Luistermoeheid, waar door wordt dit veroorzaakt?

Gestart door ArjenAH, april 02, 2024, 08:49:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emiel77

Citaat van: ArjenAH op april 22, 2024, 17:53:23Heb de Dirac Live nog even na getuned, het laag begint nu in te zakken op 30 Hz, dit was 56 Hz, dus een enorme verbetering, nu echt helemaal tevreden  8-)

OK mooi dat je tevreden bent, maar ehm... dip in het laag op 30Hz betekent nog steeds dat je een hoop laag mist in mijn optiek. Weet niet wat je voorkeur is, HT of muziek? (vind een dip bij 56 Hz eigenlijk wel erg slecht bij de eerste meting gok ik, maargoed, das mijn mening)

Zou er minimaal een actieve sub bij doen mocht je die nog niet hebben, die kan dan mooi het sub 30 Hz deel oppakken.

Mocht je voorkeur muziek zijn en stel piano is daar onderdeel van... jep dan mis je zeker een deel van zeg 20 Hz naar 30 Hz. Gewoon een voorbeeldje, ga ze niet allemaal opnoemen :-D

Houd het hier bij een 2.1 opstelling, doe geen metingen maar stel het op gehoor af en bevalt me uitstekend. Ook geen equaliser, alleen bass mid en high verstelling.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

TurboMarco

Uhm Emiel, een Arcam SA30 is een stereo versterker :wink: maar goed daar een subwoofer bij zetten is niet zo'n gek idee.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

ArjenAH

#47
Ik ga met finetunen er proberen nog meer uit te halen, maar mijn akoestiek is zeer slecht (laminaat, leren bankstel veel glas) dit is wel bepalend voor het laag. In alle andere frequentie is het nu heel goed, ben al zeer tevreden met het behaalde resultaat.

RHK

Ik weet niet hoe laag de Focals kunnen gaan, maar bij stereo zou het eigenlijk zonder sub ook moeten kunnen. Mits de Focals ook het laag voldoende kunnen weergeven. Bij stereo vind ik alleen laag weergeven het mooist als het ook in de opname zit, zonder dat een sub daar in mee hoeft te doen. Arcam staat ook bekend om z'n goede dac's, dus ik neem aan dat de bron mooi gedetailleerd weergegeven kan worden. Dat is wel hoe ik het ervaar met stereo weergeven met mn nieuwe speakers. Ik had ook eerst mn sub erbij staan, maar zonder vind ik toch mooier.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

mountainbiker

Citaat van: Emiel77 op april 22, 2024, 21:42:26OK mooi dat je tevreden bent, maar ehm... dip in het laag op 30Hz betekent nog steeds dat je een hoop laag mist in mijn optiek. Weet niet wat je voorkeur is, HT of muziek? (vind een dip bij 56 Hz eigenlijk wel erg slecht bij de eerste meting gok ik, maargoed, das mijn mening)

Zou er minimaal een actieve sub bij doen mocht je die nog niet hebben, die kan dan mooi het sub 30 Hz deel oppakken.

Mocht je voorkeur muziek zijn en stel piano is daar onderdeel van... jep dan mis je zeker een deel van zeg 20 Hz naar 30 Hz. Gewoon een voorbeeldje, ga ze niet allemaal opnoemen :-D

Houd het hier bij een 2.1 opstelling, doe geen metingen maar stel het op gehoor af en bevalt me uitstekend. Ook geen equaliser, alleen bass mid en high verstelling.
20-30 HZ? Dat is mede afhankelijk  van de ruimte.
https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

ArjenAH

#50
Citaat van: mountainbiker op Gisteren om 09:38:5320-30 HZ? Dat is mede afhankelijk  van de ruimte.
https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek

Ik heb het gelezen, ja dat zou heel goed kunnen dat de ruimte die de beperking oplegt. Ik kan het laag handmatig verlagen in Roon (dit heb ik enigszins ook gedaan) maar moet oppassen voor vervorming.

De muziek klinkt zo geweldig de vocalen worden zo los van de instrumenten weergegeven en de instrumenten zo gedetailleerd echt heel mooi. Ben  heel tevreden over de aankoop.

ArjenAH

#51
Citaat van: RHK op Gisteren om 09:07:55Ik weet niet hoe laag de Focals kunnen gaan, maar bij stereo zou het eigenlijk zonder sub ook moeten kunnen. Mits de Focals ook het laag voldoende kunnen weergeven. Bij stereo vind ik alleen laag weergeven het mooist als het ook in de opname zit, zonder dat een sub daar in mee hoeft te doen. Arcam staat ook bekend om z'n goede dac's, dus ik neem aan dat de bron mooi gedetailleerd weergegeven kan worden. Dat is wel hoe ik het ervaar met stereo weergeven met mn nieuwe speakers. Ik had ook eerst mn sub erbij staan, maar zonder vind ik toch mooier.  8-)

Ben ik met je eens ik vind ook dat een Subwoofer niet gepast is bij het weergeven van muziek. Vaak treedt er dan een onnatuurlijke weergave plaats.

Emiel77

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 10:35:13Ben ik met je eens ik vind ook dat een Subwoofer niet gepast is bij het weergeven van muziek. Vaak treedt er dan een onnatuurlijke weergave plaats.

Prima, dat kan jullie ervaring zijn, mijn ervaring is blijkbaar anders (net als dat luister ruimten anders zijn).
Mijn ervaring is in ieder geval met een goed gepositioneerde en goed afgestelde (subtiel, dus niet te overmatig aanwezig) down-fire sub tussen de fronts weldegelijk een toevoeging zijn voor muziek beleving.

Daar komt bij dat echte full range speakers vaak behoorlijk prijzig zijn en graag wat vermogen willen hebben (met name voor de lage frequentiebanden), wat de benodigde versterker ook weer prijziger maakt, ik heb mijn keuzes gemaakt met een bepaald budget in gedachten en bevalt erg goed :-D 
(toegegeven: heb het eerst zonder sub geprobeerd, miste toch iets in het laag)
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K