen maar dan wel met het volume knopje een aardig eind open.

Dank voor je antwoord, dit is een beetje wat ik met mijn vraag bedoelde. En als ik het goed interpreteer....voor harder spelen beter een hoger wattage voor deze luidsprekers inzetten  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

SMarcel

Beste Zep,

Vermogen (Wattage) zegt niet altijd alles. Wat meestal het meeste invloed op prestatie van de speaker heeft is zijn eigen gevoeligheid.
Ik draai bijvoorbeeld met een Fatman buizenversterker met een laag wattage en deze doet het op een speaker met een dB van 90 of hoger beter dat op een lagere waarde.

Bij een hoger dB is het voor een versterker makkelijker om de speaker aan te sturen.

Groeten,
Marcel

Zep

Citaat van: SMarcel op juli 27, 2015, 19:04:11
Bij een hoger dB is het voor een versterker makkelijker om de speaker aan te sturen.

Hartelijk dank weer voor de reactie, en het bovenstaande was mij inmiddels idd duidelijk. Vandaar ook juist mijn vraag betreffende luidsprekers met een gevoelligheid van 85dB en
aanbevolen vesterkervermogen van 75 tot 300 watt. Lijkt me zo in eerste instantie lastig voor de PM8005. Dus toch misschien aan een andere versterker denken....of andere luidsprekers.  :lol:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

mountainbiker

Citaat van: Zep op juli 27, 2015, 19:32:32
Hartelijk dank weer voor de reactie, en het bovenstaande was mij inmiddels idd duidelijk. Vandaar ook juist mijn vraag betreffende luidsprekers met een gevoelligheid van 85dB en
aanbevolen vesterkervermogen van 75 tot 300 watt. Lijkt me zo in eerste instantie lastig voor de PM8005. Dus toch misschien aan een andere versterker denken....of andere luidsprekers.  :lol:
Ik zou altijd gaan voor luidsprekers met een gevoeligheid vanaf 90db.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

xander32

Waarom?
Dan beperk je jou wel.

Citaat van: mountainbiker op juli 27, 2015, 23:16:49
Ik zou altijd gaan voor luidsprekers met een gevoeligheid vanaf 90db.

mountainbiker

Citaat van: xander32 op juli 28, 2015, 02:51:12
Waarom?
Dan beperk je jou wel.
Vind ze gewoon beter klinken.Heb ooit een set Wharfedale's gehad met een gevoeligheid van 87db. Vond het helemaal niks.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

xander32

Daar heb ik ook andere ervaringen; jaren met Usher monitoren gespeeld. Die hadden een gevoeligheid van ⬇ 85db. Dat ging prima op een PM15 en harder dan dat ik prettig vond.

Met m'n huidige ls. welke een gevoeligheid kennen van 92db, merk ik in dat opzicht geen wezenlijk verschil. Nja, de potmeter gaat wat minder ver open. Maar dat heeft voorts geen effect op het eind resultaat



Citaat van: mountainbiker op juli 28, 2015, 08:29:20
Vind ze gewoon beter klinken.Heb ooit een set Wharfedale's gehad met een gevoeligheid van 87db. Vond het helemaal niks.

xander32

De ls samen met de akoestiek bepalen hoofdzakelijk het eind resultaat.
Ga daarom eerst op zoek naar voor jou passende ls en zoek er dan matchende componenten bij.


Citaat van: Zep op juli 27, 2015, 19:32:32
Hartelijk dank weer voor de reactie, en het bovenstaande was mij inmiddels idd duidelijk. Vandaar ook juist mijn vraag betreffende luidsprekers met een gevoelligheid van 85dB en
aanbevolen vesterkervermogen van 75 tot 300 watt. Lijkt me zo in eerste instantie lastig voor de PM8005. Dus toch misschien aan een andere versterker denken....of andere luidsprekers.  :lol: