2216 match bij boxen en wensen?

Gestart door Jantien, juni 19, 2011, 21:39:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jantien

Goedendag,

Onlangs is mijn Marantz receiver Sr 430 er mee opgehouden. Ik geloof niet dat het een top model was, maar ik was er erg blij mee. Ik heb een nieuwere Marantz, en een oude Bose receiver geprobeerd, maar niks kwam in de buurt. Het klonk allebei erg grof vergeleken met mijn oude receiver.

Na wat uren op internet zoeken ben ik bij een vintage marantz gekomen om hun kwaliteit en uiterlijk. Om mee te beginnen zit ik aan de 2216 te denken. Ik heb geen grote woonkamer, en hoef ook niet heel erg luid mijn muziek aan te hebben. Mijn vorige receiver zat altijd op minder dan 40% van zijn volume. Is in dat geval de 2216 geschikt?
Ik weet ook niet of de 2216 goed met mijn boxen gaat. Daar staat achterop: aanbevolen versterker 30-100 watt RMS.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de 2216 er wel erg fraai uit vind zien van alle 22xx receivers, dus ik hoop dat hij ook aan de rest van mijn wensen voldoet.

Tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een vintage marantz zijn meer dan welkom.

Dank!
Jantien

pietjepc

Hoi,

Denk dat ie wel krachtig genoeg is. Heb zelf een in het hok staan(30m2) met een paar B&W dm14's.
Als ik hem half open zou draaien kan ik het hok wel uitgaan. :-D
Moet wel zeggen dat ik er verder niet zo heel veel verstand van heb, maar de anderen over het algemeen wel :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

JohnWx

ik denk het niet het is 2x 16 Watt de Marantz de eerste 2 cijfers zijn de serie 22xx de laatste 2 het aantal watt, 2 x 16 watt niet zo heel veel dus

hoever je een volumeknop kan zetten zegt niks over hoe en wat hij aan stroom moet leveren


probeer het zou ik zeggen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Jantien

Kan het kwaad voor mijn boxen? Als dat niet zo is, vind ik proberen zeker de moeite waard. Boxen geerfd en ze klinken fantastisch, dus zolang zij nog willen, wil ik ze ook.

JohnWx

Citaat van: Jantien op juni 19, 2011, 22:46:06
Kan het kwaad voor mijn boxen? Als dat niet zo is, vind ik proberen zeker de moeite waard. Boxen geerfd en ze klinken fantastisch, dus zolang zij nog willen, wil ik ze ook.

probeer het maar zou eerder naar wat anders gaan kijken met wat meer vermogen


je kan contact opnemen met HAL die is hier "de" kenner / reperateur / restaurateur van de oudere Marantzen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pietjepc

Citaat van: jwx op juni 19, 2011, 22:52:36
probeer het maar zou eerder naar wat anders gaan kijken met wat meer vermogen

Omdat je anders niet het maximale uit je speakers haalt, toch? redface
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

JohnWx

Citaat van: pietjepc op juni 19, 2011, 23:04:57
Citaat van: jwx op juni 19, 2011, 22:52:36
probeer het maar zou eerder naar wat anders gaan kijken met wat meer vermogen

Omdat je anders niet het maximale uit je speakers haalt, toch? redface

Nou je kan het ook andersom zien kip en ei verhaal

Deze receiver heeft liever een speaker waarvan de woofer wat minder weerstand heeft dus minder vermogen (Watt)

En de speaker wat meer vermogen om los te komen om het zo maar te zeggen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Jantien

Citaat van: jwx op juni 20, 2011, 09:04:40
Nou je kan het ook andersom zien kip en ei verhaal

Deze receiver heeft liever een speaker waarvan de woofer wat minder weerstand heeft dus minder vermogen (Watt)

En de speaker wat meer vermogen om los te komen om het zo maar te zeggen

Ah, dat word er dus bedoeld met 'een moeilijkere speaker'

Het word steeds duidelijker, dank.

Ben nu aan het zoeken naar een model met tussen de 30 en 40 Watt vermogen uit de 22xx serie. Dat ligt dicht bij het vermogen van mijn vorige receiver en die beviel goed. Bovendien voldoet het aan de minimum eisen van mijn speakers. En mooi zijn ze eigenlijk toch allemaal.

Ik ben op Ebay aan het kijken, er zit verschil zit tussen het Amerikaanse en Europese model door de voltage en stekker. Ik neem aan dat dat niet eenvoudig te switchen is?

JohnWx

Citaat van: Jantien op juni 21, 2011, 10:25:30
Ah, dat word er dus bedoeld met 'een moeilijkere speaker'

Het word steeds duidelijker, dank.

Ben nu aan het zoeken naar een model met tussen de 30 en 40 Watt vermogen uit de 22xx serie. Dat ligt dicht bij het vermogen van mijn vorige receiver en die beviel goed. Bovendien voldoet het aan de minimum eisen van mijn speakers. En mooi zijn ze eigenlijk toch allemaal.

Ik ben op Ebay aan het kijken, er zit verschil zit tussen het Amerikaanse en Europese model door de voltage en stekker. Ik neem aan dat dat niet eenvoudig te switchen is?

Stekker is geen probleem

Maar volgens mij uit de tijd waar jij een receiver van wil was het vaak schakelbbar achter op
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

http://link.marktplaats.nl/460065383

Niet goedkoop, maar wel door Jon de Regt (HAL9000 hier op het forum) geheel gereviseerd en heeft wat meer vermogen.
Bedenk dat als je twee keer zo hard wil spelen, je vier keer zoveel vermogen nodig hebt.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Jantien

Ja, gezien. Dank. Dat ziet er goed uit.
Als je meer vermogen hebt. Klinkt dat dan anders als je je muziek  'zacht' afspeeld in vergelijk met hetzelfde zachte geluidsniveau bij een receiver met minder vermogen. Blaast hij dan, of is er geen verschil?

Alvast dank voor alle reakties trouwens.
Leuke bezigheid een nieuwe receiver kopen!

Mexicaanse Hond

Als je niet zo hard speelt, dan heb je niet zoveel vermogensreserve nodig.
Is ook afhankelijk van hoe gevoelig je luidsprekers zijn.
Maar als het een beetje gevoelige luidsprekers zijn heb je aan 2 x 16 Watt bij 8 Ohm genoeg.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Mexicaanse Hond

Herstel: ik zie dat je luidsprekers minimaal 30 Watt RMS nodig hebben. Zou je het merk en type van de luidsprekers willen vermelden?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: Mexicaanse Hond op juni 30, 2011, 21:06:25
Als je niet zo hard speelt, dan heb je niet zoveel vermogensreserve nodig.
Is ook afhankelijk van hoe gevoelig je luidsprekers zijn.
Maar als het een beetje gevoelige luidsprekers zijn heb je aan 2 x 16 Watt bij 8 Ohm genoeg.

ben je hier nu  :-D

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op juni 30, 2011, 21:10:14
Citaat van: Mexicaanse Hond op juni 30, 2011, 21:06:25
Als je niet zo hard speelt, dan heb je niet zoveel vermogensreserve nodig.
Is ook afhankelijk van hoe gevoelig je luidsprekers zijn.
Maar als het een beetje gevoelige luidsprekers zijn heb je aan 2 x 16 Watt bij 8 Ohm genoeg.

ben je hier nu  :-D
Ben je me nu aan het stalken?  :-P
Goed stel oren, goed stel luidsprekers