HOE KIES JE KABELS OP ZO WETENSCHAPPELIJK MOGELIJKE WIJZE?

Gestart door jwx, november 15, 2012, 19:25:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmauG

Beste SB_marantz.

U weet het allemaal zo goed hoor ik?

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Denk er het uwe van. Maar daarin staat exact de invloed van een dun touwtje in de voeding.
ELKE versteker is gebaat bij een zo stabiel mogelijke voeding.

Of je het merkt in het uiteindelijke geluid is een tweede. En daarover laat ik mij niet uit.
U wilt alles op wetenschappelijke wijze horen? Neem er dan kennis van als het wordt aangereikt
Weet u het beter? Prima. Leg maar uit dan.

Toegeven: klemspanning is een term uit de gelijkstroomtheorie. Bedoeld werd een meetpunt im de versterker bij binnenkomst.

SB_Marantz

#76
Ginger bread Jezus!  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: SmauG op november 28, 2012, 13:31:16

Wat ik zeker weet, zonder daarvoor naar formules en sommen te grijpen is dat de spanningsval over dat standaard powercord groter is dan de spanningsval over het "haai-end" powercord. Hetgeen theoretisch kan resulteren in een stabielere voeding en dus een hogere output.



Deze vind ik ook erg goed bedacht.....maar raakt kant noch wal.

De spanningsval is groter met een standaard netsnoertje ipv een Hi spent netsnoer?

En dat resulteert dus volgens jou in een hogere spanningsval wat de output verhoogd en een stabielere voeding?

Waar haal je het vandaan vraag ik me af?

Je reinste kolder.







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

HOE KIES JE KABELS OP ZO WETENSCHAPPELIJK MOGELIJKE WIJZE?


Dikke kabels neem ik liefer dan dunne .

IVM veiligheid .


Vroeger net een audio instalatie ingebouwd , maar de subamp om te testen op werking met een dunne 0,75mm , een dag later vergeten die te vervangen voor een dikke en na een half uur stinken in de auto en de plastic van de draad smolt bijna eraf , zacht geworden .

Dus je hele stereo instalatie met klasse a versterkers , je pc en tv op een 0,75 mm snoertje lijkt me niet verstandig .




SB_Marantz

#79
En hoe zit het dan met de pcb traces met een dikte uitgedrukt in Micron?

Enig idee wat daar doorloopt?

Klaarblijkelijk niet.........

En wat komt er na het dikke netsnoer IN de versterker?
Juist......... :gaap:
De draadeinden naar de primaire wikkeling van de trafo en daar voor de netschakelaar met een snubbertje.....

Case closed
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmauG

Ja das makkelijk.
Case closed roepen.

Bewijs eerst maar dat de spanningsval over het standaard netsnoertje NIET groter is dan over een netsnoer met 2,5m2 aderen.
Tot die tijd niets case closed en vind ik dat mijn uileg met goede bedoelingen behoorlijk wordt gekleineerd door uw houding. Reparateur of niet.

SB_Marantz

#81
Ik zie het toch net iets anders.
Jij bent degene die keihard zaken beweerd en als je dan tegengas krijgt met uitleg zit ik fout?

Heeft niets met kleineren te maken.

Bovendien staat er toch net iets meer dan alleen ''case closed.''






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#83
stupid SB, waarom laat die gelovigen niet in hun eigen onzin ("kolder") geloven? Die hele discussie over kabels, tweaks en andere zaken die mogelijk het "verschil" zouden kunnen maken als gaat om een beter presterende installatie en daarmee een beter geluid. Akoestiek en keuze van de speakers die maken pas echt het verschil. Echter toen ik in de zeventiger jaren van de vorige eeuw begon met HiFi waren de verschillen groot genoeg om tot upgrading over te gaan, ook al waren zij niet groot genoeg voor de muziekbeleving wat het allerbelangrijkst is, maar nauwelijks aandacht genereerd op het forum: kippevel krijg je niet door de "sound" maar door de muziek en muzikaliteit van de vertolkers en niet van de installatie: een installatie "klinkt" nooit maar dan ook nooit "muzikaal" (volgend een één of andere malloot schijn ik over een "muzikale" CD-speler te beschikken violent1), het zijn de componisten en de musici die het hem doen. Basta! byebye, Cor.

Van menige uitvoering van een symfonie van Gustav Mahler krijg ik het warm en koud tegelijkertijd, dat ligt niet aan de de hardware maar aan de associaties die de muziek bij mij oproept. Bepaalde dirigenten en orkesten in bepaalde uitvoeringen versterken dat effect. Brahms' symfonieën ging ik pas waarderen toen ik ze in de uitvoeringen van Marin Alsop met het LFO. Toen ging die muziek pas spreken. Dat geldt ook voor bepaalde andere (Mahler-)dirigenten. Leonard Bernstein spreekt mij samen met Claudio Abbado en Bernard Haitink mij nu eenmaal meer tot de verbeelding dan andere. En vergeet vooral het moment niet. Misschien wel het allerbelanrijkste en het meest ongrijpbare aspekt als op muziek beluisteren en beleving aankomt. De goddelijke vonk die overslaat van muziek (God=schepper) naar luisteraar(gelovige=schepsel): kippevel, alsof alle beeltenissen van de hand van Michelangelo Buenarotti in de Sixtijnse kapel, en in het bijzonder die waarin Adam en God naar elkaar reiken, dan over haar/hem worden uitgestort. :angel:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SmauG

Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2012, 01:23:34
Ik zie het toch net iets anders.
Jij bent degene die keihard zaken beweerd en als je dan tegengas krijgt met uitleg zit ik fout?

