De Blokkendoos van Fritz

Gestart door jwx, januari 15, 2010, 14:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Sprookjes bestaan niet, toch



Na een lange rit van wel 9 minuten was in het uit de grond gerezen Nieuwland gemeente Amersfoort.
Na het niet snel kunnen vinden van een plek voor de auto, ben lui van aard, zo een wijk met veel 2 verdieners dus ook 2 lease bakken dan maar pontificaal op de stoep in de berm.
Er lag sneeuw dus ik kon geen onderscheid maken tussen een trottoir en een stukje groene zone.
Na het pad te hebben betreden had ik het gevoel of ik Fort Knox ging betreden, waar ik maar kon kijken zag ik bewaking camera's detectie aparatuur en waarschijnlijk ook laserlicht met detectie maar die had de heer de With waarschijnlijk uitgedaan.
Na een korte druk op de bel kwam er een portier aan wat later dus Fritz bleek te zijn, dacht dat ik zo een V logo op ze borst zag van de beveiliging.

Na een hartelijke handdruk van Fritz gingen we ze hok in.
Wat ik altijd doe als ik in een onbekende ruimte ben ga ik in me handen klappen voor de akoestiek, Fritz zei nu al applaus ?
Mijn plek werd me gelijk toe gewezen en mocht plaats nemen in een heerlijke groen lederen fauteuil, weet niet of hij audiofiel was maar zat erg goed.
Om me heen kijkend zag ik een ruimte met veel gordijnen vloerbedekking kleden veel verschillende soorten demping van high-end tot Gamma.
De ruimte klonk stil/dood maar ook weer niet dat je claustrofobisch word van je eigen hartslag.
Na wat gepraat hebben Fritz en ik meer raak punten dan we dachten, veel mensen uit de audio en opname wereld kennen we persoonlijk en bij sommige namen gingen de haren bij elkaar overeind staan.

De ruimte van Fritz (STS digital) ademt heel veel rust uit door de akoestiek de temperatuur zo een 21 graden en het juiste gedimde licht.

Er werd een rond glimmende onderzetter in de boven modale CD speler geplaatst en na de eerste klanken vielen mij gelijk een paar dingen op:

De rust die je bij de set ervaart had ik nog nooit ervaren en heb in de afgelopen 20 jaar dat ik in de audio heb meegefietst zeer veel beluisterd en gezien en ervaren maar dit was voor mij een ongekende belevenis

Hard zacht super hard super zacht een orkest een band een zanger of zangeres of duo een heel intiem combo'tje het word afgebeeld wat ik als eerlijk warm echt heb ervaren.

De rust die ik bedoel is dat je op welke volume ook gewoon kan blijven praten dus ook niet de neiging heb om het volume wat harder of zachter te zetten.

Ik had steeds het gevoel of de speakers uit stonden ik luisterde naar een live ding of zoiets

We hebben van alles beluisterd maar ja ik kwam maar voor 1 ding, de blokkendoos.


Fritz deed de blokjes eronder en ik heb een bepaalde passage 3 keer beluisterd een dame met wat mensen die op een instrument hun kunsten ten gehore lieten brengen.

Mooi heel mooi maar toen, de blokje eronder uit mooie ijzeren voeten er weer onder en "VERDOMD" het leek of als ze haar hoge hakken had uitgedaan en gewoon 10 cm lager stond en ook die hele kleine tingeltjes op bekkens of triangel knippen van vingers (want daar zit het hem in vind ik) was absoluut van zeer hoog nivo maar was voor mij in ieder geval ietsjes anders en ik verlangde weer naar de blokkendoos.

Toen we het een en ander gingen na bespreken kon ik ook geen oorzaak vinden "WAAROM"

Misschien worden de apparaten al jaren op de verkeerde pootjes gezet en is er bijna nog nooit iemand op het idee gekomen om het is een keer op hout te doen ? ik roep ook maar wat.

Het leek wel een Hans Klok show maar dat is een truuk en daar doe ik Fritz veel te kort mee het is geen truuk het is gewoon zo, net zo dat elke dag weer de zon op komt.

Deze set is helemaal van millimeter tot millimeter getuned voor en door Fritz.

