Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Icul8r

Dag allemaal,

Inmiddels meer dan een week in het bezit van de SR7011. Hele mooie versterker. Gelijk uit de doos helemaal blij met de vooruitgang in geluid, zonder dat ik iets had ingesteld. Toen aan de gang met de Audyssey en raakte ik het helemaal kwijt. Geluid was helemaal niet meer goed. Niet "vol" meer. Gelijk bang dat er iets stuk was gegaan natuurlijk. Audyssey uitzetten bracht een deel van het mooie geluid weer terug...

Inmiddels hier een aantal tips gevonden van Ron. Ook ik heb de sub-woofers BKXXLS400 en BKXLS200 dubbel aangesloten. Ook ik zal de HFE weglaten en opnieuw gaan meten. Ook de truc van de dekens zal ik toepassen. Mijn ruimte is global 4meter x 360 met een deel daarvan open naar de eetkamer.

Verder heb ik de volgende speakers. VIFA Premium 22, VIFA Premium Center, KEF HTS2001 surround

Ben benieuwd en heb weer hoop gekregen :-)

Dokterakai

Na uitgebreide Luistersessies in het verleden jaar ben ik tot de conclusie gekomen, dat Stereo eigenlijk niet echt werkt op een surround versterker.

Ik heb 2x JBL TI10k + 2x JBL TI2k + (binnenkort) 1X JBL TI1k aan een SR 7007 hangen.
We hebben in 2 sessies echt van alles geprobeerd. Een Akai AM-32 presteert in stereo 'beter'  :no: :no:

Ik heb daarop, na o.a. aanraden van Maus, een PM14S1se gekocht, die ik nu voor het stereo gedeelte ga gebruiken en waarop de frontspeakers aangesloten worden.
Twijfel nog even over Bi-wiring. daarbij is de versterker laatst in rook opgegeaan en sinds gisteren terug uit reparatie.

Mijn conclusie: Surround is prima, maar voor stereo een stereoversterker. Met en zonder ausdesey.

lemon

Zelf vind ik dat Audyssey een grote verbetering van het geluid KAN bieden maar...

1) Heb je toevallig terwijl je naar muziek luistert en NIET naar een film kijkt, in de settings jouw geluidsvertraging AAN staan? (ook al staat ie op nul=0)? https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,15835.0.html

2) Bedenk dat veel muziek die ooit analoog is opgenomen en bedoeld om via een grammofoonplaat af te spelen, geheel ANDERE compressie en 'geluid-behandeling' heeft ondergaan dan tegenwoordig in digitale techniek wordt gebruikt. (ook al wordt veel muziek tegenwoordig nog steeds door technici die achterlopen mishandeld omdat niet weten wat 'clipping' is en het dus ook niet horen...)

Audyssey gaat ervan uit dat er een optimaal verschil bestaat tussen harde en zachte klanken en dat de muziek een hogere dynamic range heeft. Je kunt dat wel terugschakelen maar soms is het beter dit uit te schakelen. Heb je oudere opnamen die recent remasterd zijn om de dynamic range te verbeteren dan werkt Audyssey meestal ook erg goed.

Bij muziek met een gebrekkige dynamic range kan audyssey niet goed werken. Want het versterkt op de nul (0db) stand al het geluid van hoge en lage tonen volgens een logaritme dat overeenkomt met de beperking van het menselijk gehoor. Bij -5db versterkt het hoog en laag dat zachter is dan -5db (of -10db of -15db). Maar als je nauwelijks verschil hebt in het niveau van hard en zacht, weet Audyssey ook niet waar het de muziek moet versterken en waar niet.

Audyssey werkt alleen goed als er in de studio apparatuur gebruikt wordt die op dezelfde manier werkt. En waar het geluid dus ook is afgeregeld uitgaand van een 0db niveau. Maar in de geluidsindustrie is dat nog steeds niet overal het geval. En vroeger was dat zeker niet zo. Wel werd in professionele studio's apparatuur afgeregeld bij een bepaald niveau maar als je het volume dan weer harder of zachter zette maakte dat een groot verschil wat betreft het niveau van hoge of lage tonen. Immers bij laag volume neemt het menselijk gehoor deze tonen veel slechter waar. Dus draai je het volume 10db terug dan kan het lijken voor het gehoor, dat hoge en lage tonen misschien wel 20db zachter zijn geworden. De balans tussen hoog en laag is dan verstoord. Die verstoring probeert Audyssey in terug te brengen. Zodat als je aan de volumeknop draait hoge en lage tonen worden versterkt of verzwakt naar gelang je minder of meer volume uit de versterker wilt.

Maar als het uitgangssignaal niet aansluit bij moderne techniek, bijvoorbeeld omdat de opnamen oud zijn en niet remasterd voor digitale weergave, dan klinkt het anders.... Zelfs digitale opnamen gemaakt in een studio die niet goed is afgeregeld klinkt dan anders. En ik weet niet naar welke muziek je luistert maar ik kan op mijn laptopje behoorlijk ingewikkelde geluidsmontages maken en veel jonge muzikanten doen dat ook. Alleen het geluid is dan niet op een goed niveau afgeregeld. Ik weet dat, maar veel muziekanten, hobby-figuren en anderszins kabaal makende figuren weten dat niet. En als een geluidsliefhebber met audiofiele pretenties er dan naar luistert... Tja dan klinkt het beroerd met Audyssey en trouwens soms ook zonder.... ;-)




Citaat van: Icul8r op januari 30, 2017, 15:25:46
Dag allemaal,

Inmiddels meer dan een week in het bezit van de SR7011. Hele mooie versterker. Gelijk uit de doos helemaal blij met de vooruitgang in geluid, zonder dat ik iets had ingesteld. Toen aan de gang met de Audyssey en raakte ik het helemaal kwijt. Geluid was helemaal niet meer goed. Niet "vol" meer. Gelijk bang dat er iets stuk was gegaan natuurlijk. Audyssey uitzetten bracht een deel van het mooie geluid weer terug...

Inmiddels hier een aantal tips gevonden van Ron. Ook ik heb de sub-woofers BKXXLS400 en BKXLS200 dubbel aangesloten. Ook ik zal de HFE weglaten en opnieuw gaan meten. Ook de truc van de dekens zal ik toepassen. Mijn ruimte is global 4meter x 360 met een deel daarvan open naar de eetkamer.

Verder heb ik de volgende speakers. VIFA Premium 22, VIFA Premium Center, KEF HTS2001 surround

Ben benieuwd en heb weer hoop gekregen :-)

blueznl

#363
Ook ik heb een 7011, en heb van de week eens met Audissey gespeeld, zowel ingebouwd als met de Android app.

Nu is de ruimte nog niet helemaal af (geen enkel dempend element behalve de bank) maar een aantal dingen vielen me op, en wekken vragen op...


1. Opstelling: ruimte ca. 6m breed, 5m diep, SR7011, 2x Magnat Lambda 10 als front, 2x Vector 4 als surround / back (kan ze niet naast de bank zetten, dus ze staan verder naar achteren dan je zou willen), 4x Solid Monitor aan het plafond, 1x Mordaunt Short 905c center (wordt nog een keer vervangen), 1x zelfbouw sub. De panorama foto vertekent een beetje, ziet er strakker uit dan op de foto :-) Vloer tegels, plafond deels beton, deels gipsplaat op houten balken. (Ja, het is nogal een verzameling van rare oude luidsprekers...)

2. Plafond posities speakers worden bepaald door houten balken. Een paar kilo speaker in gipsplaat leek me niet zo'n goed plan :-) De posities voldoen toevallig net aan de Auro 3D zowel als aan de Atmos eisen qua hoek en afstand (in beide gevallen net aan de rand, maar goed, moet toch wat).

3. Ik heb het eerst eens met de hand ingesteld, dat werkte eigenlijk best wel goed. De impact van Audyssey was minder dan ik het veracht, muv. surrounds...

