Is een SACD speler de moeite waard?

Gestart door schieper, juli 20, 2011, 09:56:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

still life

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 25, 2011, 03:48:34
nonono


Mag ik even: ik ben al sinds september 2005 een zeer tevreden 2 kanaals stereo Super-Audio-gebruiker. Multi-channel geen moment gemist (ook te begrotelijk): edoch, beter een goede 2 channel (S.A.).stereo set-up dan een matige multi-channel set-up. Dat zal/kan niemand tegenspreken...

ligt aan de mastering cor, niet zelden is die 2ch-mix idem met de 'gewone' cd

vwb de setup, akkoord: met de opmerking dat je bij goeie HT keuzes hebt..  :wink:


Citaat van: lo op augustus 25, 2011, 14:41:33

Die SA15 zal je normale CD's ook op een hoger plan brengen.

agreed, maar dat zal niet gelegen zijn aan een betere decodering v/d bitstream..
m.i. eerder aan de betere opbouw v/h toestel, gebruikte componenten & kanaalscheiding, etc..
=> dit alles maakt dat je een prima signaal voorziet aan de versterker of VV  pompom
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

lo

Citaat van: still life op augustus 25, 2011, 16:41:51
Citaat van: lo op augustus 25, 2011, 14:41:33

Die SA15 zal je normale CD's ook op een hoger plan brengen.

agreed, maar dat zal niet gelegen zijn aan een betere decodering v/d bitstream..
m.i. eerder aan de betere opbouw v/h toestel, gebruikte componenten & kanaalscheiding, etc..
=> dit alles maakt dat je een prima signaal voorziet aan de versterker of VV  pompom

Klop dat bedoel ik
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

211

#32
De SACD Drager :

Elk kanaal op de SACD biedt een frequentiebereik van 100 kHz en een dynamisch bereik van 120 dB.
Een cd heeft een frequentiebereik van 20 kHz en een dynamisch bereik van 96 dB.

SACD schijfjes kunnen tot zes keer de hoeveelheid informatie bevatten van gewone cd's.
Het Super Audio CD formaat is verkrijgbaar in drie verschillende variaties.
- De enkellaags en tweelaags SACD schijven bevatten resp. een of twee high density (HD) lagen.
- Een derde versie, de hybride SACD, beschikt over twee lagen: naast een stereosignaal van hoge kwaliteit, wordt er ook een multikanaalssignaal op de SACD geplaatst.

Een SACD is dus "een betere" drager, met meer potentie

Of dat ook benut wordt is natuurlijk helemaal afhankelijk van de opname, de master, de mix, etc, etc...
Ik heb hele mooie- maar ook hele beroerde opnames op SACD

De SACD Speler :
Tja, "kwaliteit" zal verschillen per prijs, merk, type,....

M.vr.gr. Ralf

Zolang je maar geniet....

JohnWx

Citaat van: 211 op augustus 25, 2011, 17:00:47
De SACD Drager :

Elk kanaal op de SACD biedt een frequentiebereik van 100 kHz en een dynamisch bereik van 120 dB.
Een cd heeft een frequentiebereik van 20 kHz en een dynamisch bereik van 96 dB.

SACD schijfjes kunnen tot zes keer de hoeveelheid informatie bevatten van gewone cd's.
Het Super Audio CD formaat is verkrijgbaar in drie verschillende variaties.
- De enkellaags en tweelaags SACD schijven bevatten resp. een of twee high density (HD) lagen.
- Een derde versie, de hybride SACD, beschikt over twee lagen: naast een stereosignaal van hoge kwaliteit, wordt er ook een multikanaalssignaal op de SACD geplaatst.

Een SACD is dus "een betere" drager, met meer potentie

Of dat ook benut wordt is natuurlijk helemaal afhankelijk van de opname, de master, de mix, etc, etc...
Ik heb hele mooie- maar ook hele beroerde opnames op SACD

De SACD Speler :
Tja, "kwaliteit" zal verschillen per prijs, merk, type,....

M.vr.gr. Ralf

horen we dat 100 khz ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

211

Citaat van: John Wx op augustus 25, 2011, 17:46:45
horen we dat 100 khz ?

neen, natuurlijk niet... maar die discussie ga ik niet aan....
Zolang je maar geniet....

cpunter

Citaat van: 211 op augustus 25, 2011, 17:49:20
Citaat van: John Wx op augustus 25, 2011, 17:46:45
horen we dat 100 khz ?

neen, natuurlijk niet... maar die discussie ga ik niet aan....

m.i. is het niet zozeer het extreme freqentiebereik dat sacd laat klinken zoals het klinkt, maar het feit dat het "bitstream" is, een totaal andere manier van muziek in data omzetten dan PCM. Ik zie er wel wat in maar baal als een stekker dat het commercieel mislukt is. Hadden ze het maar 10 jaar eerder uitgebracht.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

of 10 jaar later!

nu dat MP3 niet meer nodig is, is er meer kans voor andere, lees betere formats, dan red book CD. Datgene wat ik zo mooi vind aan vinyl, DSD en 24b/96khz is dat extra lucht, bredere soundstage en de afwezigheid van digeritis. Giga bestanden zijn nu al geen issue meer door grote HD/NAS en de brede bandbreedte van internet. Of je koopt een LP.

Jammer dat SACD nu niet opgepakt wordt door de big record companies. Het wordt pas een hit als de niewste lady gaga in hirgh rez of sacd uitkomt. Oh wacht nee, hij is ook op vinyl uit :)

voor meer resolutie -> go analogue
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden


Gentleman

vraag ook bij een andere topic gesteld, maar hier meer op zijn plaats

Heb nu de sa15s1. Dus op zoek naar sacd's. Maar de opmerking multichannel schrikt mij af. Sacd heeft toch wel enige toegevoegde waarde in een 2.0 opstelling?
na alle eerdere reacties denk ik van wel.

cz79

Natuurlijk afhankelijk vand e opname maar als je een goede opname/sacd hebt dan kan dat zeker een verschil (positief) uitmaken t.o.v. de ' normale'  cd.

lo

 :yes:

En er zijn multichannel SACD's die ook gewoon in stereo weergeven en normale stereo SACD's
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Gentleman

fijn. dan zet ik mijn zoektocht door.

TurboMarco

Om even een ouwe koe uit de sloot te trekken ,een SACD is naar mijn mening evenveel waardeloos als een ander achterhaald medium zoals de tegenhanger DVD-A .
Beiden zijn immers op technisch vlak ondergeschikt aan bijvoorbeeld BD ,de bandbreedte van BD overtreft in ruime mate die van SACD en DVD-A en daarnaast zijn vrijwel alle BD spelers voorzien van de mogelijkheid om te streamen en ook de mogelijkheid om films in 3D te bekijken .
Het aanbod van SACD evenals die van DVD-A is om te huilen ,de aanschafprijs even buiten beschouwing gelaten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: Marco op april 16, 2013, 01:38:06
Om even een ouwe koe uit de sloot te trekken ,een SACD is naar mijn mening evenveel waardeloos als een ander achterhaald medium zoals de tegenhanger DVD-A .
Beiden zijn immers op technisch vlak ondergeschikt aan bijvoorbeeld BD ,de bandbreedte van BD overtreft in ruime mate die van SACD en DVD-A en daarnaast zijn vrijwel alle BD spelers voorzien van de mogelijkheid om te streamen en ook de mogelijkheid om films in 3D te bekijken .
Het aanbod van SACD evenals die van DVD-A is om te huilen ,de aanschafprijs even buiten beschouwing gelaten .
wat zijn de verschillen in bandbreedte tussen SACD en BD ?
Cd is +-20 tot 20.000khz  dat weet ik wel , ook onder 20hz geeft een cd gewoon weer ..