Aan het begin had hij ook nog even laten zien met een van Medevoort pole checker, hij had weer een OEM versie met zelf opgeplakt philips logo, hoe ziek kan je zijn IIOII, hoe hij sommige contact dozen had afgeschermd met koper of ijzer of lood om het even voor geen vervuiling.
Want dat zit er volgens mij wel in de lucht vervuiling van gsm wifi blauwe tand radio en weet ik wel wat nog niet meer.
Door de tuning van Fritz is dat vind ik zoveel mogelijk beperkt gehouden het enige wat nog ging piepen mijn vrouw die een paar keer belde.
Ik had thuis ook nog ergens zo een pole checker liggen ik deed hem aan en dat ding is niet meer uitgeweest zo veel vervuiling bij mij in de kamer het leek wel een zangkoor van de kikkers van de Efteling.

En nu de Efteling genoemd is durf ik op mijn 40ste te uit de kast te komen dat ik nog in sprookjes geloof.

Jaren lang heb ik een test CD van bleus rock orkest hardrock zang dans drum weet ik veel wat dat al bij vele importeurs ligt (POL Audio reference cd) waarbij zeker 30% zo slecht klonk door de opname dat het wel een mp3 tje leek, thuis draaide het ik nog even en dacht mmmm wel oke, maar mis wel de stage/beleving/galm van STS digital
Peter Gabriel leek wel of dat hij onder ze dekbed zong en speelde met zijn band.
Fritz verteld mij dat ook de kopie van de kopie van de kopie zeer veel fouten oplevert.
De andere 50% was vertrouwd voor mij en klonk nog nooit zo mooi.
We hebben nog 20% over waar ik dingen ophoorde die ik nog nooit gehoord had.

Tussen de belevenissen door kwam het Blok, nee niet die serie waar mensen kansloos aan het verbouwen slaan, ter sprake en ter in zage.
Er werd een zwarte doos op de grond gezet en daar kwam een heel mooi stukje hand arbeid van een zeer goede meubelmaker te voor schijn.
Mijn broer is zelf een ambachtelijke meubelmaker, dus heb een aardige kijk erop, maar dit is van een zeer goed/hoog nivo.
Het is stekkerblok met alleen maar kwaliteit waaronder FURUTECH en koper wat door verschillende illegalen Polen van de diverse standbeelden door Nederland bemachtigd zijn en het hout is van de beste kappers van het tropisch regen woud.
Dus kijk goed bij de buren en zaag onder elke poot van de tafel een blok en je kan alvast beginnen de blokken onder een apparaat te zetten, en wel een teak houten set of Robinia of Eiken, plastiek niet dat zit al onder de apparaten.

Mogge buurman wat staat je tafel scheef.....


Deze ervaring en belevenis die ik heb mogen ervaren was er 1 die je niet veel in je leven meemaakt.

De CD waarmee het experiment voor mij mogelijk gemaakt was heb ik gelijk bij Fritz gekocht het is zijn laatste CD die hij heeft gemaakt.

Zijn opname techniek spreekt mij zeer aan en niet hoe hij het doet maar de beleving die hij op een CD zet oftewel de "Stage"


Ik luister de CD nog even af en ga dan dromen van het sprookje  " Fritz en zijn kornuiten"



SWEAT DREAMS
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MadVillain

Dus overtuigt?! :D

Dan ga ik ook eens van die blokjes kopen

Roland65

Conclusie:
Top Verslag van een nuchtere hollander bij een Top Tweeker!  pompom pompom pompom pompom pompom
Ook Bert Kaempfert nog beluisterd? :wink:
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

HiFi gek

John (JWX)

Een leuk verslag met een vleugje humor erin verwerkt  :yes:
Daar ben je wel even zoet mee geweest met zo'n lang verslag .

Mooi dat ook jij het verschil zo goed kon waarnemen tussen het luisteren met of zonder houten ontkoppelings blokjes .

Had Fritz zijn nieuwe stekkerblok trouwens al in gebruik genomen of gebruikte hij nog zijn oude Siltechstekkerblok ?




Groeten  EDWIN  B 

Sander

Mooi verslag.

Ik was ook al zo overdonderd door het aantal tweaks in zijn luister ruimte.

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op januari 15, 2010, 15:26:09
John (JWX)

Een leuk verslag met een vleugje humor erin verwerkt  :yes:
Daar ben je wel even zoet mee geweest met zo'n lang verslag .

Mooi dat ook jij het verschil zo goed kon waarnemen tussen het luisteren met of zonder houten ontkoppelings blokjes .

Had Fritz zijn nieuwe stekkerblok trouwens al in gebruik genomen of gebruikte hij nog zijn oude Siltechstekkerblok ?




Groeten  EDWIN  B 

Nee hij had the good old SILTECH
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

viceadmiraal61

good heavens......john you realy out class me in every word.........moest even in het engels..ik weet dat jij net
als ik type met een vinger..en dan zo,n verslag ..en zoveel humor..hier gaat onze gezamelijke vriend hans pol
van genieten..werkelijk mighty as music can be......aan gezien dat jij een zeer vooraanstaan former bent
heeft jou verslag een grote invloed.....en ik zeg het eerlijk zo zie ik het graag..had je geen verschil gehoord
was het ook bijwijze van spreken ook goed geweest..maar je bent een prof luisteraar en dit is jou conclusie
ik ben er bij mee ..daar komt die weer ..een stelling in het forum trommel een paar goede oren op ..luisteren
en dan een verslag...

john thank you from the bottom from my musical heart

lo

Mooi omschreven.  pompom
Aanvankelijke scepsis wordt weggenomen door het nemen van moeite tot een luistersessie HB
Erg goed!!

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Mooi zeg John, klasse geschreven. notworthy

Rest alleen nog de vraag helpen die tweaks op een meer doordeweekse set. Ik zou zeggen Fritz ga ermee naar de mensen toe in plaats van de mensen naar die super set laten luisteren. Ik ben meer geintereseerd wat deze tweaks op een zeg maar Marantz PM-7001 en SA-7001 doen...
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

jowa

Dan kan hij bij hem in de buurt beginnen  :-D

Woon volgens mij bij hem om de hoek, ook in Nieuwland, dus.... bij deze is Frits uitgenodigd om de blokjes te komen demonstreren op een iets meer down to earth setje  :yes:


Mexicaanse Hond

Citaat van: jowa op januari 15, 2010, 16:23:32
Dan kan hij bij hem in de buurt beginnen  :-D

Woon volgens mij bij hem om de hoek, ook in Nieuwland, dus.... bij deze is Frits uitgenodigd om de blokjes te komen demonstreren op een iets meer down to earth setje  :yes:



Zou je dat horen op van die Xanadu's?  :wink:

Sander

Citaat van: jowa op januari 15, 2010, 16:23:32
Dan kan hij bij hem in de buurt beginnen  :-D

Woon volgens mij bij hem om de hoek, ook in Nieuwland, dus.... bij deze is Frits uitgenodigd om de blokjes te komen demonstreren op een iets meer down to earth setje  :yes:



lijkt me erg interessant wat hiervan de conclusie zou zijn.
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

jowa

#12
Die Xanadu's zijn natuurlijk al de top  :kwijl:, ben nieuwsgierig of het dan over-the-top wordt  :schater:

Gebruik nu zelf ook ontkopplingsplaatjes onder m'n luidsprekers en m'n versterkers, ben dus nieuwsgierig wat het doet in de set.

WimPeu

Kom maar op Fritz, het ultieme bewijs is om de hoek te leveren. :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Citaat van: jowa op januari 15, 2010, 16:29:06
Die Xanadu's zijn natuurlijk al de top  :kwijl:, ben nieuwsgierig of het dan over-the-top wordt  :schater:

Gebruik nu zelf ook ontkopplingsplaatjes onder m'n luidsprekers en m'n versterkers, ben dus nieuwsgierig wat het doet in de set.

Ach, dat past wel bij de baasjes. Ik ben al   over-the-hill en jij bent ook aardig op weg.  :-D
Mijn Xanadu 17E's staan op Soundcare SuperSpikes. Mijn versterker staat bovenop mijn CD-speler op z'n eigen pootjes.