Jamo concert V upgraden

Gestart door RonaldW, augustus 30, 2009, 17:10:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ziet er goed uit,je kan dat wel aan Thom over laten  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RonaldW

Zo, vandaag alsnog 1 nieuw filter in elkaar gezet, voor een leek op dit gebied toch al gauw 3,5 uur werk.
Maar...idd zoals reeds voorspelt hoor je nu al duidelijke verschillen terwijl ik ook al ben gewaarschuwd dat de inspeeltijd ergens tussen de 50 en 100 uur kan liggen.
Beter, schoner en meer aanwezig hoog, zuiverder midden en een strakkere bas, het was mij allemaal voorpelt ...
Het lijkt nu net of dat de enige, reeds aangepaste speaker meer speelt als de ander alsof de balans niet in het midden staat.
Foto's hieronder; alles op de printplaat gemonteerd, besloten dit met ty-ribs te doen, das altijd gemakkelijk los te halen,
foto van het nieuwe filter kompleet versus oude filter en een foto waarop je kunt zien dat hij maar net diagonaal in de kast tussen het pritex past, vastzetten heeft geen enkele functie hij zit helemaal klem.
Nu de andere nog maar dat op zijn vroegst een keer volgende week, op zich niet erg ik vind het wel leuk om met 1 originele en 1 gemodificeerde te spelen dan hoor je het verschil..
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Marantz 81

ziet er mooi en goed uit  :-)

als je die loodbitumen gaat toepassen ,hoef je echt geen nieuwe kasten te bouwen ,resonantie is dan gewoon verdwenen  :yes:


byebye

RonaldW

Nee klopt, als ik dat ga doen is dat puur visueel dan kan ik mijn oude vak als timmerman, meubelmaker ook weer eens beoefenen ! De huidige zijn voor hun leeftijd niet slecht maar uiteraard ook niet nieuw meer. Loodbitumen in de huidige kast maken zal ook niet meevallen ik heb niet veel ruimte en gisteren gevoeld hoe stug het is.
De kast bestaat weliswaar maar uit 1 ruimte, tweeter bovenin, mid eronder en op dezelfde lijn bas aan de achterzijde, en onder de mid nog een baspijp, op de helft van de kast achter mid/hoog zit dubbel pritex tot aan de baspijp, al met al had ik verwacht dat mid en hoog wel een aparte ruimte zouden hebben, net als bij hun grotere broer de concert VII.
Wel zit onder de tweeter en mid nog een rondhout verbinding naar achter. Maar voorlopig laat ik het hier bij, als ik andere kasten ga maken zie ik het als een meubelproject, voor hetzelfde geld word het dan massief hout maar de tijd zal het leren !
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

TurboMarco

Ik zou ook een nieuwe kast maken,de achterste woofer zou ik dan aan de voorkant plaatsen,de br poort aan de achterkant,de Concert5 is in feite een 2 1/2 weg systeem ,dat wil zeggen dat beide woofers het laag voor hun rekening nemen,de woofer die aan de voorkant zit loopt door waar de tweeter begint.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RonaldW

Ja, indien ik dat ga doen zal er iemand met echt verstand van zaken, mij eens moeten adviseren over alle ins en out...
Als ik van boven naar beneden tweeter, mid en woofer plaats dan kan ik dezelfde interne kastmaat aanhouden neem ik aan... de vraag is dan wel op welke plaats de baspijp aan de achterzijde moet komen, voordeel van nieuw is optisch kunnen neerzetten wat je wilt en de nieuwe kasten aan de binnenzijde kompleet met loodbitumen kunnen plakken.
Soms proober ik wel eens op een Jamo V van marktplaats een laag bod te doen dan heb ik 1 extra set om rustig een nieuwe kast voor te maken maar die prijs blijft gewoon net onder of op de 100 euro liggen, maar uiteindelijk ga ik eens met de vrouw shoppen om uit vinden wat ze mooi vind dan maak ik van mijn speaker gelijk een meubelstuk dus word vervolgd...
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

RonaldW

Zo.. vandaag het tweede filter gemonteerd !
Het eerste speelt al lekker in en de verschillen zijn heel duidelijk hoorbaar, je zou kunnen zeggen dat het net lijkt of dat er eerst een laken of deken over de speakers heen hing en die nu weg is. Mijn huisgenoten hoorden in nummers die ze al jaren kennen opeens in de hoge tonen dingen die ze nog nooit hadden gehoord. De bas is veel strakker, een basgitaar is nu een instrument waarbij je iedere snaar aanslag hoort. Al met een en geslaagd gebeuren mede dankzij de super medewerking van Thom.
Voor de liefhebbers hieronder nog wat gegevens over de nieuwe onderdelen.

Gewicht oude filter incl. bedrading 500 gram
Gewicht nieuwe filter excl. bedrading 1500 gram

Onderdelen tweeter ;
Audyn cap + 10uF
Audyn cap + 4,7uF
Weerstand 2,2 ohm
Spoel 3.3.mH / 0.71

Onderdelen midden ;
MKT 47uF
Spoel HQ 58/46  10Mh

Onderdelen laag ;
MKT 3,3uF
Tritherm 3,3 mH

Alle interne bedrading vervangen voor zilverkabel
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

gerard

Wel een zeer interessante upgrade!
Best leuk om zo zelf wat met je bestaande speakers te experimenteren ipv gelijk nieuwe te kopen.
Veel luisterplezier  :yes:

Vraag ik mij als echte hollander natuurlijk gelijk af wat zoiets kost.. redface
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

RonaldW

Ja, de kritieken op deze speaker blijven gewoon lovend ondanks hun leeftijd. De bas is ook erg laag, op een ander topic hier hebben ze het toevallig over het aantal herz voor de subwoofer.
De jamo's concert V beginnen op 30 hz dus dat is niet gek. Als ik hetzelfde geluid in nieuw wil aanschaffen ben ik aanzienlijk meer geld kwijt. Erg leuk om te doen ook al ben (was) ik een totale leek op elektronica gebied !
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Maurice

Ronald, goed om te lezen dat je nu deze speakers echt hun potentie gaat aanboren  notworthy
De units kunnen het zeker hebben, die heb ik ook in veel duurdere speakers gehoord!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

RonaldW

Hi Maurice ! Leuk hé, je oude vrienden een tweede leven geven, het verschil is enorm, de eerste heeft nu al gauw zo'n 40 uur gedraaid en ik heb in het hoog een fantastisch bereik  ! Het is echt absoluut de moeite waard geweest ! Zoals je kunt lezen is het maken van nieuwe kasten ook nog steeds iets wat ik overweg...
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Marantz 81

mooi dat het zo,n vooruitgang is  :-)  das idd behoorlijk diep 30hz  ,maar das tot hoever die echt kan doorlopen meer als diep genoeg in ieder geval  ,maar gaat om de geluidskwaliteit al die cijfertjes zeggen niet zoveel  pompom

goede subwoofers lopen soms door tot 12/15 hz als op papier 20/25 hz staat  :wink:

RonaldW

Ja klopt en gewone standaard subwoofers waar ik er hier nog 2 van heb staan geven aan deze slechts op 50hz werken !
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

SMarcel

Hallo Ronald,

Ik heb het hele verhaal gelezen, proficiat met deze upgrade. Ik kan er alleen nog niet uithalen of je nu al wel of niet de bitumen upgrade hebt uigevoerd.

Het Vibraflex is zeker zo goed als loodbitumen en super te verwerken. Heeft een zelfklevende laag aan de achterkant en als je het op maat hebt gesneden, is het met behulp van een föhn makkelijk ver verwerken/plakken in de kast.
Eerst even met thinner de binnenkant ontvetten, laten drogen en dan plakken.

Ik hoor graag van jou.

Groeten,

Marcel

RonaldW

Hi Marcel ;

Nee, ik heb geen loodbitumen toegepast !
Waarschijnlijk ga ik nieuwe kasten bouwen, daarvoor zal
ik op dit forum wat adviezen moeten vragen, naar het schijnt
heeft iemand dat al eerder gedaan.
In de nieuwe kasten komt uiteraard iets van loodbitumen !
Dus.. word vervolgd
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2