Dynaudio 52SE vs Monitor Audio Studio 2

Gestart door i-DSI, januari 22, 2012, 22:09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i-DSI

Voor wat het waard is, mijn eerste indrukken na een paar uur luisteren.
De Dynaudio's heb ik nog geen 2 dagen in bezit. De M.A.'s een jaar of 5.
Opstelling:
- niet simpel. Omwille van 2-jarig zoontje + nog 2 wat oudere kinderen ben ik een maand of 5 geleden met mijn waardevolste stukken naar boven verhuisd op onze mezzanine.  Niet de meest ideale omgeving (akoestisch) en ook niet de comfortabelste (kijk maar eens naar de foto's, er staat nog geen makkelijke zetel).
- de 52's heb ik van de spikes onder de speakers ontdaan en vervangen door blu-tack, de M.A.'s staan nu gewoon los op de Atacama-stands.  De Dynaudio stands zijn duidelijk van hogere kwaliteit (stabiel, zwaarder, gedempt...).
Luisteren:
- Wat is bij de 52's beter dan bij de M.A.'s:.....euh bijna alles.... te veel om alles te noemen. Hieronder staan enkel de opvallendste zaken.
- Maar toch ook een iets minder goed puntje.... het laag lijkt bij sommige nummers wat 'boom'-achtig (resonantie lijkt het me).  Ik verdenk de omgeving/akoestiek hier aan de oorzaak van te liggen.  Was helemaal niets van te merken bij Marantz81. Lijkt ook maar op één bepaalde frequentie. Het is er of het is er helemaal niet.  En gelukkig is het er maar bij een klein percentage van de nummers en dan nog enkel als het deftig laag gaat.
- Raar: de 52's gevoeligheid is 86db, die van de M.A.'s 89, maar daar is in de praktijk niets van te merken. Integendeel: de Dynaudio's klinken luider!  Begrijp ik niets van. 
- De M.A.'s impedantie is 8 Ohm, de 52's: 4 Ohm.  Dan zou je ook verwachten dat de versterker het er wat moeilijker mee zou hebben.  Maar nee hoor. Dit had ik ook niet verwacht: de Dynaudio's hebben opvallend meer dynamiek en leven in huis in een rechtstreeks vergelijk.
- En ja, nu heb ik speakers in huis met 'laag'.  Het rolt er uit dat het een lust is. Prachtig (als het niet 'boomt'  :wink:)!
- De 52's geven een open, ruim stereobeeld.
- Evenveel of zelfs meer detail dan de M.A.'s, maar ietwat omfloerster (minder analytisch?). Heel moeilijk te omschrijven.
- Stemmen: hier kunnen ze nog wat concurreren wat puur de klank betreft, maar niet wat plaatsing van die stem betreft. Mooi.
- Even aan de kast voelen bij een aardig volume leert me dat de 52's + standen heel goed zijn: amper trillingen waar te nemen.

Kortom, heel tevreden over mijn laatste upgrade en een belangrijke kanttekening: nog niet genoeg tijd gehad om te experimenteren met plaatsing.

Ik zal deze recensie nog updaten als ik wat meer ervaring met deze speakers heb.
Korte termijnplan: de M.A.'s komen beneden in de woonkamer, maar wel op een schap dicht links/rechts van de T.V. als vervanging van de M.A. Silver 7i's (zijn nu te koop).  Is iets handiger in de woonkamer op dit ogenblik.
Middellange termijnplan: mijn beste apparaten terug in de woonkamer, waar ze thuis horen (zie laatste foto).  Zo kan ik er ook van genieten bij een film of gewoon T.V. kijken.



MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Marantz 81

Leuke review  :-)  alleen doen de foto,s het niet  nopompom

Wel beniewd naar gezien je bevindingen in het laag

wat voor interlink gebruik je ?

i-DSI

Citaat van: Marantz 81 op januari 22, 2012, 22:15:15
Leuke review  :-)  alleen doen de foto,s het niet  nopompom

Wel beniewd naar gezien je bevindingen in het laag

wat voor interlink gebruik je ?
Is gefixt ondertussen....
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

WilliamB

Mooi verslag, veel succes met het plaatsen ( experimenteren met plaatsing ) :yes:

Gr.William
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

lo

Hey, kijk daar zijn de eerste berichten.
Mooi dat je er zover tevreden over bent. Ben benieuwd naar je verdere bevindingen als je de plaatsing en ruimte (indien mogelijk) nog weet te verbeteren.
Is het misschien een idee om in het board "Sets van leden" je eigen set topic aan te maken? Als we de voortgang in je set dan willen volgen kunnen we het gemakkelijk vinden.

