2216 match bij boxen en wensen?

Gestart door Jantien, juni 19, 2011, 21:39:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jantien

Citaat van: Mexicaanse Hond op juni 30, 2011, 21:11:11
Citaat van: jwx op juni 30, 2011, 21:10:14
Citaat van: Mexicaanse Hond op juni 30, 2011, 21:06:25
Als je niet zo hard speelt, dan heb je niet zoveel vermogensreserve nodig.
Is ook afhankelijk van hoe gevoelig je luidsprekers zijn.
Maar als het een beetje gevoelige luidsprekers zijn heb je aan 2 x 16 Watt bij 8 Ohm genoeg.

ben je hier nu  :-D
Ben je me nu aan het stalken?  :-P

Hah, een onverwachte wending ;)

Maar ehh. Ik heb (hou je vast) Hi-Lo Wormerveer boxen.
Niks over kunnen vinden op het net, maar ik vind ze fijn.

Mexicaanse Hond

Nou ja, ze hebben in ieder geval minimaal 30 Watt RMS nodig volgens de makers.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

bas focal marantz

Citaat van: Mexicaanse Hond op juni 30, 2011, 22:21:19
Nou ja, ze hebben in ieder geval minimaal 30 Watt RMS nodig volgens de makers.
Sorry mexicaanse hond maar wat je zegt is echt onzin .
Opschriften op speakers is maar een suggestieve indicatie.
Die minimale waarden helemaal , als je zacht luisterd stuurt je versterker nog niet eens een watt uit.
Bv een speaker met 85db rendement speelt met 1 watt 85db , een verviervoudiging aan watt is nodig voor het dubbele aan decibelen = dan +6 db  ,  je komt dan op 91db en dat is al goed te horen.
Dus een minimale waarde is compleet onzin.
De marantz 2216 zou kunnen als je niet luid luisterd en zal luisteren,  techno etc wordt ook moeilijker omdat je pieken in het laag hebt wat de versterker niet altijd kan leveren.

Buizen liefhebbers met name de 300b liefhebbers prevereren vaak de eerste watt van hun versterker als ideaal , dan zouden ze nooit een speaker kunnen gebruiken vanwege die opschrift ?

Om nog verder te gaan is het wel zo dat ( sub )woofers een rms waarde hebben , is die hoog dan komt die   ( sub ) woofer pas met details als je er wat meer watts instopt , die RMS waarde is namelijk een soort weerstand die overwonnen moet worden.

Men zou dus kunnen suggereren dat die speaker minimaal 30Watt nodig heeft om echt lekker te spelen , maar dan moet je altijd luid luisteren wil die speaker lekker klinken , maar dat doen we dus niet altijd luid luisteren.

Dus mijn advies luisteren met je luidspreker op laag volume , klinkt dat goed , ben je er tevrede dan is een marantz 2216 geschikt .
16 watt = ? aan db  , + 6db = 64watt nodig
16 watt = ? aan db  , + 10db = 160watt nodig
Marantz 2216  = 16 watt  marantz 2270 = +6DB
Marantz 2216  = 16 watt  marantz 2385 = +10db

Ik hoop dat men het een beetje snapt .
gr Bas

Mexicaanse Hond

Nou nou, complete onzin nog wel.  :roll:
Het is niet meer en niet minder dan een indicatie dat het niet supergevoelige luidsprekers zijn.

Natuurlijk kun je ook met een paar Watt gaan spelen, maar dan komt de versterker tekort bij die ene uithaal van de sopraan, want die kost veel meer vermogen dan op laag niveau popmuziek zonder dynamiek spelen.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op juli 01, 2011, 13:32:24
Citaat van: Mexicaanse Hond op juni 30, 2011, 22:21:19
Nou ja, ze hebben in ieder geval minimaal 30 Watt RMS nodig volgens de makers.
Sorry mexicaanse hond maar wat je zegt is echt onzin .
Opschriften op speakers is maar een suggestieve indicatie.
Die minimale waarden helemaal , als je zacht luisterd stuurt je versterker nog niet eens een watt uit.
Bv een speaker met 85db rendement speelt met 1 watt 85db , een verviervoudiging aan watt is nodig voor het dubbele aan decibelen = dan +6 db  ,  je komt dan op 91db en dat is al goed te horen.
Dus een minimale waarde is compleet onzin.
De marantz 2216 zou kunnen als je niet luid luisterd en zal luisteren,  techno etc wordt ook moeilijker omdat je pieken in het laag hebt wat de versterker niet altijd kan leveren.

Buizen liefhebbers met name de 300b liefhebbers prevereren vaak de eerste watt van hun versterker als ideaal , dan zouden ze nooit een speaker kunnen gebruiken vanwege die opschrift ?

Om nog verder te gaan is het wel zo dat ( sub )woofers een rms waarde hebben , is die hoog dan komt die   ( sub ) woofer pas met details als je er wat meer watts instopt , die RMS waarde is namelijk een soort weerstand die overwonnen moet worden.

Men zou dus kunnen suggereren dat die speaker minimaal 30Watt nodig heeft om echt lekker te spelen , maar dan moet je altijd luid luisteren wil die speaker lekker klinken , maar dat doen we dus niet altijd luid luisteren.

Dus mijn advies luisteren met je luidspreker op laag volume , klinkt dat goed , ben je er tevrede dan is een marantz 2216 geschikt .
16 watt = ? aan db  , + 6db = 64watt nodig
16 watt = ? aan db  , + 10db = 160watt nodig
Marantz 2216  = 16 watt  marantz 2270 = +6DB
Marantz 2216  = 16 watt  marantz 2385 = +10db

Ik hoop dat men het een beetje snapt .
gr Bas


Als je goed leest Bas zegt Mexicaanse hond het niet maar de makers van de speaker.


Alleen dat luisteren op laag volume die logica snap ik niet  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: Mexicaanse Hond op juli 01, 2011, 13:45:17
Nou nou, complete onzin nog wel.  :roll:
Het is niet meer en niet minder dan een indicatie dat het niet supergevoelige luidsprekers zijn.

Natuurlijk kun je ook met een paar Watt gaan spelen, maar dan komt de versterker tekort bij die ene uithaal van de sopraan, want die kost veel meer vermogen dan op laag niveau popmuziek zonder dynamiek spelen.
Oke , gaf je daarmee niet aan dat die speaker 30watt nodig heeft ,want  zo vatte ik het dus wel op.
Je mag dan die eerste zin van mij als niet geschreven beschouwen .
Al blijfd het wel onzin die minimalen waarde die ze opplakken , want minimaal 30watt is echt te veel van het goede vindt ik .
dat wil niet zeggen dat die speaker slecht is , ik heb die nooit gehoort , al had ik hem gehoort blijft het nog mijn mening , en of die nou telt.

JohnWx

Weet jij een mooi speakertje Bas Focal MR waarnaar gezocht kan worden voor de topic starter zo te lezen heb je vaker met het bijltje gehakt bij deze receivers


John
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Ach een maat van me heeft een oude buizen B&O receiver met een paartje Quad ESL 55 zou in principe niet kunnen volgens de kenners maar het gaat perfect
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: bas focal marantz op juli 01, 2011, 14:15:38
Citaat van: Mexicaanse Hond op juli 01, 2011, 13:45:17
Nou nou, complete onzin nog wel.  :roll:
Het is niet meer en niet minder dan een indicatie dat het niet supergevoelige luidsprekers zijn.

Natuurlijk kun je ook met een paar Watt gaan spelen, maar dan komt de versterker tekort bij die ene uithaal van de sopraan, want die kost veel meer vermogen dan op laag niveau popmuziek zonder dynamiek spelen.
Oke , gaf je daarmee niet aan dat die speaker 30watt nodig heeft ,want  zo vatte ik het dus wel op.
Je mag dan die eerste zin van mij als niet geschreven beschouwen .
Al blijfd het wel onzin die minimalen waarde die ze opplakken , want minimaal 30watt is echt te veel van het goede vindt ik .
dat wil niet zeggen dat die speaker slecht is , ik heb die nooit gehoort , al had ik hem gehoort blijft het nog mijn mening , en of die nou telt.
Invuloefeningen zijn erg populair, maar navragen bij de ander werkt gewoon beter.
Wat mij betreft zand erover.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

bas focal marantz

Citaat van: jwx op juli 01, 2011, 14:16:45
Weet jij een mooi speakertje Bas Focal MR waarnaar gezocht kan worden voor de topic starter zo te lezen heb je vaker met het bijltje gehakt bij deze receivers


John
Nou dat valt wel mee.
Ik heb mijn 2226 aan 3 soorten speakers gehad + een 2226 van een vriend op zijn speakers.

Ik heb diverse configuraties erop gehad.
Ik ben zeer tevrede  met de 2226 , die met de 4270 nu tijdelijk in de kast staan.
ik kan geen uitkomst bieden  welke speaker wel of niet als het gaat om geluidweergaven.
Dat is echt een kwestie van smaak .
Het is meer zijn uitgangs vermogen die beperkt is maar geen probleem hoeft te zijn met juiste speakers of als je niet luid wil spelen , ook zou ik niet snel een speaker aansluiten die onder de 3,5ohm komt om de reciever niet te zwaar te belasten.



Maurice

Er moet vrij veel kunnen met deze versterker. Ik heb zelf een 2215B staan, die ik op seniore philips luidsprekers had (staan beiden nu op zolder te verstoffen).
De philipsen zij niet moeilijk aan te sturen en vergen weinig vermogen om te gaan zingen.

Als je kijkt naar luidsprekers met een hoger rendement en een vrij lineaire 8 ohm impedantie, dan moet er vrij veel kunnen. Denk bijvoorbeeld aan Klipsch.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude