Jamo concert V upgraden

Gestart door RonaldW, augustus 30, 2009, 17:10:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Hallo Ronald,

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Canton RC-L speakers. Heb wel alle waardes van de onderdelen gelijk gehouden maar heb de betere onderdelen gebruikt.

Ik heb een A - B vergelijk kunnen doen met niet getweakte RC-L speakers en het verschil was giga. Betere plaatsing, dynamischer en een gecontroleerder laag.

Je kunt deze tweak zien op mijn site.

Groeten,

Marcel

RonaldW

Leuk...
Vandaag was het ontverantwoord om voor mijn werkgever van Alkmaar naar Veendam, Foxhol, Delfzijl en Uithuizermeeden te rijden dus dacht ik "laat ik de filters van mijn beide speakers maar eens goed bestuderen.
Nu blijkt dat ze allebei verschillend zijn, best komisch.
Om eventueel te kunnen upgraden moet ik toch weten van de hoed en de rand.
Op een aantal dingen heb ik gegevens kunnen ontdekken.

C1 = jamobipolar 4.8 MFO/ 50WV
C2 = CSC/ 3,3 MFO / 50WV/ Bipolar
C3 = 475K / 100CEC

Tevens heb ik de bovenkant van de printplaat gefotografeerd....
Dus nu maar nadenken wat ik ga doen, eigenlijk had ik al besloten om het Thom te laten doen, maar anderzijds is
het juist erg leuk om zoiets zelf te doen bovendien kan ik ze niet missen en heeft Thom (gelukkig) geen
snelservice dus het kriebelt om het zelf te gaan doen uiteraard met de adviezen van alle liefhebbers hier.
Nu ben ik van origine timmerman/meubelmaker en doe werkelijk alles zelf maar aan electronica heb ik me nog nooit gewaagd...
voor de liefhebbers een paar foto's van mijn filters...
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

TurboMarco

Hoi,

Ik zou om te beginnen de bipolaire elcos vervangen voor Audyn caps,en de tweeter beveiliging passeren dmv een draadbrug,evt voor de tweeter een Audyn cap+ maar die zijn wel meteen een stuk duurder.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

#18
dit zijn nog ouderwetse degelijke printen ,als je gaat solderen met een 20w soldeerbout ,50wat kan ook maar worden weerstanden snel te warm en moet je sneller vloeien ,altijd eerst een beetje tin op de soldeerbout ,de soldeerbout even op de te solderen plek houden om op te warmen en dan je tin erbij laten vloeien tot die mooi helder wordt

RonaldW

Goede tips ik heb idd een 40 watt bout, maarre Marco ik ben volkomen leek, beveiliging passeren met een directe draad ?
Wat moet er dan uit en waar moet de draad komen ? Is het OK om verder te gaan op deze printplaat en passen de nieuwe onderdelen erop ?
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

thom

ik zou iid zoals marco zecht beginnen met de elco's en de condesatoren die erop ziten. de waarden is simpel te verhalen. er staat een getal met daarachter "uf" als je die 4 even bekijkt en post wat de waarden zijn kan ik wel zeggen of het nog op de print past.
je zou de spoelen ook kunnen vervangen maar je zult ze toch moeten meten want ik zie er geen waarden op staan iig. de nieuwe spoelen zullen zowieso niet meer op deze print gaan passen.

je kan ook nog de weerstand vervangen, levert de minste winst op in geluid maar kost ook het minsten en is zeer makkelijk te achterhalen.(de waarden staan er op)

TurboMarco

Citaat van: RonaldW op december 19, 2009, 09:48:36
Goede tips ik heb idd een 40 watt bout, maarre Marco ik ben volkomen leek, beveiliging passeren met een directe draad ?
Wat moet er dan uit en waar moet de draad komen ? Is het OK om verder te gaan op deze printplaat en passen de nieuwe onderdelen erop ?
de tweeter beveiliging is de kleine blauwe ronde elementje,die eruit halen en op de aansluitingen een draadje solderen en met elkaar verbinden.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RonaldW

ja, naar de waarden heb ik al gezocht maar er stond op de gele helemaal niets en op de bipolars wat ik reeds hierboven
heb gepost... dus dat word los maken en laten meten ? Aha dacht al dat het om het blauwe rondje ging.. wat voor draad kan ik daarvoor nemen ?
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

RonaldW

Beide speakers nog even open gemaakt en daar kan ik het volgende aan gegevens op vinden..

