Sub upgrade/mijn oordeel REL/B&W

Gestart door Canule, september 12, 2009, 16:25:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Canule

Nu al enige tijd in bezit van een Marantz 5003 receiver. met daar aan 2 FB850's zuilen van Philips (van Kringloop :D) en een krk10inch sub die ik los van mijn monitor/mix speakers(berhinger truth) heb gehaald en op HT set heb op gesteld sinds de aanschaf van de Marantz.

Deze opstelling met KRK sub draaide okee zolang ik de sub bedwang hield met een equalizer.
Storend als ik het vind dat het laag niet strak loopt met de maat (als met de krk al snel het geval is zowel op 0 als 180deg.) werd het naar mijn idee tijd voor een goede sub, dan wel gesloten om gelijk van het uit fase gemekker af te zijn, zoals de 300W 10inch sub uit mijn auto dat ook fatsoenlijk deed in de woonkamer.

Misschien een ongebruikelijke manier om eerst de sub uit te zoeken voor ik mijn front speakers zal vervangen, maar met de torens van Philips ben ik nog tevreden over het mid/hoog mits er gedraaid word op een wat steviger volume (gesloten kast en gescheiden ruimtes/aansluiting hoog/laag) Marantz is ook wat subtieler met het laag vergeleken met de 900 serie amp. van Philips(FA950) die er voor hoort met 2x85W aan vermogen die overigens maar weinig hoog uit deze torens wist te halen.

Dus vorige week bij mijn Hifi boer(hobo) 2 subs geleend om een keuze te maken. dan wel de B&W 610 en de wat duurdere T1 van REL (Is het prijsverschil zo goed hoorbaar of niet?).

Bij thuiskomst beide subs uitgepakt en neergezet, een rustig zagend gemixt CDtje opgezocht This is terror 2008 CD1(ft. dj Radium etc.) het lijkt misschien erger dan het klinkt. CD2 is meer van, he! dat is herrie  8-).
hoe enthousiaster ik werd hoe meer bronnen ik ben gaan proberen om te vergelijken.
- Encores Vol 1 - Body & Soul
- Miles Davis - Kind Of Blue
- Guns en Roses (DVD)
- Red Hot Chili Pepprs Liveset
- UB40 dub sessions
- Subwoofer test cd
- Techno liveset
- Hardcore to the Bone 9 - mixed CD2
- wat VA Easy listening, lounge
- Need for speed (BR)
- Band of Brothers (BR)
- Call of Duty (PS3)
- intro Batman Demo (PS3)
- Korte draai sessie Hardcore (vinyls) zonder de Truth monitor speakers
- TV wat willekeurige zenders getest o.a. NL1 Kunst&Kitsch (spraak) SBS6 shownieuw crap(sbs geeft meer laag mee met de uitzending) + wat gezap.

Als kabel gebruikt een simpele vergulde video/dig kabel van HQ (5meter).

De REL T1 op spikes in de hoek geplaatst @ 120Hz cross-over.
Kreeg naast het SW signaal tevens apart het front signaal mee(via Speakon?).

Ik had als eerste de REL aangesloten en toen deze sub zijn ding deed was ik eigenlijk al verkocht.
Baselines e.d. kwamen goed hoorbaar/strak over, bij sommige bronnen hoorde ik instrumenten voor het eerst zuiver omdat er niet gebruld, maar letterlijk weergegeven werd.

Mijn eerste pre leek een class D versterker omdat deze efficienter zijn dus minder warm worden, want de krk kreeg het bloed heet op stevig vermogen.
REL lijkt er over na gedacht te hebben met nette koel ribben op de achterkant, deze AB class sub voelde niet eens warm aan na 2 uur spelen op goed vermogen.

Het laag bleef goed op de maat, leek er niet naast te lopen als met de krk het geval was, verder was dit met alle bronnen goed merkbaar vooral de zware machinegeweren in Call of Duty kwamen lekker geolied over violent1.
In de gehele ruimte bleef het laag vrijwel gelijkmatig goed hoorbaar, en tijdens het draaien merkte ik de lage tonen niet in het bijzonder op omdat het 1 geheel was met de hogere klank partijen, zoals het hoort!
Ik had de monitor speakers eigenlijk helemaal niet nodig, al knallen ze wel luider/ lineair(monitor) .

Goede beschrijving over plaatsing en waarom is fijn om te weten, een 12v trigger of input sense als op de B&W was misschien wel mooi geweest.



De B&W 610 op spikes @ 120Hz cross-over.

Deze sub is heel wat lichter dan de T1, neem aan dat dat de class D versterker is en de enkele driver die ze er in gestopt hebben.
Met deze sub ontstond een soort ideale luister positie (dit kan een kwestie van plaatsing/lagere X-over geweest zijn, waardoor de T1 dus minder plaats gevoelig is) de 610 tegen over de T1 kwam ook wat rommeliger maar kalmer over wat in cinema/gaming soms wel aangenaam klonk, maar dat vergeleken met de muziek prestaties(de ideale luister positie/en matig goede strakheid) wat me natuurlijk vooral bij het draaien opviel, toch een groot min punt.

Bij het Tv kijken was er met het vocale een duidelijke rand laagte horen die met de T1 minder opviel(die ook op een 120Hz cross-over zat) wat mij licht stoorde(wederom zal dit een kwestie van verfijnde configuratie zijn geweest).

Verder handig dat deze sub automatisch inschakelt. De 12v trigger lijkt me een betere combi met de Marantz, tijdens het testen bleef de sub een keer tiental seconden uit met auto sense terwijl er duidelijk laag gespeeld werd.

Deze sub is wel minder visueel aanwezig door zijn bescheiden afmetingen dan de T1, die hogerop dus beter presteert.
Zo had ik de krk ook op een 15cm open verhoging had staan om beter te ademen.


Prijs overwogen ben ik toch voor de T1 gegaan mits ze er korting op gaven omdat stassen een groot prijsverschil had, wat ze dan wel netjes gedaan hebben. De REL 205 met class D versterker die net wat lager gaat (maar wel tot 100Hz vs 140Hz) was ook een optie maar zo kan men zijn budget blijven rekken :evil:  Mag volgende week mijn T1 verwachten.  :mrgreen:

Stadium III

Gefeliciteerd met de T1 aanschaf !

Wij willen natuurlijk wel foto's zien als ie binnen is !!

En zeer leuk om te lezen dat bepaalde subwoofers toch nog mooi schillen van elkaar en dat voor een subaanschaf aardig gesluisterd moet worden !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Totofan

Gefeliciteerd met de aanschaf van de T1, ik denk ook de juiste keuze als ik je verhaal zo lees.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Vlearmoes

Citaat van: Totofan op september 13, 2009, 11:16:44
Gefeliciteerd met de aanschaf van de T1, ik denk ook de juiste keuze als ik je verhaal zo lees.


stupid    helemaal mee eens  8-)
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Canule

#4
Citaat van: Stadium III op september 12, 2009, 16:49:53

En zeer leuk om te lezen dat bepaalde subwoofers toch nog mooi schillen van elkaar en dat voor een subaanschaf aardig gesluisterd moet worden !


En de dubbele unit van REL zal zeker het verschil wezen.
Het was mijn eerste fout met de krk, zo goed als volledig op de positieve recensies af gegaan, zonder me serieus te verdiepen in type subs, hoe en wat, ik wou gewoon goed het laag kunnen ervaren.

Canule

De sub is vanmiddag binnen gekomen en staat nu op zn gemak in te spelen.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WimPeu

Donders mooie sub. Gefeliciteerd. pompom

Een goede sub is zooooo heerlijk. :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Totofan

Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Canule

#9
Slecht nieuws.
Mijn T1 is der vaagheid bij.
1 a 2 seconden is er een laag te horen dan valt hij af, volgend Hobo hifi een voedings probleem.
Ik hoopte op een kabel breuk omdat hij door het frommelen van connectors wel eens wat geluid leek te geven maar uitgesloten, meerdere kabels getest op High input en L-SW.

En dat terwijl ik er een paar maanden met veel plezier naar heb kunnen luisteren, zeer vervelend en onverwacht van een product deze klasse.

Afwachten wat nu precies het probleem is, a garantie.

Ik moet het nu even zonder sub doen, en die kaalheid is wennen aangezien de fb850's geen punch(bassreflex) kasten zijn 8-) (de T1 heeft dat ook niet maar die kan dat uiteraard wel als enkel ander)

Stadium III

Service van Rel is goed
Gezien bij mijn Strata 5 zo een nieuw paneel erin !!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Canule

#11
Ja, dat zij die gast van hobo ook, dat ze totaal niet moeilijk doen daar. importeur zit in capelle geloof ik. Hij verwachte hem snel terug, maar ben inmiddels 3 weken verder.
Wat was met je Strata 5 het probleem dan?

Stadium III

Brom in de sub
Dus paneel vervangen en klaar
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Canule

zo, sinds vorige week weer heerlijke lagen laag te horen.
Probleem zat in het versterker gedeelte, niet de voeding. ook hier is het paneel geheel vervangen.

Stadium III

Citaat van: Canule op februari 10, 2010, 17:29:10
zo, sinds vorige week weer heerlijke lagen laag te horen.
Probleem zat in het versterker gedeelte, niet de voeding. ook hier is het paneel geheel vervangen.

fijn he ! :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4