geluid absorberend materiaal

Gestart door Ron van D, december 27, 2012, 15:55:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron van D

Goedemiddag allen,

Zoals jullie wellicht uit het topic over mijn set weten hebben wij in onze huiskamer een nogal harde akoestiek. Dit komt door de stenen vloer, het feit dat we geen dikke gordijnen of kleden hebben etc. Los van het feit dat dit bij het luisteren van muziek het genot niet ten goede komt is het ook in algemene zin vervelend dat er zo'n galm in de kamer aanwezig is.

Nu vroeg ik me af of het zou helpen om bijvoorbeeld de onderkant van onze bank en de bovenkant van de kast met geluidabsorberend materiaal te bekleden. Of heeft dit alleen (echt) zin op oppervlakken waar de geluidsgolven direct op reflecteren ?
Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

Marvin

Alle beetjes helpen.


--Verstuurd zonder netwerk--

lo

Je zou ook een akoestisch plafond kunnen overwegen, weet niet of je in een eigen huis zit?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Ron van D

Citaat van: lo op december 27, 2012, 16:51:07
Je zou ook een akoestisch plafond kunnen overwegen, weet niet of je in een eigen huis zit?

Wij zitten inderdaad in een eigen huis. Maar aangezien het huis pas drie jaar oud is zijn we nog niet aan een nieuw plafond toe. Wat ik wellicht in de toekomst zou overwegen is een spanplafond. Ik weet echter niet wat de akoestische eigenschappen daarvan zijn.
Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

Marvin

Dat is natuurlijk wel iets prijziger dan alle niet zichtbare oppervlakken met wat noppenschuim beplakken, ligt ook aan de definitie 'niet zichtbare oppervlakken'...  :-D

Als je een akoestisch spanplafond neemt zit dat wel goed, vind het zelf wel een beetje op een kantoor lijken.

lo

Citaat van: Ron van D op december 27, 2012, 16:56:06
Wij zitten inderdaad in een eigen huis. Maar aangezien het huis pas drie jaar oud is zijn we nog niet aan een nieuw plafond toe. Wat ik wellicht in de toekomst zou overwegen is een spanplafond. Ik weet echter niet wat de akoestische eigenschappen daarvan zijn.

Je moet maar eens "googelen" op akoestisch plafond, dan zul je ook wel span plafonds tegen komen en nog veeeeeel meer. Ik heb zelf, sinds onze "verbouwing" een akoestisch plafond van Gyproc en wel het "Ri-acoustic" plafond. Dit haalt bij mij alle galm weg uit de woonkamer wat uiteraard een grote verbetering is mbt de geluids- cq muzikale beleving van je "set" is, maar daarnaast ook nog ( en misschien nog wel veel belangrijker) het "converseren" vele malen aangenamer maakt. In onze keuken hebben we dat niet gedaan en daar heb ik achter af spijt van, is een grote galmbak.

Succes met overwegen!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

erik62

Toen ik 15 jaar geleden dit huis betrok heb ik bewust gekozen voor aanpassingen in mijn woonkamer ten dienste van de muziekweergave.
Er is een geluidsdempend plafond geinstalleerd, de wanden werden ( en zijn opnieuw) behangen met schuim behang, er werd hoogpolig wollen tapijt gelegd en er werd vitrage en gordijnen gehangen. Dit alles is ( metde tijd meegaan!) 3 jaar geleden  allemaal vernieuwd en ik ben tot op de dag van vandaag blij dat we toen deze beslissing genomen hebben. Als ik de acoustiek van mijn woonkamer vergelijk met die van enkele bekenden van mij kan ik alleen maar zeggen dat deze inderdaad wonen in galmbakken waar er rare reflecties van het geluid optreden en die bijna allemaal geen strakke diepgaande basweergave hebben. Verder vind ik bij een slechtere acoustiek. Plaatsing van instrumenten rondUit slecht.
Ik denk zelf dat de meeste winst in geluid te halen is in het aanpassen van je acoustiek. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ikzelf heb ervaren dat het leggen van het hoogpolig tapijt veel meer verschil uitmaakte dan het kopen van een ander ( lees: hoger in de boom ) versterker van Accuphase.

