Recensie Sony SS-X90ed

Gestart door audiof. zonder budget, februari 02, 2011, 15:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Ik had al een review geplaatst op een andere site over deze speakers, wel leuk om dit ook met jullie te delen.

Ik heb deze luidsprekers inmiddels al een tijdje. Vond het verbazingwekkend dat er niet echt een fatsoenlijke review van te vinden was.

Ik stuur de SS-X90ed aan met een Sony AVD-S50 receiver (5x100 watt rms), welke in de praktijk een prima combi blijken te zijn, welke deze speakers prima weten te controleren en over voldoende vermogen beschikken om tijdens HT-sessies het geheel goed en vooral dynamische te laten klinken. Ook op mijn oude ,ge-upgrade,Marantz PM-80MkII weten deze Sony's te overtuigen.

Ter vergelijking heb ik een A/B test gedaan met de volgende speakers; Hageman Collectie Moss 1 (by Audiolab, met gemodificeerd filter, af-fabriek) en de floating Synthese 2 en moet zeggen dat de Sony's het op alle fronten winnen. Ik verbaasde me vooral over het gulle geluid dat een goede ruimtelijke weergave koppelt aan een precieze plaatsing. Individuele instrumenten zijn daardoor goed te localiseren in het geluidsbeeld.
Ook op een bescheiden volume weet de SS-X90ed te overtuigen met een goed hoorbare bas, voldoende detail, maar vooral een geluid dat niet geknepen of dun gaat klinken. Juist bij muziek op achtergrondniveau vallen veel luidsprekers door de mand vanwege een gebrek aan bandbreedte od dunne klank.

Initieel viel mij het weergeven van SACD (Diana Krall, the look of love) tegen, ik denk omdat ik er waarschijnlijk veel meer van verwachtte. Pas na een tijdje te luisteren kwam ik nuances tegen welke ik eerder op voornoemde speakers niet hoorde. Ook niet na een A/B vergelijking te doen.

De ED-tweeter koppelt acoustisch op een hele prettige manier met de kevlar mid-speaker en lijken klankmatig bijna uit een geheel te bestaan, zonder daarbij afbreuk te doen aan definitie. De helderheid waarmee stemmen worden weergegeven ervaar ik als bijzonder prettig. Voor sommige mensen kan dit wat gewenning vragen.

De bassen zijn strak en vol zonder direct te gaan overheersen of boemerig te worden (zowel bij hoge als lage geluidsnivo's). Sony heeft echt werk van de kasten gemaakt en de stijfheid hiervan draagt hier zeker positief aan bij.

Overgangen van laag en laag-mid naar midden en van midden naar hoog zijn volkomen naadloos. Instrumenten en stemmen bestaan uit echt één stuk in de ruimte. Daarbij staat de plaatsing als een huis, en komen dynamische overgangen volstrekt moeiteloos en schijnbaar vanuit het niets.


Mijn conclusie:
Ondanks dat Sony, in generale zin, wordt verguisd of bijna gestigmatiseerd door echte high-end audiofielen hebben ze hier werkelijk een stelletje "pareltjes" afgeleverd, niet alleen qua geluid maar ook qua vormgeving.

Het feit dat er zo ruimtelijk wordt weergegeven en mij het gevoel geeft dat ik er echt bij ben en het vermogen om zelfs als wat oudere muziek weer tot leven te wekken, hebben mij weten te overtuigen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Mexicaanse Hond

Leuke recensie! Sony heeft wel degelijk mooi speakers gemaakt.
Er viel mie iets op wat ik wel vaker tegenkom in recensies van luidsprekers, nl. dat ze ook nog 'vol' klinken op een laag volume. Volgens mij 'hoort' dat helemaal niet zo te zijn. Alleen met loudness aan of met een equalizer. Je gehoor is op lage volumes gewoon minder gevoelig voor hoge en lage tonen, dus als je de muziek zachter zet en je doet niets aan toonregeling dan hoort het gewoon iets kaler te klinken.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

WimPeu

Mooi omschreven. notworthy

In huize Peu wordt Sont iig niet verguisd. Sony maakt gewoon prima spullen en is op een veel breder gebied actief dan bv Marantz. Letterlijk van kinder hifi (heel slim maar dat even terzijde) tot high-end (wat dat ook moge zijn) . De ES serie is helemaal top.  notworthy
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx


Op marktplaats staat een top monitor van ze uit de ES lijn meneer vraagt 50 euro

de SS-B3es
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

audiof. zonder budget

Citaat van: jwx op februari 04, 2011, 10:29:59
Op marktplaats staat een top monitor van ze uit de ES lijn meneer vraagt 50 euro

de SS-B3es

De ES-serie is niet hetzelfde als de ED-serie, MAAR desalniettemin een heel leuk setje voor een hele leuke prijs!
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#5
Citaat van: f.luisteraar op februari 04, 2011, 08:18:55
Leuke recensie! Sony heeft wel degelijk mooi speakers gemaakt.
Er viel mie iets op wat ik wel vaker tegenkom in recensies van luidsprekers, nl. dat ze ook nog 'vol' klinken op een laag volume. Volgens mij 'hoort' dat helemaal niet zo te zijn. Alleen met loudness aan of met een equalizer. Je gehoor is op lage volumes gewoon minder gevoelig voor hoge en lage tonen, dus als je de muziek zachter zet en je doet niets aan toonregeling dan hoort het gewoon iets kaler te klinken.

Dit klopt niet helemaal, juist op hogere volumes is ons oor minder in staat om dti waar te nemen, tenslotte neemt het oplossend vermogen van ons gehoor af als de SPL's hoger worden.

Verder heeft het op lage volumes meer te maken met de filterkeuze, flanksteilheid, gekozen cross-overpunten, rendement en impedantie(gedrag) van de betreffende weergever  te maken.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Mexicaanse Hond

Citaat van: audiof. zonder budget op februari 04, 2011, 14:48:39
Dit klopt niet helemaal, juist op hogere volumes is ons oor minder in staat om dti waar te nemen, tenslotte neemt het oplossend vermogen van ons gehoor af als de SPL's hoger worden.

Verder heeft het op lage volumes meer te maken met de filterkeuze, flanksteilheid, gekozen cross-overpunten, rendement en impedantie(gedrag) van de betreffende weergever  te maken.

Het principe klopt zeker wel, maar ik denk dat we het over verschillende volumes hebben. Ik speel in ieder geval nooit zo hard dat ik minder oplossend vermogen van mijn gehoor ervaar. Daar heb ik de speakers ook niet voor, trouwens.  :wink:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

still life

#7
Citaat van: audiof. zonder budget op februari 02, 2011, 15:33:31

Ter vergelijking heb ik een A/B test gedaan met de volgende speakers; Hageman Collectie Moss 1 (by Audiolab, met gemodificeerd filter, af-fabriek) en de floating Synthese 2 en moet zeggen dat de Sony's het op alle fronten winnen.

de Sony SS-X90ed hebben precies wel wat mee van b&w


dat vgl is ook niet mis vs floating Synthese 2
mooie spullen heb je, voor iemand zonder budget.. clown1


jongens van 10.000€..volgens:
http://www.inner-magazines.com/news/182/65/Floating-Synthese-2---full-review/ 

giant slayers zeg maar..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

gerard

Citaat van: still life op februari 04, 2011, 17:21:52
dat vgl is ook niet mis vs floating Synthese 2
mooie spullen heb je, voor iemand zonder budget.. clown1

Inderdaad mooi spul  :-)
misschien heeft `ie daarom ff geen budget (meer)  :roll:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

audiof. zonder budget

Citaat van: gerard op februari 04, 2011, 20:05:28
Inderdaad mooi spul  :-)
misschien heeft `ie daarom ff geen budget (meer)  :roll:

Tsja, dat speelt inderdaad mee :wink: :wink:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

JohnWx

Maar ondertussen nog steeds niet verkocht

Je kan ze ook verkopen of inruilen bij Studio 107 dan krijg je als inruil 40% van de NP
Of contant 33% van de NP

is een optie
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

audiof. zonder budget

Citaat van: jwx op februari 05, 2011, 12:08:58
Maar ondertussen nog steeds niet verkocht

Je kan ze ook verkopen of inruilen bij Studio 107 dan krijg je als inruil 40% van de NP
Of contant 33% van de NP

is een optie

Absoluut een optie, echter "gun" ik ze liever (zonder tussenhandel en marge) aan een medeforummer. notworthy
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#12
Ik zal nog een aanvulling op mijn recentie doen. Vanwege het feit dat ik de BNS (zie signatuur) al sinds enige tijd op mijn Sony 5.1 had aangesloten, heb ik nu vanwege de verkoop van mijn center SS-LAC305ED en SS-LA300ED weer eens aangesloten in de huiskamer waar ik het meest naar muziek luister. Deze stonden in mijn voorkamer en waren niet meer aangesloten. Deze Sony is indertijd speciaal ontworpen als een alles-in-een-doos-behuizing met SA speler en amps welke bij het frequentie bereik van de ED-serie aansluiten.

Op het moment dat ik de eerste speaker optilde werd ik weer herinnerd hoe zwaar deze waren. Je verwacht dit gewicht niet voor de ,relatief, kleine afmetingen. Het aansluiten gaat makkelijk door de grote vergulde aansluitingen achterop.

Zo, dat is gebeurt... nu de versterker aan en een lekkere CD kiezen. Pink Floyd's Delicate sound of thunder is mijn eerste keuze. Gelijk valt het verschil weer op met de voornoemde BNS-en op (welke zeker niet slecht zijn) met betrekking tot helderheid, transparantie en plaatsing... heel anders. Het valt me op dat ik andere "dingen" hoor die ik normaal niet hoor. Leuk om je " oude" speakers weer eens te herbeleven.

Met de SACD van Diana Krall komt de werkelijke verandering naar voren. Het gehele "beeld" wordt nu veel beter naar evenredigheid over de ruimte verdeeld, homogeen en open, vol met een bijzondere weergave van alle details die deze muziek bevat, alle nuances worden nu naar evenredigheid en in de juiste proporties weergegeven.

Vooral bijzonder is hoe "helder" alles wordt weergegeven, zelfs in surround mode.De soundstage is bijzonder open te neomen. Ogen (of juist) OORschijnlijk zonder in te boeten op geluidskwaliteit t.o.v. stereo weergave.

Met een film erin komt de center echt tot zijn recht... de stemmen klinken helder en komen mooi naar "voren" zonder dat het neuzig of nasaal gaat klinken,scherpte is hier niet te bekennen..... ook hier is het wederom een aangename verrassing. Verbaasd ben ik ook over het laag dat deze center en rears lijken weer te geven... de kleine speakers presteren voor hun formaat bijzonder goed op dat vlak.

Mijn vrouw herinnert mij aan de hoeveelheid dingen die nog gedaan moeten worden. Ja, schat ,,, ik weet het. Toch blijf ik nog even zitten en geniet van dit moment... eventjes nog????

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

Eigen foto's doen vaak wonderen bij verkoop topics.

audiof. zonder budget

Citaat van: marvin op april 05, 2011, 12:37:29
Eigen foto's doen vaak wonderen bij verkoop topics.

Dis is de recensie.... maar je hebt gelijk, mijn opmerking heb ik dan ook in de TK sectie geplaatst.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df