XLR - Eigen ervaringen graag.....

Gestart door 211, mei 10, 2010, 00:35:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

211

...
Zolang je maar geniet....

bonbon

hallo Ralf,

ik heb hier toch een topic over geschreven en er zijn heel wat reacties , wellicht heb je er wat aan,
succes met je keuze,

groetjes Koen

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4792.0.html
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

lo

#2
Zoals bekend speel ik ook alweer een tijdje met XLR. Na het bezoek van hifigek, heb ik hier nog eens een kort stukje over geschreven. Vanaf volgens 2e alinea.

groet,

lo


Even een momentje om de dag van vandaag te beschrijven.
Hifigek Edwin B is rond de klok van 11:00u bij ons aangekomen.
Afgeladen met 2 tassen zijn entree gemaakt
Ik had gisteren mijn set weer aangesloten dmv het door Fritz meegebrachte stekkerblok en de netsnoeren. Gister avond samen met mijn vrouw op ons gemakje zitten luisteren (Voordeel van TV kapot )
Opvallend was dat zelfs mijn vrouw een verbetering in het geluid waarnam. (meestal laat ze zich niet zo uitgelaten uit over mijn verbeteringen. Ze staat er trouwens wel altijd achter, gelukkig) In het gehoor springen de grotere rust, ruimtelijkheid en ambiance er uit. Daarnaast klinken de noten cq tonen langer door. Het geheel klinkt sprankelender tov mijn gama stekkerblokken en originele netsnoeren.

Edwin had meegenomen: zijn BNC 75 ohm afsluitweerstand om de digitale uitgang van de SA7 af te pluggen. Zijn siltech netsnoeren om de SA7 en de e-450 aan te sluiten op het stekkerblok. Zijn Kharma RCA interlink. En de "licht gekleurde" houten blokjes voor onder de apparaten en zijn koperen hulzen voor over de apparaat stekkers. Daarnaast  natuurlijk een hele zak met CD's
Eerst maar eens een aantal CD's gedraaid. Ook Edwin was onder de indruk van de kracht en de dynamiek die de huidige set-up ten gehore brengt. Zoals Fritz ook al had opgemerkt, is de bas rijkelijk aanwezig in mijn situatie. (som van systeem, CD en akoestiek) Soms overheerst het maar is in veel gevallen toch goed te "pruimen" vind ik. De schuimrubberstoppen heb ik verwijdert uit de reflexpoorten omdat daarmee niet aleen het laag maar het volledige frequentie gebied tot aan de tweeter grens wordt gedempt en daardoor mis je de andere mooie details.

Volgens mij zijn we begonnen met de kharma interlink. Tov mijn oehlbach interlink levert dit een minimale winst op. Ik had ook weer een setje monster XLR kabels geleend. Deze XLR zijn in alle gevallen beter. Het geluid krijgt meer "body" door kracht, volheid,  rijkheid en ruimtelijkheid. Als of je naar 2 verschillende schilderijen zit te kijken, en 1 daarvan is iets verbleekt en het andere is net vers met mooie heldere kleuren geschildert.
De BNC afsluitplug gaf hetzelfde effect als de XLR
De syltech netsnoeren gaven toch ook nog een verbetering en dan met name in het laag. Dit werd strakker en minder wollig. Had ik eigenlijk niet verwacht om dat ik van Fritz toch ook al mooie netsnoeren heb. Daarna hebben we de koperen hulzen om de apparaat stekkers geschoven. Ook dit leverde weer een kleine winst op zoals ik al omschreef bij de netsnoeren.
Vervolgens nog de "licht gekleurde" houten blokjes onder de SA7 en de e-450. Dit was duidelijk een verslechtering. Het geluids beeld werd onrustig en kwam op je af. Niet prettig.
Weer een tijdje CD's geluisterd. We waren het er overeens dat met alle door Edwin meegebrachte tweaks mijn set nog een stukje beter klinkt. Dit konden we als besluit natuurlijk goed testen door alles in 1 keer weer terug te brengen naar origineel.
Het was een leuke en ook weer leerzame ochtend en middag. Conclusie is: XLR is een groot verschil. De tweaks van Edwin voegen totaal ongeveer dezelfde bijdrage toe.
Edwin is rond een uur of 17:00 weer huiswaarts gekeerd.
Ik ga me weer concentreren op een BNC afsluit weerstand, koperen hulzen en een afgeschermde netkabel van uit mijn meterkast naar mijn stekkerblok.
PS we hebben trouwens ook nog geexperitmenteerd met de positie van de stekkers in het stekker blok. En inderdaad als je de stekkers verdraaid (fase komt dan dus op de andere pen) hoor je dat terug in het geluidsbeeld.

