HOE KIES JE KABELS OP ZO WETENSCHAPPELIJK MOGELIJKE WIJZE?

Gestart door jwx, november 15, 2012, 19:25:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


JohnWx

Chario Recording Room

Geloof dat ze bij Chario nooit van kabelordening hebben gehoord  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.


mountainbiker

Ehm welke kabel moet ik nu nemen? Ik neem gewoon zeekabel!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

Ik behoud gewoon de kabel die bij het apparaat zit  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

gerard

Citaat van: Zoldar op november 28, 2012, 19:27:17
afscherming werkt wel. mijn phono kabels vangen veel op. de zaak afschermen werkt hierbij.

mooie uitleg smaug.

zo'n db meter is niet accuraat maar dat er uberhoud verschil was is opvallender.

anders voorbeeld  met een audysey mic aan een mic stand. verschil tussen standaart power en ic kabels en de upgrade.



als het allemaal niest uitmaakt, moeten de lijnen over elkaar heen liggen, nietwaar?



Mooi voorbeeld van dat verschillende kabels MEETBAAR een andere grafiek opleveren.  :yes:
Wel opvallend dat de kabel critici nu geen reaktie geven  :roll: 

Qua afscherming; ik heb liever zo dun mogelijk bij luidsprekerkabels en IC is mijn eigen ervaring, bij netsnoeren merk ik geen verschil bij dik/dun/met of zonder afscherming in de kabel. Nog nooit storende dingen gehoord, dunne kabeltjes pikken ook niets op bij mij. Geen phono ervaringen.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

TurboMarco

CiteerMooi voorbeeld van dat verschillende kabels MEETBAAR een andere grafiek opleveren. 
Wel opvallend dat de kabel critici nu geen reaktie geven   

Meetbaar en hoorbaar zijn toch twee verschillende dingen .

De grafiek laat duidelijk zien dat het verschil niet te horen is .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

die kabel sceptici zijn net derek oglevi. ze weten wat anderen horen zonder erbij te zijn. het zijn net zulke grote fantasten als de mensen die ze ervoor uitmaken.  :schater: 

heb een stuk of 7 metingen gedaan om de variatie uit de meting zelf te halen. wat je ziet is gewoon het verschil van de kabels. meer niet.

maar het plaatje wat hier staat was niet het enige verschil wat te meten was. in het gebied rond de 1 khz zaten ook variaties.

Ik hoorde overigens geen verschil in het bass gebied. wel in het hoog. maar daar is de audysey mic niet accuraat zonder celebratie file. dus ik heb net zo weinig bewijs om aan te tonen dat kabels wat uitmaken als die blauwe smurfen dat het niets uitmaakt.

lijkt me leuke om dit een keer te doen met een gekalibreerde mic (+rew file) zodat het gebied boven de 1 khz zichtbaar wordt.





Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

mountainbiker

Citaat van: gerard op november 30, 2012, 22:24:48
Mooi voorbeeld van dat verschillende kabels MEETBAAR een andere grafiek opleveren.  :yes:
Wel opvallend dat de kabel critici nu geen reaktie geven  :roll: 

Qua afscherming; ik heb liever zo dun mogelijk bij luidsprekerkabels en IC is mijn eigen ervaring, bij netsnoeren merk ik geen verschil bij dik/dun/met of zonder afscherming in de kabel. Nog nooit storende dingen gehoord, dunne kabeltjes pikken ook niets op bij mij. Geen phono ervaringen.
Komt een hele rare spl uit!! Begint ook te roken :evil:
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Marvin

De critici zijn dit topic allang weer vergeten denk ik, ik ben zelf niet iemand die in welles/nietes verzandt.
Daarbij denk ik teveel gedronken te hebben om die grafiek ook maar enigerwijs te begrijpen...

Wel denk ik dat een microfoon niet echt relevant is in een huiselijke omgeving om een oordeel over dit soort zaken te geven...

Stel dat de hond van de buren een orgasme heeft gekregen door met z'n ballen over het tapijt te schuren en dat dat nu in de meting is verweven...  :-D
Ik kan je dat niet met droge ogen vertellen....  :-D

Cornelis1921

Citaat van: Zoldar op december 01, 2012, 02:10:21
die kabel sceptici zijn net derek oglevi. ze weten wat anderen horen zonder erbij te zijn. het zijn net zulke grote fantasten als de mensen die ze ervoor uitmaken.  :schater: 

heb een stuk of 7 metingen gedaan om de variatie uit de meting zelf te halen. wat je ziet is gewoon het verschil van de kabels. meer niet.

maar het plaatje wat hier staat was niet het enige verschil wat te meten was. in het gebied rond de 1 khz zaten ook variaties.

Ik hoorde overigens geen verschil in het bass gebied. wel in het hoog. maar daar is de audysey mic niet accuraat zonder celebratie file. dus ik heb net zo weinig bewijs om aan te tonen dat kabels wat uitmaken als die blauwe smurfen dat het niets uitmaakt.

lijkt me leuke om dit een keer te doen met een gekalibreerde mic (+rew file) zodat het gebied boven de 1 khz zichtbaar wordt.
Zoldar, ik zal nimmer beweren dat verschillen niet meetbaar zijn. Maar zijn zij ook (blind) hoorbaar, dat is de hamvraag, die bij een positieve bevestiging jou die $1.000.000,00, ter beschikking gesteld door aartsscepticus James Randi, zal doen opleveren. ;-) Voor zo'n bedrag kunt men heel veel kabel(s) kopen. :-D byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Nou Zoldar ...ik vermoed dat ik dezelfde (DIY) netkabel aan de versterker heb hangen ,wissel ik deze om met de standaard kabel is er geen enkel verschil te horen .
Interlinks heb ik hier in alle soorten en maten en blind ga ik die niet onderscheiden van elkaar ,wat er dan overblijft is een zo wetenschappelijke benadering als mogelijk is ,en wat dan vooral voor mij erg belangrijk is de kosten van een degelijk afgeschermd snoer met goede connectoren .

Do it yourself  8-) en dan ben je klaar voor een paar tientjes  pompom

Ik zal dan niet gaan roepen dat mijn zelfgeknutselde kabel een zogenaamde haai end kabel van 1000,- compleet van tafel speelt ....ok  :evil:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

heb ik ook gedaan. die powerkabel heb ik zelf DIY met wat belden 2.5mm en een stel flinke schuko's en IEC van diepgevroren unobtanium.

maar zeker 50% van de keren dat ik een kabeltje wissel hoor ik geen verschil.

die meting was het verschil tussen dropveter + standaart powerkabel en een DIY power kabel + vd hul the rock IC.

zal ook eens spelen met de EQ op de onkyo om te kijken of ik 2-3 db uberhaupt waarneem.

en daar zit ook de clou als je het mij vraagt. het zijn kleine verschillen die niet hoeven op te vallen, ook al zijn ze kennelijk meetbaar.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Vanaf 1 a 1,5 dB.
Als je 2 a 3 niet hoort zou ik even een check laten doen.

Er kan veel en veel dieper gemeten dan gehoord worden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *