Cor's Head-Fi: HD600; K701; DT880/250Ω; V-CAN I; Headbox S; WH1000XM3; HD25 II

Gestart door Cornelis1921, juli 26, 2012, 13:56:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

#15
Citaat van: Maus op juli 27, 2012, 13:24:44
Wellicht is het verschil enorm groot!
Ik heb ook een 701 en ik vind het een superding!
Wat mij opviel is dat het geluid niet snel klinkt alsof je een koptelefoon op hebt. Er zit een soort rust in die ik bij andere koptelefoons nooit vond. De speakertjes zitten toch wel een stukje van je oren vandaan, en aangezien het hele ding open is zal dat er wel mee temaken hebben? Ik weet het niet...

Aan een draagbare muziekspeler werkt het wel, maar niet van harte. Het klinkt dan net als een goedkope koptelefoon.
Ik heb naast de AKG ook een Beyerdynamic DT770 Pro om bandjes te mixen.
Ja, een superding. En wat jij zegt, de rust, daar onderscheidt de K701 zich in positief opzicht van de HD600, ook een dijk van een hoofdtelefoon overigens. Naast Beyerdynamic heeft ook Grado een reputatie te verliezen als het gaat om kwaliteitshoofdtelefoons. De overige merken spelen in een divisie lager. Ook SONY: geluid goed, constructiekwaliteit bagger. (Op basis van mijn persoonlijke ervaringen met een SONY MDR SA-3500.)
* Beyerdynamic en Grado ken ik alleen uit tests en reviews en die vallen (heel :-)) meestal heel gunstig uit voor deze merken.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus

Als het om prijs/kwaliteit gaat wint Philips wat mij betreft.

ll0ll

Citaat van: Maus op juli 27, 2012, 18:52:30
Als het om prijs/kwaliteit gaat wint Philips wat mij betreft.

Heb jij de L1?

Bij redcoon is de K550 afgeprijds, van 189 naar 159 euro. Die koptelefoon krijgt enorm goede reviews:
https://www.redcoon.nl/B340772-AKG-K550_Hoofdbeugels

Reviews:

http://www.headfonia.com/akgs-new-reference-the-k550/2/
http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-akg-k550-sealed-headphone


http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Maus

Citaat van: ll0ll op juli 27, 2012, 19:47:11
Heb jij de L1?

Ik heb de 'Duurste' van 10 jaar geleden. En ik heb diverse tussenmodellen gehoord van rond de 50 euro, allemaal erg goed. Een Sennheiser van deze prijs haalt dit bij lange na niet!
En verder heb ik een paar stuks SHP2000, die zie je op elke straathoek en soms met aanbiedingen gaan ze voor <10euro de winkel uit.

Cornelis1921

Na dit alles nog eens "rustig" gelezen te hebben, kom ik tot één volgende conclusie: die K550 ga beslist eens een keer luisteren, maar voorlopig ik stel ik mij tevreden met mijn 'nieuwe' K701. Wat ik heb geleerd van de reviews van de SA8003 is dat deskundologica en smaak soms maar al te vaak hand in hand gaan. De reviews de K701 onderschrijf ik, gedeeltelijk, ook maar wat moet je als je net voor bijna de prijs van een nieuwe K550 een gebruikte K701 hebt aangeschaft. De laatste doorschuiven of afschrijven zijn in beide gevallen opties waar behoorlijke haken en ogen aan kleven. Daarom doe ik het er mee, net zoals toen What HiFi?  de SA8003 in een review degradeerde tot een tweede klas speler, sub-topper en niet meer dan dat. Ik was er letterlijk behoorlijk ondersteboven van en ik twijfelde stevig aan de juistheid van mijn aankoop. Objectiviteit, subjectiviteit en suggestie. Ik ben mij er, meestal achteraf, van bewust, dat het er niets zo toedoet wat anderen ervan zeggen. Tevredenheid koop je nu eenmaal niet. Dat ben je van nature of niet.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#21
Citaat van: ReVision op juli 27, 2012, 04:21:35
Cor, ik heb de koptelefoon zelf denk maximaal 25uur gebruikt erg weinig dus. Als je hem hebt aangesloten via de PM7200 dan is dat al je hoofdtelefoon versterker. Je hebt niet nog een aparte stand-alone hoofdtelefoon versterker nodig. Al is het natuurlijk wel mogelijk als je niet tevreden bent over de versterking van de PM7200.
@ReVision, de PM7200 versterkt voldoende. De K701 klinkt gewoon minder "vet" dan de HD600, het laag is gewoonweg aanzienlijk "droger" dan ik gewend was. En het gebrek aan focus valt alleszins mee net zoals het gebrek aan ruimtelijkheid bij de HD600: daar wen je aan, wat overblijft zijn de plezierige kanten van deze hoofdtelefoons. En daarbij komt nog eens, dat ik niet lijdt aan de geldpest, noch over een geldboom beschik.
Een betere hoofdtelefoon komt er ooit, met de jaren. De K550 zal wel 'continue' blijven voor een aantal jaren of ik kan uitkijken naar zijn opvolger. Voorlopig is de K701 de hoofdtelefoon van dienst, en niet alleen bij mij.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#22
Citaat van: ll0ll op juli 27, 2012, 19:47:11
Heb jij de L1?

