Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

zoldar, leuk zo een "echt" vergelijk. is je verschil opgevallen tussen sacd, lp en die andere? (anders dan haardvuur :-))
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Janver

Citaat van: Zoldar op februari 09, 2012, 09:38:39
Dark side of the moon op CD (2003 CD laag van SACD)
Dark side of the moon op SACD (2003)
Dark side of the moon op vinyl (2011)
Dark side of the moon in 24 bit/96 khz (2011 immersion blu ray)

De SACD, vinyl en 24/96 file liggen vrij dicht tegen elkaar aan. De toms in money hebben hun eigen ruimte in het sterobeeld, geluid treed wat makkelijker bijten de speakers. De stem van david gilmour heeft een duidelijker een effect in dese formats.
Bij CD is er een gevoel dat alles wat geslotener klinkt. minder breed stereobeeld. minder ruimte tussen de toms in money.
De klokken hebben nog nooit zo groot geklonken als op de high rez, sacd en vinyl formats.

Verder valt op dat vinyl het scherpest klinkt hier. Dat kan een VTA zijn die nog wat aanpassing vergt of gewoon een karakter verschil tussen de MOON dac (laid back) en de Ortofon 2M Black (up front).

Voor wat betreft wat een mens mooier vind, dat laat ik aan u over.

Dat vraagt om een vergelijk of wij ook hetzelfde ervaren als jij!

Ben er eigenlijk wel benieuwd naar!

Ik heb geen idee; heb alleen de cd van Dark Side of the Moon geluisterd(en de FLAC ervan), de anderen niet.

Hier kan uw reclame staan!

Zoldar

Om het nog mooier te maken zou je het volgende kunnen doen.

Men neme de 2011 remaster van Wish you were here - pink floyd

CD versie (2011 remaster)
Vinyl versie (2011 remaster)
Blu-ray high rez file (2011 remaster)
SACD 2-channel (ook 2011)

Voor de intimi: voor de 2011 remaster zijn de analoge master tapes gebruikt om een 24/96 khz LPCM master file te maken. (zie interviews met james guthrie).
De CD versie is een DOWNSAMPLE van die file.
De Vinyl versie is op plaat gezet van die file.
De high rez file op de Blu-ray van de immersion box set IS die master file file.
De bron voor de SACD ben ik nog niet uit. Vraag is of ze een DSD conversie hebben gedaan van de 24/96 khz of ook direct van de analoge master tapes naar DSD hebben overgezet.

In ieder geval heb je dan een fair vergelijk van hetzelfde muziekstuk met dezelfde master bron. Met niet de minste goden achter de knoppen. High rez en CD versie kun je beiden streamen en over dezelfde DAC converteren.







Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Niber

Lijkt me een prachtig vergelijk. Hoop dat je de kans krijgt dit te doen...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Musicman

Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar................

Ja....idd een "provocerende" stelling, omdat je ervan uit gaat dat een LP ALTIJD beter klinkt.
En zeker op dit forum.........

De meeste op dit forum, hebben geen (met alle respect!!) goede draaitafel icm arm, element en phono-amp.
Daarom zal het vinyl het (altijd) "verliezen" tov de (SA-)CD bronnen.

Zelf draai ik met een redelijke (SA-)CD speler, en WEET dat deze speler het muzikale onderspit zal delven t.o.v. mijn favoriete "vinylopstelling", die wel veeeel duurder dan mijn cd speler!!

Mijn gedachte is: Vinyl verliest het van (SA-)CD m.b.t. gemak, schoon muzieksignaal en kosten.
                       (SA-)CD verliest het van vinyl m.b.t. directheid van geluid, de volheid van het geluid en         
                       daardoor ook een stukje muzikaliteit.

Dit is en blijft een (in dit geval mijn) persoonlijke smaak.

Maar luister niet naar een signaal, maar geniet van de muziek........da's veel belangrijker!!!!!

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Niber

Citaat van: Musicman op februari 10, 2012, 16:11:57
Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar................

Ja....idd een "provocerende" stelling, omdat je ervan uit gaat dat een LP ALTIJD beter klinkt.
En zeker op dit forum.........

De meeste op dit forum, hebben geen (met alle respect!!) goede draaitafel icm arm, element en phono-amp.
Daarom zal het vinyl het (altijd) "verliezen" tov de (SA-)CD bronnen.


Toch wordt er blijkbaar anders over gedacht...of horen mensen het anders en kan er dus niet door jou (voor anderen) gesteld worden dat vinyl het verliest.
Is dus puur persoonlijk, zoals je later zelf ook al zei...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Zoldar

Citaat van: Musicman op februari 10, 2012, 16:11:57
Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar................

De meeste op dit forum, hebben geen (met alle respect!!) goede draaitafel icm arm, element en phono-amp.
Daarom zal het vinyl het (altijd) "verliezen" tov de (SA-)CD bronnen.


Dat valt wel mee. Het matje is al duurder dan de hele SACD speler.

Beter, niet beter. Langs die as is alles persoonlijk.
De verschillen duiden is interessanter. En er zijn zeker verschillen zoals door vele omschreven.

Ik merk wel dat door die extra ruimte info en relaxtheid/vloeibaarheid van de weergave ik makkelijk in de muziek wordt betrokken. Tamelijk vage materie, maar dat is voor mij altans, de charme van vinyl. En die weegt vaak zwaarder dan de nadelen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

schieper

Citaat van: Musicman op februari 10, 2012, 16:11:57
Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar................

De meeste op dit forum, hebben geen (met alle respect!!) goede draaitafel icm arm, element en phono-amp.
Daarom zal het vinyl het (altijd) "verliezen" tov de (SA-)CD bronnen.

                       (SA-)CD verliest het van vinyl m.b.t. directheid van geluid, de volheid van het geluid en         
                       daardoor ook een stukje muzikaliteit.


Leuke discussie en leuke input!

Ik heb een 25 jaar oude pick up van zolder en was verbaasd over de veel betere (in mijn oren) geluidskwaliteit als mijn cd5001.

Ik vroeg/ en vraag mij af wat daar de oorzaak van is. Samenvattend heb ik geloof ik de volgende punten gehoord:
- Nostalgische overwegingen -> ik geloof daar niet zo in. Ben van het cassette tijdperk en die vind ik dus niet beter.
- Ruis maakt een geluid natuurlijker -> geloof ik ook niet zo in. Ik vind muziek in de auto niet anders of ik rijd of stil sta. Sterker. Ik sta liever stil. Daarnaast vind ik het thuis ook vervelend als de playstation op de achtergrond mee zoemt.
- Er is wel een verschil in het signaal. Er lijkt een bult in het laag te zijn en een stijler volume verval van laag naar hoog op plaats vs CD. Daarnaast hakt de CD redelijk abrupt af bij de hoogste tonen. (wat betekend dat verschil?)
- Een CD loopt veel constanter dan een LP waar alle toeren minimaal van elkaar kunnen afwijken.
- SACD's flacs en LP's liggen volgens luisteraars heel dicht bij elkaar vs CD. Dat heeft met de sample rate te maken.

Wat ik me nog afvraag:
- Word een CD geluid (discreet) anders bij de speakers afgeleverd als een LP (continu)
- Hoeveel % van het signaal gaat verloren door het sampelen van een CD en het weer opwerken?
- Zit er verschil in de manier waarop CDspelers een digitaal signaal, terugrekenen naar een analoog signaal (als dat het geval is)


Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Musicman

Citaat van: Zoldar op februari 10, 2012, 22:26:13
Citaat van: Musicman op februari 10, 2012, 16:11:57
Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar................

De meeste op dit forum, hebben geen (met alle respect!!) goede draaitafel icm arm, element en phono-amp.
Daarom zal het vinyl het (altijd) "verliezen" tov de (SA-)CD bronnen.


Ik merk wel dat door die extra ruimte info en relaxtheid/vloeibaarheid van de weergave ik makkelijk in de muziek wordt betrokken. Tamelijk vage materie, maar dat is voor mij altans, de charme van vinyl. En die weegt vaak zwaarder dan de nadelen.

Hoi Zoldar.

Zoals ik al in mijn reaktie vermelde, hebben de MEESTE formers geen goede combi.
Sommigen liefhebbers (zoals jij) kennen de charme en muzikaliteit van vinyl wel, en hebben een goede combi.
(draaitafel, arm, element, interlink, phono-amp......)

Ik denk dat jij mijn reaktie wel degelijk begrijp, en dat jij hetzelfde erover denk.......

Geniet ervan!!
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Cornelis1921

 :evil: Ik wil er maar één ding kwijt over dit topic: het is allemaal elitair geneuzel! clown1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

neehh. project genie is met leuk element voor onder de 250 euro op mp te halen hoor. vinyl fun hoeft niet duur te zijn. maar helaas wel duurder dan een leuke cd of sacd spelert.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: Musicman op februari 11, 2012, 01:16:14
Citaat van: Zoldar op februari 10, 2012, 22:26:13
Citaat van: Musicman op februari 10, 2012, 16:11:57
Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar................

De meeste op dit forum, hebben geen (met alle respect!!) goede draaitafel icm arm, element en phono-amp.
Daarom zal het vinyl het (altijd) "verliezen" tov de (SA-)CD bronnen.


Ik merk wel dat door die extra ruimte info en relaxtheid/vloeibaarheid van de weergave ik makkelijk in de muziek wordt betrokken. Tamelijk vage materie, maar dat is voor mij altans, de charme van vinyl. En die weegt vaak zwaarder dan de nadelen.

Hoi Zoldar.

Zoals ik al in mijn reaktie vermelde, hebben de MEESTE formers geen goede combi.
Sommigen liefhebbers (zoals jij) kennen de charme en muzikaliteit van vinyl wel, en hebben een goede combi.
(draaitafel, arm, element, interlink, phono-amp......)

Ik denk dat jij mijn reaktie wel degelijk begrijp, en dat jij hetzelfde erover denk.......

Geniet ervan!!

reken maar!

ik volg je wel. kijk als iemand bij de media markt voor 60 euro een platenspeler koopt, em ergens zonder te waterpassen of fatsoenlijk in te stellen in een kast kwakt en dan een 20 jaar oude LP draait en zegt:  uuhh het kraakt en klinkt als een gescheurd hemd. vinyl is alleen retro!
tsja ga dan weer met mp3 tjes vlooien.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

#42
Citaat van: Zoldar op februari 11, 2012, 02:03:08
neehh. project genie is met leuk element voor onder de 250 euro op mp te halen hoor. vinyl fun hoeft niet duur te zijn. maar helaas wel duurder dan een leuke cd of sacd spelert.
En dan hebben we nog niet gehad over de aanschafprijzen van nieuw vinyl. Ook dat niveau ligt beduidend hoger dan dat de gemiddelde (SA)CD. OK, ik ben het met je eens Zoldar: goed vinyl hoorbaar gemaakt met een combi is superieur aan polycarbonaat (CD), ondanks de nadelen. Voor mij betekent (SA)CD vooral een ruim assortiment, gemak, schone weergave tegen een redelijke prijs. Maar als ik, net zoals jij, voor de ultieme muziekbeleving zou gaan, had ik ook voor vinyl gekozen. Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

klopt. die prijzen van vinyl zijn om te huilen als je een beetje collectie wilt opbouwen en 2de hands markt is een beetje Russisch roulette.  frusty

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

schieper

Maar Zoldar, "waarom" is vinyl dan "beter" dan CD?
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110