Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: Audiotic op november 27, 2012, 19:11:58
...

Hoe dan ook. Ik had vroeger een hele mooie speler*, die ik in een vlaag van verstandsverbijstering heb weggedaan 10 jaar geleden...
Een Thorends TD160B MkII met SMEIII arm en Kiseki element, zelf gemodificeerd om rustiger te maken. Tja. Heb altijd enorm ervan genoten, en hij speelde op hoger niveau dan mijn CD speler (een Denon). Maar nu zou ik niet meer zo zeker zijn. Kan het jammergenoeg niet 1/1 vergelijken, maar wat ik me herinner is mijn Linn streamer toch echt beter!

jij met die stomme streamer van je uit de UK  :-P :-D

gave tafel was dat met die SME
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Audiotic

Héé héé! Schotland!! :-) :-)
Tja, heb er echt spijt van. Een gelijkwaardige is nu niet gratis... Was wel veel werk, een plaatje draaien, maar ook wel een happening, meer als slowfood...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Cornelis1921

Citaat van: Audiotic op november 27, 2012, 19:11:58
...

Hoe dan ook. Ik had vroeger een hele mooie speler*, die ik in een vlaag van verstandsverbijstering heb weggedaan 10 jaar geleden...
Een Thorends TD160B MkII met SMEIII arm en Kiseki element, zelf gemodificeerd om rustiger te maken. Tja. Heb altijd enorm ervan genoten, en hij speelde op hoger niveau dan mijn CD speler (een Denon). Maar nu zou ik niet meer zo zeker zijn. Kan het jammergenoeg niet 1/1 vergelijken, maar wat ik me herinner is mijn Linn streamer toch echt beter!
Mooi, mooier, mooist! :kwijl: :-) byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm

Citaat van: Audiotic op november 27, 2012, 20:10:45
Héé héé! Schotland!! :-) :-)
Tja, heb er echt spijt van. Een gelijkwaardige is nu niet gratis... Was wel veel werk, een plaatje draaien, maar ook wel een happening, meer als slowfood...

Je conditie vaart er wel bij, zeker t.o.v. het streamen, kom je de bank helemaal niet meer uit...

geoffreyvanvugt

Citaat van: marvin op februari 08, 2012, 18:50:38
Nou met een plaat kraakt het hier als Balks ijs.

Betekend dit dat jij uit Balk Frl komt?
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Marvin

Nee, dit zal ten tijde van een aanstaande Elfstedentocht zijn gepost.

xander32

... twee dagen het weer- en nieuwsbericht niet gecheckt en ik heb al iets gemist lees ik 😄.

Citaat van: marvin op februari 10, 2018, 12:38:45
Nee, dit zal ten tijde van een aanstaande Elfstedentocht zijn gepost.

Cornelis1921

Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar ik loop mijn hoofd al dagen te breken over het volgende:

- Een plaat is een analoge bron (continu geluid)
- Een CD is een gesampelde bron. (48kHz sample rate)

Een plaat bevat dus (onder gelijke omstandigheden) per definitie een betere weergave van het origineel als een CD. Daarom klinkt een plaat beter als een CD....

Kom maar op met jullie reacties waar mijn redenatie mank gaat.
Een plaat (LP) is doorgaans zwart, en een CD doorgaans zilver, en zwart klinkt nu eenmaal beter, warmer. ;-) :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op april 12, 2018, 18:40:20
Een plaat (LP) is doorgaans zwart, en een CD doorgaans zilver, en zwart klinkt nu eenmaal beter, warmer. ;-) :-D

Zijn ook gekleurde platen Cor
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

sjoek

Citaat van: John Wx op april 12, 2018, 19:35:58
Zijn ook gekleurde platen Cor

:yes: ik heb zelfs een knal oranje van meat loaf :-D
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

...doorgaans zwart... = ...meestal zwart... Ken uw moedertaal, heren! :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

sjoek

Citaat van: Cornelis1921 op april 13, 2018, 04:09:02
...doorgaans zwart... = ...meestal zwart... Ken uw moedertaal, heren! :wink:

Maar die oranje van meat loaf klinkt ook heel goed. Hoe is dat te verklaren dan? :-o :-P :-P
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pdufrenne


Bij het masteren van een grammofoonplaat (Vinyl) zijn er een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden.
In deze vermakelijke vlog illustreert http://www.techmoan.com/ een van die facetten:


https://youtu.be/5Afikv6k1-c

Ter lering ende vermaak!


AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.