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

Dat is wel een lastige ruimte ja ervoor en praktisch geen spullen erin

Ik zou m.b.t de opstelling ze nog verder van de achterwand te halen en beide speakers meer naar links

en die plaat weg achter de linker speaker

i-DSI

- Ondertussen foto van "middellangetermijnlocatie" (woonkamer) bijgevoegd.
- Interlink is Monster Cable, maar het type ken ik niet uit mijn hoofd. Kostte me 7 jaar geleden 60 euro... Geen hoogvlieger hé  :no:.  Maar ik overweeg wel eens wat geld aan een interlinkje uit te geven.
- Ik dacht inderdaad ook om in 'sets van leden' aan de slag te gaan. Maar hier wou ik even deze specifieke recensie kwijt.
- het 'geboom' was er ook al voor die plaat linksachter de speaker stond.  Ik heb ze voor de foto daar geplaatst omdat ze anders nogal 'slordig' overkwam...  Had (voor mij) geen merkbare invloed op de weergave (ik had ook wel meer resonantie vewacht mét die plaat).
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Er zouden mensen jaloers op je zijn hoor met zo een ruimte en leuk om je verhaal te lezen
notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

Interlink zou ik voorlopig laten voor wat het is opstelling is veel belangrijker  :yes:

wat bij mij thuis echt opviel toen ik de VDH The waterfal hybrid interlink ertussen dee dat de dynamiek toenam en stemmen veel mooier/echter waren  :-)

i-DSI

Citaat van: Marantz 81 op januari 22, 2012, 22:31:26
Dat is wel een lastige ruimte ja ervoor en praktisch geen spullen erin
Ik zal er mij misschien eens nen dikke sofa moeten installeren? Zalig relaxen i.p.v. op een keukenstoel die we op reserve hebben :lol:
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Marantz 81

Dat zou je ook kunnen doen , ook wat relaxter luisteren  :mrgreen:

Bij mij stonden ze 80 cm van de achterwand natuurlijk heel andere ruimte maar zoals ik al tegen je had gezegd ze zijn niet echt heel kritisch kwa plaatsing ,maar zijn geen neerzetten en klaar  :wink:

Hoe langer je ernaar gaat luisteren hoe meer je ze gaat waarderen  byebye

jrm

Leuk verslag en wat betreft interlink......mmm...verschillen zijn er niet of heel klein ten opzichte van de akkoestiek en je opstelling. Dus inderdaad eerst e.e.a. goed opstellen en dan pas met de kabels aan de gang.

Marantz 81

Citaat van: jrm op januari 22, 2012, 22:53:39
Leuk verslag en wat betreft interlink......mmm...verschillen zijn er niet of heel klein ten opzichte van de akkoestiek en je opstelling. Dus inderdaad eerst e.e.a. goed opstellen en dan pas met de kabels aan de gang.

Toen ik de beste opstelling had gevonden in mijn ruimte en daar maanden naar geluisterd heb en daarna verschillende interlinks heb beluisterd vondt ik die verschillen toch wel behoorlijk de prijs van de interlink zegt ook niet alles evenals persoonlijke smaak , paar avonden zitten verglijken tussen de VDH van 180 euro en Siltech van 840 euro en vondt de VDH aanzienlijk beter  :yes:

Marantz 81

Had toch wel beetje moeite hoor met het afscheid van deze kleintjes  :cry: maar ze zijn goed terecht gekomen  pompom

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op januari 22, 2012, 23:28:33
Had toch wel beetje moeite hoor met het afscheid van deze kleintjes  :cry: maar ze zijn goed terecht gekomen  pompom

kom op liefde slijt  :wink:


hoorde dat je een nieuwe liefde had genaamd 220  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.