Review Quadral PLatinum M4

Gestart door schieper, augustus 11, 2011, 14:44:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

Dat hifi gebeuren gaat nog eens een heel dure hobby worden...

Op verzoek een korte update na een kleine week geluisterd te hebben naar mijn nieuwe speakers. Onder het kopje "luisterverslag speakers van 600,- tot 800,-" zijn mijn bevindingen vanuit de luistersessie in de winkel beschreven. Hieronder volgen mijn bevindingen na 1 week luisteren.

Uiteraard zo blij als een kind toen eea geleverd werd. De speakers waren perfect verpakt en werden geleverd met een instructiesetje en een setje spikes voor iedere speaker die optioneel gemonteerd kunnen worden. Optisch gezien passen de witte speakers goed in onze woonkamer. Ze komen niet zo massief over tegen de witte achterwanden van de woonkamer. Het is nog geen enkele vriend opgevallen dat de 60 cm bruine appelkistjes verruild zijn voor 1 meter hoge vloerstaanders.

Mijn eerste luisterervaringen waren toch twijfelend. Ik heb me serieus afgevraagd of dit al het geld wel waard is. Het gedetailleerde midden en hoog wat mij in de winkel zo beviel was er wel maar al met al waren de speakers wat mat en miste ik duidelijk dynamiek en bas. Gelukkig trok dit na een aantal draaiuren bij en kwam de speaker langzaam los. Het was tegen mijn verwachting in, echt nodig om de speaker goed "in te spelen". Toch miste ik nog dynamiek en bas.

2 dagen later heb ik de meegeleverde spikes gemonteerd en dit levert direct een duidelijk hoorbaar verschil op. De bas is veel voller en het totale klankbeeld veel meer in evenwicht. Toch miste ik nog het "uit je dak" gevoel. Daarop ben ik gaan schuiven met de speakers en de equalisers van de versterker. Dat laatste doe ik nooit meer. Zodra je het eq circuit inschakelt word het geluid al doffer en mis je detail. Nooit meer doen dus :-) Het verschuiven van de speakers zorgt wel voor een dramatisch effect. Zodra de speakers 30-40cm uit de muur staan, gaan ze echt los. De quadral's hebben ruimte om te ademen nodig. 

Inmiddels kan ik echt genieten van mijn muziek. Veel cd's pakken mij nog meer. Vooral het midden en hoog staat als een huis. Zo veel detail. En met zo veel dynamiek en detail worden op de Solomon Burke & De Dijk's CD de trompetten, piano, saxofoon, bas, drum en Solomon de woonkamer ingegooid dat ik moeite heb met zitten blijven. Ik heb een aantal Jazz CD's die ik hiervoor nooit luisterde. Nix aan. Nu knalllen Ron Holloway en Gill Scott Heron de woonkamer in :mrgreen:

Inmiddels dus een bijzonder tevreden luisteraar...

Samenvatting so far:
- I am a happy camper  :-D
- Heel veel detail
- Waanzinnig midden en hoog
- Aangename bas die niet gaat bonken.
- Erg natuurgetrouwe weergave van geluid
- Zangstem heeft de neiging om niet altijd op de voorgrond te zijn.
- Heel lichte ruis op de achtergrond by radio...
- Het hoge-laag is een tikkeltje dun. (bas slides)
- Hoge zangstemmen lijken bij de s en sch een heel dun randje te krijgen.
- Veel oude CD's moeten nu de deur uit en plaats maken voor betere opnames
- Heb duidelijk een nieuwe CD speler nodig (iemand nog een marantz sa 7001 ki in de aanbieding :-))
- Mijn vrouw heeft aangegeven dat we groter moeten gaan wonen. Speakers in de woonkamer is geen gezicht maar als ik eea weer netjes terug schuif na het luisteren word eea voorlopig gedoogd.

     
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Whisper.nl

#1
Leuk om te lezen dan je veel plezier beleefd aan je nieuwe aanwinst.

Wat het schuiven van de boxen betreft: bij mij thuis kijken ze daar allang niet meer van op.
(gebeurt nog dagelijks)

Mag ik je vragen nog even geduld te hebben.
Nieuwe speakers hebben doorgaans een flinke inspeel tijd nodig.
Kijk is in de handleiding of bij de leverancier wat die hiervan zeggen.

Bij mijn "oude" Rogers werd een ca 400 uur opgegeven.

Groet Whisper  byebye

ps volgens mij heeft Lo nog een leuk spelert staan

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Dennis E36

Goed om te horen dat je tevreden bent met je nieuwe luidsprekers!!

Lo heeft inderdaad nog een hele mooie speler staan: CD 17 mk3 KI
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marantz 81

Mooi dat je zo tevreden bent met je nieuwe speakers  pompom

Na zo,n 80 uur spelen komen ze wel beetje los  en na een paar honderd uur komen ze pas echt los

De afstand van de muur scheelt een heleboel  evenals niks tussen de speakers misschien nog wel belangrijker ,hier staan ze 80 cm van de achterwand  :-)

veel plezier ervan  byebye

martingrasdijk