Waarom klinkt een plaat beter dan een CD?

Gestart door schieper, februari 08, 2012, 17:18:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar ik loop mijn hoofd al dagen te breken over het volgende:

- Een plaat is een analoge bron (continu geluid)
- Een CD is een gesampelde bron. (48kHz sample rate)

Een plaat bevat dus (onder gelijke omstandigheden) per definitie een betere weergave van het origineel als een CD. Daarom klinkt een plaat beter als een CD....

Kom maar op met jullie reacties waar mijn redenatie mank gaat.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Vlearmoes

Op een LP staat de info in mooie glooiende (geeft meer info) curves,  en op een CD blokvormige (digitaal) curves die meer absoluut zijn!

Daardoor zullen LP`s volgens mij voller en vriendelijker klinken.
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

TurboMarco

Met dergelijke stellingen is het eens leuk om een 20kHz sinus zien te onderscheiden van een 20kHz blokgolf  :-D

Een plaat klinkt anders dan een CD ,of jij het beter vind klinken of niet zegt mij in ieder geval totaal niets .

Geniet er van .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Faxe

Cassettebandjes zijn volgens mij ook analoog. Klinken die eventueel om dezelfde reden ook beter dan CD's?

Zoldar

Resolutie.

Die kan op vinyl hoger zijn dan op red book CD. (afhankelijk van de master)

Volgens sommige wetenschappers is er meer dan voldoende info op die 16 bit/44 khz format voor onze oren. Hier zijn vele overtuigend klinkende argumenten voor. Prima.

Er is ook een grote groep luisteraars en opname technici die hogere resolutie echter vinden klinken. En die kun je beter kwijt op op vinyl want doen hoef je in ieder geval niet je mooi master op 24/96 of 24/192 te DOWNSAMPLEN naar redbook cd.

Vinyl heeft wel weer vele, andere, beperkingen tov van CD. Kwetsbaarheid en dynamiek denk de voornaamste.

Vanuit de luisterstoel hoor ik vaak meer detail en een bredere, mooiere, soundscape. En meer ruis en kraakjes. Bij sommige persingen ook wat minder dynamiek in het laag tov van CD.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Resolutie .....ik denk dan meteen aan een tv  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

Citaat van: schieper op februari 08, 2012, 17:18:17
ik weet het, een ietwat provocerende stelling maar ik loop mijn hoofd al dagen te breken over het volgende:

- Een plaat is een analoge bron (continu geluid)
- Een CD is een gesampelde bron. (48kHz sample rate)

Een plaat bevat dus (onder gelijke omstandigheden) per definitie een betere weergave van het origineel als een CD. Daarom klinkt een plaat beter als een CD....

Kom maar op met jullie reacties waar mijn redenatie mank gaat.
Als jij het beter vindt klinken, ik zou zeggen houden zo. Soms klinkt een lp beter soms een cd, als de muziek maar goed is die ter gehore komt. Verschil heb ik er niet tussen, vind een cd wel gemakkelijker. Cd heeft geen kampvuur bijgeluiden.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marvin

Nou met een plaat kraakt het hier als Balks ijs. Linker kanaal doet het ook amper, maar dat zal eerder aan m'n apparaatje liggen dan het plaatje.
Werkt/klinkt in ieder geval beter dan een niet aangesloten cd speler....

Laat mij maar lekker netwerken.... ;)




Paul

Mijn ervaring is dat vinyl ook een stukje nostalgie is en daarom kan je het vooroordeel hebben dat het beter klinkt.
Je kan het vergelijken met het het verschil horen tussen diverse luidsprekerkabels of  interlinks wat er volgens mij ook niet is.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

lo

Klinkt een plaat wel beter dan een CD?
Ligt ook aan de mastering denk ik, maar dat zal voor beide gelden.
Zelf heb ik niet zoveel met die "houtskool" bron.... 8-)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

joep

Ja, op een cd moet je nu eenmaal het gespetter en geknetter missen wat je op een lp natuurlijk we hebt.
Maar op een lp moet je weer een hoop dynamiek missen.

Zweef

Sh*t!

Heel even geslapen, is het opeens weer 1983...

:mrgreen:
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

Zoldar

Dark side of the moon op CD
Dark side of the moon op SACD
Dark side of the moon op vinyl
Dark side of the moon in 24 bit/96 khz Flac

Zal het weer eens voor de grap opzetten.  Maar de CD versie haalt het gewoon niet bij de rest.

Ander nadeel van vinyl. De kosten. Een beetje leuke SACD spelert die mooi geluid produceert hoeft geen 100 euro te kosten. Dat ga je niet redden met een platenspeler/element combinatie.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Dit kan maar zo een topic worden waarbij je een zak popcorn wilt hebben  clown1


tik tik pok grrrrrr o jee de naald viel vanaf de plaat wilde skippen naar volgend nummer



Dit is wel een interessant stukje van Menno van der Veen




http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug




Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Citaat van: Zoldar op februari 08, 2012, 19:45:02
Dark side of the moon op CD
Dark side of the moon op SACD
Dark side of the moon op vinyl
Dark side of the moon in 24 bit/96 khz Flac

Zal het weer eens voor de grap opzetten.  Maar de CD versie haalt het gewoon niet bij de rest.

Ander nadeel van vinyl. De kosten. Een beetje leuke SACD spelert die mooi geluid produceert hoeft geen 100 euro te kosten. Dat ga je niet redden met een platenspeler/element combinatie.

Die CD is ooik vrij snel op de markt gekwakt toen mid jaren 80 de CD in opmars kwam. Vele CD produkties uit die tijd klinken maar zo zo..moest snel en gemakkelijk geld gemaakt worden door die nou zo zielig mekkerende platen industrie. Later is er wat meer zorg besteed aan die oude opnames om ze op goed CD te zetten (en zo de consument weer over te halen om weer diezelfde plaat te kopen).

Dit zegt dus imho niets over het feit of een CD an sich inferieur is aan Vinyl.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES