Interconnect shoot-out

Gestart door Zoldar, maart 09, 2011, 18:16:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Ik wilde al een tijdje de Graaf GM50 gebalanceerd aansluiten op de Moon 300d DAC.

De DAC heb ik gebalanceerd op bezoek gehad en dat beviel erg goed (a en b gedaan met singel ended en xlr uitgangen).

Heb dit weekend een reeks kabels op bezoek gehad om dit op te lossen. Ik zie het nut van een fatsoenlijke IC wel in, maar kreeg ook wat kabels mee naar huis waarbij ik grote vraagtekens zet bij de kosten.

oelbach kabeltje van 35 euri als reality check
VdHull the wave 130 euro
Nordost blue heaven 260  euro
Nordost Heimdall 500 euro
VdHull The Rock 450 euro
Hi-fi studio zwaard eigen merk rond de 300 euro

The proof of the pudding is in the eating dus luisteren maar   :yes:

Er is voor mij geen slechte of ultieme kabel uitgekomen. Meer een kwestie van karakter. Dat en ik ben geen hifi expert en vindt sommige zaken moeilijk om te duiden. So here goes:

Nordost blue heaven
de Nordost's vielen aanvankelijk op door hun frisse weergave, mooi open en detail rijk in hoog en midden. De blue heaven in het bijzonder. Laten je echt dingen horen die ik niet eerder had gehoord en heffen het wat laid back karakter van de Moon 300d volledig op (een van mijn doelstellingen). Mooie kernachtige bass. Maar helaas ook naar mijn gevoel te weinig lage bas waardoor het geheel naar 'dun' gaat klinken. Hier had met name de blue heaven last van.

Van den hul the Wave
Gebruikte ik al wat langer en als referentie gebruikt. Minder detail in hoog dan de de Nordosts. Maar wel goed uitgebalanceerd. Is redelijk up front maar niet zoals blue heaven. Das echt een felk rakkertje die wel leven in de brouwerij van een ingedut systeem kan wekken. The wave heeft op een lager niveau dan de duurdere kabels een mooi open geluid, ietwat congestie in het hoog en een aardige bass.

Heimdall
Klinkt letterlijk als het volwassen broer van de blue heaven. Mooi open hoog. Best up front maar niet zo 'in your face hoog' als de blue heaven. Meer rust in het geluidsbeeld. Heel mooi, smooth welhaast. Echter hier ook een neiging naar ietwat dunne weergave tov van the Rock en hifi zwaard kabel. Ik moet zeggen dat ik tijdens de tests ook wat rock gespeeld heb dat de neiging heeft digitaal en dun te klinken (marillion remasters, pink floyd). Drums en dynamiek zijn  in orde maar iets minder dan de blue heaven die ook hier feller in is.

Hifi Zwaard kabel

Dit is een eigen fabrikaat van hifi zwaard. Neutrik connectors, geen idee wat voor materiaal. Maat het doet wonderen met muziek op dit prijsniveau.
Dit is een kabel die je langzaam de muziek in laat komen. Mooi zijdezacht hoog met veel detail. Het midden heeft een vloeibare kwaliteit waardoor details pas later in de opname opvallen. Het laag is lekker vol en kan ook rake klappen uitdelen kwa dynamiek. Totaalbeeld is heel mooi vloeiend, vol en iets laid back tov nordost. Zonder echt qua details in te leveren. Hij laat je gewoon andere details horen dan bijvoorbeeld vdh the Rock.

van den Hul Rock Hybrid (3T)
nieuwe kabel met 3T techniek. Dit zou voor true transmission t.....nou ja ik weet het ook niet. Waar ik aanvankelijk ,af en toe, open mond momenten had met de Heimdall en blue heaven (wat was DAT in deze grijsgedraaide opname?) had ik deze momenten eigenlijk veel vaker met the rock. Veel detail in het hoog, up front ook, het midden is bizar  :-o . Als je denkt heel wat gehoord te hebben met buizen komen nu alle koortjes in de muziek echt uit elkaar. Dit zou allemaal een mooi recept zijn voor een schreeuwerige kabel. Ware het niet dat het laag zowel dynamisch (drumsolo's!) als vol als detailrijk is. De balans op mijn set slaat zeker door naar up front vanwege het nadrukkelijk aanwezige midden. Ik heb het langst zitten zitten a-en-b'en met de Hifi zwaard kabel die een wat ander plaatje neerzet. The Rock verbaast met mooie cymbals (iets zwaarder aangezet dan Heimdal die ze wat smoother aanzet)  en zuivere stemmen. Mooi plaatsing in het stereobeeld.

Uiteindelijk is het the Rock geworden. De tests zijn gedaan met singel ended RCA's  en ik bestel XLR versie van de kabel. De Graaf en Moon zijn gemaakt voor balanced operation en uit eerdere tests gaat de klankbalans dan iets naar het softer toe in ruil voor nog meer detail en plaatsing.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

lo

Mooie review geschreven. Leest lekker weg  pompom
Geniet van je kabels.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

oelbach kabeltje van 35 euri als reality check

Deze is leuk   :yes:


Leuk om te lezen je shoot out


John
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mars

oi,

mooi en lekker om te lezen vergelijk :yes:....thanks!!
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

renes59

Dit leest inderdaad wel lekker weg. Ben wel verbaast over de verschillen die Zoldar hoort maar het is zijn test en hij heeft voor zichzelf de goede keus gemaakt.
Genieten maar.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Mooie review, prettig leesbaar :yes:.


Sander.

pietjepc

errrug interessant om je bevindingen van de verschillende kabels te lezen :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Zoldar

#7
Citaat van: jwx op maart 09, 2011, 18:58:46
oelbach kabeltje van 35 euri als reality check

Deze is leuk   :yes:


Leuk om te lezen je shoot out


John

thanx! Je moet wel een referentie hebben om jezelf niet voor de gek te houden. Zeker met dit soort bedragen.  :?
Ik heb in het begin de Heimdall in de tas gelaten, veel te duur voor een stuk snoer. De van den Hul kreeg ik ongevraagd mee. "probeer dit ook eens". Ik heb heel selectief geluisterd toen de beste man de prijs liet horen. Ik zuchte en schudde mijn hoofd en dacht. Whatever, geef maar mee, joker. The Joke was on me, alas.  clown1

De verschillen waren gewoon duidelijk hoorbaar, zonder zielenknijpend, eindeloos a en b en todat je niet meer weet wat er ook alweer achter de graaf hangt. Nee gewoon muziekje aan, boekje lezen en dan opeens oppkijken...WTF? En dan pas serieus gaan zitten A en B 'en. Het meeste uiteindelijk tussen de hifi zwaard  (vanaf 250 euri voor 50cm) en de Rock. Bass afectionado's moeten dit toch eens horen. dit viel het eerste op tov de Wave. What the heck? Waar was die laatste octaaf al die tijd? Kwam dat al die tijd al uit de DAC?
Ander factor is toch de Triangle's icm de Graaf. Die laten alles behoorlijk duidelijk door. Het hoog en midden ligt er dik bovenop bij deze monitors met titanium hoorn tweeters. Zonder sub zou ik ze aan niemand aanraden.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cheese

inderdaad erg leuk om te lezen...

gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Whisper.nl

Mooi verhaal hoor.

Leuk hoor zo'n luister cessie met diverse ls snoeren.

En blijven genieten van de set met je nieuwe aanwinst.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

jowa

#10
Goed verhaal, zeker met die reality check cable, heel verstandig  :-)

Ik herken je waarnemingen v.w.b. de Heimdall, deze heb ik vanwege die smoothnes aangesloten op het hoog en een set Frey op het laag voor de extra druk. Kabels allemaal via eBay, nieuw is mij te prijzig.

Heel veel luisterplezier met deze mooie set  pompom.

still life

Citeeroelbach kabeltje van 35 euri als reality check

leuk idd, ik heb er zo eentje tss mijn amps zitten
het is de beste & meteen ook duurste IC in mijn bezit  :angel: de blue ice of zo..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

#12
Andere set, andere setting, zelfde kabel uitdaging. Maatje van me had na een luister sessie het buizenvirus opgelopen.

Set
Advance Acoustics MCD-204 - cd-speler. Advanced watte :schater: ? ho wacht. voordat je gaat lachen check de inhoud beneden. 700 euri, buizen, 24/96hz en gebouwd als een marantz. Klint gewoon heel aardig.

Yamaha AV-geen-idee als voorversterker

Audio Research VS60 - wat moet hier aan toevoegen?

Triangle Genese Quartet plus BK XXLS400DF sub

IC voor tussen CD en voorversterker. Voor hem was het doel iets meer warmte en bass te krijgen. Budget niet te gek doen. rond 100 euri is genoeg voor zo'n stuk kabel.

Standaart IC - type dropveter
Zat er nu tussen. Na de sub te hebben ingeregeld (niet overheersend). Wat scherpte en onrust in het hoog. Wat leegte in mid-bass, daar waar de basdrum zit bij rock. Je zit op het puntje van je stoel. Maar niet om de goede redennen. The magic was not hapening. En dat wil je wel met zó'n geweldige versterker/speaker combo.

onbekend merk
Ik heb deze kabel ook. Kan ff niet vinden wat voor merk. Maar zowel de doos als de kabel zelf lijken, op de badges na, als twee druppels water op onderstaande IC.

Punt is dat ik deze kabel tot in kinderachtige details heb vergeleken met de veel duurdere vdh the Wave. Er zit niets tussen. Op een heel iets pietsje meer hoog? geen idee of dit meer aanzetten of congestie is van de Wave. Meteen gekocht aangezien ik een extra kabel nodig had voor de hoofdtelefoonversterker.
Tussen de AR VS60 en de AA 204 bracht dit wat meer rust en minder vervorming in het hoog. De bass en warmte was er echter nog niet. Close, but no cigar. Jammer ook aangezien dit binnen zijn budget viel.

Qables Silver cab

Deze had ik zelf nog liggen. Volgens fabrikant 99,9999999999% zilver. Ik ervaar het als een hoog filter. Het haalt alle scherpte weg, en een hoop detail, terwijl u wacht. Dit was ook in de bovenstaande set te veel van het goede. Voor de rest prima kabel (laag, plaatsing) maar alleen als de rest te veel schreeuwd.

Hi-fi Zwaard IC

Deze had ik nog te leen. Zie plaatje eerte post. Prijs die eerder naar 300 gaat. Ruim in krank-jorem gebied.
Als grap ertussen gestopt en we zaten allebij met open mond te luistren. Hoofdschuddend. Bloody hell. Het viel op zijn plek. De grain, piekerigheid in het hoog was weg. Ervoor in de plaats, veel detail, veel meer inzicht, zonder soft of gedempt te worden. Lucht of weet ik hoe het journaile dit beschrijft. Het was er tussen de instrumenten.
En het laag had eindelijk het fundament gekregen en warmte waardoor je lekker onderuit kon zakken en genieten van de muziek. Nu keek je op als je iets hoorde dat je nog nooit opgevallen was. En die momenten waren talrijk.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Mexicaanse Hond

Leuke review weer, Zoldar!
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Audiotic

Citaat van: Zoldar op maart 23, 2011, 12:33:04
...
onbekend merk
Ik heb deze kabel ook. Kan ff niet vinden wat voor merk. Maar zowel de doos als de kabel zelf lijken, op de badges na, als twee druppels water op onderstaande IC.

Punt is dat ...


Dat zijn W&M's, duits, ook in NL te koop bijv. http://www.jouwhifi.com/c-1000697/w-m-weber-maurer/
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek