Aarding Hifi

Gestart door Barrett, oktober 03, 2010, 13:23:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barrett

Hallo

Over het wel of niet aarden van hifi apperatuur, het gebruik van afgeschermde netsnoeren zijn de meningen verdeelt. Vind dit wel interessante materie en wil graag weten wat anderen er van vinden.

Mijn mening, (heb niet overal verstand van :oops:)
In apperatuur zitten filters ingebouwd om storingen van buitenaf er uit te filteren, zoals netvervuiling spanningswisselingen etc. Volgens de
Hoe duurder de apperatuur, hoe beter het filter. (bij ups systemen ook zo)
De apperatuur van Marantz o.a. heeft geen geaarde aansluiting. Deze zijn allemaal dubbel geisoleerd. De SA7S1 ook. Daarom vind ik dan ook het extra aarden van een cd-speler van €6000,- onzin.
Accuphase bijvoorbeeld, heeft volgens mij wel geaarde aansluiting. Volgens mij daarom ook volgens Britse veiligheidseisen.
De Hifiketen is volgens mij een gesloten circuit dus afgeschermde interlinks zouden (volgens mij  shutup) dan ook wel effect kunnen hebben, maar dit even terzijde.

Let op, ik probeer alleen wijzer te worden :wink:


groeten, Mart


jowa

Advies is om met het aanpassen van de aarding van apparatuur echt heel voorzichtig om te springen, voor je het weet heb je een deathtrap gemaakt.

Je kan en mag een apparaat niet zo maar aan de kast isoleren. Bij aardfouten in het 220 V netwerk kan een apparaat dan onder spanning komen te staan, bij meer dan 50 V wisselspanning en meer dan 2 mA stroom kan dit bij aanraking dodelijk zijn.

Een dubbel geisoleerd apparaat is zo geconstrueerd dat bij kortsluiting in het apparaat de buitenkant niet onder spanning komt te staan, vandaar dat je zo een apparaat niet mag aarden. Zie voor meer info o.a. de NEN 1010 of bijv dit artikel: overstromen.

Wil je een apparaat toch laten voorzien van aarde, laat dit door een professional doen die naast verstand van elektronica, ook verstand heeft van NEN normeringen.

Nogmaals, wees hier heel voorzichtig mee. Randvoorwaarde voor geaarde apparatuur is de aanwezigheid een 100% werkend aardcircuit.
Een deugdelijke aarde is veilig, een ondeugdelijke aarde maakt het spannend   :-o

Wat meer over stroomsterktes (I):








Stroomsterkte in het lichaamGevolgen voor de mens
0 tot 2 mAprikkelend gevoel
2 tot 10 mAKramp in de onderarm
loslaten van de spanningsdraad is nog met moeite mogelijk
10 tot 20 mAKramp
loslaten van de spanningsdraad is niet meer mogelijk
20 tot 30 mAAdemnood:
bij ontbreken van directe hulp is verstikking het gevolg
30 tot 100 mAErnstige ademnood
verstikking volgt meestal direct
meer dan 100 mAMeestal dodelijk




MadVillain

Hoeveel mensen hebben ze wel niet getest om tot die conclusies te komen?  :roll:


Ik heb mijn speler wel geaard en heb een positief verschil opgemerkt. Kost zowat niks het aarden....

jowa

#3
Yep, het aarden kost bijna niets, heb het zelf ook als proef toen met m'n CD-16 gedaan en er ook positieve  verschillen in klankkwaliteit bij gemerkt.
Ik ga hier verder niet in op of een apparaat wel of niet geaard moet zijn om goed of beter te klinken.

Waar het mij om gaat is dat men heel goed moet weten wat de impact kan zijn op de isolerende eigenschappen van een apparaat en wat de randvoorwaarden zijn voordat men met geaarde apparatuur (klasse I) aan de slag gaat:

  • Meterkast: Aarding naar aarde via een aardpen aanwezig met een zo laag mogelijke weerstand (R)
  • Woningbekabeling: Aardedraad (geelgroen) loopt via aardepen in meterkast naar geaard stopcontact waar je apparatuur aan wordt gesloten en is intact
  • Stekerblokbekabeling: deze is voorzien van een steker met randaarde en de kabel naar het stekerblok is voorzien van aardedraad (geelgroen)
  • Stekerblok: contacten zijn voorzien van randaarde en de aardedraad is hierop aangesloten

Pas als dit in orde is, kan je met geaarde apparatuur (klasse I) aan de slag.

Verder is er onderscheid in klasses van apparatuur:
Klasse I

Klasse I apparatuur heeft dubbele bescherming tegen elektrische gevaren door functionele isolatie en het aarden van alle aanraakbare metaaldelen zodat deze in geval van een isolatiedefect niet spanningsvoerend kunnen worden. Deze veiligheidsaarding wordt gerealiseerd d.m.v. een geelgroen gekleurde ader in het netaansluitsnoer.

Klasse II

Klasse II apparatuur heeft dubbele bescherming tegen elektrische gevaren door functionele isolatie en aanvullende isolatie of een samenvoeging van deze twee in de vorm van versterkte isolatie. Deze apparatuur is vaak uitgevoerd in een alles omvattende omhulling van isolatiemateriaal. Echter een geheel of gedeeltelijke omhulling van geleidend materiaal is ook mogelijk. Bij een klasse II apparaat zijn geen voorzieningen getroffen voor veiligheidsaarding.

Klasse II apparatuur mag voorzien zijn van een 3-polige netentree, waarvan de aardpen in het apparaat niet is aangesloten en waarop een los 3-aderig netsnoer met 3-polige netsteker mag worden aangesloten.
Het gebruik van een dergelijk netsnoer verdient zelfs aanbeveling uit het oogpunt van standaardisatie en ter beveiliging van het snoer zelf (bijvoorbeeld bij afknelling).
Klasse II apparatuur mag voorzien zijn van een vast 3-aderig netsnoer met een 3-polige netsteker, mits de veiligheidsaarde in het toestel niet is aangesloten.

Wel kan Klasse II apparatuur voorzien zijn van een aardklem voor functionele doeleinden, zoals signaalaarde. Klasse II apparatuur met aanraakbare geleidende omhulling kan zijn voorzien van een aansluitklem voor aansluiting van deze omhulling aan de potentiaalvereffening.
De functionele aarde mag slechts als zodanig worden gebruikt.







MadVillain

Kan dus zijn dat de mensen die ermee experimenteren veel geluk hebben gehad?  :-o

Whisper.nl

Citaat van: MadVillain op oktober 03, 2010, 13:57:49
Hoeveel mensen hebben ze wel niet getest om tot die conclusies te komen?  :roll:


Ik heb mijn speler wel geaard en heb een positief verschil opgemerkt. Kost zowat niks het aarden....
Idem,
Van electro zoals Jowa omschreven (compliment trouwens) heb ik geen verstand.
Blijft bij mij wel de vraag over; waarom hebben een aantal hi-fi componenten geen aarde op de stekker zitten.
De cd speler is dubbel afgeschermt zou volgens info de reden kunnen zijn.
Het op aarde aansluiten van een component is toch veiliger ??

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Barrett

Kan het niet zo zijn dat fabrikanten bewust het materiaal dubbel geisoleerd maken zodat niet stoorsignalen via de aarde het apparaat binnen komen.
Het cd-speler/versterker/luidspreker is dan zo een gesloten circuit. Alleen het voedingsdeel is dan gekoppeld aan het net. Een netspanning kan vervormt zijn door vervuiling van andere apparaten, maar het voedingsdeel van de audioapparatuur houd dit dan tegen. En niets komt dan via aarde binnen :?

