Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NB

Citaat van: Vinyl_Fuchs op april 14, 2018, 18:16:04
Er is een nieuw vinyl-format in ontwikkeling:
https://www.hifi.nl/artikel/26644/High-Definition-Vinyl-binnenkort-op-een-draaitafel-in-de-buurt.html

Zal wel de nodige duiten gaan kosten: zo'n HD-LPtje.
Ben nu al blij  :lol: dat ik daar niet in ga trappen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

renes59

#166
Ik ook, als ik lees tot 100.000 Hz, het zal wel, onze oren gaan tot 20.000 Hz en met de jaren wordt het minder. Misschien trekt het vleermuizen aan maar ik geloof niet dat het beter klinkt. Vinyl blijft een kwetsbaar product, je let even niet op en een krasje, tik tot gevolg, kampvuurgeluid. Kan de master van keramiek zijn lost dat probleem niet op.
Vroeger werden die oude mallen verkocht aan firma's die door gingen met LP's maken van die mallen. Italiaanse persingen, leek mooi, goedkoop maar niet om aan te horen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

sjoek

Er zijn altijd wel mensen te vinden die altijd maar beter willen. Maar niet voor mij. :no:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Ohm Ivo

Nou, laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen...

Begonnen met cd. wegens groeiende ontevredenheid overgestapt op lp, en later uiteindelijk toch weer terug naar digitaal gegaan.

In de begintijd (bij mij; 1985) was ik aanvankelijk onder de indruk van de zuiverheid van cd. Het kraakvrije, de dynamiek (in die tijd hadden cd's nog dynamiek van enige betekenis). Lp's kende ik alleen van mijn 2 oudere broers. Gaandeweg ik langer een cd-speler had groeide de ontevredenheid, ik ergerde me steeds meer aan het harde geluid. Scherpte, agressiviteit, het hamerde in mn kop. Vooral oudere muziek uit de jaren 60, andere suboptimaal opgenomen muziek als Ennio Morricone, Vangelis e.d. maar ook de platte producties uit de jaren 80 waren nauwelijks te harden. Ooit level42 geprobeerd op een originele cd uit de jaren 80? Op alle sets die ik indertijd hoorde viel het me op.

Dus in 1990 een platenspeler gekocht, de Thorens TD320mk2 met Denon mc-element. Samen met de uitstekende phonotrap in mijn versterker klonk dat zo ongelofelijk veel beter dan cd, dat al mijn audiovrienden aan de plaat gingen. En dan bedoel ik niet dat het subjectief "lekkerder" klonk, want doffer en vriendelijker, maar echt beter. Dus levendiger, ruimtelijker, dynamischer, volumineuzer en indrukwekkender. En nee, ik heb geen nostalgie naar het oude, ik verlang niet naar tikjes en kraakjes, probeerde juist om het zo zuiver mogelijk te houden. Ik speelde ook altijd nat af, met zo'n lenco-arm waarin isopropylalcohol met demiwater.

Maar ondertussen schreed de digitale techniek ook voort, en toen de recordable cd op de markt kwam kon ik echt gaan vergelijken: plaat versus dezelfde, op cd gezette plaat. Toen werden de verschillen tussen plaat en cdr ineens veel kleiner! Maar er was nog verschil. Toen ik later een (veel) betere dac tot mijn beschikking kreeg, waren de verschillen weg. Ik hoorde GEEN verschil meer tussen lp en dezelfde op cdr.

Volgens mij worden de verschillen tussen plaat en cd vooral veroorzaakt door de remastering bij het op cd zetten. Zie ook dit artikel

http://arpjournal.com/the-definitive-edition-digitally-remastered/


Dit komt overeen met mijn ervaringen dat op cd het hoogmidden en het gebied rondom de essen en t's vaak zo problematisch klonken. Bij sommige remasters zit er over een groot gebied in het midden en hoog een boost van wel 5db. Dat is erg veel.

Mijn platendraaiert heb ik weer verkocht, evenals mijn ca 1000lp's. Gelukkig heb ik nog wel een aantal cdr,s vooral van door mijzelf samengestelde verzamelaars van mn lp's.

Groet van Evert

NB

Dat van die lp's op cd'r zetten heb ik ook gedaan. Ik heb mijn platenverzameling destijds weggedaan om geld te genereren, wegens een belastingdingetje. De platen die me het meest aan het hart lagen toen ook op cd gezet.
Tijdrovend en precies karweitje. Op die cd's hoorde je dus ook de inloppgroeven en krakjes. Daar kon ik niet zo goed tegen.
Inmiddels heb ik het meeste op cd herkocht. Iedereen moet zelf weten wat hij prettiger vind klinken. Er zijn overigens ook prima geremasterde cd's.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Dat overzetten was idd een precies werkje. Vooral als je verzamelaars maakt! Maar ik draai ze nog steeds graag, klinken erg goed, zonder kraakjes. Ik heb nooit de behoefte gehad om de corresponderende albums op cd te herkopen.

Uiteraard zijn er ook remasters die wel goed zijn. Mijn punt is dat gehoorde verschillen tussen lp en cd volgens mij vooral in het remasteren ligt, en niet aan het onderscheid tussen analoge en digitale techniek.