Dit is zoals Edwin en ik het vandaag met mijn set in mijn huiskamer en met de tweaks van Edwin ervaren hebben

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

daffy

Hoi Ralf,

Zeer binnenkort ben ik ook in het bezit van een pm11 s2 en sa11 s2  pompom ,dus ook ik ben benieuwd naar ervaringen.

volgens de reviews die ik heb gelezen zou het bij de de Marantz pm11 niks uitmaken qua klankkwaliteit
omdat deze niet volledig symetrisch is (de sa 11 wel) dus eigenlijk speel je uiteindelijk weer singel ended.
wel is het zo dat bij de xlr uitgang van de sa de uitgangsspannig meer dan verdubbeld afhankelijk van het gekozen filter , cd standaard singel ended zou rond de 2 volt liggen en bij xlr rond de 5 volt dus bij xlr zal de volume knop van de versterker minder opengedraaid moeten worden voor hetzelfde volume.
Dit zou een vergelijk dus ook weer moeilijker maken omdat  je uiteindelijk natuurlijk op precies hetzelfde volume wil vergelijken.

Mmmmmm.... :|

daffy :wink:

p.s. ik ben trouwens donders benieuwd hoe je je set nu vind klinken ??

uiteraard heb ik je (veel te korte :-D ) recensie reeds gelezen.
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

lo

Bovenstaande klopt mbt uitgangsspannings verschil tussen cinch en XLR. Alleen heeft marantz daar wel op gecompenseerd en zal een XLR tussen een marantz bron (SA11)  en marantz versterker (PM11) dit verschil niet laten horen en net zo hard / zacht spelen als met de cinch kabel.
Dus bovenstaande waarschuwing is in mijn ogen onterecht.
Uitgangsspanning bij de XLR op de SA11 is trouwens ook niet afhankelijk van de gekozen filter instelling op de SACD speler.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

daffy

#5
Sidebar 3: Measurements
The Marantz SA-11S2 Reference was assessed using Audio Precision's SYS2722 system (see www.ap.com and "As We See It" in the January 2008 issue), as well as, for some tests, our Audio Precision System One and Miller Audio Research Jitter Analyzer.

The Marantz's maximum output level at 1kHz varied according to whether CD or SACD was playing and which of the three filters had been selected. The level from the balanced XLR jacks was 4.4V with SACD and Filter 1 and 2, increasing to 5.23V with Filter 3. With CD, the maximum balanced level was 4.8V with Filter 1, 4.95V with Filter 2, and 5.0V with Filter 3. These differences in level will make direct comparisons of the sounds of the filters problematic. The unbalanced levels from the RCA jacks were exactly half the balanced figures, with Filter 3 almost 2dB higher than the CD standard's 2V RMS. The SA-11S2's output preserved absolute polarity; ie, was non-inverting from the unbalanced jacks, but inverted polarity from the balanced outputs, the XLR jacks being wired with pin 3 hot, the opposite of the AES standard. The unbalanced output impedance was a low 46 ohms at high and midrange frequencies, rising slightly to 52 ohms at 20Hz. The balanced impedances were exactly twice these figures, as expected

bron: http://stereophile.com/hirezplayers/marantz_sa-11s2_reference_sacdcd_player/index4.html

dus zoals hier ^ staat dat de uitgangsspanning per filter kan verschillen zal dat ook zo door de pm11 weergegeven worden, ergo i.i.g. volume verschil tussen de filters.
Dat de pm 11 compenseert voor het verschil tussen xlr of cinch/rca zou kunnen maar daar kom ik binnenkort achter  pompom

daffy :-)
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

lo

Feit is dat de uitgangsspanning bij XLR rond de 5V ligt en bij cinch (RCA) rond de 2.5. Een verdubbeling dus. Dat er nuance verschillen in de diverse filter instellingen zitten kan best waar zijn maar tov de oorspronkelijke verdubbeling maakt dat niet veel meer uit. Daarnaast, zoals ik al aangaf, compenseren marantz versterkers hiervoor en is het dus niet waar dat XLR veel harder speelt dan RCA in een marantz combinatie. Het wordt anders als je gaat combineren met andere merken, zoals ik en hifigek hebben gedaan. De ervaring leert dat als je een SA7 op een accuphase versterker aansluit dit inderdaad een verhoging van het volume te weeg brengt. Dit is volstrekt logisch vanwege het feit dat accuphase (SA)CD spelers een uitgangsspanning op XLR hebben van 2.5V. Het zelfde dus als RCA. Als je de set in bezit hebt gewoon proberen is mijn advies. Je zult overtuigt worden.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

daffy

Het jammere is alleen dat er op de pm11 wel een xlr aansluiting zit maar de versterker zelf  niet balanced/symmetrisch is dus gooi je een gedeelte van je warme badwater gelijk weer het riool in denk ik.
intern ga je gewoon weer naar single ended.

na jah uitproberen dus is het devies.

daffy :-)
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

lo

Yup dat devies is mijn advies :-D

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Dennis E36

Citaat van: daffy op mei 19, 2010, 16:54:53
Het jammere is alleen dat er op de pm11 wel een xlr aansluiting zit maar de versterker zelf  niet balanced/symmetrisch is dus gooi je een gedeelte van je warme badwater gelijk weer het riool in denk ik.
intern ga je gewoon weer naar single ended.

na jah uitproberen dus is het devies.

daffy :-)

Waarom zetten ze er dan XLR aansluitingen op? Ziet er wijs uit zeker, maar als het intern verder niet doorgevoerd wordt........slechte zaak vind ik dat...... :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

lo

Is het niet zo dat er een verschil is in volledig symetrisch opgebouwd en een gebalanceerde XLR aansluiting?
Ik denk dat er op die manier twee dingen met elkaar in verwarring worden gebracht, maar ik durf dit te zeggen want ik heb totaal geen kaas gegeten van de technieken die er achter zitten. Feit is wel dat ik, zoals ik al omschreef, verschil hoor.

Citaat van: Dennis E36 op mei 19, 2010, 17:38:53
Waarom zetten ze er dan XLR aansluitingen op? Ziet er wijs uit zeker, maar als het intern verder niet doorgevoerd wordt........slechte zaak vind ik dat...... :yes:

Dennis, jouw CD 14 heeft toch ook XLR connectoren (net als de PM14)? Misschien dat jij het vergelijk nog eens een keer kunt maken?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Dennis E36

Citaat van: lo op mei 19, 2010, 18:32:44
Is het niet zo dat er een verschil is in volledig symetrisch opgebouwd en een gebalanceerde XLR aansluiting?
Ik denk dat er op die manier twee dingen met elkaar in verwarring worden gebracht, maar ik durf dit te zeggen want ik heb totaal geen kaas gegeten van de technieken die er achter zitten. Feit is wel dat ik, zoals ik al omschreef, verschil hoor.

Dennis, jouw CD 14 heeft toch ook XLR connectoren (net als de PM14)? Misschien dat jij het vergelijk nog eens een keer kunt maken?

groet,

lo

Ik heb al eens met XLR kabels gerommeld. Ik vind het moeilijk om er een "eerlijke" conclusie aan te hangen.
Marantz verhoogt de uitgangsspanning bij gebruik van XLR kabels....van 2.2V naar 4.4V in geval van de CD14.
Dit geeft +6dB volume bij gelijke stand van de knop....hierdoor KAN het lijken dat er meer hoorbaar is, frisser klinkt of hoe je het allemaal noemen wilt....

Vind het moeilijk in dit geval. Bij jouw Accuphase systeem is dit niet het geval. Daar blijft de uitgangsspanning gelijk of je nou RCA of XLR gebruikt. Dit maakt een ab vergelijk eerlijker.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

daffy

#12
Voor de set die in mijn sig. staat had ik ook de cd 14 en de pm14 mkII ki (noooooit moeten verkopen redface )daarbij heb ik het uitgeprobeerd
met een noname maar degelijke muziekzaak xlr tegen een JvG zilver goud :wink: en behalve dat het bij de xlr
harder speelde (verhoogde uitgangsspanning) bij dezelfde stand van de volume knop gaf ik klankmatig mijn voorkeur
aan de rca uitgang met de J.v.G kabel.

It is important to note that just because a component has XLR connectors on the back DOES NOT mean that the circuit is truly balanced. (sa wel,pm niet) Many time manufacturers will add XLR connects for comparability with other gear OR as marketing hype. A truly balance circuit close to doubles the price of a component because for every wire, cap, resistor, etc there must now be two. Only the chassis and the power supply don't need to be doubled. If it isn't balanced throughout the entire circuit, it's of negligible value. In fact, a pseudo-balanced design adds one EXTRA part in the signal path that wouldn't be in the signal path for the single-ended connections which is usually phase splitter used to "manufacturer" a balanced signal when only a single-ended one exists. (of vice versa)

bron: http://audioexplorer.blogspot.com/2009/04/single-ended-vs-balanced.html

Daarom denk ik ook niet dat het bij de 11 combi. anders zal zijn dan bij de 14 combi.maar you never know.



daffy :wink:

p.s. Lo dat schiet me net te binnen, heb je de configuratie van de xlr kabel aangepast bij het aansluiten van de akkuvaas :wink: (mooooie versterkers) en de sa-7 ?
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

lo

Citaat van: daffy op mei 19, 2010, 20:57:04

p.s. Lo dat schiet me net te binnen, heb je de configuratie van de xlr kabel aangepast bij het aansluiten van de akkuvaas :wink: (mooooie versterkers) en de sa-7 ?

Hoe bedoelt gij :-)

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

daffy

#14
Citaat van: lo op mei 19, 2010, 22:11:08
Hoe bedoelt gij :-)

groet,

lo

Nou (ik denk dat ik dit als nee kan beschouwen ?) Marantz hanteert heel eigenwijs een andere pin bezetting
dan normaal gebruikelijk is bij de xlr standaard.

Dus als je niet 2 marantzen op elkaar aansluit maar er een ander merk tussen/bij zet, in dit geval dus de accuphase dan moet je de xlr kabel aanpassen want anders zit je naar een fase draaing te luisteren van 180 graden. En geheid dat dit inderdaad heel anders zal klinken. :|  oeps.






daffy  :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.