HOE KIES JE KABELS OP ZO WETENSCHAPPELIJK MOGELIJKE WIJZE?

Gestart door jwx, november 15, 2012, 19:25:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

#60
Citaat van: Zoldar op november 18, 2012, 11:44:40


iets wetenschappelijker was het toen ik 2 powerkabels vergeleek. zo'n type tuinslang met stekkers gemaakt van materiaal uit een gevallen ster. en een gewone.
- mijn vooroordeel was dat het absoluut niest uit zou maken. wat een onzin. dat laatste metertje na het stopcontact gaat wat uitmaken zeker.
- ik heb toen 2 db verschil gemeten tussen deze 2 kabels aan de buizen amp. hier kan ik nog steeds met mijn hoofd niet bij. ik ga dat nog eens overdoen met de mic standaart en de adsy mic/rew.
- ik hoorde ook wat verschil en dat binnen de 7 sec. (ompluggen is zo gedaan)

Heerlijk die humor..... :schater:

Hoe heb je die 2 dB verschil gemeten en waar zat dat verschil in?

output / frequentieverloop / in je euren (met of zonder banaan?)

Helaas: wat je zegt kan simpelweg niet.
Ook het interlink verhaal niet.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SmauG

Citaat van: SB_Marantz op november 28, 2012, 11:16:31
Heerlijk die humor..... :schater:

Hoe heb je die 2 dB verschil gemeten en waar zat dat verschil in?

output / frequentieverloop / in je euren (met of zonder banaan?)

Helaas: wat je zegt kan simpelweg niet.
Ook het interlink verhaal niet.

Geen idee over wat voor vermogens we praten. Maar laat ik hetvolgende nog even op een wetenschappelijke manier toelichten (nee, geen berekeningen want ik heb geen lengten, stromen e.d.)

Een std. powercord heeft drie aderen van 0,75mm2.
De "haai-end" powercords hebben vaak drie aderen van 2,5mm2.
In huis zitten in de groepenkast en in de muren ook drie aderen van 2,5mm2. (voor de groepen en naar buiten nog dikker)

Nu is je ketting zo sterk als de zwakste schakel.
Elektrotechnisch betekend dat, dat de totale spanningsval wordt bepaald door de weerstand van de gehele lengte en doorsnede van de geleider.

Als we het hebben over klasse A buizenbakken of transistorversterkers, dan worden hier behoorlijke vermogens uit het stopcontact geslurpt.

Wat ik zeker weet, zonder daarvoor naar formules en sommen te grijpen is dat de spanningsval over dat standaard powercord groter is dan de spanningsval over het "haai-end" powercord. Hetgeen theoretisch kan resulteren in een stabielere voeding en dus een hogere output.

(op verzoek wil ik een voorbeeld maken, maar is niet nodig denk ik)

2db is misschien wat enthausiast, maar dit kan temaken hebben met de nauwkeurigheid van het meedgereedschap.

SB_Marantz

Ik ben niet gelovig maar waar heb je het in hemelsnaam over?  :-o
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmauG

Citaat van: SB_Marantz op november 28, 2012, 14:21:35
Ik ben niet gelovig maar waar heb je het in hemelsnaam over?  :-o

Heeft niets met geloof te maken.
Zuiver natuurkunde.

Wet van ohm.

Paul

Misschien snap ik het niet maar de netspanning in ons kikkerlandje zit tussen de 220 en 240 volt / 10 of 16 ampere gezekerd.

Zolang je deze per groep niet overbelast zal deze netjes doen waar die voor aangelegd is, of je moet deze overbelasten dan zegt de zekering  byebye en is het einde muziek.

De dikte van de bekabeling doet - lijkt mij - in deze n.v.t.

U = de netspanning x I = stroom is het geleverde vermogen wat de groep kan leveren ?

En wie dan verschil hoort   :roll:    :angel:   ik in igg niet.   :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SmauG

De netspanning is, zoals jij zelf al aangeeft zo'n 220~240 volt. De stroom die er maximaal lopen kan voor een x tijd is 16 ampere. Meer kan, maar dan neemt de tijd waarin de zekering of automaat aanspreekt af.
Google maar eens op afschakelkarakteristiek.

Los hiervan.

