Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

still life

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 15:03:23
OK, ik ben om.... :-D

Nog iemand een PM11 over nemen...zal moeilijk worden nu de mensen over Audyssey hebben gelezen... :-D


in een akoestisch gunstige ruimte/omstandigheden/setup zal een PM11 grandioos presteren
bvb ook in uw living  :wink:

die heeft meer power aan boord dan lagere PM's, maar zet er zo 1tje in diezelfde ruimte
& dat gaat ook klinken, mss zelfs wel evengoed..  :-o

given the choice (zonder financiële) bezwaren gaat elke welkdenkende audiofiel uiteraard voor de '11-gear

de onkyo HT-gear die er nu staat doet het overigens ook niet zo slecht dacht ik ?


even off-topic maar:

kom je weer op die koele/wiskundige benadering: als je precies berekent wat je nodig hebt
om bvb lekker op 75db te luisteren heb je helemaal geen nood aan die '11-gear

die norm is goed genoeg voor 95% v/d mensen: hi-end is gewoon een niche markt met bijhorende prijzen
hoeveel volk ken jij die met ferrari's/porches rondrijden?  en rijden die altijd & overal aan 250km/h ?
& hoeveel zijn er die er graag 1tje willen maar dat financieel niet kunnen of willen bolwerken..

als je bvb gewoon mobiel wil zijn: lukt je dat evengoed met een stadsautootje


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Je moet ook niet alles met het hoofd beredeneren....Ik heb ook nog een hart....en ogen...en oren...die willen nou eenmaal....PM11... redface
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 14:51:25
Kortom, koop een receiver met Audyssey Pro en vergeet alle High-Fi/End versterkers.... Ik kan het hoe dan ook niet anders lezen dat dat de eind conclussie is.  :-P

Weet het niet hoor. Ik ben een van de weinig mensen hier op het forum die beide optie's thuis staan heeft. Kan er in het hele verhaal van Ron technisch geen speld tussen krijgen. Ik heb alleen maar een eeuwen oud referentie...mijn oren. Veel mensen zullen het een verbetering vinden maar nog veel meer niet.

De meeste mensen kennen alleen de door hen zelf gebruikte consumenten versie. Ik geloof niet dat dat het juiste referentieniveau is om de mogelijkheden van Audyssey goed te kunnen beoordelen. Ik baseer me op de Pro versie.

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 14:51:25
Ik heb het voor de duidelijkheid alleen over Audyssey icm stereo. Als er geen ander stereo was dan Audyssey controlled stereo dan was ik met die tak van de hobby snel klaar.

Je hebt wel beide opties, maar wel een eenvoudige versie van Audyssey. Dat heeft beperkingen.
En verder is het niet door mij ingemeten :-D

Ik gebruik een individueel gecalibreerde microfoon/versterker/correctiebestand. En een PC met inmeetprogramma, wel even anders dan de IC in de AVR.

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 14:51:25
Kun je 1 naam noemen Ron die na het horen van stereo met Audyssey zijn dedicated stereo set de deur heeft uit gedaan en over is naar een receiver?

Hmmm, nee. Tot nu ben ik alleen bij mensen geweest die alleen een AVR hadden.

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 14:51:25
Ik heb kritiek? Misschien maar niet voor kennis. Draaide als 1 van de eerste mensen hier op het forum met volle tevredenheid films met Audyssey. Toen wou er nog werkelijk niemand aan.

Ja, het is een moeizame weg. Ik ben zelf al meer dan 8 jaar bezig met Audyssey (Pro).
Kijk maar eens naar de berichten van de tegenstanders op dit forum uit 2008/2009 en zelfs 2010.
Maar nu de mensen eenmaal de Pro-versie hebben gesmaakt, is het licht gekomen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

still life

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 15:33:45
Je moet ook niet alles met het hoofd beredeneren....Ik heb ook nog een hart....en ogen...en die willen nou eenmaal....PM11... redface

precies wim  :yes: en genieten zal je ! telkens je met die spulletjes a/d gang bent & da's onbetaalbaar..

but you get my point ?

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Als mijn Audyssey versie niet voldoende is waar hebben we het dan nog over? Laten ze die er dan ook niet opzetten. Je moet dus de veel duurdere Pro hebben om het echt te ervaren. Het is net echt stereo...de goedkopere modellen zijn wel leuk maar als je echt wilt genieten moet je de duurdere hebben... :-P

Geloof me Ron ik heb niks op jou tegen of op wie dan ook hoor. Probeer gewoon mijn ervaring (en die wijkt gewoon af van jouw ervarig) als relativering hier te posten. Wil best toegeven dat ik ook op termijn over ga op de Pro. Eerst luisteren bij Theo en Rob. Kan me alleen (nog) niet voorstellen dat ik daarna de stereo set weg ga doen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

ik heb ook genen PRO wim..  :wink:

& dat klinkt prima  :yes:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 15:33:45
Je moet ook niet alles met het hoofd beredeneren....Ik heb ook nog een hart....en ogen...en oren...die willen nou eenmaal....PM11... redface

Ik zou hem ook houden!

Laat me nog zeggen dat Audyssey vooral voor surround erg belangrijk is.
Bij surround heb je meestal:
- verschillende soorten luidsprekers
- subwoofer(s)
- een niet al te ideale opstelling van alle speakers; met name de surroundboxen krijgen een voor de kamer passende plaats, hetgeen vaak niet de voorgeschreven plek is.