4. Zowel de app als de ingebouwde versie zetten de surround speakers waanzinnig hard, waardoor ze het hele beeld vertrekken. Iemand dezelfde ervaring? Mogelijk dat de bank als enige dempend element hier een rol speelt? Ook vinden ze 40 Hz als cross over okay, die heb ik maar naar 60 gezet.

5. De app kan niets met mijn zelfbouw sub (simpel ding met een enkele Vifa driver, 20 Hz -3 dB). Je moet de sub lager in volume zetten (binnen een groen vlakje) maar ik krijg 'm nooit laag genoeg qua volume. Het lijkt verder geen impact te hebben. Misschien staat de bank precies op een knooppunt?

6. Na met de hand aanpassen van de volume levels van de surrounds zijn de 3d effecten goed, maar merk ik met name bij Dolby 5.1 dat geluid van links / rechts / achteren wel erg zacht wordt. Ik had dit probleem niet met mijn oude Sony 1200ES. Is dit een Audessey / Marantz / Atmos trekje, of heb ik gewoon rare speakers / ruimte / slechte oren? :-)

7. De meeste 3d audio demos welke ik heb bekeken versterken dat alleen nog maar door de mix (extra volume op de kanalen achter). Iemand die een goede meer kanaals bron (disc / file) kent met betrouwbare volumes in white noise en verschillende tonen? Voor een 5.1.4 opstelling?

8. De app verminkt af en toe een bestand, en wil dit dan niet meer openen. Weet iemand waarom en hoe dat te voorkomen?

9. Sommige 5.1 films van Netflix lijken geen 5.1 informatie te bevatten, ook al staat de optie duidelijk in het scherm. Sommige andere films wel. Bij bijvoorbeeld Thor: Ragnarok blijven mijn achterspeakers zo dood als een pier, ongeacht of ik het via de TV/Toslink of PS4/HDMI naar binnen haal. Iemand dezelfde ervaring?


Alle suggesties / verbeteringen welkom. En ja, ik weet het, die ruimte is nog niet af, moet nog een vloerkleed in, wat wandbekleding, enzovoorts. Maar ondanks alle harde oppervlakken klinkt het al redelijk. Ik weet alleen nog niet of ik al dan niet Audessey blijf gebruiken, omdat het handmatig beter leek te klinken... Eerst maar eens demping toevoegen...

Stadium III

Opsteling lijkt me niks mis mee ,er word alleen niet verteld hoe je de audyssey meting doet

Waar meet je en hoe meet je


Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

blueznl

Citaat van: Stadium III op september 25, 2018, 12:34:48
Opsteling lijkt me niks mis mee ,er word alleen niet verteld hoe je de audyssey meting doet

Waar meet je en hoe meet je

Tripod, 3 posities, op de bank.

Stadium III

Dan post eens alle resultaten die je krijgt
6 metingen doen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Stadium III op september 25, 2018, 12:39:21
Dan post eens alle resultaten die je krijgt
6 metingen doen

6 ?
het zijn er toch 8 voor XT32.......

blueznl

Je kunt het zelf bepalen. Als je er drie hebt uitgevoerd, geeft het systeem je de keuze of je er nog meer wilt doen of wilt stoppen.

Ik zal ze eens alle 8 uitvoeren, kijken of dat iets uitmaakt. (Kan me haast niet voorstellen dat dit de surround volumes zou beïnvloeden, maar misschien wel, gewoon proberen dus). Komend weekend denk ik... Mijn buren met 73 test tonen opzadelen is misschien iets te veel in de avond :-)

Maar resultaten hier posten, in deze thread, of even een apart onderwerp aanmaken?

RHK

Er is al heel veel over Audyssey gezegd en geschreven. Metingen en zo zijn prima, toch is daarna bijstellen naar je persoonlijke smaak helemaal niet gek. Zo heb ik na 8 metingen dat ook gedaan en biiv. daarna de instelling audyssey Flat gebruikt, voor iets meer detail. Ieder voor zich.
Er is genoeg in ons forum over te vinden. Een andere is bijv.
https://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/2376770-official-audyssey-thread-part-ii.html
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Voorn

Citaat van: Perfect_audio op maart 30, 2015, 17:26:36
Fijn dat het nu beter is.
Meting bij bank/muur: probeer toch met de microfoon weg te blijven van de muur, dan maar meten bij de rand van de bank/zitvlak. Ben je waaarschijnlijk 1 m van de muur af.
Een andere optie is om tijdelijk iets tegen de muur te plaatsen dat de reflecties absorbeerd. Een dikke deken met ducktape even 'ophangen'. Of over een stok hangen en de stok met draden aan het plafond hangen (nog beter).
't Is even werk, maar het loont.
Het is niet makkelijk om perfectie te bereiken.

ron
Deze week even tijd genomen om dit topic door te lezen en daardoor veel geleerd over de audyssey meting.
Gisteren heel veel omgehaald om goed te meten. Koelkast, vriezer, dimmer, kussens en deken tegen de achterwand. Ik merk veel verschil in zuiver geluid, veel betere bas en ook mooiere plaatsing, ik zit midden in het geluid! Ben erg blij met het resultaat en dit forum.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

blueznl

#371
Bij het meten kwam ik een paar (rare?) zaken tegen...

Luidsprekers

Front: Magnat Lambda 10
Rear: Magnat Vector 4
Plafond: B&W / Rock solid sound monitor
Center: Mordaunt Short Avant 905C
Sub: zelfbouw op basis van een Vifa driver

(Allemaal oud, gebruikt spul.)

Meetpunten

Drie meetpunten is te weinig. Ik heb maar drie luisterposities (op de bank) maar dat werkte dus niet (goed). Achter plafond veels te hard, achter vloer compleet onoornaar. 8 meetpunten, zoals gesuggereerd op het scherm, werkte een stuk beter.

Crossover en afstanden

Audissey zette mijn crossovers op 40 Hz voor de surrounds, 60 voor de fronts, 120 voor het plafond. Lage frequenties vragen veel stroom van de versterker, en die heeft niet zoveel over, dus heb ik de cross overs van 40 Hz naar 60 Hz gezet. De plafonds heb ik op 120 laten staan.

Audissey had alle afstanden juist.

Microfoon

Misschien is de meet microfoon te gevoelig voor geluid van boven? Dat zou een beetje onhandig zijn bij 3D geluid zoals Dolby Atmos, waarbij de luidsprekers aan het plafond hangen 😉 Maar, eerlijk is eerlijk, de microfoon is naar boven gericht. Hmmm.

Het is in ieder geval iets waar ik niets aan kan doen.

Ruimte

Misschien is het de ruimte? De ruimte is nog onbehandeld (heel veel harde vlakken en dus reflecties) maar zou dit zoveel invloed hebben op het volume?

Ja, als de reflecties net ongunstig uitkomen, en een piek of dal op de meetplik zit, maar dit zou vooral impact moeten heben op de lage tonen. Niet waarschijnlijk in dit geval.

Speaker opstelling: Atmos versus Auro 3D

De (plafond) speakers hangen in een soort 'hybride' opstelling, nog net binnen de Atmos 3D en Auro 3D specificaties. De exacte plek wordt bepaald door houten balken in het gips deel van het plafond.

Ik had de speakers aan de wand kunnen hangen, direct boven de fronts en surrounds (in de stijl van Auro 3D) maar de meeste Bluray UDH 3D soundtracks zijn Atmos, en door de koof hadden ze dan nog lager gehangen onder een plafond wat toch al vrij laag is. Hybride opstelling dan maar.

Sensitivity

Misschien zijn de plafond speakers veel gevoeliger dan de main speakers? Nou... De plafond speakers zijn 10 (?) jaar oude B&W / Rock Solid Monitors, 90 dB / 1 Watt / 8 ohm. De main speakers zijn 20 (!) jaar oude Magnat Lambda 10, 90 dB / 1.2 W / 4 ohm. Er zit wel wat verschil tussen, maar als ik gewoon luister lijken de levels redelijk gelijk. Ter toetsing heb ik een monitor als linker front gebruikt, en een Lambda als rechter front. Ze klonken verrassend gelijk!