Ik kan jou met 100% zekerheid verzekeren, dat de klemspanning IN de versterker tijden belasting hoger is bij een netsnoer van 3x2,5mm2 t.o.v een 3x0,75mm2. Dit verschil wordt groter naarmate de opgenomen vermogens stijgen.
Als gevolg van bepaalde versterkerontwerpen kan hier een aardige stroom gaan lopen.

Met een goede, analoge voltmeter is dit zelfs aan te tonen. en dat zijn we toch bij het meten aangekomen.
Het vertaald zich naar tienden, misschien enkele volts. Maar het verschil is aan te tonen.
Of je dit dan kan horen, sja. In decibellen uitgedrukt wordt dit erg moeilijk, zeker 2db, maar ik wil alleen bevestigen dat er wel degelijk een verklaarbare achtergrond achter zit.

Kleine kanttekening misschien ter verduidelijking
In de car audio, en specifiel SPL wedstrijden, wordt gevochten om enkele tientallen DB's aan geluidsdruk.
En dan zijn we al bij drukken aangekomen van 150~160db.
Versterkervermogen is hier debet aan. Maar de winnaars van wedstrijden onderscheiden zich door een stroomvoorziening met een zo laag mogelijke weerstand. Om van de spanning beschikbaar uit accu/stopcontact zo veel mogelijk naar de voeding van de versterker te krijgen.

SmauG

Dit is overigens geen pleidooi die het goedpraat om voedingskabels van €500,- te kopen.... in welke installatie dan ook... ook al kost elk component €20.000,-
Met een goede voedingskabel van 3x2,5mm2 heb je het maximale bereikt wat in je huis mogelijk is.
Wil je meer/beter etc. Dan zul je dieper in de installatie van je huis moeten duiken.

Afscherming en al die onzin in voedingskabels is grote kolder. Alle storing die in die kabel opgepikt kan worden, kan ook in de muur/groepenkast etc. opgepikt worden.

Zoldar

afscherming werkt wel. mijn phono kabels vangen veel op. de zaak afschermen werkt hierbij.

mooie uitleg smaug.

zo'n db meter is niet accuraat maar dat er uberhoud verschil was is opvallender.

anders voorbeeld  met een audysey mic aan een mic stand. verschil tussen standaart power en ic kabels en de upgrade.



als het allemaal niest uitmaakt, moeten de lijnen over elkaar heen liggen, nietwaar?

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op november 28, 2012, 19:27:17
afscherming werkt wel. mijn phono kabels vangen veel op. de zaak afschermen werkt hierbij.

mooie uitleg smaug.

zo'n db meter is niet accuraat maar dat er uberhoud verschil was is opvallender.

anders voorbeeld  met een audysey mic aan een mic stand. verschil tussen standaart power en ic kabels en de upgrade.



als het allemaal niest uitmaakt, moeten de lijnen over elkaar heen liggen, nietwaar?

Phono wel natuurlijk Zoldar dat moet je weten  :-o ? HLP

Hoor jij het THUMPS UP en ENJOY
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Tuinpad

#70
Nvt

SB_Marantz

Citaat van: SmauG op november 28, 2012, 17:35:05
De netspanning is, zoals jij zelf al aangeeft zo'n 220~240 volt. De stroom die er maximaal lopen kan voor een x tijd is 16 ampere. Meer kan, maar dan neemt de tijd waarin de zekering of automaat aanspreekt af.
Google maar eens op afschakelkarakteristiek.


Ja en dan?
Welke versterker moet dat trekken en dan ook nog in de huiskamer?

Citeer

Ik kan jou met 100% zekerheid verzekeren, dat de klemspanning IN de versterker tijden belasting hoger is bij een netsnoer van 3x2,5mm2 t.o.v een 3x0,75mm2. Dit verschil wordt groter naarmate de opgenomen vermogens stijgen.
Als gevolg van bepaalde versterkerontwerpen kan hier een aardige stroom gaan lopen.



Klemspanning is wat anders dan stroom in A en daarbij komt nog dat daarmee een batterij bedoeld wordt.
Is een versterker een Duracel?

Met de klemspanning wordt de elektrische spanning tussen de polen van een batterij bedoeld.


Citeer
Met een goede, analoge voltmeter is dit zelfs aan te tonen. en dat zijn we toch bij het meten aangekomen.
Het vertaald zich naar tienden, misschien enkele volts. Maar het verschil is aan te tonen.
Of je dit dan kan horen, sja. In decibellen uitgedrukt wordt dit erg moeilijk, zeker 2db, maar ik wil alleen bevestigen dat er wel degelijk een verklaarbare achtergrond achter zit.

