Heeft het zin om 2,5mm2 l.s.kabel v/d rol optewaarderen naar b.v. 4mm2 v/d rol?

Gestart door Cornelis1921, juli 28, 2011, 01:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Ik heb ooit eens niets vermoedend Cobra 2,5mm2 luidsprekerkabel van de rol aangeschaft. Oorspronkelijk was de set-up 4x2,5mtr bi-wire. Later na grondig luisteren teruggebracht naar 2x2,5mtr single-wire. Banaanstekers en kabels overgedaan. Dus na enige tijd als nieuwsgierig forumlid, lees ik het één en ander over kabeldiameter en samenstelling. Ik ben niet zó armlastig, maar ik beschik over een beperkter budget dan de de meeste forumleden en audiofielen*, vandaar dat 'van de rol' voor mij de meest gunstige optie is. 
Alvast bedankt en groet, Cor.

* Moge voor de trouwe bezoekers van dit forum geen nieuws zijn.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

Ik realiseer me dat dit gevaarlijk terrein is maar eehhhhhhhhhhh.

Ik heb gelezen en horen zeggen en van diverse mensen vernomen dat als je 4mm2
neemt het laag beter tot zijn recht zou komen.

Groet Whisper.

Ps kun je een setje ergens lenen. ?
Misschien is een mede forum lid genegen eens bij je langs te komen zodat je het kunt uitproberen.  ?

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

joep

Uitproberen. Ben wel van mening dat het verschil tussen luidsprekerkabels miniem is in tegenstelling tot interlinks. Wel heb ik het idee dat luidsprekerkabels van verschillende materialen echt niet beter hoeven te zijn dan die van slechts één soort materiaal. Zo denk ik ook dat de echte mooie stereo installaties die ik heb kunnen beluisteren niet alleen zaken hebben van één merk maar ook nog komen uit één serie lijn. Had vroeger Krell, Wadia etc. in één set. Ben er nu wel achter gekomen dat de ontwerpers spullen op elkaar afstellen zodat ze ook klankmatig ook goed bij elkaar passen.

JohnWx

oei Cor goes wild  8-)


hoeveel meter heb je nodig misschien heeft iemand nog wat liggen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

 sa8400b op non-actief.

die snap ik niet Cor



heeft ie straf of een ban in je set  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Ik gebruik 6mm Supra Classic. Nog meer laag. :-D  €8,50 p/m van de rol. Kost je de kop niet.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: WimPeu op juli 28, 2011, 11:31:44
Ik gebruik 6mm Supra Classic. Nog meer laag. :-D  €8,50 p/m van de rol. Kost je de kop niet.

en dubbeld 2 x 6mm nog lager  :roll:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep

BI-WIRE 4mm voor het hoog en 6mm voor het laag? of 2,5 voor hoog en 4 voor laag?

Zou dat best wel eens willen uitproberen.

huub1

cornelis. heb nog wel 2 maal 2.40 4 maal 4mm liggen mag je wel lenen kun je wat experemiteren. kun je zelfs 2 maal 8mm maken. kabel is puur koper.
luxman l507u. versterker. plus 308cd  a32 tuner.
acoustic energy AE 1 signature. op de orginele stands.
velodyne dd10 sub.
micro seiki dd 40. platenspeler.

still life

imho moet een LS-kabel de output v/d versterker rechtlijnig & onvervormd aanbieden bij de speakers..
lossless zeg maar: als dat het uitganspunt is kan je best met koper werken

de benodigde diameter hierbij kun je precies gaan berekenen op basis van allerhande elektrische gegevens
& de lengte v/d kabels: dan ga je zien dat er meestal helemaal geen nood is aan kabels van armdikte  :-o

zo zal 0.75/1.5 mm in de meeste gevallen ruimschoots voldoende zijn om een bepaalde set veilig aan te sturen
maar er wordt al eens gewisseld van spullen/gear/amps/speakers & dan verandert het verhaal..

je kan dus stellen dat je met 4mm² safe zit: koop je eenmalig & kun je vanalles mee combineren  :wink:

bi-wire is voor mij onzin: waarom 2 draadjes van 1.5/2.5 als je meteen 1tje kan leggen van 4/6mm² ?

wil je gaan bi-ampen moet je uiteraard wel met dubbele kabels werken..
kun je weerom gaan berekenen of meteen safe spelen

voor de rest, mooi aanbod hier:

Citaat van: huub1 op juli 28, 2011, 12:35:49
cornelis. heb nog wel 2 maal 2.40 4 maal 4mm liggen mag je wel lenen kun je wat experemiteren.

ik gok erop dat je met die 2.5 prima voorzien bent & je geen verschil zal horen met 4 mm²  :-P
alvast benieuwd, keep us posted..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

jrm

Hieronder een plaatje (met dank aan Breem):
Hieronder vind je een grafiek om de benodigde kabeldoorsnede te bepalen



Begin bij de benodigde kabellengte, ga dan recht omhoog tot je op de gewenste weerstand komt. Ga dan naar rechts tot een blauwe snijlijn van de eerstvolgende dikkere kabel.

De lengte hier is die van de kabel; de weerstand is die heen-en-terug.


VANZOMERENG

Onlangs in een duits stereoblad gelezen, waarbij o.l.v. deskundigen,
blinde testen zijn gehouden tussen kabel v/d rol (2x3 mtr.) waarbij gestest is:
0,75 mm2 -  1,50mm2  - 2,50mm2  -  4,00mm2  - 8,00mm2
BRON: STEREO uitgave 2/2011

hierbij kwam naar voren dat veelal de 2,50mm2 of 4,00mm2 als beste werd ervaren.
Verder kwam ook naar voren, dat dikker niet altijd als beter wordt beschouwd.
In sommige sets klonk de 2,50mm2 beter en in andere sets de 4,00mm2
Nog grotere dikte brachten geen vooruitgang of werd zelf als slechter ervaren
(let wel, dit met de geteste lengte in aanmerking genomen)

Nu weet ik niet inhoeverre je dit soort berichten op waarde moet schatten
maar m.i.z. volstaat 2,5mm2.





Cornelis1921

 :no:
Citaat van: jrm op juli 28, 2011, 17:38:04
Hieronder een plaatje (met dank aan Breem):
Hieronder vind je een grafiek om de benodigde kabeldoorsnede te bepalen



Begin bij de benodigde kabellengte, ga dan recht omhoog tot je op de gewenste weerstand komt. Ga dan naar rechts tot een blauwe snijlijn van de eerstvolgende dikkere kabel.

De lengte hier is die van de kabel; de weerstand is die heen-en-terug.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reakties! Ik ga en kan de Breem niet tegenspreken, dus Huub bedankt voor het aanbod, het is mij duidelijk genoeg zo: 2,5mm2 is in mijn set-up O.K. John, ik zal mijn profiel-signature aanpassen. Nogmaals bedankt allemaal, groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *