De set van Renes 59

Gestart door renes59, januari 03, 2010, 15:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op april 03, 2019, 06:41:00


Fijne speakers, diens voorgangers (se variant) hebben mij echt jaren veel muziek gebracht  :yes:.
Inderdaad, een zeer fijn en geslaagd speakerontwerp met heel veel muzikale potentie. Toentertijd bij René zeer van kunnen genieten, en ook niet van dat wat loge en trage B&W geluid van sommige andere B&W ontwerpen, integendeel, lekker snel en fris, en toch met de nodige en prettige "warmte".
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

renes59

Onderstaande klinken ook goed maar in mijn oren net minder, de B&W's hebben voor mij een mooier midden.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Wat zijn het voor speakers?

renes59

Dat zijn Jean Marie Reynaud Sonate's. Luidsprekers uit het jaar 1982, 37 jaar oud die het nog steeds doen. Heb er 20 jaar met plezier naar geluisterd. Er zijn mensen die vinden dat ze beter klinken dan de B&W's CDM7NT, Rob en Paul vonden de JMR's ook beter klinken.
Maar ik mis wat in het midden en daarom mijn voorkeur voor de B&W's, waar ik ondertussen ook al weer 17 jaar naar luister. Doe je mij een blinddoek voor en ik moet zeggen waar ik naar luister zou ik het niet weten.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

... dus jouw voorkeur betreft de B&W boven de JMR, is niet (enkel) op basis van jouw gehoor? 

Citaat van: renes59 op april 04, 2019, 08:16:43
Dat zijn Jean Marie Reynaud Sonate's. Luidsprekers uit het jaar 1982, 37 jaar oud die het nog steeds doen. Heb er 20 jaar met plezier naar geluisterd. Er zijn mensen die vinden dat ze beter klinken dan de B&W's CDM7NT, Rob en Paul vonden de JMR's ook beter klinken.
Maar ik mis wat in het midden en daarom mijn voorkeur voor de B&W's, waar ik ondertussen ook al weer 17 jaar naar luister. Doe je mij een blinddoek voor en ik moet zeggen waar ik naar luister zou ik het niet weten.

renes59

Jawel hoor, als ik ze naast elkaar hoor weet ik waarom ik de B&W's gekocht heb.
Als ik de zolder binnenloop met een blinddoek op en er speelt al muziek zou ik niet kunnen zeggen welke luidsprekers er spelen. Dat is zo moeilijk, eigen luidsprekers meenemen er tussen zetten en dan met blinddoek op je eigen luidsprekers er tussenuit kiezen, dat lukt niet velen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Je kan wel eens gelijk hebben. Ik vind een Tannoy dc een duidelijk eigen karakteristiek hebben, maar of ik die geblinddoekt op 't gehoor uit een rijtje weet te vissen, ik durf het niet te zeggen 🤔.

Marvin

Ik vind zo'n DC een verschrikkelijk gaaf stukje vakmanschap, dat weegt zeker mee in mijn beleving.
Ik hang er weleens voor als er geluid uit komt, verbazingwekkend.
Maar geblinddoekt heb je dat extraatje niet.
Dus ik denk dat het erg moeilijk wordt, zeker als je meer dan twee keuzes hebt.

xander32

#578
Vandaag tussen de sneeuwbuien door, naar het altijd swingende Aduard gereden.

Daar werd ik samen met JRM, hartelijk ontvangen door de fam. S.
Na een kennismakingsrondje en een heerlijke bak koffie met Groninger koek, gingen we naar het zolder, naar Rene's dedicated luisterruimte.

Het eerste wat in het oog sprong was de buizen ev; wat een beest, met 4 condensatoren formaatje Cola blik  HB en een hele rij gloeiende buisjes, jammie  :kwijl:. Over de speakers was ik op voorhand ietwat sceptisch; B&W 7 cdm nt; zeker niet om hun verschijningsvorm, maar wel over hun formaat versus de luisterruimte en wetende dat het vermogen hongerige speakers zijn, hier aangesloten op buisjes. Als dat maar goed gaat.

Echter namen de eerste klanken direct alle twijfel weg; wat een heerlijk, gloedvol midden. Stemmen klonken kleurrijk, karaktervol. En dan het stereobeeld; snaar strak, mes scherp. E.e.a. kwam vast ook op het conto van de buizen pre, de getweakte (sa)cdp en de prima akoestiek van de luisterruimte.

Na wat langer luisteren, naar divers materiaal, werd echter ook duidelijk dat de set vooral uitblinkt in genre's met wat kleinere bezettingen, zoals jazz, singer- songwriter, blues of rustige soul muziek. Nogmaals; die stemmen  notworthy. Bij wat steviger werk, ga je wat controle in het fundament missen. Daarvoor hebben deze ls waarschijnlijk (nog) meer stroom nodig.

Na een heerlijke lunch, werd als toetje JRM aangesloten op de ev.
Nee, niet JRM aka Marcel, maar de JRM ls. :-D. Wederom was ik verrast, verrast door de totaal andere sound en karakteristiek dan de B&W's. Daar waar die laatsten er een kleurrijk en intiem beeld neerzetten, brengen de JRM's duidelijk meer dynamiek, een meer open geluidsbeeld en een andere, wat frissere sounding, echter zonder enige vorm van scherpte. Het klinkt allemaal meer to the point, wat puntiger. Ook fraai, genieten  :yes:.

Rene, wat een luxe; de beschikking hebben over een dedicated luisterruimte en twee karaktervolle set speakers. En òf de JRM ls waren hun tijd ver vooruit, òf de ontwikkeling van speakers is de afgelopen decennia toch minder relevant geweest dan dat sommigen beweren 🤔.