Directivity

In eerste instantie had ik de luidsprekers gericht op de 'money seat', de zitplaats in het midden 😊 De plafond speakers zijn vermoedelijk bedoeld als 'monitor' speakers (dat is wat de naam in ieder geval suggereert 😄 maar volgens mij niet als 'near field' monitors. Ik heb ze uitgeprobeerd op de plek van de fronts, en wat rond gelopen. Het geluid was ook off-axis goed. Toch zou dit een (de?) reden kunnen zijn.

Uiteindelijk heb ik de toch de plafond speakers en de front en rears anders op de luisterplekken gericht, meer naar de hoekpunten van het denkbeeldige vierkant waar de luisteraars binnen zitten. Dit verbeterde het resultaat aanzienlijk (level verschillen iets minder extreem) maar nog niet genoeg.

Met / zonder Audyssey

Ter controle: zonder Audyssey (alles default) klonk alles wel lekker, en was 3D goed herkenbaar. Met 3 meetpunten en de speakers gericht op het midden was het resultaat teleurstellend. Met 8 meetpunten en de speakers gericht 'naast' het midden was het een stuk beter.

Uiteindelijk heb ik alle levels met de hand  aangepast:

Front naar -4
Center naar -4
Surround naar -3
Top front naar -4.5
Top rear naar -4.5

Huidige status

Wat me opvalt is dat het geluid wat 'vlak' lijkt met Audyssey, een beetje 'dood'. Ik moet er nog wat verder mee spelen vermoed ik... Eerst maar eens wat dempende maatregelen nemen en dan nog eens proberen.

Stadium III

Dat je crossovers veranderd is ok
Blijf van de volumes en afstanden af ivm correcte op je luidsprekers
Gevoeligheid maakt niet uit ,ik heb voor 98 en plafon 90 DB
Voor mijn gevoel gaat er toch wat fout bij jou
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

#373
Citaat van: Stadium III op oktober 14, 2018, 09:13:09
Dat je crossovers veranderd is ok
Blijf van de volumes en afstanden af ivm correcte op je luidsprekers
Gevoeligheid maakt niet uit ,ik heb voor 98 en plafon 90 DB
Voor mijn gevoel gaat er toch wat fout bij jou

Eh, nee, wat er bij gezegd moet worden is veranderen is ok, maar wel omhoog, niet omlaag.
Zodra je de x-over omlaag zet vergeleken bij de Audyssey meting, word er geen correctie toegepast.
Omhoog blijft alles werken.......

@blueznl

Volumes kunnen wel probleemloos aangepast worden, bij de meeste XT32 gebruikers worden de subs 3 dB harder gezet, en vaak ook de volumes van de hoogte kanalen + 3 dB of zelfs meer.
Afstanden inderdaad afblijven, en de afstand is niet de fysieke afstand, maar een vertraging weergeven in afstand.
Gevoeligheid (van de speaker) maakt inderdaad niets uit, een 86 dB speaker zal door Audyssey veel harder gezet worden dan een 92 dB speaker, dat is het, meer niet.
Microfoon werkt prima, ook voor boven (Height) speakers, nooit problemen mee gehad.
Meetpunten, 3 kan wel maar 8 is nauwkeuriger. Wel proberen steeds dezelfde plek aan te houden, 10cm naar links of naar rechts maakt al uit !

Als Audyssey goed verloopt dan klinkt het alles behalve vlak, juist niet, er vind correctie in het midden/hoog plaats wat dit juist voorkomt.

TIP: als je goede platte plafond speakers zoekt, kijk eens naar KEF T101, uitstekend geschikt voor dit doel.
Ik gebruik deze op meerdere plekken (ook plafond) en bevalt prima, mooi helder geluid !

Dit ter aanvulling...........  :wink:

Dirk_Hofmans

Ik heb een Sony A90J oled TV die ik wil gebruiken als center speaker. Als ik Audyssey op de Marantz wil instellen krijg ik de melding dat er een fase error is op deze TV als center speaker. Maar alle kabeltjes zitten correct aangesloten tussen TV en receiver: rood aan rood en zwart aan zwart. Ik heb het bericht overgeslagen, maar wat kan de oorzaak zijn?