Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

#196
Citaat van: xander32 op april 30, 2018, 20:30:50
Je begrijpt best wat ik bedoel; het percentage cd-r op het totaal aantal cd's, zal flink < dan 5% zijn. En m.i. daarmee te verwaarlozen. Tijdens een M&G heb ik ook nog nooit iemand voorbij zien komen met een cd-r  :roll:.
Ik heb een cdr gemaakt speciaal voor dit soort gelegenheden, staat alles op wat ik graag hoor of ten gehore wil brengen, een soort van best of. Hier komen ook regelmatig mensen met een cdr, die laten deze achter als een soortreferentie cd.
Toch geen "dat was niet een serieus bedoelde reply van mij". :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

De vraag van de ts is Waarom klinkt een plaat beter dan een cd?
Het zal zijn persoonlijke smaak, voorkeur zijn, geen algemeenheid.

:roll:

renes59

#198
Citaat van: xander32 op mei 01, 2018, 06:32:17
De vraag van de ts is Waarom klinkt een plaat beter dan een cd?
Het zal zijn persoonlijke smaak, voorkeur zijn, geen algemeenheid.

:roll:
Dan is het het beste dat hij zijn eigen vraag beantwoord. Audio is zo'n persoonlijke hobby dat je helemaal geen klank relevante vragen hoeft te stellen, de antwoorden liggen toch bij jezelf. Doen wat het mooist klinkt. Vragen op het technische vlak is natuurlijk heel wat anders.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SB_Marantz

Citaat van: renes59 op mei 01, 2018, 07:48:50
Dan is het het beste dat hij zijn eigen vraag beantwoord. Audio is zo'n persoonlijke hobby dat je helemaal geen klank relevante vragen hoeft te stellen, de antwoorden liggen toch bij jezelf. Doen wat het mooist klinkt. Vragen op het technische vlak is natuurlijk heel wat anders.

:gp:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Wat vinden jullie van wat ik persoonlijk beter vind klinken  HLP  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

#201
Citaat van: TurboMarco op juni 02, 2018, 13:52:54
Wat vinden jullie van wat ik persoonlijk beter vind klinken  HLP  :-D
Helemaal niets, wat ik persoonlijk beter vind klinken doet er voor mij wat toe.  8-) Wat jij mooie muziek vindt is een stuk interessanter, misschien zit daar wat tussen wat ik mooi vind nog niet ken en het aanschaffen waard is.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

RicoRocks

Geloof niet zo zeer in beter of slechter

Wel in goede opnames en slechte opnames. (Studio & mastering etc) Ongeacht van welk medium. Helaas blijft de LP erg kwetsbaar

Tegenwoordig zijn persingen vaak van een digitale bron. Dan kan het per definitie niet beter zijn als digitaal.
PM11s3 | audioquest rocket 44 | Tannoy XT8F | bluesound NODE | audioquest big sur interlink | Dual CS 5000 | nagaoka MP200

Cornelis1921

Citaat van: RicoRocks op augustus 29, 2018, 21:32:35
Geloof niet zo zeer in beter of slechter

Wel in goede opnames en slechte opnames. (Studio & mastering etc) Ongeacht van welk medium. Helaas blijft de LP erg kwetsbaar

Tegenwoordig zijn persingen vaak van een digitale bron. Dan kan het per definitie niet beter zijn als digitaal.
Daar heb je gelijk in, Rico, een analoge bron klinkt vaak wat fraaier ("sfeervoller"), detailrijker, dieper en harmonischer, want bij de overzetting van analoog naar digitaal gaar er vrijwel altijd enige broninformatie verloren. Dat id is dé reden waarom de echte vinylliefhebbers zo zweren bij dat medium, al dat medium veel kwetsbaarden dan bijvoorbeeld CD.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

niwdE

Dit hele verhaal geldt toch alleen voor direct-to-disc opnamen, zonder tussenkomst van tape decks (bestaan die trouwens nog in analoge vorm)?

En er mogen ook niet te veel vinyl kopieën van die ene matrijs geperst worden, en dat maakt het genoegen heel beperkt in de muziekkeuze en ook nog eens relatief duur.

Maar het heeft wel wat, zo'n draaitafel. Marantz heeft een hele fraaie draaitafel in de catalogus (TT-15S1), of is dat slechts een instappertje tot het ware genot van analoog vinyl?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Maus

Citaat van: RicoRocks op augustus 29, 2018, 21:32:35
Tegenwoordig zijn persingen vaak van een digitale bron. Dan kan het per definitie niet beter zijn als digitaal.

Maar digitaal is een heel ruim begrip :)

renes59

Prijstechnisch is de TT-15S1 echt geen instapper, moet er wel een passend goed element in. Maar ja de LP's slijten ook al behandel je ze nog zo goed. Het hele spul wordt zo nu en dan toch statisch en dan knettert het als een kras op de plaat. Kampvuurgeluiden horen bij het draaien van LP's, ook al is de apparatuur nog zo goed.
Die mallen slijten maar houden toch handelswaar, ze worden verkocht en dan worden er LP's mee gemaakt. Als je vroeger een LP kocht die gemaakt was in Italie wist je van te voren dat het niet klonk, gemaakt met oude al versleten mallen. Heb hier wel een voorbeeld staan in de kast, Yessongs made in Italy, niet om aan te horen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

RicoRocks

Citaat van: Maus op augustus 29, 2018, 22:33:08
Maar digitaal is een heel ruim begrip :)

Dat is het zeker. Ik bedoel ook te zeggen dat een goede digitale opname zeker niet minder dan een LP klinkt. Kwaliteit ligt gewoon aan de opname niet aan LP of cd. Luister bijv via tidal naar het ECM label, fantastische opnames.

Leuke van een platenspeler is dat je het goed naar je smaak kan zetten, met de element keuzes. Alleen idd dat knisperen en slijtage etc. Ik maak er nog maar weinig gebruik van. Bijna alleen maar tidal via Roon

Laatst geluisterd naar een LUMIN d2 fantastische digitale speler. Staat op mijn lijstje.
PM11s3 | audioquest rocket 44 | Tannoy XT8F | bluesound NODE | audioquest big sur interlink | Dual CS 5000 | nagaoka MP200

Rob46

TS geeft zelf al het antwoord op zijn vraag......

NB

#209
Ik ben nog steeds heel erg blij, dat ik de opnames nu op cd heb, van lp's waar ik mij altijd groen & geel aan ergerde, vanwege kraakjes enzo.
Altijd op de rustige stukken. Sommige krassen zitten zo in mijn geheugen gegrift, dat als ik het op cd draai, ik me nog steeds schrap zet., maar dan komt ie  niet:-)

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.