WilliamB

Citaat van: erik62 op januari 07, 2013, 06:55:42
Toen ik 15 jaar geleden dit huis betrok heb ik bewust gekozen voor aanpassingen in mijn woonkamer ten dienste van de muziekweergave.
Er is een geluidsdempend plafond geinstalleerd, de wanden werden ( en zijn opnieuw) behangen met schuim behang, er werd hoogpolig wollen tapijt gelegd en er werd vitrage en gordijnen gehangen. Dit alles is ( metde tijd meegaan!) 3 jaar geleden  allemaal vernieuwd en ik ben tot op de dag van vandaag blij dat we toen deze beslissing genomen hebben. Als ik de acoustiek van mijn woonkamer vergelijk met die van enkele bekenden van mij kan ik alleen maar zeggen dat deze inderdaad wonen in galmbakken waar er rare reflecties van het geluid optreden en die bijna allemaal geen strakke diepgaande basweergave hebben. Verder vind ik bij een slechtere acoustiek. Plaatsing van instrumenten rondUit slecht.
Ik denk zelf dat de meeste winst in geluid te halen is in het aanpassen van je acoustiek. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ikzelf heb ervaren dat het leggen van het hoogpolig tapijt veel meer verschil uitmaakte dan het kopen van een ander ( lees: hoger in de boom ) versterker van Accuphase.
Ik kan iemand die heeft het alle twee  clown1

Veel succes verder.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Marantz 81


Eip

Citaat van: erik62 op januari 07, 2013, 06:55:42
Toen ik 15 jaar geleden dit huis betrok heb ik bewust gekozen voor aanpassingen in mijn woonkamer ten dienste van de muziekweergave.
Er is een geluidsdempend plafond geinstalleerd, de wanden werden ( en zijn opnieuw) behangen met schuim behang, er werd hoogpolig wollen tapijt gelegd en er werd vitrage en gordijnen gehangen. Dit alles is ( metde tijd meegaan!) 3 jaar geleden  allemaal vernieuwd en ik ben tot op de dag van vandaag blij dat we toen deze beslissing genomen hebben. Als ik de acoustiek van mijn woonkamer vergelijk met die van enkele bekenden van mij kan ik alleen maar zeggen dat deze inderdaad wonen in galmbakken waar er rare reflecties van het geluid optreden en die bijna allemaal geen strakke diepgaande basweergave hebben. Verder vind ik bij een slechtere acoustiek. Plaatsing van instrumenten rondUit slecht.
Ik denk zelf dat de meeste winst in geluid te halen is in het aanpassen van je acoustiek. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ikzelf heb ervaren dat het leggen van het hoogpolig tapijt veel meer verschil uitmaakte dan het kopen van een ander ( lees: hoger in de boom ) versterker van Accuphase.

Weer wat geleerd, ik wist niet eens dat er schuimbehang bestond. Is dat een soort zachtplastic, of is het een stoffenbehang. Wat de vloerbedekking betreft, heeft tapijt ook mijn voorkeur, maar we hebben laminaat. Als ik in mijn handen klap dan hoor ik een ligte nagalm.   redface
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

JohnWx

Citaat van: Eip op januari 27, 2013, 11:15:01
Weer wat geleerd, ik wist niet eens dat er schuimbehang bestond. Is dat een soort zachtplastic, of is het een stoffenbehang. Wat de vloerbedekking betreft, heeft tapijt ook mijn voorkeur, maar we hebben laminaat. Als ik in mijn handen klap dan hoor ik een ligte nagalm.   redface

Daar hebben ook de beste gespeeld in moeilijke ruimtes  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: Eip op januari 27, 2013, 11:15:01
Weer wat geleerd, ik wist niet eens dat er schuimbehang bestond. Is dat een soort zachtplastic, of is het een stoffenbehang.

Wel oppassen als je een feestje geeft....

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

erik62

Dag,

Wat ik meende te zeggen is dat het aanpassen en optimaliseren van je acoustiek meer doet dan  een andere (406V) accuphase versterker kopen hetgeen ik heb geaan. Ook deze kan niets eraan veranderen indien je acoustiek niet in orde is.
Teveel ( doe ik zelf ook) wordt er gekeken naar zwaardere ( lees: exclusievere versterkers en cd spelers) terwijl het aanpassen van je acoustiek aanmerkelijk goedkoper is en betere resultaten geeft.
Hr.

Erik

jowa

Helemaal mee eens.
Accoustische aanpasingen en een juiste keuze en plaatsing van je luidsprekers doen meer dan een hele dikke versterker.