Geïntegreerde VS externe phono voorversterker

Gestart door John D, december 16, 2011, 20:09:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John D

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een externe phono voorversterker?
Ik ben benieuwd of het een verbetering is in vergelijking met de geïntegreerde phono voorversterker van de PM5004.
Heeft het zin een losse voorversterker tussen de platenspeler de PM5004 te zetten?

Als mogelijke voorversterkers heb ik zitten kijken naar de volgende versterkers:
- Pro-Ject Phonobox MkII
- Musical Fidelity V-LPS
- Cambridge Audio Azur 640P

Verder sta ik open voor alternatieven.

Groeten,

John

pietjepc

#1
Had dezelfde vraag voor m'n 6003 en heb hem al eens bij Audioselectief voorgelegd. Zij gaven aan dat het, gezien de versterker, geen meerwaarde zou hebben :no:  Hiervoor zou je een versterker uit de hogere regionen moeten hebben...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

SMarcel

Ik ben sinds kort in het bezit gekomen van een Phono pre van forumlid WimPeu, maar dat was omdat mijn Yamaha receiver geen phono ingang van zichzelf heeft.

Wat ik wel kan melden is dat het (nu spreek ik wel uit ervaring) een absolute verbetering is t.o.v. een geintregeerde phono voorversterker> Ik weet dit omdat mijn Rotel voorversterker goede recenties heeft om zijn phono pre maar nu kan ik zeggen dat deze Cambridge Audio het een stuk beter doet.

Neem alleen maar de componenten welke gebruikt kunnen worden in een externe pre, die raak je niet kwijt in een gewone versterker, daar is geen ruimte voor dus moet daarop  bezuinigd worden.

Dus mijn advies , KOPEN!

En dat hoeft natuurlijk geen nieuwe te zijn want deze apparaten hebben niks te lijden.

Groeten,

Marcel

John D

Na een druk weekend vandaag na aanleiding van de reactie van Marcel naar de winkel gereden en een Musical Fidelity V-LPS gehaald.
Mag deze gaan beluisteren en kiezen of ik het een verbetering vind, zo nee, dan kan ik deze terug brengen.
Ik ga er morgen eens lekker voor zitten, ik laat het jullie weten!

Groeten,

John

(PS, Kon het net niet laten om toch even te luisteren en voor mijn gevoel is het geluid helderder.
Maar nogmaals, morgen zal ik er geconcentreerd naar luisteren.)

Zoldar

phono pre amps moeten signalen in de milivolts (meestal rond de 5mv voor MM) netjes verstreken en de RIA dinges doen. Dat gaat beter als je ze niet wegstopt tussen andere zaken als een grote trafo of andere zaken die je in een amp tegenkomt.

Doen dus, zeker als je voor weinig iets op MP kunt kopen. Toch zou ik niet vol op de phono amp gaat. Investeer in goed element als je eenmaal een mooie phono amp hebt. daar ligt meer winst.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op december 20, 2011, 00:00:51
phono pre amps moeten signalen in de milivolts (meestal rond de 5mv voor MM) netjes verstreken en de RIA dinges doen. Dat gaat beter als je ze niet wegstopt tussen andere zaken als een grote trafo of andere zaken die je in een amp tegenkomt.

Doen dus, zeker als je voor weinig iets op MP kunt kopen. Toch zou ik niet vol op de phono amp gaat. Investeer in goed element als je eenmaal een mooie phono amp hebt. daar ligt meer winst.

die 2de is een goede tip Zoldar
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John D

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Had helaas vorige week geen tijd gevonden om hier mijn bevindingen te posten en afgelopen dagen was ik er even tussenuit.

Ik heb er inmiddels een aantal luisteruren opzitten, heb steeds van voorversterker gewisseld.
Er is een verschil in geluid tussen de geïntegreerde phono voorversterker van de PM5004 en de V-LPS. Ik persoonlijk vind het verschil dusdanig groot dat de V-LPS blijft.
Het geluid is helderder en voor mijn gevoel is het stereo beeld groter.

Sinds eergisteren heb ik de bijbehorende V-PSU aangeschaft en aangesloten.
Het verschil is minder als ik had gehoopt, maar het signaal is wel geheel bromvrij.

Ik ben er tevreden mee en de set is voor mij een blijver.

@Zoldar, John Wx:
Dat is zeker waar, ik ben al enige tijd aan het oriënteren naar een element upgrade.
Het probleem is dat ik de keuze moet baseren op de ervaringen van anderen aangezien er nagenoeg geen winkels zijn waar ik elementen kan beluisteren.

Ik zoek een neutraal klinkend element voor het genre Pop/ Rock.
Zit te denken aan de Ortofon 2M Blue, maar kreeg laatst het advies om toch een MC te overwegen en dan bijvoorbeeld een MC-1 Turbo.

Hebben jullie een voorkeur of weten jullie een plek waar ik ze zou kunnen beluisteren?