C1 / jamobipolar 4.8 MFO/ 50WV( linkse speaker)
C1 / jamobipolar 47Uf 50V ( rechtse speaker)
C2 / CSC/ 3,3 MFO / 50WV/ Bipolar (Linkse speaker)
C3/ 475K / 100CEC ( linkse speaker)
C3 / Bennic MT100K475 ( rechtse speaker )
Formaat Printplaat is 80 x 165mm
Witte balk ( weerstand ?) 2.2ohm 99
Voor de rest staat er helaas niets op zeker niet op de gele uitgezonderd wat hierboven op C3 staat maar op C4 staat helemaal niets...
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

thom

je hebt kans dat de waardens die je niet kan vinden op de onderkant staan, dus het gedeelte dat tegen de bodem zit.
denk dat je nog ver kan komen om het op deze print te krijgen. qua condesatoren dan. alleen die 47 is wta hoog maar als die niet in de signaal weg kan ej daar een mkt voor pakken. die zij kleiner dan mkp. mocht die wel in de signaal weg zitten kan je er ook een mkt voor pakken en er bijv een mkp+ van 0.10 over heen zitten.

de weerstand zal zo te zien een 5 watt'er zijn.

wat je ook nog kunt doen is dat je een keer lanks komt bij mij op het werk daar heb ik alles liggen om het te maken en ook qua componenten. dan kan ik persies zien wat voor waarden er gebruikt worden. en kan ik het je duidelijk uitleggen hoe je het kan doen/moet doen.
en kan je het dus nogwel gewoon zelf doen.

zo via internet is het allemaal wat lastiger.

RonaldW

Hey Thom ; aan de onderkant van de gele condensatoren staat helaas ook niets daar heb ik juist vanmorgen naar gekeken.
Op jou werk langs komen is misschien geen slechte optie, jij zit toch bij speakers en co in Rotterdam ? Helaas niet in Haarlem dat is voor mij dichtbij en daar moet ik volgende week nog naartoe.
Rotterdam is op zicht geen probleem, dan zou ik dinsdag of woensdag moeten komen en ff 1 filter los halen en meenemen..
Ik hoor het wel wanneer je daar eventueel bent..
Misschien dat ik nog niet alles in 1 keer doe maar dan kunnen we in ieder geval waarden bepalen en kan ik later de rest aanschaffen en monteren.
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

thom

ik zit iid in rotterdam
dinsdag zijn we gesloten iig, dus zal op een woensdag worden. is nu vakantie dus hoef niet naar school dus de aankomende 2 woensdagen kan ik er zijn. zag maar wanneer het je uitkomt. dan zorg ik dat ik er ben. is voor mij niet ver reizen dus vindt het niet errug. kan zowieso altijd wel dingen doen op me werk.

we kunnen dan iig bepalen wat er vervangen wordt en waarvoor. kunnen we kijken wat het hardst nodig is en kan je daar bijv mee beginnen. schrijven we de rest op wat je nodig hebt kan ik bijv altijd nog nasturen.

RonaldW

OK toppie !

Indien er geen files zijn en het weer het toelaat probeer ik om er tussen 10 en 10.30 te zijn..
Inderdaad een goed idee om alles te bepalen en dan het eerste aan te pakken..
Ken jij trouwens Vibraflex SXP BS40  ?
Word aangeboden op http://www.akoestiekwinkel.nl/ onder aanbiedingen.
Zou een alternatief kunnen zijn voor "gewoon"bitumen ook iets wat net als pritex op mijn lijstje staat.
Maar goed woensdag zou goed zijn ik PM wel ff mijn telefoonnummer voor als er iets tussen komt maar voor die tijde zullen we vast nog wel contact hebben.
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

thom

oke aanstande woensdag is goed.

ik zouw voor gewoon lobitumen gaan met dat anderen spul heb ik geen ervaringen en lobitumen is altijd goed.

RonaldW

Vandaag bij Speaker en co in Rotterdam geweest waar ik meer dan uitstekend door Thom werd geholpen.
Mijn opzet was om deel voor deel mijn filter te gaan upgraden maar helaas past dat niet op de oude print dus
dan maar alles in 1 keer op een nieuwe printplaat. twee witte audyn caps, een nieuwe weerstand en spoel voor de tweeter, 2 zwarte MKT's en twee nieuwe spoelen voor mid/laag en nieuwe interne bekabeling, morgen hoop ik er 1 in elkaar te zetten, voor mij iets totaal nieuws en dan ben ik héél benieuwd !
Voorlopig ga ik met deze speakers nog jaren spelen en het is heel goed mogelijk dat ik er nog een keer nieuwe kasten voor ga maken!
Word vervolgd als de filters klaar zijn !
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2