Heeft niets met kleineren te maken.

Bovendien staat er toch net iets meer dan alleen ''case closed.''

Beste.
Wat, in al mijn texten, heb ik gezegt wat dan absoluut niet waar is?
Volgens mij heb ik enkel gezegt dat de spanningsval over een dunne voedingskabel groter is dan de spanningsval over een dikkere kabel bij een gelijk opgenomen vermogen. Dit is met theroie, en ook in de praktijk aan te tonen.

Nergens heb ik ook maar beweerd dat dit hoorbaar verschil op zou kunnen leveren. Maar ik denk werkelijk dat wanneer je er een serieus experiment aan waagd, met de juiste condities, dat er verschillen aan te tonen zijn.
Tenslotte bepaald de topwaarde de spanning aan de primaire zijde van de voedingstrafo, ook de topwaarde van de spanning aan de secundaire zijde van de trafo. Deze gelijkgericht en afgevlakt bepaalt de werkspanning van de versterker.
Die komt, hoe marginaal dan ook, lager te liggen wanneer de spanning primair zakt.

Het is geen moment mn bedoeling geweest om beledigend over te komen, maar ik moet bekennen dat ik mij gister behoorlijk heb lopen opvreten over je denigerende, en geenzins onderbouwde kritiek.

Ik zal me vanaf nu afzijdig houden in deze discussie over kabeltjes.

lo

Citaat van: SmauG op november 29, 2012, 13:17:25
Ik zal me vanaf nu afzijdig houden in deze discussie over kabeltjes.

Persoonlijk zou ik dat jammer vinden!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Paul

Citaat van: lo op november 29, 2012, 13:26:00
Persoonlijk zou ik dat jammer vinden!
stupid

Gewoon lekker door kabel bomen in dit "draadje"   :roll: , ieder z,n verhaal.  :lol:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Zoldar

Citaat van: SmauG op november 29, 2012, 13:17:25
Beste.
Wat, in al mijn texten, heb ik gezegt wat dan absoluut niet waar is?
Volgens mij heb ik enkel gezegt dat de spanningsval over een dunne voedingskabel groter is dan de spanningsval over een dikkere kabel bij een gelijk opgenomen vermogen. Dit is met theroie, en ook in de praktijk aan te tonen.

Nergens heb ik ook maar beweerd dat dit hoorbaar verschil op zou kunnen leveren. Maar ik denk werkelijk dat wanneer je er een serieus experiment aan waagd, met de juiste condities, dat er verschillen aan te tonen zijn.
Tenslotte bepaald de topwaarde de spanning aan de primaire zijde van de voedingstrafo, ook de topwaarde van de spanning aan de secundaire zijde van de trafo. Deze gelijkgericht en afgevlakt bepaalt de werkspanning van de versterker.
Die komt, hoe marginaal dan ook, lager te liggen wanneer de spanning primair zakt.

Het is geen moment mn bedoeling geweest om beledigend over te komen, maar ik moet bekennen dat ik mij gister behoorlijk heb lopen opvreten over je denigerende, en geenzins onderbouwde kritiek.

Ik zal me vanaf nu afzijdig houden in deze discussie over kabeltjes.

niets van aantrekken smaug. doen wij ook niet. alle bijdragen zijn zinvol. de een is wat tactischer dan de ander in zijn uitrukking.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Citaat van: SmauG op november 29, 2012, 13:17:25
Beste.
Wat, in al mijn texten, heb ik gezegt wat dan absoluut niet waar is?
Volgens mij heb ik enkel gezegt dat de spanningsval over een dunne voedingskabel groter is dan de spanningsval over een dikkere kabel bij een gelijk opgenomen vermogen. Dit is met theroie, en ook in de praktijk aan te tonen.


Geloof wat je wilt geloven.

Citeer

Tenslotte bepaald de topwaarde de spanning aan de primaire zijde van de voedingstrafo, ook de topwaarde van de spanning aan de secundaire zijde van de trafo. Deze gelijkgericht en afgevlakt bepaalt de werkspanning van de versterker.
Die komt, hoe marginaal dan ook, lager te liggen wanneer de spanning primair zakt.


Dat klopt maar wat heeft dat met netsnoertjes te maken?
Citeer
Het is geen moment mn bedoeling geweest om beledigend over te komen, maar ik moet bekennen dat ik mij gister behoorlijk heb lopen opvreten over je denigerende, en geenzins onderbouwde kritiek.


Beledigend kwam je niet over , wel betweterig en je leest mijn reply's niet.
Wel pak je het alszijnde denigrerend op wat ik spijtig vind.

Zit je goed zal ik het beamen, zit je fout moet je kleur bekennen vind ik.
Dat doe ik ook wanneer ik ergens iets zeg wat niet klopt en word door iemand die meer kennis van zaken heeft op de vingers getikt.

Is dat zo'n ramp?

Ik vind van niet want je bent niet snel uitgeleerd in deze materie.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op november 29, 2012, 00:20:37
HOE KIES JE KABELS OP ZO WETENSCHAPPELIJK MOGELIJKE WIJZE?


Dikke kabels neem ik liefer dan dunne .

IVM veiligheid .


Vroeger net een audio instalatie ingebouwd , maar de subamp om te testen op werking met een dunne 0,75mm , een dag later vergeten die te vervangen voor een dikke en na een half uur stinken in de auto en de plastic van de draad smolt bijna eraf , zacht geworden .

Dus je hele stereo instalatie met klasse a versterkers , je pc en tv op een 0,75 mm snoertje lijkt me niet verstandig .

Wel lekker buigzaam die kabel  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.