Subwoofers en muziek?

Gestart door Maurice, oktober 31, 2005, 18:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Subwoofers en muziek: gaat dat samen?

Ja, kan een goede aanvulling zijn
6 (100%)
Nee, dit verpest de muziek alleen maar
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Stemmen gesloten: oktober 31, 2005, 18:33:59

Maurice

Er zijn een tweetal kampen in speakerland die recht tegenover elkaar staan: diegenen die wel een sub voor muziek waarderen en diegenen die het helemaal niets vinden voor muziek.

Wat vind jij en vooral waarom?
Wat heb je beluisterd om tot je conclusie te komen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Ik heb op ja gestemd.

Binnen een HT setup vind ik het zowiezo onmisbaar.

De subs die ik hier in huis gehad hebt:

B&W Solid.
Rel Q100.
BNS Little sub.
Diy sub's met 2xVisaton GF200 ,Hypex HS80.
Diy sub met 1xVisaton GF200 ,Hypex HS200.
Diy (by Maurice and myself) sub met 1xScanspeak W23,Hypex HS200.

Nu heb ik een TAF met 2x21cm Vifa's ,Hypex HS200.
En ik ben bezig met 2x25cm 25WP250 Vifa's ,Hypex HS200.

De Seas EX4 hebben genoeg laag en hebben geen sub nodig.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

tifosi

Ik heb een gesloten systeem gehad van Vifa speakers en een push-pull sub ook van Vifa speakers, het gaat vrij laag, maar neigde naar bonken.

Ik heb nu een TL systeem, en voor mijn beleving gaat dit zo ontzettend laag, dat een sub dit niet haalt, die druk en dat drijgend rollen van het laag, heb ik nog niet uit een sub gehoord.
Nu zijn het natuurlijk ook 2 verschillende systemen, maar voor echt sub-laag, ga ik toch voor een TL systeem.

Nicowico

Een sub kan een aanwinst zijn..........Als je een slecht speakersysteem hebt. Is je speakersysteem in orde, waarom zou je dan een sub nemen.
Ligt ook nog een beetje aan wat voor soort muziek je beluisterd. Luister je naar kerkorgel met in de lage registers onder 30 hz of luister je naar muziek die niet onder de 50 hz komt? Ik noem maar wat.
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.

TurboMarco

Citaat van: tifosiIk heb een gesloten systeem gehad van Vifa speakers en een push-pull sub ook van Vifa speakers, het gaat vrij laag, maar neigde naar bonken.

Ik heb nu een TL systeem, en voor mijn beleving gaat dit zo ontzettend laag, dat een sub dit niet haalt, die druk en dat drijgend rollen van het laag, heb ik nog niet uit een sub gehoord.
Nu zijn het natuurlijk ook 2 verschillende systemen, maar voor echt sub-laag, ga ik toch voor een TL systeem.
Was die sub aktief of passief?
In het geval van aktief welke versterker module werd er dan gebruikt?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: NicowicoEen sub kan een aanwinst zijn..........Als je een slecht speakersysteem hebt. Is je speakersysteem in orde, waarom zou je dan een sub nemen.
Ligt ook nog een beetje aan wat voor soort muziek je beluisterd. Luister je naar kerkorgel met in de lage registers onder 30 hz of luister je naar muziek die niet onder de 50 hz komt? Ik noem maar wat.
Ik vind dit een verkeerde redenatie.

Je kan immers hele goede monitoren hebben maar door de akoustiek een gemis aan laag hebben wat door een sub af gemaakt kan worden.
De laagste registers zijn welliswaar moeilijk weer te geven aangezien de meeste opnames deze niet eens bevatten (onder 30Hz) maar dan nog heeft een hele goede zeg maar 17cm unit er behoorlijk veel moeite mee deze onvervorm weer te geven,en dan komt er ook nog eens bij dat het veelal aan de versterking ligt of een luidspreker in de lagere regionen strak of niet klinkt,de meeste goede subs zijn dan ook aktief  8)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

Voor het HT is ie onmisbaar voor muziek mits goed ingesteld vindt ik naar mijn mening ook onmisbaar

Ik heb al meenig rel gehad en de stadium III is wel een van de beste in ondersteunig een aanvulling op mn speakers.
Je krijgt een voller geluid en je speakers lijken meer opener te worden tot alles 1 geheel is en als je je sub uitzetje zeker wel iets mist !

stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4