NVT

Citeer
In de car audio, en specifiel SPL wedstrijden, wordt gevochten om enkele tientallen DB's aan geluidsdruk.
En dan zijn we al bij drukken aangekomen van 150~160db.
Versterkervermogen is hier debet aan. Maar de winnaars van wedstrijden onderscheiden zich door een stroomvoorziening met een zo laag mogelijke weerstand. Om van de spanning beschikbaar uit accu/stopcontact zo veel mogelijk naar de voeding van de versterker te krijgen.

Ja en dan?
Om zoveel mogelijk van wat naar de versterker te krijgen?
Spanning?


Je slaat de plank mis en goed ook!

De voedingsectie van een versterker is op een spanningszwaai ontworpen van + en -  xxx VDC.

Dus wanneer je er meer VAC instopt zul je de boel overbelasten.
Converteer je versterker maar even naar 120 Vac en sluit hem aan op het net.
Plof weg trafo!  :schater:

Voor het overige doe je of probeer je voor te laten komen dat er door een dikkere netkabel meer spanning / stroom whatever naar de versterker kan stromen. clown1



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmauG

Citaat van: Zoldar op november 28, 2012, 19:27:17
afscherming werkt wel. mijn phono kabels vangen veel op. de zaak afschermen werkt hierbij.

mooie uitleg smaug.

zo'n db meter is niet accuraat maar dat er uberhoud verschil was is opvallender.

anders voorbeeld  met een audysey mic aan een mic stand. verschil tussen standaart power en ic kabels en de upgrade.



als het allemaal niest uitmaakt, moeten de lijnen over elkaar heen liggen, nietwaar?

Phono en lijnkabels moeten ZEKER afgeschermd zijn.
Ik had het enkel over voedingskabels.

SB_Marantz

Bedoel je met lijnkabels netsnoertjes of interlinks?

En wat denk je van breedbandige versterkers?
Enig idee wat die kunnen oppikken?!

Sommige zijn bijna FM ontvangers.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marantz 81

Citaat van: SmauG op november 28, 2012, 17:35:05
De netspanning is, zoals jij zelf al aangeeft zo'n 220~240 volt. De stroom die er maximaal lopen kan voor een x tijd is 16 ampere. Meer kan, maar dan neemt de tijd waarin de zekering of automaat aanspreekt af.
Google maar eens op afschakelkarakteristiek.

Los hiervan.

Ik kan jou met 100% zekerheid verzekeren, dat de klemspanning IN de versterker tijden belasting hoger is bij een netsnoer van 3x2,5mm2 t.o.v een 3x0,75mm2. Dit verschil wordt groter naarmate de opgenomen vermogens stijgen.
Als gevolg van bepaalde versterkerontwerpen kan hier een aardige stroom gaan lopen.

Met een goede, analoge voltmeter is dit zelfs aan te tonen. en dat zijn we toch bij het meten aangekomen.
Het vertaald zich naar tienden, misschien enkele volts. Maar het verschil is aan te tonen.
Of je dit dan kan horen, sja. In decibellen uitgedrukt wordt dit erg moeilijk, zeker 2db, maar ik wil alleen bevestigen dat er wel degelijk een verklaarbare achtergrond achter zit.

Kleine kanttekening misschien ter verduidelijking
In de car audio, en specifiel SPL wedstrijden, wordt gevochten om enkele tientallen DB's aan geluidsdruk.
En dan zijn we al bij drukken aangekomen van 150~160db.
Versterkervermogen is hier debet aan. Maar de winnaars van wedstrijden onderscheiden zich door een stroomvoorziening met een zo laag mogelijke weerstand. Om van de spanning beschikbaar uit accu/stopcontact zo veel mogelijk naar de voeding van de versterker te krijgen.

Zekering is puur om de kabel te beschermen tegen overbelasting  :-)

Wel goed uitgelegd  :yes:

Ofdat de spanning in elkaar zakt is afhankelijk van de kabelweerstand/dikte en lengte , en het daarbij opgenomen vermogen , met andere woorden als de kabel te dun is voor het vermogen wat erdoorheen moet te hoog is zal de weerstand toenemen en de stroom die er loopt omhoog gaan