Marantz PM-80 versus moderne versterkers

Gestart door Cellekes, februari 11, 2012, 12:50:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cellekes

Ik heb een vraag en ben erg benieuwd naar jullie reactie:

Ik ben van plan om een defecte PM-80 nieuw leven in te (laten) blazen.
Heb ik echter de volgende vraag:
Is de geluidskwaliteit van de (standaard) PM-80 vergelijkbaar met moderne goede versterkers / receivers (met een prijs van pak 'm beet rond de 700 Euro)?
En dan heb ik het natuurlijk over stereo-weergave.

Of moet ik het meer zien als een vorm van nostalgie om zo'n mooie klassieker weer aan de praat te krijgen en te gaan gebruiken?
Ook dat vind ik wel erg leuk, samen met een bijpassende tuner en CD-speler uit dezelfde lijn (uit de jaren '90 dus); de laatstgenoemde apparaten werken nog gewoon goed.

Ik heb momenteel een vrij goedkope Yamaha receiver (stereo - de RX396RDS) en ik weet zeker dat ik meer uit mijn niet zo lang geleden aangeschafte luidsprekers (Audiovector S3) kan halen. Vooral de basweergave en warme sound mis ik in mijn huidige 'configuratie'.
Dus ik wil wel degelijk qua geluidskwaliteit een stap(je) hoger gaan.

Graag hoor ik jullie mening!

HAL9000

Die  Pm80's  zijn erg gewild,  en zeker een  goed  alternatief  voor  een lowbudget maar toch met hoge  geluid eisen.
Ik vergeleken met die  yamaha,  zal je  er  werelds  op voorruit gaan.  hoog en midden zullen hetzelfde  blijven pak en beet  er is  altijd wel verschil maar nooit  zo  heftig.  Laag is een ander verhaal, die Pm80's  kunnen erg laag en goed gecontroleerd ook. Die  yamaha heeft lang zoveel buffer mogelijk niet om mooi diep laag weer te geven. laat staan een moeilijke speaker  aan te sturen. 

En nieuwe  versterkers ja  voor 700,-  heb je verschillende  marantzen/denons. pioneer heeft een setje,  yamaha ook maar wel duurder(nostalgisch ontwerp van de jaren 70).

Laat  die Pm80 reviseren:  nieuwe STK module (zal defect zijn)  nieuwe  elko's  print bindingen aandikken. schoonmaken.  klaar is kees.   Op het techniek board  zijn veel Pm80's  te  zien die  gerserviced  zijn.

Heb je eventueel  al  nieuwe versterkers op het oog?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Marantz 81

Ik zou de PM80 laten overhalen  :yes:

echt een goede versterker  :wink:

SB_Marantz

Het lijkt mij zinvoller eerst naar de huidige staat te kijken alvorens uberhaupt tot een reparatie en/of revisie over te gaan.
Het merendeel van dit soort (Philips) versterkers hebben vaak veel te verduren gehad.
Dan heb ik het met name over de staat van de print van het driverboard. (eindversterker)

Als die nog ok is kun je besluiten tot een rep. over te gaan.

Een paar weken terug kreeg ik er ook eentje op de tafel en die was zowaar nog de moeite waard.  :-o




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cellekes

#6
Hallo,
Dit waren de antwoorden waarop ik eigenlijk hoopte! Want ik twijfelde of het zin had.
Een nieuwe versterker zit er eigenlijk niet in, daar heb ik het geld nu niet voor (over).
Dat zou dan sparen worden. Ik heb me daarom niet heel erg verdiept in nieuwe receivers maar zou dan inderdaad kijken voor een Marantz receiver (SR 5- of 6000-serie), een Denon of een Onkyo.

Het grappige is dat ik HAL9000 een jaar geleden al eens heb gevraagd of hij mijn Marantz wilde repareren.
Dat wilde hij wel maar toen heb ik zelf even de boot afgehouden omdat ik juist op datzelfde moment mijn Teac Bandrecorder (X-2000)  had laten reviseren. Dat vond ik anders een beetje teveel van het goede.

HAL9000, ik neem nog wel even via een persoonlijk bericht contact met je op om te vragen of we iets kunnen afspreken hierover, goed?

Bedankt voor de reacties !
Ik laat zeker ook nog weten, als hij gerepareerd is (hopende dat SB_Marantz geen gelijk heeft) , hoe hij me bevalt!


HAL9000

#7
Ja  dat  is  prima, Ik herinner  mij inderdaad  vaag nog  iets  over een TEAC x2000.  Heb er in de tussentijd wel meer  teac's  gehad....  frusty  puke

Het  is  zeker wel  de moeite waard  om een Pm80  te  laten reviseren. Ik heb nog nooit een PM80  gehad  die zodanig  versleten was dat  het niet meer rendabel was om te repareren/restaureren.  :wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Citaat van: HAL9000 op februari 12, 2012, 15:16:19
Ik heb nog nooit een PM80  gehad  die zodanig  versleten was dat  het niet meer rendabel was om te repareren/restaureren.
Moet je hier aub melden hoe het met mijn PM80 destijds is afgelopen, of had je toen nog niet de reaparatie ervaring die je nu wel hebt .
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Citaat van: Paul op februari 12, 2012, 16:46:41
Citaat van: HAL9000 op februari 12, 2012, 15:16:19
Ik heb nog nooit een PM80  gehad  die zodanig  versleten was dat  het niet meer rendabel was om te repareren/restaureren.
Moet je hier aub melden hoe het met mijn PM80 destijds is afgelopen, of had je toen nog niet de reaparatie ervaring die je nu wel hebt .

