De set van Renes 59

Gestart door renes59, januari 03, 2010, 15:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

#360
Citaat van: xander32 op april 12, 2018, 06:43:19
Een noob vraag, maar wanneer een buis niet stil is, wat hoor je dan?
Dit zijn buizen voor op de voorversterker. Als je geen muziek draait kun je het wel eens horen ruisen of knisperen, als je dat op je luisterplaats kunt horen is dat vervelend en wil je niet. Als je muziek draait hoor je dat niet maar hoe minder des te beter. Dit zijn buizen die 78 jaar oud zijn, ze zijn nieuw in de doos maar ze zijn oud, ontwikkeld in de jaren 30. Gewoon controleren hoe ze er aan toe zijn. Die oude buizen kunnen microfonisch zijn, als je er tegenaan tikt geeft dat een plop in de luidsprekers, ook als je tegen de kast van de versterker aantikt. Dat hebben eigenlijk al die oude buizen maar de één meer als de ander. Als je de keus hebt om de stille eruit te zoeken moet je dat niet laten. Als je 2 koopt heb je geen keus maar ik had nu de keus om uit 35 VT37'ers de goede te zoeken. Ruisen, knisperen en microfonisch zijn wel 2 verschillende dingen.
Niet op het eerste moment afgaan wel wachten tot de buis op temperatuur is, dit duurt een minuut of 15 tot 30. Luisteren is dan de remedie. Direct na het aanzetten hoor je ze wel maar dat gaat als het goed is snel voorbij. Ik heb ook wel gehad dat als er een rumoerige buis in zit deze stiller wordt naarmate de vv langer aan staat. Ben ik vergeten de vv uit te doen en kom dan een dag later op zolder blijkt de buis ineens stiller is. Niet dat de buis opeens beter is geworden de volgende keer na het aanzetten is de ruis er weer. Om nu de versterkers constant aan te laten staan is ook niet de bedoeling.
Waarom die oude buizen? De ontwerper en de maker van de versterkers vindt het een uitdaging om met niet alledaagse buizen iets te maken. Op mijn ev zitten RS1003 buizen, zendbuizen, maar hij heeft een versterker ontworpen met deze buizen die het erg goed doet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

We gaan het 26 mei mee maken, mag ik de camera meenemen ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

xander32

Helder, dank voor jouw uitvoerige reply 👍🏻. Ik had er nog nooit over gelezen dan wel van gehoord, maar het klinkt heel logisch.


Citaat van: renes59 op april 12, 2018, 08:34:19
Dit zijn buizen voor op de voorversterker. Als je geen muziek draait kun je het wel eens horen ruisen of knisperen, als je dat op je luisterplaats kunt horen is dat vervelend en wil je niet. Als je muziek draait hoor je dat niet maar hoe minder des te beter. Dit zijn buizen die 78 jaar oud zijn, ze zijn nieuw in de doos maar ze zijn oud, ontwikkeld in de jaren 30. Gewoon controleren hoe ze er aan toe zijn. Die oude buizen kunnen microfonisch zijn, als je er tegenaan tikt geeft dat een plop in de luidsprekers, ook als je tegen de kast van de versterker aantikt. Dat hebben eigenlijk al die oude buizen maar de één meer als de ander. Als je de keus hebt om de stille eruit te zoeken moet je dat niet laten. Als je 2 koopt heb je geen keus maar ik had nu de keus om uit 35 VT37'ers de goede te zoeken. Ruisen, knisperen en microfonisch zijn wel 2 verschillende dingen.
Niet op het eerste moment afgaan wel wachten tot de buis op temperatuur is, dit duurt een minuut of 15 tot 30. Luisteren is dan de remedie. Direct na het aanzetten hoor je ze wel maar dat gaat als het goed is snel voorbij. Ik heb ook wel gehad dat als er een rumoerige buis in zit deze stiller wordt naarmate de vv langer aan staat. Ben ik vergeten de vv uit te doen en kom dan een dag later op zolder blijkt de buis ineens stiller is. Niet dat de buis opeens beter is geworden de volgende keer na het aanzetten is de ruis er weer. Om nu de versterkers constant aan te laten staan is ook niet de bedoeling.
Waarom die oude buizen? De ontwerper en de maker van de versterkers vindt het een uitdaging om met niet alledaagse buizen iets te maken. Op mijn ev zitten RS1003 buizen, zendbuizen, maar hij heeft een versterker ontworpen met deze buizen die het erg goed doet.

renes59

Citaat van: Paul op april 12, 2018, 17:36:00
We gaan het 26 mei mee maken, mag ik de camera meenemen ?
Ja hoor, geen probleem. Een verslagje met foto's zijn de mooiste.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

#364
2 dagen een gastset op bezoek gehad, eigenbouw versterkers ( concept) en Tannoy luidsprekers. Zelden iets beters gehoord.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

Citaat van: renes59 op mei 27, 2018, 17:01:29
Mooie foto's Paul.  8-)
Je mag ze van mij allemaal plaatsen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

NB

Citaat van: renes59 op mei 27, 2018, 11:19:33
2 dagen een gastset op bezoek gehad, eigenbouw versterkers ( concept) en Tannoy luidsprekers. Zelden iets beters gehoord.

Heel mooi ook die old school Tannoys.  :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

renes59

Citaat van: Paul op mei 27, 2018, 17:11:28
Je mag ze van mij allemaal plaatsen.
:-D, eerst genoeg zo, hier ging het om.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

Citaat van: Nb op mei 27, 2018, 17:17:11
Heel mooi ook die old school Tannoys.  :yes:
Die zijn uit ongeveer 1982 en klinken heel goed. Wat beleving betreft zijn ze beter dan een set Monitor Audio PL 300 of 500 en dat zijn geen kinderachtige luidsprekers. Als ik moet kiezen Tannoy Super Red Monitor, meer kippenvel gevoel en daar gaat het om.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

NB

Ik ben zelf heel tevreden met mijn QA 's. Die foto's doen me denken aan oude Keff speakers, waar ik ook een zwak voor had (heb)
De enige variabelen in mijn set, zijn de cd spelers, die hun eigen charme hebben.
Verder ben ik er wel klaar mee, tenzij er onverhoeds iets stuk gaat. Maar dat ligt niet in de lijn der verwachtingen.
En uiteraard veel draaien :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

renes59

Geloof niet dat die Tannoy's er komen, te duur en te zeldzaam, je komt deze haast niet tegen.
Wat ik nu staan heb blijft, gaat er iets kapot dan komt er iets nieuws. Komt de zilveren vloot langs dan is het natuurlijk anders maar voor nu: mooi staan laten.
Ik heb niet te klagen hoor want ik ben er dik tevreden mee wat er staat en hoe het klinkt. Voor mij is het aangenaam luisteren op zolder, nu alleen 's morgens want na de middag wordt het te warm om de kop er bij te houden.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

NB

Die zilvervloot, wacht ik ook op.  :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

xander32

Nice  :kwijl:.
Tannoy + buizen = hemels.

Citaat van: renes59 op mei 27, 2018, 11:19:33
2 dagen een gastset op bezoek gehad, eigenbouw versterkers ( concept) en Tannoy luidsprekers. Zelden iets beters gehoord.