Metrum Nos Mini Dac Quad

Gestart door Rob46, november 23, 2012, 19:42:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Ik zou nog even op het Forum terug komen als ik mijn Metrum Nos Mini Dac Quad, met de losse 7A voeding, op de SACD 7003 aangesloten zou hebben. Na een teleurstelling met de Musical Fidelity DAC M1, nu de bekroonde DAC uit Holland maar eens in de test.

De Metrum is 100 euries goedkoper dan de Musical Fidelity, maar nu al een succesnummer! Wat de recensies beweren, kan ik alleen maar onderstrepen. Wat gebeurt er dan? De instrumenten staan strakker links en rechts, het geluidsbeeld is breder, groter en het laag is gecontroleerd. Finesse, rust en precisie dat is toch wel mijn eerste indruk. De stemmen lijken meer 'naast' de luidsprekers te treden. Ja, ik kan niet anders zeggen, een aanzienlijke meerwaarde ten opzichte van de Marantz DAC en de Musical Fidelity. Dit juweeltje blijft voorlopig deel uit maken van mijn team.

HB

cz79

Goed verhaal Rob, ik kom snel eens bij je langs hello

Zoldar

goed verslag. ik zou een metrum octave hier wel eens willen horen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Rob46

Citaat van: Zoldar op november 23, 2012, 23:11:27
goed verslag. ik zou een metrum octave hier wel eens willen horen.

Haast ongelofelijk wat een Octave waarschijnlijk ten gehore zal brengen. Ik bedoel, in dit kleine juweeltje, zit al een mooie techniek verborgen. Beoordelen we dan op de grootte van een component, of misschien wel dat het toevallig in Holland gebouwd wordt? Ik ben blij verrast, de Quad moet nog ingespeeld worden...........wordt vervolgd...

Rob46

#4
Laatste configuratie. Op dit moment de Quad Dac met de PM 7004 (cd ingang) verbonden met interlinks van Van den Hul 'The Name'. En natuurlijk de SA 7003 met een Monster Fiber Optical Cable naar de Quad Dac (optische ingang).

Om SACD te kunnen luisteren, de SA 7003 verbonden met de PM 7004 (dvd/aux ingang) met Monster Cable Reference Interlinks.  notworthy

JohnWx

jeetje moet je steeds schakelen tussen cd of sacd en met hybride  :lol:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rob46

Citaat van: John Wx op november 25, 2012, 11:55:05
jeetje moet je steeds schakelen tussen cd of sacd en met hybride  :lol:

Inderdaad, als ik een SACD wil beluisteren, dan moet ik de PM even naar Aux/DVD schakelen. De DAC speelt, zoals je weet, geen SACD..........

cz79

Weinig moeite lijkt me, maar mooi dat het goed uitpakt voor je hello

Cornelis1921

Citaat van: Rob46 op november 23, 2012, 19:42:49
Ik zou nog even op het Forum terug komen als ik mijn Metrum Nos Mini Dac Quad, met de losse 7A voeding, op de SACD 7003 aangesloten zou hebben. Na een teleurstelling met de Musical Fidelity DAC M1, nu de bekroonde DAC uit Holland maar eens in de test.

De Metrum is 100 euries goedkoper dan de Musical Fidelity, maar nu al een succesnummer! Wat de recensies beweren, kan ik alleen maar onderstrepen. Wat gebeurt er dan? De instrumenten staan strakker links en rechts, het geluidsbeeld is breder, groter en het laag is gecontroleerd. Finesse, rust en precisie dat is toch wel mijn eerste indruk. De stemmen lijken meer 'naast' de luidsprekers te treden. Ja, ik kan niet anders zeggen, een aanzienlijke meerwaarde ten opzichte van de Marantz DAC en de Musical Fidelity. Dit juweeltje blijft voorlopig deel uit maken van mijn team.

HB
!!! Rob, we gaan het horen de 19e. Heb er nu al zin an :-D. byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Citaat van: Rob46 op november 25, 2012, 13:22:52
Inderdaad, als ik een SACD wil beluisteren, dan moet ik de PM even naar Aux/DVD schakelen. De DAC speelt, zoals je weet, geen SACD..........

Heeft in dit geval niets met de DAC te maken maar met de SA die via de digitale uitgang geen SACD afspeelt  :-D

Rob46

Citaat van: cz79 op januari 11, 2013, 07:16:26
Heeft in dit geval niets met de DAC te maken maar met de SA die via de digitale uitgang geen SACD afspeelt  :-D

Ik leer wel, maar   :no: het gaat niet zo snel........

i2Paq

Citaat van: Rob46 op november 25, 2012, 10:03:59
Laatste configuratie. Op dit moment de Quad Dac met de PM 7004

Ik heb deze Dac dus ook, en aan de PM7004 tbv. de Sonos Connect.
Een heerlijke combinatie!

Dit weekend de CD6004 er ook eens aanhangen en kijken hoe dat klinkt.

Het wachten is op de additionele Metrum voeding en zien of deze een verschil maakt.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

JohnWx

Citaat van: i2Paq op juni 27, 2013, 11:39:12
Ik heb deze Dac dus ook, en aan de PM7004 tbv. de Sonos Connect.
Een heerlijke combinatie!

Dit weekend de CD6004 er ook eens aanhangen en kijken hoe dat klinkt.

Het wachten is op de additionele Metrum voeding en zien of deze een verschil maakt.

benieuwd, zou je ook als je wilt dan ook weer heen en weer willen gaan, en proberen in Jip en Anja taal  :lol: uit te leggen wat er wijzigt en niet beter want dat is smaak maar of de stemmen wat doen of er hoogte verschil optreed in de stem (zanger lijkt hoger te staan en de breedt en diepte


thx een grijs gebieds man
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

darkcoot

Als iemand de Metrum Cctave II een keer wil luisteren dan biedt ik dat bij deze aan. Dit kan bij mij thuis, maar ik vind het ook geen probleem om het appaatje onder arm mee te nemen naar één van de forum leden.
*PM11S3
*SA8003
* Metrum Octave MK2 +USB: heel blij mee
* Spendor A9
* VPI Scout 1.1
*Kimber 8PR LS kabel
*Netgear Readynas
*jRiver
*Xbox one

jazzman

Citaat van: darkcoot op juni 27, 2013, 12:34:33
De instrumenten staan strakker links en rechts, het geluidsbeeld is breder, groter en het laag is gecontroleerd. Finesse, rust en precisie dat is toch wel mijn eerste indruk. De stemmen lijken meer 'naast' de luidsprekers te treden.

Strakker dan wat? En het midden dan? Breder en groter dan wat? En waarom alleen stemmen naast de luidsprekers? Wat is je referentie?