Marcel en Rene, dank voor de gezelligheid en de mooie muziek 🎶.
Rene/familie S., dank voor jouw/jullie gastvrijheid; ik heb genoten 👍🏻.




Rob46

Altijd gezellig daar in de top[emoji106] René heeft geweldig fraaie buizenversterkers staan. En de combi is mjammie[emoji109]

pameijer

Had geen idee dat er een M&G gepland was! Leuk jongens, zo gaaf dat forumleden de moeite nemen om best lang in de auto te zitten voor een goeie dosis muzikale injectie. Gaan we volhouden op dit kleine en gezellige forum  :lol:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Het was een eind rijden, maar wel wonderlijk goed te rijden vanaf het Land van Maas en Waal; bijna geheel auto-/snelweg. Dan kom je op een gemiddelde snelheid van 107km/uur over 224 km. En daarbij voor 90% van de tijd op de cc kunnen rijden. Relaxed  :yes:.

Enne, ik kwam terecht bij een super aardige en gastvrije familie, heb mooie muziek gehoord over een fraaie installatie; je kan een zaterdag slechter doorbrengen.

Citaat van: pameijer op april 14, 2019, 02:16:52
Had geen idee dat er een M&G gepland was! Leuk jongens, zo gaaf dat forumleden de moeite nemen om best lang in de auto te zitten voor een goeie dosis muzikale injectie. Gaan we volhouden op dit kleine en gezellige forum  :lol:

Rob46

Citaat van: pameijer op april 14, 2019, 02:16:52
Had geen idee dat er een M&G gepland was! Leuk jongens, zo gaaf dat forumleden de moeite nemen om best lang in de auto te zitten voor een goeie dosis muzikale injectie. Gaan we volhouden op dit kleine en gezellige forum  :lol:

Inderdaad heel erg leuk dat er met regelmaat een M&G via dit forum voorbij komt :yes: Gaaf dat er nog zoveel belangstelling voor muziek en audio in deze vorm bestaat.

renes59

#583
Het was wederom een gezellige en luisterrijke M&G. Robert had als 1e Aduard bereikt, zijn 1e keer in het Groningse land. Marcel had niet lang daarna Aduard gevonden. Eerst maar eens kennismaken met koffie erbij. Naar later bleek hebben we elkaar al eens gezien bij verschillende bijeenkomsten. Robert ben ik tegengekomen bij Wim in de Kiel toen hij nog daar woonde. En Marcel bij een muziekdag in Bovenkarspel, ik dacht bij het opendoen van de deur al: hee bekend gezicht. Na de koffie naar zolder want in de woonkamer staat alleen een Tivoli tafelradio voor het nieuws.
Op zolder zijn de buizenversterkers goed bekeken, netjes gedaan door jouw kameraad. Robert had zo zijn bedenkingen bij buizen versterkers en B&W luidsprekers. De cd van The Delines zat nog in de cd speler en dat klinkt goed over mijn spul, dat vonden de mannen ook. Vooral het stemgeluid vonden ze mooi.
Er waren cd's meegenomen en daar ben ik altijd wel naar benieuwd, wat brengen ze mee voor muziek. Aan het eind een lijstje met cd's die gedraaid zijn en ik mij nog kan herinneren. Gelukkig komt de smaak overeen, sing/songwriter, blues, soul americana, geen metal. Metal kan wel over mijn spul maar er zijn installatie die dat gewoon beter kunnen. Bij mij zijn het hoog, midden en plaatsing de pluspunten, het laag zou je als een verbeterpunt kunnen zien. Maar aangezien ik niet zo'n laagfreak ben vind ik het heel goed klinken zo en een sub hoef ik niet, geen denken aan zelfs. Diverse cd zijn gedraaid, van heel kalm tot heel druk. Had het idee dat Robert het niet had verwacht dat hij bij een druk stuk muziek alles uit elkaar kon houden. Marcel viel vooral het stemgeluid op. Dat was alles nog op de B&W's, mijn favorieten.
Op een gegeven moment de Jean Marie Reynauds aangesloten, deze heb ik nu 37 jaar in mij bezit, echte leeftijd zal 38 jaar of ouder zijn. Ooit gekocht bij Musifoon in Emmen, daar stonden ze een beetje achteraf, 2 voor de prijs van 1. De cd erin van Marcel, Celine Cairo. Ik vroeg aan hem of hij dit verassend vond, ja. Hij vond het beter dan de B&W's, dat komt vaker voor. B&W heeft blijkbaar een eigen geluid wat je of heel mooi vind of maar zozo. Robert vond de JMR mooi maar zou het bij de B&W's houden. Bij elke M&G komt dit naar voren, die één vindt B&W's mooier de ander de JMR's. Ik heb geluk, hoef niet te kiezen. Dat is een groot voordeel van een eigen muziekzolder, alles kan. Mijn voorkeur gaat zoals bekend uit naar de B&W's. Uit ervaring weet ik dat je gehoor veranderd, vooral door het ouder worden, wie weet krijgen de JMR's weer de voorkeur. Ik doe ze niet weg. Alles staat weer op plek, de B&W's staan weer opgesteld.
Als het een aangenaam en prettig gezelschap is gaat een dag snel voorbij, deze zaterdag ook.
CD-Lijstje:
Celine Cairo -
Glen Hansard - Rhythem and Repose
Rodrigo y Gabriela - Area 52
Celine Cairo -
Marc Broussard - SOS
William Bell - This is where I Live
Harry Belafonte - At Carnegie Hall
Reggae muziek, weet niet meer van wie.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.