Ja  moet helaas  toegeven dat  ik ook wijzer  ben geworden. ik zou hem nu  binnen 30 minuiten 100%  hebben.
violent1  Ik leer  elke  dag weer.  :evil:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cellekes

Ik heb (mede door jullie advies/reacties) mijn Marantz PM-80 laten repareren door Jon en heb hem inmiddels weer een aantal dagen spelend.
Ik had beloofd om nog even te laten weten hoe hij me bevalt:

Jullie hadden inderdaad helemaal gelijk dat ik hem gewoon moest laten repareren;
Direct toen ik hem voor de eerste keer aanzette hoorde ik al dat het geluid veel meer body had.
Zoals Jon al voorspelde, is het laag zoveel beter nu; de Yamaha receiver gaf dat domweg niet weer en daardoor klonk de muziek ietwat lichtjes en klinisch.
Of er verschil is met de midden- en hoge tonen is iets lastiger te bepalen (en verschilt ook niet zoveel) maar ik denk dat de Marantz hiermee ook beter scoort.
Ik bedenk telkens weer; welke CD zal ik nu weer eens gaan beluisteren?

Inmiddels al iets meer geluisterd (ik zou er bijna vrij voor willen nemen van mijn werk!) en ik blijf genieten!
Het klonk voorheen goed maar nu klinkt het super;    hello   alles veel meer in balans (qua lage- , midden- én hoge tonen).
Nu weet ik weer wat ik al die tijd heb gemist en mijn luidsprekers hebben nu eindelijk een versterker die ze verdienen.
Het mag dus duidelijk zijn dat ik erg blij ben dat ik hem heb laten repareren door Jon en het mooiste was dat ik hem dezelfde dag weer kon komen ophalen; tijdens de reparatie ben ik met vrouw en dochter de stad in gegaan en een paar uurtjes later kreeg ik al een SMS met de volgende melding;  "Hey ik heb de Marantz PM80 net af. Klinkt en werkt als nieuw!"

Ik heb nu weer een mooie (en goed klinkende) vintage Marantz-set bestaande uit de PM-80, een ST-40L tuner en de CD 42mkII cd-speler.
Als speakers heb ik een paar Audiovector Si3; nu weet ik ook weer waarom ik deze zo goed vond klinken in de winkel.
Klasse !

JohnWx

Je deed je mooie speakers ook veel te kort met de Yamaha  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

i2Paq

Vertel mij niets over HAL9000 zijn kunnen en het effect van een revisie!

Veel plezier met je PM!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

JohnWx

Citaat van: i2Paq op maart 08, 2012, 09:47:58
Vertel mij niets over HAL9000 zijn kunnen en het effect van een revisie!

Veel plezier met je PM!

sommige maar kort plezier, sorry was te makkelijk maar moest hem inkoppen  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Citaat van: Cellekes op maart 08, 2012, 08:47:04
Ik heb (mede door jullie advies/reacties) mijn Marantz PM-80 laten repareren door Jon en heb hem inmiddels weer een aantal dagen spelend.
Ik had beloofd om nog even te laten weten hoe hij me bevalt:

Jullie hadden inderdaad helemaal gelijk dat ik hem gewoon moest laten repareren;
Direct toen ik hem voor de eerste keer aanzette hoorde ik al dat het geluid veel meer body had.
Zoals Jon al voorspelde, is het laag zoveel beter nu; de Yamaha receiver gaf dat domweg niet weer en daardoor klonk de muziek ietwat lichtjes en klinisch.
Of er verschil is met de midden- en hoge tonen is iets lastiger te bepalen (en verschilt ook niet zoveel) maar ik denk dat de Marantz hiermee ook beter scoort.
Ik bedenk telkens weer; welke CD zal ik nu weer eens gaan beluisteren?

Inmiddels al iets meer geluisterd (ik zou er bijna vrij voor willen nemen van mijn werk!) en ik blijf genieten!
Het klonk voorheen goed maar nu klinkt het super;    hello   alles veel meer in balans (qua lage- , midden- én hoge tonen).
Nu weet ik weer wat ik al die tijd heb gemist en mijn luidsprekers hebben nu eindelijk een versterker die ze verdienen.
Het mag dus duidelijk zijn dat ik erg blij ben dat ik hem heb laten repareren door Jon en het mooiste was dat ik hem dezelfde dag weer kon komen ophalen; tijdens de reparatie ben ik met vrouw en dochter de stad in gegaan en een paar uurtjes later kreeg ik al een SMS met de volgende melding;  "Hey ik heb de Marantz PM80 net af. Klinkt en werkt als nieuw!"

Ik heb nu weer een mooie (en goed klinkende) vintage Marantz-set bestaande uit de PM-80, een ST-40L tuner en de CD 42mkII cd-speler.
Als speakers heb ik een paar Audiovector Si3; nu weet ik ook weer waarom ik deze zo goed vond klinken in de winkel.
Klasse !
Mooi man dat je een goed geluid hebt omdat die oude Pm80 het weer fatsoenlijk doet. HB HB.Ik word altijd blij als er een zwarte Marantz bak( volgens sommige Marantz fans eigenlijk Phillips) gered word van de sloop.Ik heb wel een zwak voor die jaren tachtig en negentig amps van  Marantz.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1