De set van Renes 59

Gestart door renes59, januari 03, 2010, 15:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Citaat van: renes59 op januari 06, 2019, 00:35:05
Stieneke stond in de keuken en keek uit het keukenraam en zei: ik geloof dat er iemand aankomt want er parkeert iemand een auto naast de onze. Even later ging de deurbel, het was Rob. Nog geen 5 min later gaat de bel weer, Paul. Eerst maar eens kennismaken met koffie erbij. Zoals gebruikelijk gaat het al snel over de muziekhobby maar ook over de dingen van de dag. We hebben elkaar nog nooit gezien maar dat voelt niet zo, we kennen elkaar niet maar via het forum en wat we daar schrijven kun je je toch een voorstelling maken van mensen. Mijn voorstelling komt behoorlijk in de buurt, het zijn mannen waar je wel een dag mee kunt ouwehoeren over muziek en het spul waar het mee ten gehore wordt gebracht. Prettig gezelschap met een eigen mening, dat mag ik wel.
Na de koffie en de kennismaking naar zolder om muziek te luisteren en de set bekijken. De zolder is in werkelijkheid mooier dan op de foto was de eerste opmerking van Paul. Met 3 mensen kun je fatsoenlijk naar muziek luisteren al moet men wel wisselen om op de juiste plek in het midden te zitten. Dat op de juiste plek zitten is wel van belang want de plaatsing van de instrumenten en zang is een sterk punt van mijn set. Dat zal mede komen door de akoestiek want die is zonder er iets speciaals voor te hebben gedaan niet verkeerd. Schuine wanden, plafond in een punt, kleed op de grond en de spullen die er staan hebben een positieve invloed.
De set is al omschreven door Paul en Rob, nog enige informatie. De luidsprekers zijn B&W's CDM7NT. Daar zijn 3 versies van, die van mij zijn de laatste en door kenners en gebruikers gezien als de best klinkende. Het zijn geen wonderen in basweergave. De grondtoon is goed, er is een goede basis. De bas is aanwezig maar ik kan mij indenken dat het als te weinig wordt gezien. Voor mij niet, van veel bas krijg ik gauw genoeg. Vind het heel vervelend als een auto voorbij komt waar een basdreun uitkomt en dat kan best een paar straten verderop zijn. Na de lunch heb ik de Jean Marie Reynaud's aangesloten. De mannen zijn niet de eerste die verrast door het geluid. Ze vinden de JMR's, na een poosje geluisterd te hebben, beter klinken dan de B&W's. Inderdaad andere bas maar ik mis wat in het midden. Dat midden is blijkbaar belangrijk voor de muziek die ik graag beluister, belangrijker dan de bas. Natuurlijk vind ik de JMR's ook goed klinken, heb er niet voor niets 20 jaar naar geluisterd en in 1982 nieuw gekocht. De B&W's 16 jaar geleden gekocht omdat ik ze in vergelijking beter vond klinken. Dit nadat ik ze een week thuis mocht proberen en vaak gewisseld heb tussen beide luidspreker paren.
Volgens mij vroeg Rob hoe ik tot buizenversterkers ben gekomen. Dat was toeval, tijdens de SKIK fietsroute die we fietsen in 2002 (?). Die loopt door beider geboortegrond en ook langs het huis van kameraad Frens die de buizenversterkers maakt. Even langs Frens wat drinken en tijdens dat bezoek ging het over voorversterkers. Ik wou wel een nieuwe en had gekeken naar een Naim maar die was veel te duur. Nou zei Frens neem dan deze maar eens mee, een prototype buizen vv die hij had ontwikkeld. Voorversterker in de fietstas en die mee naar huis genomen. Deze staat hier nog steeds in de kast. De echte is van koper plaat gemaakt en verchroomd. Dat vond Stieneke te veel blingbling, het was goed maar de vv moest een onopvallende kleur krijgen. Die van mij is van aluminium plaat en Alfasud groen gespoten. De eindversterker, ook een ontwikkeling van Frens, is een jaar later gekomen, aluminium plaat en groen. Van beide versterkers zijn er 6 gemaakt die het nog steeds allemaal doen. De eindversterker heeft RS1003 eindbuizen, niet voor de hand liggend maar Frens maakt ze als hobby en wil het als uitdaging met speciale buizen doen. Deze eindversterkers doet nog steeds dienst, de vv is ondertussen  vervangen door een ander type ontwikkeld door Frens, zie foto van Rob. In deze vv ook niet alledaagse buizen, de buizen die het werk doen zijn buizen van het type 37 uit 1940, ontwikkeld in de jaren 30. Er kan ook type 76 in de opvolger van type 37.
De cd speler is een gemodificeerde SA7001 KI. We hebben blind geluisterd naar een originele 7001, een iets aangepaste 7001 en een volledig aangepaste 7001. Aanpassingen door Musifoon. Ik heb niet zoveel met aanpassen maar deze kwam er, door blind te luisteren, voor ons als de best klinkende uit. Xander32 heeft ooit eens een cd test gedaan met verschillende Marantzen, ik zou er ook heen zijn gegaan maar op het moment suprême lag ik ziek in bed. Jammer ik had de speler graag vergeleken met een 11 of een 15. Speler gaat nu 12 jaar mee en heeft dit jaar een opfrisbeurt gehad, enkele nieuwe onderdelen,  en speelt weer als nieuw, kan weer 12 jaar mee.
Een dag zoals deze is te kort om alle muziek te laten horen die je graag wil laten horen. Want nu denk ik eraan wat ik allemaal vergeten ben te draaien. Als het goed klikt dan praat je met elkaar, muziek luisteren en de tijd vliegt voorbij. Altijd mooi hoe de verschillende ideeën en meningen naar voren komen tijdens zo'n dag. Verschillen in muziekkeuze en verschillen in wat mooi klinkt. Geen discussies over de gebruikte kabels. De interlinks zijn kameraadbouw en zijn van de kabel gemaakt die in de versterkers zijn gebruikt voor het deel waar het audiosignaal doorgaat. Sony-Ericsson kabel die is gebruikt in mobiele telefoons. De netkabels zijn kabels die van Mettler weegschalen afkomen. Ik dacht kabels die van weegschalen komen die tot een duizendste gram nauwkeurig kunnen wegen zijn goed genoeg voor audioapparaten
Mannen bedankt voor de complimenten voor de set. Bedankt voor de complimenten voor de lunch. Stieneke en ik denken zo van als er moeite wordt genomen om te komen kunnen we ons er niet van af maken met alleen een broodje kaas. Ben vergeten door alle gesprekken en luisteren om drinken aan te bieden op zolder, het stond klaar maar vergeten. Er was een primeur, voor de eerste keer heeft er een cd van Michael Jackson in de cd speler gezeten. Speler doet het nog steeds dus viel het mee. :-D Wij vonden het een zeer geslaagde dag, een dag om vaker te doen.

:gp: :yes: pompom

xander32

Lekker leesbaar verslag Rene. Leuk om te lezen hoe jij tot de buizen bent gekomen en jouw duidelijke luistervoorkeur betreft de B&W's. De mids, daar is het waar het gebeurt (stemmen/vocalen).
Daarin blinken buizenversterkers steevast ook uit.

Ik denk dat de B&W's betreft de bass dankbaar zouden reageren op een potente A/B versteker, maar dan ga je geheid de magie van de buisjes in het middengebeid missen.

Zoldar

Citaat van: xander32 op januari 06, 2019, 11:22:28
Ik denk dat de B&W's betreft de bass dankbaar zouden reageren op een potente A/B versteker, maar dan ga je geheid de magie van de buisjes in het middengebeid missen.

Dat kan wel meevallen. De ene buizenamp is de andere niet natuurlijk maar heb een hele tijd gedraaid met voorlopers hiervan aan een uit de kluiten gewassen NAD (toen top of the range bakbeest met een ringkerntrafo ter grote van een ontbijtbordje). Tegelijkertijd de graaf gehad en het scheelde veel minder dan dat je op papier zou verwachten. De B&W veranderde er niet van in termen van bass character.

Het midden gebied vaarde er wel bij. Echt heel mooi wat ee uit die midden unit kwam toen de buizen eraan gehangen werden. De NAD kwam niet verder dan netjes maar "grijs" geluid.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: renes59 op januari 05, 2019, 21:04:00
Zo alles staat weer op z'n plek op zolder. De B&W's staan weer op hun gebruikelijke plek, de JMR's staan weer in de hoek.  :-D  Het verslag van mijn kant komt eraan.
@Zoldar: Ik heb de CDM7NT dat was de laatste versie van de CDM7 serie daar zit een wezenlijk verschil in. Zo veel zelfs dat de winkel waar ik ze kocht, Musifoon te Emmen, de eerste 2 series heeft overgeslagen en pas met de CDM7NT begonnen is. Het verschil zit o.a. in de gebruikte tweeter en het laag. De tweeters van de CDM7 en CDM7SE worden tegenwoordig vervangen omdat daar nu problemen mee zijn. Die tweeters zijn dan ook erg moeilijk te vinden.

Ik ben met name benieuwd naar die nieuwe tweeters. De Triangle horn tweeters waren echt stukken echter in weergave van bekkens ed. Alle speakers zijn een compromis. Met een betere tweeter aan die kevlar mid heb je een mooie combo
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

renes59

#499
@agr64: Vlak jouw Tannoy's niet uit, Tannoy heeft een goed geluid.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

#500
Citaat van: xander32 op januari 06, 2019, 11:22:28
Lekker leesbaar verslag Rene. Leuk om te lezen hoe jij tot de buizen bent gekomen en jouw duidelijke luistervoorkeur betreft de B&W's. De mids, daar is het waar het gebeurt (stemmen/vocalen).
Daarin blinken buizenversterkers steevast ook uit.

Ik denk dat de B&W's betreft de bass dankbaar zouden reageren op een potente A/B versteker, maar dan ga je geheid de magie van de buisjes in het middengebeid missen.
Ik heb hier nog een potente Rotel RB980 staan die af en toe mag laten horen of het nog werkt. Wat bas betreft hoor ik niet geen verschil. Het luisteren naar muziek wordt voor mij wel gauwer vermoeiend met de Rotel. Dat kan natuurlijk aan de bas liggen die meer aanwezig zou kunnen zijn, maar zoals gezegd ik hoor geen verschil of wil het onbewust helemaal niet horen.
Het is wel zo dat als ik liefhebber zou zijn van rockmuziek, in alle soorten, ik geen buizenversterker hoef. Dan had ik deze niet gehad en gewoon bij de Rotel gebleven. Maar muziek die ik mooi vind klinkt over een buizen erg mooi en dat heeft dan vooral met het midden en hoog te maken. Vandaar ook de voorkeur voor de B&W's.
Toen ik voor buizen koos had ik wel het geluk dat ik een onbeperkte tijd had om te vergelijken en daar dan een jaar de tijd voor heb genomen om er achter te komen wat ik mooier vond en vind. Een luistersessie van een jaar.
De Rotel.

De versterker staat nog op mono omdat ik laatst een keer naar 1 luidspreker ( JMR) heb geluisterd, recht ervoor en dan een mono muziek stuk luisteren, aparte ervaring. Als je het niet weet dat het mono is is het moeilijk om te denken dat het geen stereo is.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

#501
Vind het zelf wel interessant wat op M&G voor muziek beluisterd wordt, de muziek van zaterdag.
Paul's cd's: Naim..................test cd
                 Steven Wilson......Hand Cannot Erase
                 Michael Jackson....Dangerous

Mijn cd's

En de bovenste 2 LP's zijn gedraaid op de Thorens.

Het kleedje op de cd-speler heeft geen audiofiele bedoeling maar ligt er ter bescherming van. De bovenkant wordt als "werkbank" gebruikt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

De vergeten muziek die ik nog had willen draaien.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

Rob, de meegebrachte wijn is door Stieneke goedgekeurd. :yes:
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

pameijer

Citaat van: renes59 op januari 07, 2019, 19:12:26
Rob, de meegebrachte wijn is door Stieneke goedgekeurd. :yes:
Dan mag Rob snel een nieuwe afleveren  :schater:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jrm

Lees net alle verslagen en berichten, leuk om te lezen, maar vooral je keuze (René) vind ik interessant. In mijn beleving, klinkt muziek nooit alleen bass / mid / hoog constant, het fluctueerd hiertussen (als de dynamiek goed is en niet volledig uitgestuurd, zoals nu gebeurd bij het produceren). Ik lees ook dat je het oudere werk waardeert waarbij nog zeker dynamiek in het geluid aanwezig is en dan is met name het mid en hoog fijn om naar te luisteren!
Bass moet dan gewoon goed en strak zijn, zonder te overheersen.

De gezelligheid en plezier lees je duidelijk terug van deze geslaagde M&G.

Rob46


renes59

Er worden op plekken stukken tekst weggehaald maar we beleven de hobby elk op onze eigen manier, die stukken tekst horen daar ook bij.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Vinyl_Fuchs

Ik snap jouw punt, maar de moderatoren hebben een harde lijn gekozen op basis van discussies, verbale uitspattingen in het verleden. Neem aan dat dit ook naar de betreffende(n) gecommuniceerd wordt. En dit snap ik ook volledig: er gaat anders teveel tijd/ energie in censuur zitten.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Rob46

Blijft een feit dat je het wel moet kunnen beargumenteren op basis waarvan iets verwijderd wordt.