Marantz SACD 7003 & Musical Fidelity DAC M1

Gestart door Rob46, november 11, 2012, 11:12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Zo heb ik gisteren op proef een Musical Fidelity DAC M1 op proef in huis staan. Aangesloten met een optical cable van Monster op de Marantz SACD 7003. Waarom zullen veel forum vrienden zich afvragen? Ik wil niet investeren in een nieuwe SACD speler, maar ik zoek het meer in een voor mij budgetverantwoorde upgrading. Tot zo'n € 600,00 zijn wel een paar DAC's te koop. Zo heb ik een Metrum Quad NOS Mini Dac voorbij zien komen en een BLOCK DAC. Laatstgenoemde heb ik niet veel over kunnen achterhalen, en ja, luisteren is eigenlijk het devies in deze. Toch ga je, althans ondergetekende, vaak af op recenties welke door mensen zijn geschreven die er meer verstand van hebben.

Zo is de recentie in HiFi.nl erg lovend over de Musical Fidelity, nog meer over de Metrum Quad Mini Dac. De Metrum wordt helemaal de hemel in geprezen en daar wordt zelfs een vergelijking gemaakt met DAC's die tot € 2.000,00 een geduchte concurrent van de Metrum zouden zijn. Echter is de Metrum niet zo in de winkel of thuis te beluisteren. Het merk Musical Fidelity icm het artikel in HiFi.nl heeft mij over de streep getrokken om deze thuis eens te beluisteren.

Ik heb er nu 7 luisteruren opzitten en ja, hoorbaar zijn er positieve verschillen. De DAC van de Musical Fidelity klinkt met name transparanter dan de eigen DAC van de Marantz. Is dit dan alles? Nee, ik merk op dat de plaatsing van de instrumenten strakker worden neergezet, dat de stemmen 'echter' klinken en het laag gecontroleerd door de NAIM luidsprekers klinkt. Anders, mooier in mijn beleving.

Opvallend is het volgende: mijn van den Hul interlinks had ik in eerste instantie aangesloten op de DAC en dan zo de PM 7004 in. Het nadeel is dat je dan geen SACD's meer kan beluisteren. Dus de interlinks naar de SACD 7003. Wat een openbaring! Ineens wordt er een veel breder en dieper beeld neergezet. Bijzonder, ik dacht dat als je een directe vebinding maakt vanuit de DAC naar de versterker, dus de SACD speler is dan echt alleen maar een loopwerk, dit de beste verbinding zou moeten zijn. Integendeel dus, als de interlinks gewoon op de SACD speler aangesloten zijn, creëert de DAC gewoon een veel beter geluidsbeeld. Bijkomend voordeel is dat je nu ook gewoon de SACD's kunt afspelen.

Ik heb vandaag en morgen nog om te luisteren. Op zich een prima huwelijk, de Musical Fidelity M1 DAC en de Marantz SACD 7003. Toch zit dat artikel van HiFi.nl nog in mijn geheugen, dat artikel over de Metrum QUAD NOS Mini DAC. Zou het nog beter kunnen?  notworthy

cz79

Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp, Rob. ALs je de kabels van de SA naar de DACdoet en dan vervolgens naar ed PM dan gebruik je toch de SA puur al loopwerk, of mis ik iets.
Of heb je de SA nu analoog stereo (met vd Hul interlinks) aangesloten op de DAC en vervolgens de DAC weer op de PM aangesloten?



PS goed verhaal dat het zo veel goeds doet voor je

Rob46

#2
De SACD is nu met interlinks aangesloten op de PM. Tevens vanuit de SACD een optische kabel naar de DAC. Ik had in het begin vanuit de DAC een optische kabel naar de SACD en vanuit de DAC een interlink naar de PM. In mijn eerste configuratie was de SACD dus alleen verbonden met de DAC via een optische kabel. Dat klonk goed, maar.....Ondanks het feit dat de DAC in beide configuraties de DAC van de SACD passeert, is de huidige situatie (dus ook een interlink naar de PM) hoe gek het ook klinkt  :angel: stukken beter......kan je me volgen :-) dan blijft voor mij nog het dilemma bestaan van de Metrum.....

cz79

Als de SACD met interlinks is aangesloten op de PM dan heb je gewoon een analoog signaal, niets meer, niets minder, selecteer je dan ook de ingang (met de analoge interlinks) op de PM.

Volgens mij passeer je de MF in de huidige situatie

JohnWx

Citaat van: cz79 op november 11, 2012, 19:33:52
Als de SACD met interlinks is aangesloten op de PM dan heb je gewoon een analoog signaal, niets meer, niets minder, selecteer je dan ook de ingang (met de analoge interlinks) op de PM.

Volgens mij passeer je de MF in de huidige situatie

klinkt die DAC mooi, gewoon de Marantz  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79


JohnWx

zijn eerste setup was goed  hello zie je wel geen verschil  :-P :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

QuattroNL

Wil je de externe DAC gebruiken dan sluit je de SA digitaal aan op de DAC en vanaf de DAC ga je via interlinks naar de PM?
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op november 11, 2012, 20:42:05
Wil je de externe DAC gebruiken dan sluit je de SA digitaal aan op de DAC en vanaf de DAC ga je via interlinks naar de PM?

alleen heb je geen SACD via digitaal
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Nee dus zou je daarom de SACD nog mete analoge interlinks direct aan de PM kunnen hangen, dan hoef je enkel de input op de PM te veranderen zodra je SACD gaat luisteren

QuattroNL

Citaat van: John Wx op november 11, 2012, 20:43:37
alleen heb je geen SACD via digitaal
Dat snap ik  :-D

Dan moet je idd op de PM switchen zoals cz zegt.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

maar die SA is toch een mooi ding of zit er meer achter  :evil:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Volgens mij heeft de schrijver zowel de SA7003 als de M1 analoog aangesloten. De SA voor de SACD's en voor de rest M1.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op november 11, 2012, 21:33:20
Volgens mij heeft de schrijver zowel de SA7003 als de M1 analoog aangesloten. De SA voor de SACD's en voor de rest M1.

kom jij weer effe ons onderonsje verstoren  :-D

He Zoldar nog steeds de Sony ES, markt ligt effe op ze dikke ....
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Citaat van: Zoldar op november 11, 2012, 21:33:20
Volgens mij heeft de schrijver zowel de SA7003 als de M1 analoog aangesloten. De SA voor de SACD's en voor de rest M1.
en de SACD is ondelring weer eens met de optische kabel aan de DAC verbonden, dan ben ik des te benieuwder naar wat er nu zo verschil maakt.