Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Perfect_audio

Citaat van: lo op februari 05, 2016, 16:00:59
@Perfect_audio is de man die je hier alles over kan vertellen.

Ja, maar lees de ervaringen van massy72 eens. Dat is nu een 'ervaringsdeskundige'.
Iedereen wil graag de oplossingen op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, terwijl alles al in deze rubriek staat inclusief gebruikerservaringen.

Antwoord op de vraag: ja alles is handmatig 'bij te stellen', maar de vraag is, is de uitgangssituatie juist? Heb ik goed gemeten? Daar begint het. En het antwoord op die vraag is in deze rubriek te vinden.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Bierbraker

Citaat van: Perfect_audio op februari 05, 2016, 18:00:55
Iedereen wil graag de oplossingen op een presenteerblaadje aangereikt krijgen...

ron

:no:

Kijk wel verder!

byebye


Xplod

Ik heb me eens aan Netflix gewaagd en ben dit nu eens aan het uittesten op mijn UD5007.

De audio surround stream wordt in Dolby Digital+ formaat doorgestuurd naar mijn SR5004 AV. Beiden zijn verbonden via hdmi.
Wat me nu wel eigenlijk opviel is dat Audessey EQ blijkbaar géén invloed heeft op Dolby Digital Plus.
Dat staat ook zo duidelijk in de SR manual.  Ook niet bij een Dolby TrueHD en DTS-HD signalen

Is er daar een verklaring voor, waarom niet eigenlijk  :?
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op november 06, 2016, 15:09:51
Ik heb me eens aan Netflix gewaagd en ben dit nu eens aan het uittesten op mijn UD5007.

De audio surround stream wordt in Dolby Digital+ formaat doorgestuurd naar mijn SR5004 AV. Beiden zijn verbonden via hdmi.
Wat me nu wel eigenlijk opviel is dat Audessey EQ blijkbaar géén invloed heeft op Dolby Digital Plus.
Dat staat ook zo duidelijk in de SR manual.  Ook niet bij een Dolby TrueHD en DTS-HD signalen

Is er daar een verklaring voor, waarom niet eigenlijk  :?

Nee, daar is geen verklaring voor. Audyssey werkt altijd behalve bij Direct en Pure Direct. Audyssey staat los van de bron.
Ik ben benieuwd waar je jouw aanname hebt gelezen? (kopietje?)

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

master30

Mijn ervaring met de sr7010 is dat het nu veel beter klinkt tov mijn oude yamaha rxv1800.
Geluid lijkt veel meer los te komen en de surround effecten hebben meer detail gekregen.

Ik heb zelfs het idee dat ik mijn velodyne sms-1 voor de subwoofer niet meer nodig heb en daarom in de verkoop gedaan.
Epson TW-9300 | CIH 220x94,5 | Marantz SR7010 MM7055 2x | 7.1.4  Chario: Fronts Hiper Masterpiece, Surrounds Syntar 200T, BSR Syntar 100T, Center Hiper,  FH + RH Syntar 100, VOG Syntar Center | Stereo Rel Strata 3, Sub SVS PC+20-39 | Bank Clark TST239s 2x

Xplod

Citaat van: Perfect_audio op november 27, 2016, 10:36:30
Ik ben benieuwd waar je jouw aanname hebt gelezen? (kopietje?)

ron

Het staat gewoon zwart op wit in mijn SR5004 manual Ron.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op november 28, 2016, 08:49:19
Het staat gewoon zwart op wit in mijn SR5004 manual Ron.

Ja, dat schreef je al. Maar ik kan die handleiding niet vinden bij Marantz, vandaar dat ik om een kopietje vroeg.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

Pic uit de gemeenschappelijke SR6004/SR5004 manual Ron.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op november 28, 2016, 11:18:17
Pic uit de gemeenschappelijke SR6004/SR5004 manual Ron.

Aha, er bestaat dus wel een handleiding, waarom heeft Marantz die niet?
Vreemd, je zou het kunnen opvatten dat Audyssey niet gebruikt wordt. Maar, kan het ook zijn dat de diverse eq-functies niet gekozen kunnen worden en dat Audyssey wel aan staat? Brandt het Audyssey indicatielampje?

Ik zie geen reden waarom Audyssey niet zou werken bij de betere geluidsformaten. Zoals ik al eerder zei, staat Audyssey los van de bron. Het is een proces dat na de voorversterker en voor de eindversterker plaatsvindt.
Als de 5004 anders werkt, dan is het tijd voor een upgrade.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

Ik vind het ook vreemd dat er van de SR6004 en 5004 géén manuals te vinden zijn op de Marant site ... tja ...