Dit zijn mijn gedachten hierover.

groeten
Mart

gerard

Ik heb zelf al een aantal keren (onbedoeld) gevoeld aan de wisselspanning.
Ik had op die momenten toevallig geen gelegenheid om het aantal mA te meten maar had wel behoorlijk kramp in handen/fingers   :-P waarschijnlijk de catagorie tot 10 mA??   :roll:

Alleen mijn tuner heeft trouwens achterop een gelegenheid om een aarde draad aan te sluiten, de rest niet.
( die heb ik via een schroefje aan gesloten .......  :angel: )
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Whisper.nl

Citaat van: gerard op oktober 03, 2010, 21:08:37
Ik heb zelf al een aantal keren (onbedoeld) gevoeld aan de wisselspanning.
Ik had op die momenten toevallig geen gelegenheid om het aantal mA te meten maar had wel behoorlijk kramp in handen/fingers   :-P waarschijnlijk de catagorie tot 10 mA??   :roll:

Alleen mijn tuner heeft trouwens achterop een gelegenheid om een aarde draad aan te sluiten, de rest niet.
( die heb ik via een schroefje aan gesloten .......  :angel: )

Als je zo iets doet, heeft mijn me vader altijd geleerd, moet je dat met de rug van je hand doen.
Als je hand dan samen trekt is heb je het snoer tenminste niet vast.

groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Barrett

Kan het niet zo zijn dat fabrikanten bewust het materiaal dubbel geisoleerd maken zodat niet stoorsignalen via de aarde het apparaat binnen komen.
Het cd-speler/versterker/luidspreker is dan zo een gesloten circuit. Alleen het voedingsdeel is dan gekoppeld aan het net. Een netspanning kan vervormt zijn door vervuiling van andere apparaten, maar het voedingsdeel van de audioapparatuur houd dit dan tegen. En niets komt dan via aarde binnen :?


Maurice

Citaat van: Barrett op november 02, 2010, 20:02:23
Kan het niet zo zijn dat fabrikanten bewust het materiaal dubbel geisoleerd maken zodat niet stoorsignalen via de aarde het apparaat binnen komen.
Het cd-speler/versterker/luidspreker is dan zo een gesloten circuit. Alleen het voedingsdeel is dan gekoppeld aan het net. Een netspanning kan vervormt zijn door vervuiling van andere apparaten, maar het voedingsdeel van de audioapparatuur houd dit dan tegen. En niets komt dan via aarde binnen :?
Geen idee, maar de CE richtlijnen geven wel richtlijnen, bijv de laagspanningsrichtlijn en mogelijk ook de EMC richtlijn.

Maar let wel op wat JOWA stelt. Pas niet zomaar wat aan omdat iemand anders er klankmatig succes mee heeft gehad. Het kan zo gevaar opleveren als je toevallig ongunstige omstandigheden hebt!

Een pc dient bijvoorbeeld altijd op aarde aan gesloten te zijn. Hoeveel van jullie hebben dat daadwerkelijk en hoeveel daarvan hebben toevallig eens de spanning op de kast aan achterkant van de pc gemeten?
Ik heb dit ooit gedaan (vorige woning) en haalde de 100V.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jowa

Groot voordeel van Klasse II apparatuur is dat je deze kan aansluiten op wandcontactdozen zonder aarde.
Je bent dus veel flexibeler met het opstellen van deze apparatuur, de apparatuur kan in meer situaties worden gebruikt  :-)

Voor een globaal bedrijf als Marantz heeft het maken van Klasse II apparatuur dus alleen maar voordelen, want ze hoeven geen rekening te houden met aarding.

gerard

Citaat van: jowa op november 02, 2010, 21:51:41
Groot voordeel van Klasse II apparatuur is dat je deze kan aansluiten op wandcontactdozen zonder aarde.
Je bent dus veel flexibeler met het opstellen van deze apparatuur, de apparatuur kan in meer situaties worden gebruikt  :-)

Voor een globaal bedrijf als Marantz heeft het maken van Klasse II apparatuur dus alleen maar voordelen, want ze hoeven geen rekening te houden met aarding.

stupid
Lijkt mij ook de belangrijkste reden voor audio leveranciers.

De zogenaamde highend merken met randaarde luisteren naar de audiofielen die persé aarde willen :-D  HLP
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op november 02, 2010, 22:49:35
stupid
Lijkt mij ook de belangrijkste reden voor audio leveranciers.

De zogenaamde highend merken met randaarde luisteren naar de audiofielen die persé aarde willen :-D  HLP
Psies, zijn ze vast van dat gezeik op fora af  :schater:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.