Schone stroom

Gestart door Audiotic, november 12, 2012, 21:47:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiotic

Misschien hier eens een draadje starten, alles net bijeen.
Wie is hier mee bezig?

Ik ben dus momenteel aan het spelen ermee: dikke aarddraad direct van aardpen in meterkast getrokken naar (voorheen niet geaard) stopcontact waar (alleen) de set aan hangt. Dikke kabel (W&M) naar een stroomfilter - PS Audio UPS 200, en van daar:
- Op 1 uitgang (de PSA heeft 2 onafhankelijke filters) via een mooi stevig stekkerblok uit Winschoten de "kleine" gebruikers - TV, SBTouch en andere met een geschakelde voeding.
- Op de andere (2) een naar een tweede mooie gelijke stekkerblok voor de grote gebruikers: voor-, meerkanaals eind-, Linn streamer, speler en subwoofer. Alle via dikke Lapp kabels met mooie Bals stekkers.
- Op zelfde filter maar eigen stekker een PS Audio Humbuster III DC filter, voor de beide class D eindtrappen voor stereo.

Na een weekje luisteren nu denk ik inderdaad dat het geluid beter is, schoner, "zwarter". En zeker is de brom van de trafo's in de eindtrappen bijna helemaal weg - die kon ik eerst zachtjes in mijn luisterstoel horen. Was dus echt DC op de lijn. Wat ook zeker zo is, is dat als ik met mijn oor helemaal op de speakers zit het nu nagenoeg stil is .... als de muziek uit is :-)

Ik ga nog wat meer rustig luisteren.

Meer ervaringen?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

thepioneer

Is jou stopcontakt op een aparte groep aangesloten? Misschien kun je nog vooruitgang boeken om de eindversterkers op een eigen groep te zetten en niet via het filter laat lopen. Een filter wil wel eens grote invloeden hebben op een eindversterker. Ook gaan de stroomschommelingen die de eindversterkers veroorzaken door naar de bronnen en voorversterker.

Zelf heb ik elke eindversterker op een eigen groep en nog een aparte groep voor de bronnen en voorversterkers. Het enigste grote geweld wat bij de bronnen op zit is de subwoofer. Omdat deze alleen aangaat tijdens het film kijken vindt ik dat niet erg. Tijdens het stereo luisteren heb ik geen grote stroomvreters op de groep van de bronnen.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Audiotic

Woon in een huurhuis, mag niet... Wel een "tempting" idee. Is het moeilijk, een nieuwe groep aanleggen? Wil het wel dan beperken, 1 groep voor de audio, maar moet dan allemaal nieuwe draden trekken. De aardedraad heb ik gewoon los langs de muur gelegd. Op deze groep zit enkel de rest van de kamer, dus niet de vaatwasser, de wasmachine etc. wel de koelkast en alle (LED) lampen. Ik heb hier geen spaarlampen.
De eindtrappen vreten niet zo heel veel stroom (class D, net als de sub), tenzij het HEEL HARD staat, maar dan heb ik een ander probleem vrees ik :-). Juist bij gemiddelde volumes lijkt me de stoorinvloed het merkbaarst.
De PS Audio filters zijn juist gemaakt om zo in-line te gebruiken, en ze werken. De dubbele baluns in de UPS200 scheiden de 2 verschillende belastingen al: de schakelende voedingen leveren veel onbalans in de spanningsvoorziening op, en die is nu naast opgelost ook gescheiden van de de rest. De eindtrappen hebben allen gewoon dikke ringkernen. Hele dikke. Net als de UD9004, de AV voortrap en de MM eindtrap. De Linn heeft weliswaar een bepaald soort schakelende voeding, maar die schijnt zo goed te zijn (het is de Dynamik) dat-ie geen kwaad kan. De TV, SBT, Cisco en Apple TV en ook de koptelefoon hebben wel zo'n voeding of erger zo'n muurwrat :-) maar die hebben nu dus een eigen lijntje na de UPS200.

Ik heb trouwens het idee dat ook de veel betere, veel dikkere, Lapp stroomkabels met stevige stekkers een goed effect hebben. Muziek is losser, opener, vrijer. En dieper.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

thepioneer

Een stroomgroep aanleggen vind ik zelf niet moeilijk maar het moet wel goed gebeuren. En ja je huurt een huis maar daar zou il me niet zoveel van aan trekken. Als je de mogelijkheid hebt om onder de vloer langs een kabel te leggen dan is een of 2 groepen zo gemaakt. Als je dan een  5x2.5mm2 kabel pakt heb je direct al 2 groepen. Of je gaat bi wireren en gebruik je net als ik 2 anders voor de plus en 2 voor de min. Zo heb ik mijn groepen ook net als de netkabels voor de monoblokken.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Perfect_audio

#4
Citaat van: Audiotic op november 12, 2012, 21:47:24
...
Na een weekje luisteren nu denk ik inderdaad dat het geluid beter is, schoner, "zwarter". En zeker is de brom van de trafo's in de eindtrappen bijna helemaal weg - die kon ik eerst zachtjes in mijn luisterstoel horen. Was dus echt DC op de lijn. Wat ook zeker zo is, is dat als ik met mijn oor helemaal op de speakers zit het nu nagenoeg stil is .... als de muziek uit is :-)

Ik ga nog wat meer rustig luisteren.

Meer ervaringen?

Kun je DC horen dan? Ik dacht dat je toch echt een AC-signaal nodig hebt om geluid te maken.
Als je een 'hum' op de speakers hoort, is dat meestal het gevolg van een aardlus.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

cz79

Even blijven volgen deze  :-D

Marvin

Ik volg het ook even, volgens mij komt Ron met nog veel meer theorie.
Misschien dat de techneuten ook nog reageren, leren we allemaal weer wat vandaag.  8-)

Audiotic

Citaat van: Perfect_audio op november 12, 2012, 23:34:54
Kun je DC horen dan? Ik dacht dat je toch echt een AC-signaal nodig hebt om geluid te maken.
Als je een 'hum' op de speakers hoort, is dat meestal het gevolg van een aardlus.

ron
DC verzadigd de kern van je (ringkern) trafo, waardoor deze mechanisch gaat trillen, en ook minder efficient wordt. Als je DC op je speaker zet kan je "dag" zeggen tegen je tweater in elk geval :-).
Ja dat dacht ik ook van die aardlus, maar kennelijk is er meer, misschien dat een trillende trafo zich anderszins negatief uitwerkt? Zou er dan wat zitten in al de spikes, plateau's etc? :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marvin

Citaat van: Audiotic op november 13, 2012, 07:27:14
Zou er dan wat zitten in al de spikes, plateau's etc? :-)

Van wie zou je antwoord willen?

Audiotic

:-) :-) we kunnen een deel van de discussie voortzetten in De Dikke Elco :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marvin

#10
Als alle discussie's in de kroeg verder moeten kan je net zo goed geen topic openen, maar ik zal je met rust laten man.
Dan kunnen jullie lekker 'discussieren' met gelijkgestemden.

byebye

cz79

Doe nou niet gelijk zo op je tenen getrapt, Marvin. Het grapje was bedoeld als verdere discussie vwb spikes, plateua's etcetera. Dus hier back on topic en terug naar 'schone stroom'

Marvin

Ik ben niet op m'n tenen getrapt.

byebye

cz79


thepioneer

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550