Neen het lampje brandt niet ... er is ook géén indicatie op de display dat Audyssey geactiveerd is bij die audio bronnen.
Upgraden ga ik nog niet doen hoor ... Ik ben best wel nog tevreden van mijn SR5004 ;)
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

CBdicX

#356
(beetje late reactie  :wink:)

Vreemd, Audyssey is ruimte correctie, alsof dat niet nodig is met HD geluid......
Bij mij werkt Audyssey gewoon op alle geluid inputs, zelfs Dolby Atmos (TreuHD), DTS:X (HD Master), en alle andere modes !!

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Xplod

Ik heb zonet de Audessey set-up hier nog eens uitgevoerd en ik heb gemerkt dat het laag dood valt ter hoogte vd gemeten luisterposities. 1m ervoor en er achter is het laag prima.
Mijn bank staat nogal in het midden vd kamer en ik heb niet echt de mogelijkheid die anders te zetten.
Is er een manier waarbij je de set-up kan bedriegen dat het laag wel goed komt op de sweet-spot ?

Mijn front speakers zijn krachtig genoeg om echt goed laag te kunnen geven zonder dat de sub meespeelt bij het luisteren naar gewone stereo bronnen en ik wil dat echt zo houden. De sub wil enkel alleen gebruiken bij 5.1 bronnen.

Ik weet dat het alles te maken heeft met staande golven en akoestiek maar toch ... iemand tips hoe dit op te lossen ?
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

CBdicX

#359
Citaat van: Xplod op januari 27, 2017, 11:06:27
Ik heb zonet de Audessey set-up hier nog eens uitgevoerd en ik heb gemerkt dat het laag dood valt ter hoogte vd gemeten luisterposities. 1m ervoor en er achter is het laag prima.
Mijn bank staat nogal in het midden vd kamer en ik heb niet echt de mogelijkheid die anders te zetten.
Is er een manier waarbij je de set-up kan bedriegen dat het laag wel goed komt op de sweet-spot ?

Mijn front speakers zijn krachtig genoeg om echt goed laag te kunnen geven zonder dat de sub meespeelt bij het luisteren naar gewone stereo bronnen en ik wil dat echt zo houden. De sub wil enkel alleen gebruiken bij 5.1 bronnen.

Ik weet dat het alles te maken heeft met staande golven en akoestiek maar toch ... iemand tips hoe dit op te lossen ?

Dit is het nadeel als de MLP in het midden van de kamer is, ik heb het zelfde probleem.
Heb alles geprobeerd, 1-2 en zelf 3 subs, maakt allemaal niet uit, ik blijf in de 0 zitten, dus slechte bas op de MLP.
Zou ik de stoelen 2.5 meter naar voren of achteren zetten dan zit ik een stuk beter, maar dat wil ik niet.
Ook de grote van de sub heeft weinig invloed, ik dacht hoe groter, hoe beter, maar meer het omgekeerde in relatief kleine(re) kamers is juist.
Hoe groter de sub, hoe lager deze kan, hoe groter de golven, vandaar dat buren vaak klagen.
Die groter en lange golven voltooien zich in hun kamer, en niet bij jou.
En als je dan bedenkt dat een 35 Hz golf net aan in een 5 x 5 mtr kamer past (en wie heeft een vierkante kamer in Nederland), heeft het weinig tot geen nut een sub te nemen die veel lager kan, tenzij je kamer groter is.

Citaat:
In een kamer van 5x5m past een volledige golf van 68.8Hz. Een toon van de helft daarvan (34.4Hz) kun je in zo'n kamer nog weergeven, lager "past" niet meer. De drukgolf wordt dan teruggekaatst voordat de volledige amplitude (uitslag) is bereikt. De teruggekaatste golf interfereert met de aankomende golven, de toon kan dus niet optimaal klinken. Om 20Hz te kunnen weergeven moet je kamer minstens 17,20m/2 = 8,6 meter lang zijn (groter dan de halve golflengte). In een héél kleine ruimte (bijvoorbeeld in de schelp van een koptelefoon) treedt een ander effect op. Daar kunnen lage tonen wél worden weergegeven omdat daar drukvariaties optreden in de gesloten oorschelp (drukkamermodel in plaats van golfmodel). Ook de akoestiek, de demping, van de ruimte speelt een grote rol. Als er een sterke demping is, is de invloed van terugkaatsende golven minder.


Dus de MLP verschuiven is de oplossing, maar als dat niet kan zal je het moeten nemen zoals het is.
Ik heb wel het beste resultaat met een relatief kleinere sub van Teufel, de S4000SW, dit is er een die "maar" 35 Hz doet en op de MLP de grotere subs ver voor blijft, die 35 Hz past dus duidelijk goed in mijn kamer.
(het zitten in het midden van de kamer blijft sowieso nadelig, hoe goed de sub ook "past" !!)
Mijn laatste voor deze was een Klipsch R115SW  :-o, een knots van een sub maar deed niets meer, of beter op de MLP.
De bescheiden Teufel doet het het best en geeft voldoende bas druk, ik zou dus wat terug schalen als je een normaal formaat kamer heb, zal je zien dat dat wel werkt  :-)