Groeten,

John

JohnWx

Citaat van: John D op januari 02, 2012, 01:07:12
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Had helaas vorige week geen tijd gevonden om hier mijn bevindingen te posten en afgelopen dagen was ik er even tussenuit.

Ik heb er inmiddels een aantal luisteruren opzitten, heb steeds van voorversterker gewisseld.
Er is een verschil in geluid tussen de geïntegreerde phono voorversterker van de PM5004 en de V-LPS. Ik persoonlijk vind het verschil dusdanig groot dat de V-LPS blijft.
Het geluid is helderder en voor mijn gevoel is het stereo beeld groter.

Sinds eergisteren heb ik de bijbehorende V-PSU aangeschaft en aangesloten.
Het verschil is minder als ik had gehoopt, maar het signaal is wel geheel bromvrij.

Ik ben er tevreden mee en de set is voor mij een blijver.

@Zoldar, John Wx:
Dat is zeker waar, ik ben al enige tijd aan het oriënteren naar een element upgrade.
Het probleem is dat ik de keuze moet baseren op de ervaringen van anderen aangezien er nagenoeg geen winkels zijn waar ik elementen kan beluisteren.

Ik zoek een neutraal klinkend element voor het genre Pop/ Rock.
Zit te denken aan de Ortofon 2M Blue, maar kreeg laatst het advies om toch een MC te overwegen en dan bijvoorbeeld een MC-1 Turbo.

Hebben jullie een voorkeur of weten jullie een plek waar ik ze zou kunnen beluisteren?

Groeten,

John


Ik zeg altijd koop een DENON DL110 soms nog ergens een DL160 matcht met bijna alles
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Muziekhandel Spanjaard heeft veel Ortofon, audio technica en Grado liggen. Zij waren zo vriendelijk om voor mij een 2M black te bestellen, te installeren en in te laten spelen. Ik heb daar kunnen luisteren op een mitchell en vervolgens op mijn eigen SRM Tech Arezzo. Prima service die ik nog niet ben tegengekomen (was op advies van de importeur van ortofon)

De 2M Blue heb ik zelf gehad. Neutraal en redelijk levendig. Detailrijk. Niet smooth of warm. Je kunt overigens binnen de 2M ook upgraden op alleen de naald. de Red en Blue hebben dezelfde element en je kunt de naald uitwisellen en zo van red naar blue gaan. dit kan ook voor de bronze en black.

om en indruk te krijgen van de verschillen tussen elementen zijn er ook audiofielen die muziek files op internet zetten van elk element. hier een aardige link. http://daveyw.edsstuff.org/vinyl/cartridges/mm-cartridges/


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

John D

Leuk jullie ervaringen te horen!

Ik heb contact opgenomen met de importeur van Ortofon NL en wat mogelijke adressen gekregen waar ik naar een Ortofon 2M Blue zou kunnen luisteren.
Ga morgen informeren naar de mogelijkheden.

Ik heb inmiddels bij een kennis naar een DL-103 mogen luisteren, moet zeggen dat ik er wel van onder de indruk was.
Alleen vond ik deze toch warmer als de indruk die ik kreeg van de verscheidene reviews.
Hij wil voor mij zijn oude DL-160 installeren op mijn draaitafel, dus hoop daar binnenkort thuis naar te kunnen luisteren.

@Zoldar: Ik heb op je link gekeken, maar vind daar alleen een opnamebestand van de 2M Black, kijk ik ergens overheen of kan ik de 2M Bronze en Blue daar niet vinden?
Was toch nieuwsgierig naar de Black, dus bestand op mijn Ipod gezet en bij die kennis aan de DAC gehangen, klinkt super! Maar helaas wat boven het budget. ;)

Groeten,

John

jrm

John wij vinden daarentegen ook jouw ervaring leuk om te lezen!

Veel luisterplezier de komende tijd en hou ons op de hoogte.

geoffreyvanvugt

Dus wat er hier gezegd wordt is dat als ik een Phono versterker op mijn PM7003 aansluit het nog beter zal gaan klinken?
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Maus

Dat zou kunnen, maar zelf luisteren. Smaak is niet voor je te kiezen.

Ik heb, voor de liefhebber, een Ortofon Bronze onder een Pioneer PLX1000, met daaraan een Project Tube Box S. Eventueel kan ik een fragment maken.. Maar hoe plaats ik dat hier?

schieper

Ik heb geluisterd naar sr80xx en pm7001 ki. De phono van de sr was niet best. De 7001 vond ik zeker voldoende. Heb nu een music fidality mx-vynil. En dat is natuurlijk geweldig.

Qua element kan ik me aansluiten by de eerder genoemde dl-110. het geld zeker waard. Een wat ingetogen en gebalanceerd element. Verder heb ik de nagaoka mp-110 en 2m red. Ook alle 2 goed. De nagaoka von ik wat gedetaileerder. De red loste de instrumenten wat beter. De red gebruik ik dan ook graag voor dance. De mp voor luister lp's de dl 110 voor klasiek.

Zelf heb ik nu een mc blue. Maar heel veel beter vind ik die niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110