Problemen Marantz Model 1030

Gestart door Rizm, februari 15, 2009, 12:18:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rizm

Het rechterkanaal van mijn Marantz Model 1030 heeft het begeven. Nou ben ik op zoek naar een stel nieuwe transistors. Ik weet alleen niet precies welke hier in zitten. Op de transistor behuizing staat D315. Het lijkt me niet dat het een BD315 is, aangezien dit een 16A 200W transistor is.
Iemand een idee welke transistor ik precies nodig heb? Een vervanger mag ook. Of waar ik deze transistors kan krijgen?

Edit: Topictitel aangepast

HAL9000

Nee de D van 2sD315 van sanyo.
60v 4A 35W si-N behuizing 23A
origineel is niet te krijgen.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/108721/ETC/2SD315.html
eerste de beste vervanger is BD243 andere behuizing past wel.
To220 behuizing, even 4 nieuwe Mica plaatjes erbij kopen.
http://www.fairchildsemi.com/ds/BD/BD243.pdf
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rizm

Bedankt voor je reactie. Ik was er inmiddels ook achter gekomen. Ik heb ze ook nog origineel gevonden bij HAJE Electronics. Ze zijn besteld. Nu dus even afwachten. Ondertussen kijken hoe ik de ruis kan verminderen. Alle halfgeleiders zijn inmiddels vervangen samen met een aantal elco's. Toch nog steeds aanzienlijke ruis aanwezig.

Rizm

#3
De nieuwe transistors zitten er in. Jammer genoeg was dat dus niet het probleem. Ik snap er niks van. Ik heb alle halfgeleiders(waaronder alle eindtorren), een aantal weerstanden en alle elco's in de eindtrap vervangen. En nog steeds vervormt het rechter kanaal. Als ik het linker en het rechter kanaal die vanaf de voorversterker komen omdraai op de eindtrap ,dan blijft het rechter kanaal vervormen. Het probleem zit dus duidelijk in de eindtrap.

Voor mij houdt het nu op. Iemand nog tips? Anders gaat deze de vuilnisbak in.

Rizm

Niemand die nog iets weet wat ik zou kunnen proberen?

Frits Denon

Met de 1030 onder de arm even een kopje koffie drinken bij SB of Hal?  :schater:

Komt het vast wel weer helemaal goed met de 1030 pompom pompom

Scheelt weer het vullen van de vuilnisbak  nonono!!
En blijft vintage een luisterrijk onderdeel van onze high tech stereo omgeving notworthy

Groet,
Frits byebye
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

HAL9000

vaak is bias niet in orde van die dingen 1060 heeft daar ook een handje van.
ik heb momenteel een 2230 staan met een schoor kanaal.
transistoren zijn allemaal 100%. Er zitten een paar weerstanden met een zilvere ring +- 10% tolerantie.
echter deze zijn wel van veel mindere kwaliteit
vervang die is.

Meet voor de zekerheid even de emitter weerstanden door, zijn volgens mij 0.47ohm.

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rizm

CiteerMet de 1030 onder de arm even een kopje koffie drinken bij SB of Hal?  :schater:

Misschien een laatste redmiddel. Ik wil mijn kennis op het gebied van versterkerelektronica wat vergroten. :-)

Citeervaak is bias niet in orde van die dingen 1060 heeft daar ook een handje van.
ik heb momenteel een 2230 staan met een schoor kanaal.
transistoren zijn allemaal 100%. Er zitten een paar weerstanden met een zilvere ring +- 10% tolerantie.
echter deze zijn wel van veel mindere kwaliteit
vervang die is.

Meet voor de zekerheid even de emitter weerstanden door, zijn volgens mij 0.47ohm.

De emitterweerstanden zijn ook vervangen. Samen met de potmeters voor het afstellen van bias. Deze potmeters heb ik eerst netjes in het midden afgesteld voordat ze erin gingen.
Er zit wel nog een stel potmeters van 500Ohm op. Deze heb ik ook vervangen door meerslagen exemplaren. Ik heb alleen geen idee waar dezde voor zijn.

Ik zal volgende week kijken of ik de weerstanden met zilveren ring kan vervangen.