Groet van Evert  :-)

renes59

Ik heb nog nooit een LP op een CD gezet. Ik zocht de CD op bij Muziekweb, liet deze komen en maakte een kopie van de cd. Heb je geen kampvuurgeluiden. Muziek die op CD ruk klinkt op klinkt op LP vooral niet beter. Het is de opname, als die niet goed is klinkt het op beide niet goed, vooral plat, alles op één lijn.
Dat getik, statisch geknetter, overslaan, foute persing, doe mij maar CD. Het gemak, geen stof verwijderen, geen naald schoonmaken, geen plaat omdraaien, geen binnenhoezen aanschaffen maar gewoon luisteren, ideaal CD.
Gewoon muziek luisteren, cd erin en spelen maar.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Ik heb een hele zooi platen maar toch nergens het gevoel van een kampvuur. En jammer genoeg zijn de katten beleefd genoeg om niet op de DT te gaan zitten waardoor hij nooit overslaat en de platen niet beschadigen. Wat is dat toch?

xander32

'Beter' = hoger van niveau, de overtreffende trap, grondiger, juister.

Wanneer je 'beter klinken' zou gaan definiëren en het technisch zou gaan benaderen, de weergave zou gaan analyseren, ben ik ervan overtuigd dat een cd in technisch opzicht 'beter zal klinken'. Die zal ook veel meer consistent klinken, keer op keer (reproduceerbaar), het resultaat zal veel minder beïnvloed worden door externe factoren (stof, vervuiling, slijtage vinyl, afstelling dt, ...).

Ga je 'beter klinken' benaderen vanuit de emotie, dan heb je het over smaak, over voorkeur en deze zal per persoon verschillen. Daarin heeft een ieder z'n eigen gelijk.

sjoek

Citaat van: xander32 op april 30, 2018, 06:52:04
'Beter' = hoger van niveau, de overtreffende trap, grondiger, juister.

Wanneer je 'beter klinken' zou gaan definiëren en het technisch zou gaan benaderen, de weergave zou gaan analyseren, ben ik ervan overtuigd dat een cd in technisch opzicht 'beter zal klinken'. Die zal ook veel meer consistent klinken, keer op keer (reproduceerbaar), het resultaat zal veel minder beïnvloed worden door externe factoren (stof, vervuiling, slijtage vinyl, afstelling dt, ...).

Ga je 'beter klinken' benaderen vanuit de emotie, dan heb je het over smaak, over voorkeur en deze zal per persoon verschillen. Daarin heeft een ieder z'n eigen gelijk.

Als je technisch wil gaan vergelijken zul je 2 keer precies dezelfde opname moeten nemen en van beide een nieuw exemplaar op een zo gelijkwaardig mogelijke speler afspelen. En wie dan wint? Mischien wel een gelijk spel.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pameijer

Houd dan wel heel erg rekening met de houdbaarheid van CDR's! Dit opslagmedium is niet bedoeld voor lange termijn opslag. Je weet echt niet van tevoren hoe lang een CD-R meegaat, is afhankelijk van veel factoren. Maar zorg zoals altijd voor backups!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Maus

Citaat van: xander32 op april 30, 2018, 06:52:04
Die zal ook veel meer consistent klinken, keer op keer (reproduceerbaar),

Hij zal minder snel slijten van afspelen, maar reproduceerbaar wil ik hem niet noemen. Waar zit anders de foutcorrectie voor in de speler? Die verzint er iets bij. Als je een kopie van een kopie maakt heb je dataverlies.

renes59

Citaat van: pameijer op april 30, 2018, 11:07:55
Houd dan wel heel erg rekening met de houdbaarheid van CDR's! Dit opslagmedium is niet bedoeld voor lange termijn opslag. Je weet echt niet van tevoren hoe lang een CD-R meegaat, is afhankelijk van veel factoren. Maar zorg zoals altijd voor backups!
Ik heb CDR's van ouder dan 20 jaar, niets mee aan de hand. Uiterlijk niet en het geluid blijft goed. Die gaan nog wel 20 jaar mee, ben ik 79, tegen die tijd maak ik mij meer zorgen om mijn gehoorapparaat.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

Citaat van: Maus op april 30, 2018, 12:57:46
Hij zal minder snel slijten van afspelen, maar reproduceerbaar wil ik hem niet noemen. Waar zit anders de foutcorrectie voor in de speler? Die verzint er iets bij. Als je een kopie van een kopie maakt heb je dataverlies.
Ik heb nog nooit verschil gehoord tussen origineel of kopie, of een kopie van een kopie. Het zal wel aan mijn oren liggen, ik hoor het niet.
Mijn navigatiesysteem in de auto doet het ook goed op een kopie van een kopie van de originele cd. Kom nog steeds aan waar ik wil en niet plotseling in een andere straat.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Ohm Ivo

Citaat van: renes59 op april 30, 2018, 14:36:31
Ik heb CDR's van ouder dan 20 jaar, niets mee aan de hand. Uiterlijk niet en het geluid blijft goed. Die gaan nog wel 20 jaar mee, ben ik 79, tegen die tijd maak ik mij meer zorgen om mijn gehoorapparaat.

Mijn oudste cdr's zijn 18 jaar oud. Dat zijn van die "echte" audiofiele cdr's van TDK, en spelen ook in de auto nog probleemloos. Verder heb ik nog n hoop goedkopere cdr's van Maxell (per doosje van 10), die zijn 10-12 jaar oud en spelen ook nog probleemloos. Ik heb 4 cdr's die niet of nauwelijks meer te draaien zijn; deze zijn alle vier van Philips (2 typen). Laatst heb ik nog een vioolconcert van Brüch kunnen redden. Deze wilde in de pc niet meer kraakvrij draaien, en rippen ging ook niet meer (via Exact Audio Copy). Gelukkig draaide hij nog wel in de cd-speler. Toen heb ik een kopie gemaakt op een cdrw naar de dr-6000 en die geript naar externe schijf. Pfoe!

cdr's zijn dus minder lang houdbaar dan cd's...

Groet van Evert