Schone stroom

Gestart door Audiotic, november 12, 2012, 21:47:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cz79

Ja maar van jou vinden we het niet erg  :-D

Cornelis1921

#16
Citaat van: Audiotic op november 12, 2012, 21:47:24
Misschien hier eens een draadje starten, alles net bijeen.
Wie is hier mee bezig?

Ik ben dus momenteel aan het spelen ermee: dikke aarddraad direct van aardpen in meterkast getrokken naar (voorheen niet geaard) stopcontact waar (alleen) de set aan hangt. Dikke kabel (W&M) naar een stroomfilter - PS Audio UPS 200, en van daar:
- Op 1 uitgang (de PSA heeft 2 onafhankelijke filters) via een mooi stevig stekkerblok uit Winschoten de "kleine" gebruikers - TV, SBTouch en andere met een geschakelde voeding.
- Op de andere (2) een naar een tweede mooie gelijke stekkerblok voor de grote gebruikers: voor-, meerkanaals eind-, Linn streamer, speler en subwoofer. Alle via dikke Lapp kabels met mooie Bals stekkers.
- Op zelfde filter maar eigen stekker een PS Audio Humbuster III DC filter, voor de beide class D eindtrappen voor stereo.

Na een weekje luisteren nu denk ik inderdaad dat het geluid beter is, schoner, "zwarter". En zeker is de brom van de trafo's in de eindtrappen bijna helemaal weg - die kon ik eerst zachtjes in mijn luisterstoel horen. Was dus echt DC op de lijn. Wat ook zeker zo is, is dat als ik met mijn oor helemaal op de speakers zit het nu nagenoeg stil is .... als de muziek uit is :-)

Ik ga nog wat meer rustig luisteren.

Meer ervaringen?
Ja, de energiecentrale bellen en vragen om schone stroom. Heb ik ooit gedaan: bij de NUON klagen over vervuilde netstroom. Nee, dit is geen scherts, dit heb ik echt met mijn gekke audiofiele hoofd gedaan. De reactie van het personeel van de centrale was zoals men kon verwachten: zij wisten van de prins geen kwaad... Domme ikke! violent1 shutup
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

heb vanacht een koperenleiding bij de NS gestolen en die is 25 meter lang was effe sjouwen maar Tommie heeft goed geholpen en ga morgen van 1 hoog dat stuk hard koper de grond in rammen komt net boven vloer balkon en naar mijn set brengen en aansluiten doet het niks krijg ij de nobel prijs voor de vrede op de fora  :wink: :-D


ps: gister pasfoto's laten maken voor verlenging rijbewijs maar zag er zeer onbetrouwbaar uit al zeg ik het zelf
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: Audiotic op november 13, 2012, 07:27:14
DC verzadigd de kern van je (ringkern) trafo, waardoor deze mechanisch gaat trillen, en ook minder efficient wordt.

In je oorspronkelijke bericht vertelde je dat je de DC op je trafo terug kon horen in de speakers. Kernverzadiging.
Welnu, hier worden allerlei zaken door elkaar gehaald. Ik zal proberen orde te scheppen.

Een trafo werkt omdat je AC gebruikt. DC draagt bij aan de verzadiging van de kern (verzadiging  =  doordat het ijzer van de kern zich in de magnetisch veld bevindt, zullen de dipooltjes (Weissgebiedjes) van dit ijzer zich gaan richten en wel in de richting van het magnetisch veld. Door dit effect zal de kern zelf ook magnetisch worden en bijdragen aan een versterking van de magnetische inductie. Wanneer alle dipooltjes in de ijzeren kern niet verder gericht meer kunnen worden spreken we van verzadiging), waardoor de effectiviteit van de trafo afneemt. Merkbaar doordat hij bijv. warmer wordt. Maar (mechanisch) trillen is niet het geval. Dat gebeurt als de ijzerplaten niet goed op elkaar zitten. Constructiefout.
DC op de AC is, als het al aanwezig zou zijn, te verwaarlozen. We hebben het over 230 Vac. En waar moet dat vandaan komen? En, dc op de ingang van de trafo, komt niet op de uitgang van de trafo.

Citaat van: Audiotic op november 13, 2012, 07:27:14
Als je DC op je speaker zet kan je "dag" zeggen tegen je tweater in elk geval :-).

Ja, dat vinden tweeters niet fijn. Maar van DC op de ingang van de trafo en DC op de tweeter, daar zit héél erg veel tussen. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn.

Citaat van: Audiotic op november 13, 2012, 07:27:14
Ja dat dacht ik ook van die aardlus, maar kennelijk is er meer, misschien dat een trillende trafo zich anderszins negatief uitwerkt? Zou er dan wat zitten in al de spikes, plateau's etc? :-)

Het geluid uit je luidsprekers wordt veroorzaakt door wisselspanning. Punt. Geen wisselspaaning, geen geluid (tenzij er een boktor in het hout zit, dan hoor je wel degelijk iets).

Spikes en dergelijke dienen om de overdracht van mechanische trillingen te beperken, bijvoorbeeld om de (beneden)buren niet te storen. Dat is weer een heel ander hoofdstuk.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Whisper.nl

Citaat van: thepioneer op november 13, 2012, 08:11:25
Ik wel  violent1

De volgende keer ff wat vlotter je voet intrekken .

gr w
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Rob46

#21
Ik heb alle spulledingetjes op een Monster HTS 2600 aangesloten. Dit heeft te maken met overspanning(?) en volgens mij ook 'schone' stroom. In mijn situatie een compacte oplossing.

Spects:
FEATURES
Reference Power Center with CleanPower™ 2.0 and LED Volt-Amp Readouts Deliver Audiophile and Videophile Performance

Inferior Power Conditioning Can Degrade Home Theater Audio and Video Performance
Many so-called �power conditioners� only protect against random power surges and/or voltage spikes. But, in fact, AC power line noise and noise generated by other components is an equally harmful and constant threat to performance. These disturbances can cause inferior picture quality marred with video streaking, lower resolution and video bandwidth. Many power conditioners' outlets often can't handle the peak transient current capacity that high power amplifiers demand. As a result, dynamic distortion and loss of peak power can occur, preventing your amplifiers from ever maximizing their performance.

Introducing Monster's Latest Generation of High Performance Reference PowerCenters;
Building upon his revolutionary Clean Power Circuitry breakthrough, world-renowned AC power authority Richard Marsh introduces Clean Power v.2.0, which delivers improved filtering and isolation of polluted AC power to Monster's HTS 2600, for even better picture and sound. So you'll see the most vivid video possible and hear more natural sound with increased dynamic range and less noise.

Monster PowerCenters also offer the most comprehensive home theater system protection available, featuring higher joule ratings for faster acting, full capacity surge protection. Monster's Multiple SurgeGuard and Tri-Mode Circuitry instantly detects any voltage surge or spike and immediately suppresses it before it can reach your components. And, for your total peace of mind, the latest generation of Monster Home Theatre Reference PowerCenters come with higher CEGs.

Unlike other surge protectors, the PowerCenters' ultra low-loss RF circuitry provides maximum pro-tection with virtually no signal loss, especially important with the advent of HDTV. In addition, all PowerCenters display current draw and voltage.

Monster recognizes that convenience is vital, too. The PowerCenters feature component-assigned color coding with matching power cord labels for easy identification, and all are rackmountable, for easy integration into custom installed rackmount systems.


Audiotic

Dank Perfect_Audio! Zeer verhelderend. Ik leer steeds bij! Je hebt gelijk denk ik over die brom van de trafo die in principe niet in de speakers uit kan komen. Er moet dan dus iets anders zijn, want het verschil was onmiskenbaar!
Over de DC op het lichtnet, dat kan dus toch wel in de  1-2 volt lopen, dat lijkt weinig, maar schijnt toch genoeg te zijn om vooral een ringkern te verzadigen. Geen idee of dat klopt, dit lees ik op het net. Feit is dat de PSA Humbuster echt werkt! En ook het filter voor de installatie geeft hoorbaar verbetering. Niet extreem veel, maar een goede verfijning! Dus voor een relatief kleine investering (2e hands) een mooie winst.
En ja, spikes zijn voor mechanische ontkoppeling. Ik heb ze onder mijn versterkers gezet (met rubbertjes), want de houten kast werkt als een mooi klankbord... Het kleine beetje brom dat er nog was is nu weg. Weer klein beetje winst! En dat voor ongeveer niets.
Zo is tweaken leuk.
Heb net mijn verdeeldozen ingeruild, krijg hopelijk overmorgen mooie nieuwe uit Winschoten, helemaal met dikke kabels en stevige contacten, en zo weinig mogelijk overgangen. Wie weet weer een klein beetje winst. "Wie het kleine niet eert..." En veel kleine stapjes maken een grote. Bij high-end is het sowieso een spel van kleine stapjes. Maar significante.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Mooie, Rob. En, wat is je ervaring? Dat van piekstroom geloof ik wel, hoewel je niet vaak op groot vermogen zal spelen. Maar een "dikke pijp" als voeding kan nooit kwijt.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

En dan nu de hamvraag, iets dat voir het Duitse blad Stereo kennelijk zo belangrijk is dat ze bij elke test van apparaten er melding van maken: op de juiste manier de fase aansluiten. Stekker draaien dus. Wie heeft ervaring hier?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

xander32

#25
Citaat van: Audiotic op november 12, 2012, 21:47:24
Misschien hier eens een draadje starten, alles net bijeen.
Wie is hier mee bezig?

Ik ben dus momenteel aan het spelen ermee: dikke aarddraad direct van aardpen in meterkast getrokken naar (voorheen niet geaard) stopcontact waar (alleen) de set aan hangt. Dikke kabel (W&M) naar een stroomfilter - PS Audio UPS 200, en van daar:
- Op 1 uitgang (de PSA heeft 2 onafhankelijke filters) via een mooi stevig stekkerblok uit Winschoten de "kleine" gebruikers - TV, SBTouch en andere met een geschakelde voeding.
- Op de andere (2) een naar een tweede mooie gelijke stekkerblok voor de grote gebruikers: voor-, meerkanaals eind-, Linn streamer, speler en subwoofer. Alle via dikke Lapp kabels met mooie Bals stekkers.
- Op zelfde filter maar eigen stekker een PS Audio Humbuster III DC filter, voor de beide class D eindtrappen voor stereo.

Na een weekje luisteren nu denk ik inderdaad dat het geluid beter is, schoner, "zwarter". En zeker is de brom van de trafo's in de eindtrappen bijna helemaal weg - die kon ik eerst zachtjes in mijn luisterstoel horen. Was dus echt DC op de lijn. Wat ook zeker zo is, is dat als ik met mijn oor helemaal op de speakers zit het nu nagenoeg stil is .... als de muziek uit is :-)

Ik ga nog wat meer rustig luisteren.

Meer ervaringen?
Hier, in de provincie, tussen de koetjes en kalfjes hebben wij van nature frisse, schone stroom, d.w.z. 99,999% schoon!


Kidding.
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee maar ook zonder schone stroom hoor ik hier in het geheel niets (ruis/brom) wanneer de install. aan staat maar er geen software voor staat ... ook niet met mijn oor bij de speaker ...


Oja, heb wel een duur en fancy stekkerblok en mooie netsnoertjes voor de cdp en geintegreerde, die was ik ff vergeten.

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 14, 2012, 06:49:25
Hier, in de provincie, tussen de koetjes en kalfjes hebben wij van nature frisse, schone stroom, d.w.z. 99,999% schoon!


Kidding.
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee maar ook zonder schone stroom hoor ik hier in het geheel niets (ruis/brom) wanneer de install. aan staat maar er geen software voor staat ... ook niet met mijn oor bij de speaker ...


Oja, heb wel een duur en fancy stekkerblok en mooie netsnoertjes voor de cdp en geintegreerde, die was ik ff vergeten.

ooooohhhh compact disc speler  :-)


ik heb net gelezen dat er zoveel fouten in bepaalde sets zitten dat die 99% van de gevalen elkaar opheffen (Stereoplay)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.