Bij redcoon is de K550 afgeprijds, van 189 naar 159 euro. Die koptelefoon krijgt enorm goede reviews:
https://www.redcoon.nl/B340772-AKG-K550_Hoofdbeugels

Reviews:

http://www.headfonia.com/akgs-new-reference-the-k550/2/
http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-akg-k550-sealed-headphone


Innerfidelity: eerlijke en afgewogen review, kan ik goed mee leven.
Headfonia: conclusies kloppen maar worden onvoldoende in een relativerend perspectief geplaatst d.w.z. dat de z.g. "gruizigheid" nu eenmaal eerder optreedt bij dat type hoofdtelefoon dan bij die meer "versmeren" en verhullen. De K701 klinkt extreem helder, vooral in het hoog. Bij het laag is er aan body ingeboed ten faveure van het midden/hoog. Of de K550 een meer uitgebalanceerde en completere hoofdtelefoon is valt moeilijk, vanaf louter review, te bevestigen. Maar als het klankkarakter van de K550 te vergelijken is met b.v. met dat van een HD600, dan is het misschien wel appels met peren vergelijken.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#23
De AKG K701, nu met twee van mijn referentie-CDs als bron: Roxy Music's 'Avalon'  [Remastered] en Porcupine Tree's 'in absentia'. 
Veel detail, voldoende mid-laag, sub-laag - enigzins afwezig, mid/hoog - wat ik al eerder zei: detailrijk en super helder, zeer analytisch (wat geldt voor het gehele spectrum).
Gruizigheid gepaard aan 'minor distortion': aanwezig, doch niet al te storend - valt mee te leven, helaas eigenschap van dit type. Vooral bij hogere volumes is er sprake van lichte oversturing, m.n. in het mid-spectrum: stemmen, electrische gitaren e.d. De 'tutti's'  verlopen met de K701 niet vlekkeloos.*2 Maar met de potmeter is de ergste kou uit de lucht te halen maar helemaal 'smooth' wordt het nooit.
Gebrek aan focus: enigzins, doch niet storend - prettige stage, voldoende 'lucht'.
And last but not least: draagcomfort - hoog, doch ik heb prettiger zittende exemplaren in mijn bezit (gehad).
Wie van dit type geluid/hoofdtelefoon houdt, heeft hier, mits je niet het volle pond betaald*, een goede doch geen top hoofdtelefoon aan. Ik ken er niet zoveel, maar die waren gehoormatig soms beter maar  die scoorden soms qua constructieve uitvoering en degelijkheid weer erg laag. En de K701 scoort qua degelijkheid heel hoog en is heel mooi uitgevoerd!
CONCLUSIE: (toch) EEN ECHTE AANRADER! (al zal hij niet ieders 'cup of tea' zijn)
Porcupine Tree en Roxy Music (en andere gitaarmuziek) klinken erg erg goed met K701. HD600 daarintegen weer geschikter om van klassiek en jazz te genieten.

@jowa & @Zoldar (en alle overige K701-gebruikers en bekenden hiermee): graag jullie commentaar op  deze korte en bondige review.

* Ga shoppen of koop een gebruikt exemplaar (investering voor jaren).

*2 Slechts één maal waargenomen en is waarschijnlijk een fout in de mastering! :oops: redface violent1

Edit: De z.g. "gruizigheid" verdwijnt na verloop van tijd en de basweergave is na dito tijd meer dan voldoende verbeterd. Kortom een geweldige hoofdtelefoon nogmaals. De Q701 is zeker een aanrader in dit kader, ondanks de meerprijs. AKG is here to stay and to never go away. En als je helemaal op je bol uit je bol wilt gaan: Sennheiser HD800, maar die kost dan ook 1K.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#24
 stupid
Er valt op de bovenstaande review nog het e.e.a. af te dingen door de toenmalig gebruikte bron: de SA8400.
Ik luister nu CD vanaf de SA8003 en dat klinkt aanzienlijk verfijnder en ook aanzienlijk minder "gruizig". Ook de 'tutti's' verlopen aanzienlijk beter, zonder meer goed zelfs, al verslikt de K701 zich nu ook in sommige ffff-passages.*
Zo zie je maar weer eens: de gehele keten moet kloppen wil men goed kunnen beoordelen wat de kwaliteiten der afzonderlijke componenten zijn.

* Zie *2 bij het bovenstaande epistel.


Edit: Ook op het bovenstaande dient het e.e.a. afgedingt te worden ten goede van K701. Tuti's zijn bij de K701 juist in goede handen, het onderscheidend vermogen van deze hoofd telefoon is zo goed dat de separate instrumenten, inclusief hun plaatsing, uitstekend hoorbaar is.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :evil: :mrgreen: Bij zelfs de z.g. "drukke" passages loopt de geliudsstroom niet dicht. nonono K701 laat echter meedogenloos fouten en andere onvolkomenheden horen en toch is het een heel prettig klinkend apparaat. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lo

Je bent er maar druk mee Cor, niet vergeten om van je muziek te genieten hè :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

Citaat van: lo op juli 29, 2012, 14:47:31
Je bent er maar druk mee Cor, niet vergeten om van je muziek te genieten hè :-D
Ik heb nooit serieus gewerkt of duurzaam een baan gehad. :wink: Dat zal het wel zijn, Leo, haal enigzins de schade in...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lo

Hmm... ik dacht meer dat je d'r schik in hebt om de AKG K701 te hebben bemachtigd en dat het nu een zodanig plezierig middel blijkt te zijn dat je dat graag met ons wil delen.. :yes: :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

Citaat van: lo op juli 29, 2012, 15:04:45
Hmm... ik dacht meer dat je d'r schik in hebt om de AKG K701 te hebben bemachtigd en dat het nu een zodanig plezierig middel blijkt te zijn dat je dat graag met ons wil delen.. :yes: :-D
Ik schijn nogal een open boek te zijn, Leo. Ja, het is een prachtige aanwinst, ben er dan ook erg blij mee. Vooral als je ontdekt wat de positieve kwaliteiten zijn t.o.v. mijn vorige hoofdtelefoon(s): plenty!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *