Buislampjes

Gestart door Belobuma, september 10, 2009, 13:50:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belobuma

Eindelijk is mijn jongensdroom waarvan ik nog niet zo lang geleden niet eens wist dat ik hem had dan toch uitgekomen. Sinds gisteren ( d.d 09-09-09) , nadat ik mijn slag had geslagen op marktplaats, ben ik in het bezit van een Marantz receiver 2226B. Iedereen mag mij daarom nu feliciteren. :-)
Ik hoor er nu echt bij hoop ik.  pompom Voordien neusde ik af en toe en met veel plezier maar wat rond op het forum zonder ook maar één schroefje van een Marantz in huis te hebben.
Nadat ik de stekker in het stopcontact duwde zag ik dat het apparaat licht gaf  maar niet zo heel veel.
5 van de 7 buislampjes bleken het loodje te hebben gelegd.
Bij het vervangen echter braken de lipjes van de kunsstofhouder af.
Ze waren erg bros en broos geworden.
Ik heb het in eerste instantie met tape geprobeerd op zijn plaats te houden maar dat liet door de "hitte" al snel los.
Heeft iemand van de geachte leden hier een oplossing voor. Misschien iets met schroefjes?
Verder bleek ook het lampje dat de tekst  "stereo" rood/oranje laat oplichten kapot. Weet iemand hoe dat op een eenvoudige manier is te vervangen of moet daar de halve receiver voor gesloopt worden?
Voor de rest, afgezien wat gekraak als ik aan de knoppen draai, ben ik heel tevreden met de aankoop.
Alvast bedankt voor jullie antwoord(en). HLP
Polk Salad Annie

Belobuma

#1
Ik zal het goede voorbeeld van andere forumleden volgen en zelf antwoord geven
op de door mij gestelde vraag.
Alle 7 buislampjes zijn vervangen benevens het stereolampje.
Het apparaat kan zo dienst doen als 16,848 Watts schemerlamp.
Ik beschouw dit topic derhalve maar als gesloten. byebye
Polk Salad Annie

Paul

#2
Citaat van: Belobuma op september 14, 2009, 22:24:14
Ik zal het goede voorbeeld van andere forumleden volgen en zelf antwoord geven
op de door mij gestelde vraag.
Alle 7 buislampjes zijn vervangen benevens het stereolampje.
Het apparaat kan zo dienst doen als 16,848 Watts schemerlamp.
Ik beschouw dit topic derhalve maar als gesloten. byebye
Lees het nu net, als vintage liefhebber wens ik je veel luister plezier met je receiver.
Heb zelf de 2226 in m,n bezit en idd zijn de plastic lipjes zeer broos en je moet deze oude dame dan ook zo behandelen.  :lol:
Weet dat er 8 volt  / 300ma lampjes inzitten maar goed daar ben je zelf inmiddels ook al achter, het stereo lampje is idd iets anders heb zelf geen idee wellicht dat een techneut nu wel moeite wilt nemen om je vraag te beantwoorden.  :roll: hello HB
Offtopic: Heb zelf ook het gevoel als vintage liefhebber wel eens op het verkeerde fora te zitten daar HT hier de boventoon voert maar goed een ieder is vrij over zijn "ding" te posten.
Veel plezier met je vintage receiver en blijven proberen mocht je nog meer vragen hebben.  :angel: :gaap: clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Belobuma

Citaat van: Paul op september 15, 2009, 15:44:27

Weet dat er 8 volt  / 300ma lampjes inzitten maar goed daar ben je zelf inmiddels ook al achter, het stereo lampje is idd iets anders heb zelf geen idee wellicht dat een techneut nu wel moeite wilt nemen om je vraag te beantwoorden.


Hallo Paul
Allereerst bedankt voor je reactie.
En van dat stereolampje daar ben ik inmiddels ook achter. Mocht iemand het ooit nodig hebben,
het is een 8 Volt  6omA lampje.
Op de foto links dus.
Polk Salad Annie

Paul

#4
Mocht je meer vragen over vintage hebben, blijven posten weet zeker dat je antwoord krijgt.  :-D  :yes:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

pm2002226b

Beetje offtopic maar toch..

Inmiddels al een tijdje in bezit van een 2226b (naast een pm200 en een 1150) waarvan enkele lampjes stuk zijn. Via Google beland op dit toffe forum. en maar meteen aangemeld!

Uiteraard in dit draadje het antwoord gevonden op mijn vragen, en daarvoor dank!


Belobuma

Ik las zojuist in de service manual, behorend bij de 2226B, dat de originele buislampjes 8V 200mA waren.
Ik heb ze dus vervangen door 8V 300mA lampjes. (Ik dacht dan schijnen ze wat feller.)
Kan dit kwaad?
Zo ja, waarom dan?
Zo nee, waarom niet? :?
Polk Salad Annie

SB_Marantz

Trekken iets meer stroom maar dit kan geen kwaad.

150 / 200 en 250 mA gaan nogal snel stuk is mijn ervaring.
De 300 mA nooit.

Wat ook een leuke tip is: het perkament papier achter de schaalverlichting te vervangen.
De verlichting wordt dan weer zoals het hoort te zijn.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Belobuma

#8
Citaat van: SB_Marantz op september 17, 2009, 15:35:38
Trekken iets meer stroom maar dit kan geen kwaad.
En geven dus iets meer licht?
Het is dus niet zo dat dat ietsje meer stroom door onderdeeltjes gaan die daar niet tegen zouden kunnen?


150 / 200 en 250 mA gaan nogal snel stuk is mijn ervaring.
De 300 mA nooit.
Dat is mooi, daar zit ik dan met mijn reserve setje. :-)

Wat ook een leuke tip is: het perkament papier achter de schaalverlichting te vervangen.
De verlichting wordt dan weer zoals het hoort te zijn.

Het licht is net zo blauw als op jouw foto, daar hoef ik voorlopig dus nog niets aan te doen.  hello


Polk Salad Annie

Belobuma

#9
Citaat van: pm2002226b op september 16, 2009, 15:25:52
Beetje offtopic maar toch..

Hoi pm,

Ik kan geen privé berichten meer naar je versturen versturen omdat ik steeds dit bericht krijg :
PM kon niet verstuurd worden aan 'pm2002226b' vanwege het overschrijden van de PM limiet.
Het aantal toegestane pm is afhankelijk van je aantal geplaatste berichten.
Je moet daarom eerst wat uit je postvak verwijderen.
Daarom hier maar mijn emailadres: cygnusxmin1@gmail.com
Ook zou je kunnen proberen op het envelopje naast een van mijn berichten aan de linkerkant van het scherm te klikken.
Polk Salad Annie

RM

Let wel even op met het vervangen van de buislampjes door een zwaarder type. De kunststof delen om de lampjes kunnen makkelijk smelten bij gebruik van zelfs 250 mA lampjes i.p.v. 200 mA.
300 mA zou ik dus NIET aanraden!

Groeten Robert.

andrew26


he rm

google is even er kunnen wel!!!!!!!!! zwaardere lampjes in heb ik ook 300ma
de temp is 0.5 graad hoger als bij de 200ma  zolang ze maar 8 volt zijn!!!

tis gewoon kijken waar je ze kan bestellen ze worden langzaam zeldzamer!

Belobuma

#12
Citaat van: andrew26 op januari 11, 2010, 18:54:02
he rm

google is even er kunnen wel!!!!!!!!! zwaardere lampjes in heb ik ook 300ma
de temp is 0.5 graad hoger als bij de 200ma  zolang ze maar 8 volt zijn!!!

tis gewoon kijken waar je ze kan bestellen ze worden langzaam zeldzamer!

Een hoger voltage mag natuurlijk ook.
Het gevolg is alleen dat het lampje (bij een gelijkblijvend amperage) zwakker gaat branden.
Immers de spanning tussen de 2 aansluitpunten is i.c. steeds 8 volt, ongeacht het voltage van het aangesloten lampje.
Zelf heb ik momenteel  8volts - 300mA lampjes.
Een lampje dat geschikt is voor bijv 12 volt gaat natuurlijk langer mee  indien het wordt aangesloten op een spanningsbron van 8 volt. Maar dat zal wel duidelijk zijn.
Polk Salad Annie