Je ziet, dat is een uitdaging om het geheel harmonisch te krijgen. Audyssey past niet alleen iedere luidspreker aan, het zorgt er ook voor dat ze mooi op elkaar aansluiten zodat je één geheel krijgt, i.p.v. een verzameling van speakers. Het effect na inmeten is, dat je geen luidsprekers meer kunt aanwijzen, maar dat je alleen nog maar muziek hoort. Of in geval van film heldere dialogen en effecten.
Ook de inpassing van de sub is zeer essentieel.

Bij stereo speelt dat minder. Je hebt twee dezelfde luidsprekers, vaak weer wel ieder op een andere positie.
Maar met Audyssey kun je er 2.1 van maken, hetgeen het geluid van de fronts ten goede komt.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Stadium III

Hou er wel ff rekening mee dat mijn set niet hetzelfde klinkt als die van Theo

Ze zijn wel recht getrokken maar exact zijn onze grafieken niet
Dus daar zit wel een verschil in
Verder weet ik niet welke optie Ron heeft gebruikt om het hoog af te laten lopen
Verder blijft de klankeigenschap van de reciever wel behouden iig wel bij mijn en ik heb mijn Marantz sound nog zeker wel in huis  :-D
Ik heb als ik weer thuis ben 1 week vrij dus wie dan zin en natuurlijk tijd heeft is welkom !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

lo

Nu alweer thuis...... :-o
Heb je nog een bakkie bij Wim gedaan? Effe naar zijn nieuwe spullekes kijken en luisteren :kwijl:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Stadium III

Ow nee ik ben niet thuis
Maar goed wat de Vodafone intenetverbinding niet allemaal goed voor kan zijn
En morgen komt Wim en gezin gezellig langs !
8-4 ben ik weer thuis ! :-D dus kun je komen luisteren Leo  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

lo

Citaat van: Stadium III op juli 29, 2011, 19:10:02
Ow nee ik ben niet thuis
Maar goed wat de Vodafone intenetverbinding niet allemaal goed voor kan zijn
En morgen komt Wim en gezin gezellig langs !
8-4 ben ik weer thuis ! :-D dus kun je komen luisteren Leo  :-D

Ohhhhwwwwww........ dan pas........ denk al zo snel thuis, heb ik er weer eens langs gekeken om het maar eens op zijn Tilburgs te verwoorden. Haha..... dan kom ik misschien nog wel een keertje langswaaien ja.  pompom
Veel plezier daar!!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Ik ben om  :-) ,de stereo is de deur uit en ik heb daar geen seconde spijt van ,en dat te bedenken dat ik de adsy nog steeds niet geregeld heb  :wink:

Maar goed in het verleden heb ik vaker geroepen dat een beetje parametrische eq de oplossing bied voor een goed (beter) geluid ,tenzij je houd van een frequentie curve die enorm dipt en piekt ....dan is het toch prima  :yes: ,wat mij dan wel weer verbaast is dat de stereo guys doorgaans blijven emmeren met kabeltjes,tweaks,und so weiter ,blijkbaar denkt men de kleuring die de akoestiek met zich meebrengt daarmee de baas te zijn  :|

Ik ben trouwens wel bezig geweest de eq van de receiver handmatig en op het gehoor bij te regelen ,dit past mij trouwens ook wel en ik baalde er altijd wel van dat veel stereo amps hooguit een bass/treble regeling hebben .......behalve vroeger dan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

drees62

#57
Nieuwsgierig geworden door alle info (en de demo bij Theo) omtrent het Audyssey gebeuren ga ik een dezer dagen toch nog weer eens uitproberen hoe het (in HT) klinkt met Audyssey ingeregeld. Op mijn SR 8001 zit de (eenvoudige) MultEQ-versie.
Nu mijn ruimte akoestisch is aangepakt en ik kan meten, vooraf en achteraf, ben ik toch wel benieuwd geworden of ook deze versie bijdraagt aan een "mooier geluid"  :wink:

In het verleden heb ik natuurlijk al eens geëxperimenteerd maar mijn ervaring toen was dat dit systeem het hoog te veel opkrikte en daardoor het geluid "vermoeiend" maakte. Met de meetspullen die ik nu heb en de diverse reviews waarin dit inderdaad wordt bevestigd wil ik nog eens een poging wagen, niet omdat ik ontevreden ben maar just voor de fun. In die reviews wordt nl. ook geadviseerd om de Audyssey-setup te kopieren naar een handmatige setup en dan te fine-tunen, met name in het hoog. Dat heb ik toen niet gedaan  :no:
Ook weet ik nu de goede meetmethode en volgorde  :-P

Daarnaast heb ik dit artikel gelezen waarin een basstrap fabrikant het systeem niet gelijk afschiet maar aangeeft dat bepaalde pieken toch netjes worden rechtgetrokken, iets wat met die traps niet zou lukken op die frequenties: http://www.realtraps.com/art_audyssey.htm

Jullie zien de grafieken en impressies hier binnenkort wel verschijnen  :wink:

Stadium III

Ben zeer benieuwd wat je nog kunt aanpassen met de standaard Audyssey
Het zou idd wel kunnen dat ie nog iets kan afscherpen van de pieken  hello
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Tip;   maak zoveel mogelijk metingen rondom je luisterplek

Ik weet niet of je je sub ook laat meehelpen in high level   maar leg die kabel eens los van de sub
zet voor de gein de speakers eens op 50/60/70  en dan de rest naar de sub (low) (zie mijn grafieken)
de sub(Low) op amper een kwart open

KWW    ik ben benieuwd  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v