Dynaudio 52SE vs Monitor Audio Studio 2

Gestart door i-DSI, januari 22, 2012, 22:09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81


i-DSI

Citaat van: Marantz 81 op januari 22, 2012, 23:28:33
Had toch wel beetje moeite hoor met het afscheid van deze kleintjes  :cry: maar ze zijn goed terecht gekomen  pompom
Wees gerust, ze zijn van de ene liefhebber bij de andere terechtgekomen :wink:.  En je kan de kleintjes nog wat opvolgen via 't forum.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

i-DSI

Heel interessant. Zonet (voor de kindjes gaan slapen) toch nog eens een uurtje geluisterd. Bijna de volledige CD 'best of' Sultans of Swing van Dire Straits er door gedraaid.  Eén woord: "adembenemend"!! Voor mij éénvoudig de perfectie. Wauw. En op geen enkel ogenblik ook maar een neiging naar een vervelend resonerende bas of iets dergelijks. Mooi is dat.
Volgend CD'tje: debuut CD van Duffy. CD 2 (da's een dubbel), 1ste nummer: all right. 2de nummer (fool for you) is die resonantie daar toch wel niet terug zeker? Alleen als ik het volume betrekkelijk laag zet is dat weg.
Maar ja, geen paniek hé gasten, ik ga dat nummertje er even door draaien beneden in de woonkamer om te dubbelchecken. Ik heb die CD namelijk nog nooit gehoord op mijn oude Denon PMA735 + M.A. Silver 7i + Pioneer DVD-speler. Ja, ja... daar klinkt gewoon echt beetje laag gewoon belabberd als je net die Marantzcombinatie + Dynaudio's gehoord hebt. Geen vergelijk aan. Wat moet ik hier uit concluderen?? Er zijn wel enkele mogelijkheden:
- het niveau ligt zodanig hoog dat je het minste beetje 'niet perfect' als storend ervaart?
- het staat gewoon zo op de CD als het weergegeven wordt: die opname is niet zoals het hoort. Dat verklaart dat een hele Dire Straits CD wel perfect klinkt.
- het is een heel toevallig samenspel van de klankresonantie in die ruimte
- het ligt aan mij... er is niets mis en ik ben teveel gewoon en verwend. Ik heb een prachtig paar speakers gekocht, gecombineerd met een topversterker + CD speler en heb het lef te zagen en te klagen.
De vorige luidsprekers in die ruimte gingen gewoon zo laag niet: M.A. Studio 2 al zeker niet! En de Silver 7i komen ook niet in de buurt. Ik ben er ook eigenlijk wel zeker van dat heel veel mensen (>90%) deze soort 'resonantie' niet eens zou opvallen en indien wel niet eens als storend zouden ervaren.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

cz79

Het is opzich niet heel gek dat een bepaalde freuentie resoneert in je kamer, dat heeft puur met de afmetingen te maken van je kamer (344 / diepte woonkamer x2 = resonantiefrequentie in Hz)
Als die resonantiefrequentie erg laag is (zoals bij mij) dan is er weinig muziek waar je echt last hebt van de staande golf.


lo

Je bent wel lekker bezig Geert.... pompom
Mooi spul hè, die speakertjes.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

joep

Zoals ik al zei:

"Een zich niet voortplantend ruimtelijk golfverschijnsel ontstaan uit superpositie van twee of meer tegen elkaar in lopende golven met dezelfde frequentie. Een te kleine kale luisterruimte heeft er al snel last van. We hebben het dus niet over de resonantiefrequenti e van de ruimte.

http://www.walter-fendt.de/ph14nl/stwaverefl_nl.htm

Het plaatsen van de luidsprekers in de lengte richting zou een oplossing kunnen zijn. Luisteren in een langere kamer 18 meter zou ideaal zijn maar niet echt nodig en het vullen van de kamer met meubels etc. Het plaatsen van absorberend materiaal zou dan ook flink kunnen helpen. De speakers iets achter over kantelen. Maar het beste is om jouw staande golven de ruimte te geven.
Met een kamerlengte van 13 meter heb ik nergens last van. Maar dwars zit ik met een kamer die slechts 6,5 meter breed is en als ik heel goed ga luisteren hoor ik de staande golf daar ook op Fritz zijn no. 14 track 1 en 5. Dus bijna iedereen heeft er last van. Zelfs Fritz als ik zo naar zijn plafond kijk."


i-DSI

Citaat van: cz79 op januari 23, 2012, 22:49:34
Het is opzich niet heel gek dat een bepaalde freuentie resoneert in je kamer, dat heeft puur met de afmetingen te maken van je kamer (344 / diepte woonkamer x2 = resonantiefrequentie in Hz)
Als die resonantiefrequentie erg laag is (zoals bij mij) dan is er weinig muziek waar je echt last hebt van de staande golf.
Dat is een interessante formule! Morgen probeer ik het opnieuw, met de deur achter mij dicht. Dat zou de resonantiefrequentie dan wel hoger moeten maken, maar ik ben wel benieuwd of dit een verschil maakt. Zou met gesloten deur 144Hz moeten zijn, open (nu) 86Hz.
Een ander ding dat ik kan proberen is demping.  Eens proberen met wat lakens of dekens aan de reling te hangen en het rek waar de units op staan.  Het zou wel mooi zijn mocht ik de oorzaak heel zeker kunnen bepalen. Bedankt!
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

i-DSI

Citaat van: joep op januari 23, 2012, 22:55:03
het vullen van de kamer met meubels etc. Het plaatsen van absorberend materiaal zou dan ook flink kunnen helpen.
Jij hebt ook een echt houten vloer hé?  En heel wat meubels in de ruimte en een relatief hoog plafond...
In mijn woonkamer heb ik ook stoffen zitmeubels, een hele houten achterwand, gordijnen... 
Maar zoals gezegd: ik ga eens proberen met de deur achter mij gesloten + demping.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

i-DSI

Citaat van: lo op januari 23, 2012, 22:51:41
Je bent wel lekker bezig Geert.... pompom
Mooi spul hè, die speakertjes.
Mijn gedacht. Dat heb ik nog nooit gehoord! Ik had nog geen enkele ervaring met Dynaudio voor deze aankoop.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

cz79

Citaat van: joep op januari 23, 2012, 22:55:03
Zoals ik al zei:

"Een zich niet voortplantend ruimtelijk golfverschijnsel ontstaan uit superpositie van twee of meer tegen elkaar in lopende golven met dezelfde frequentie. Een te kleine kale luisterruimte heeft er al snel last van. We hebben het dus niet over de resonantiefrequenti e van de ruimte.

http://www.walter-fendt.de/ph14nl/stwaverefl_nl.htm

Het plaatsen van de luidsprekers in de lengte richting zou een oplossing kunnen zijn. Luisteren in een langere kamer 18 meter zou ideaal zijn maar niet echt nodig en het vullen van de kamer met meubels etc. Het plaatsen van absorberend materiaal zou dan ook flink kunnen helpen. De speakers iets achter over kantelen. Maar het beste is om jouw staande golven de ruimte te geven.
Met een kamerlengte van 13 meter heb ik nergens last van. Maar dwars zit ik met een kamer die slechts 6,5 meter breed is en als ik heel goed ga luisteren hoor ik de staande golf daar ook op Fritz zijn no. 14 track 1 en 5. Dus bijna iedereen heeft er last van. Zelfs Fritz als ik zo naar zijn plafond kijk."

Excuus ik had het over staande golven en niet over resonantiefrequentie, maar nogmaals de staande golf zal blijven alleen als je deze meer de ruimte geeft kan die staande golf op een heel andere frequentie optreden en heb je er wellicht helemaal geen last van.
Fritz heeft zijn plafond op die manier laten doen zodat je de eerste reflectie aanpakt (zijmuren, vloer en plafond), hiermee bewerkstellig je dat je minder/geen last heb van de reflecties (welke vaak later in tijd aankomen, dus resulterend in galm of nagalm).

Whisper.nl

Leuke verhaal van gemaakt.  hello

Zijn mooie speakers. Heb ze ook mogen beluisteren bij Arjan.
Veel detail en een hele mooie spreiding.

Haal die keuken stoel eens weg en zet daar een "betere" gemakkelijk zittende neer.

Vloerkleed(je), voor je op de grond even uitproberen ?

Traphekje plaatsen als je op die stoel blijft zitten.  clown1


Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

i-DSI

Citaat van: Whisper.nl op januari 25, 2012, 21:44:08

Traphekje plaatsen als je op die stoel blijft zitten.
Mooi gezien! Soms krijg ik daar schrik....stel je voor dat ik daar eens indut :zzz:
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op januari 25, 2012, 21:44:08
Leuke verhaal van gemaakt.  hello

Zijn mooie speakers. Heb ze ook mogen beluisteren bij Arjan.
Veel detail en een hele mooie spreiding.

Haal die keuken stoel eens weg en zet daar een "betere" gemakkelijk zittende neer.

Vloerkleed(je), voor je op de grond even uitproberen ?

Traphekje plaatsen als je op die stoel blijft zitten.  clown1


Groet Whisper


Whisper tis design  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: i-DSI op januari 25, 2012, 22:14:51
! Soms krijg ik daar schrik...

pamper aanmeten & good to go..   clown1


veel plezier met de x's van '81  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op januari 22, 2012, 22:35:31
Er zouden mensen jaloers op je zijn hoor met zo een ruimte en leuk om je verhaal te lezen
notworthy
:yes: En de groetjes van mij. i-Dsi, perfection is a dream.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *